Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

Akty prawa miejscowego

Uchwały

XLIV sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu nr
XLIV/302/2018 z dnia 2018-10-25

w sprawie ustalenia na rok 2019 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 995; zm.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, poz. 1349, poz. 1432) oraz na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260; zm.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1926, zm.: Dz. U. 2018 r. poz. 106, poz. 138, poz. 317, poz. 650, poz. 957, poz. 1099, poz. 1356, poz. 1479, poz. 1480, poz. 1481, poz. 1544, poz. 1592, 1669), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala co następuje:

§ 1. Ustala się obowiązujące w 2019 roku opłaty za usunięcie i przechowywanie następujących pojazdów w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

  1. rower lub motorower:
    1. za usunięcie - 115,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 21,00 zł
  2. motocykl:
    1. za usunięcie - 227,00 zl
    2. za każdą dobę przechowywania - 28,00 zł
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t.:
    1. za usunięcie - 494,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 41,00 zł
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
    1. za usunięcie - 616,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 53,00 zł
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t. do 16 t:
    1. za usunięcie - 871,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 77,00 zł
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
    1. za usunięcie - 1284,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 139,00 zł
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
    1. za usunięcie - 1562,00 zł
    2. za każda dobę przechowywania - 204,00 zł

§ 2. Stawki kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia spowodowało powstanie tych kosztów, ustala się w wysokości 50% stawek określonych w § 1.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.

§ 4. Traci moc uchwała nr XXXII/217/2017 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 26.10.2017 r. w sprawie ustalenia na rok 2018 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokość kosztów powstałych w razie wydania dyspozycji usunięcia, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.

§ 5. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Przewodniczący Rady
Roman Michalski



UZASADNIENIE

Zaproponowana w treści uchwały wysokość opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie oraz wysokość kosztów, które musi pokryć właściciel w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu są konsekwencją szczegółowej analizy przesłanek ustawowych oraz ich odniesienia do realiów Powiatu.

W myśl art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm.) - w dalszej części zwanej Pord, stanowiącej materialnoprawną podstawę uchwały, rada powiatu, biorąc pod uwagę koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczność sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z dróg, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usuwanie pojazdów z dróg i przechowywanie pojazdów na parkingu oraz wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. Wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu. Wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów nie może przekraczać maksymalnej wysokości stawek kwotowych opłat, ustalonych w art. 130a ust. 6a.

Wysokość maksymalnych stawek opłat na rok 2019 określono w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 14 sierpnia 2018 r. w sprawie ogłaszania obowiązujących w 2019 r. maksymalnych stawek opłat za usuniecie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2018 r. poz. 802).

Konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów w zastosowaniu praktycznym oznacza ogół wszystkich walorów danego działania rozpatrywanych łącznie. W klasycznym podejściu na sprawność działania składają się (por. Organizacja i zarządzanie, p.zb p..red M.Przybyły, Akademia Ekonomiczna Wrocław 2001, s. 43):

  • skuteczność wyrażająca zgodność wyniku z celem;
  • ekonomiczność wyrażająca stosunek wyniku użytecznego do kosztu.

Działanie jest uznawane za ekonomiczne, gdy ekonomiczna wartość wyniku jest wyższa niż wysokość poniesionych w związku z tym kosztów.

Celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z dróg oraz przechowywaniu pojazdu w trybie art. 130a ustawy Pord, jest co do zasady zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Zapewnienie sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania i przechowywania pojazdów wymaga uwzględnienia zasobów takich jak: pojazdy holujące, strzeżony plac pozwalający na bezpieczne przechowywanie pojazdów oraz osoby świadczące prace związane z wykonaniem zadań. Powiat Gryfiński nie posiada wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej powołanej do realizacji wskazanych zadań, nie ma pojazdów holujących, ani parkingu strzeżonego spełniającego odpowiednie wymagania. Starosta Gryfiński zatrudnia pracownika który w zakresie swoich obowiązków posiada zadania z zakresu spraw z art. 130a Pord.

W tych uwarunkowaniach zachodzi konieczność korzystania przez Powiat Gryfiński z drugiej możliwości przewidzianej przez ustawodawcę (art. 130a ust. 5f Pord). Mianowicie realizacja czynności usuwania i przechowywania pojazdów jest powierzana zewnętrznym podmiotom zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

Z uwagi na kryterium sprawnej realizacji zadań wykonawca usług jest zobowiązany do zachowania rzetelności, zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług a przede wszystkim do realizacji każdego zlecenia usunięcia i przechowywania pojazdu usuniętego z drogi. Wiąże się z tym zobowiązanie do pozostawania w gotowości w każdym dniu tygodnia przez 24 godziny. Takie wymagania wobec przedsiębiorców mogą skutkować oferowaniem stawek wyższych od stawek stosowanych na rynku w zakresie usług obejmujących usuwanie i przechowywanie pojazdów (np. holowanie pojazdów, które uległy awarii na drodze na wezwanie kierowcy, usługi parkingów strzeżonych na rzecz konsumentów).

Ustawodawca wskazując przesłanki jakimi rada powiatu powinna się kierować przy określaniu wysokości opłat, o których mowa w art. 130a ust. 5c Pord oraz wysokości kosztów, o których mowa w art. 130a ust. 2a Pord, wskazał na "koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu". Ustawodawca posłużył się określeniem w liczbie mnogiej "pojazdów", co oznacza, że konieczne jest potraktowanie tego kryterium jako odnoszącego się nie do jednostkowego zdarzenia, ale przy uwzględnieniu całokształtu kosztów wykonania nałożonych na powiat zadań. Koszty to wydatki poniesione na sprawną realizację zadań. Wydatkiem w ujęciu ekonomicznym jest rozchód środków pieniężnych .

Ustawodawca w delegacji ustawowej dla rady powiatu nie określił sposobu ustalania kosztów, które mają stanowić podstawę kalkulacji stawek opłat. Określił jedynie, że muszą być one odnoszone do obszaru danego powiatu i nie mogą być wyższe niż wskazane w obwieszczeniu Ministra Finansów.

Brak jest podstaw do uznania, że stawki określone w uchwale rady powiatu mają być spójne (tożsame albo istotnie zbliżone) ze stawkami wynikającymi z umów zawieranych przez powiaty z przedsiębiorcami wykonującymi usługi usuwania i przechowywania pojazdów.

Ze względu na specyfikę świadczonych usług, w tym wymaganą stałą dyspozycyjność wykonawców usług oraz niski poziom konkurencji w zakresie tych usług na terenie powiatu gryfińskiego (w 2017 r. ofertę w zakresie usług przechowywania pojazdów składał tylko jeden przedsiębiorca, w zakresie usług holowania też jeden przedsiębiorca) - niemożliwe jest oszacowanie "z góry" kosztów usunięcia i przechowywania pojazdów. Trudno przewidzieć, jakie stawki zaoferują przedsiębiorcy.

Ponadto nie wiadomo, jakie będą koszty z uwagi na brak możliwości przewidywania ilości usuwanych pojazdów i okresów przechowywania pojazdów, które to czynniki zawsze determinują wysokość kosztów.

Wzięcie pod uwagę kosztów usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu wymaga analizy kosztów poniesionych przez powiat gryfiński.

Do analizy przyjęto okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do 30 dnia września 2018 roku. Do wyliczenia kosztów zaliczono więc wydatki związane z realizacją podpisanych umów a także połowę kosztu wynagrodzenia pracownika zatrudnionego do obsługi nałożonego na powiat zadania.

Do sporządzenia analizy posłużyły dane posiadane przez Wydział Komunikacji i Transport w Gryfinie.

W okresie od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 30 września 2018 r. na podstawie art. 130a w powiecie gryfińskim usunięto 30 pojazdów. Z tego 3 pojazdy nie odebrane przez właścicieli uległy przepadkowi na rzecz Powiatu Gryfińskiego. Wobec 4 pojazdów nie odebranych przez właścicieli w terminie 3 miesięcy toczy się postępowanie w sądzie o przepadek na rzecz Powiatu.

W 2017 roku poniesiono nakłady finansowe za holowanie pojazdów w kwocie: 10 956,60 zł. Do końca września bieżącego roku w kwocie 2 804,40 zł. Razem 13 761,00 zł.

Za przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym w 2017 r. przedsiębiorcy wypłacono łącznie 31 440,78 zł. Do końca września bieżącego roku wypłacono 9 827,00 zł. Łącznie 41 267,78 zł.

Tytułem powyższych zobowiązań w podanym okresie przedsiębiorcom wypłacono łącznie kwotę 55 028,78 zł. Połowa kosztów wynagrodzenia pracownika zatrudnionego do obsługi nałożonego na powiat zadania wyniosła 50389,50 zł, co daje sumę 105 418,28 zł.

Z podanych wartości wynika, że średni koszt usunięcia i przechowywania jednego pojazdu ponoszony przez powiat wynosi 3 513,94 zł.

Nawet przy wzięciu pod uwagę jedynie kosztów, jakie ponosi powiat realizując zobowiązania finansowe wynikające z umów zawartych z przedsiębiorcami, średni koszt usunięcia i przechowywania jednego pojazdu wynosi 1 834,29 zł.

Zważywszy, że całość usuwanych pojazdów stanowią pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t, odniesienie średniego kosztu usunięcia i przechowywania pojazdu do stawek zawartych w obwieszczeniu Ministra Finansów dotyczących właśnie tych pojazdów staje się zasadne.

Z uwagi na powyższe, ustalenie maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym jest prawidłowe z uwagi na konieczność sprawnej realizacji zadań oraz wysokość kosztów ponoszonych przez powiat w związku z usuwaniem i przechowywaniem pojazdów.

Niemożliwe jest również oszacowanie "z góry" kosztów powstających w związku z odstąpieniem od usunięcia pojazdu. Inne są bowiem koszty przedsiębiorcy w przypadku odwołania dyspozycji w trakcie przejazdu na miejsce zdarzenia albo tuż po wyjeździe a inne w przypadku gdy od usunięcia odstępuje się np. już po załadunku usuwanego pojazdu na pojazd holujący. W pierwszym przypadku koszty będą nieznaczne. W drugim - będą odpowiadały niemalże kosztom całkowitego holowania. Ustawa jednakże nakłada na radę powiatu obowiązek ustalenia wysokości kosztów odstąpienia od usunięcia pojazdu przy jednoczesnym uwzględnieniu, że wysokość tych kosztów nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu, określona w powołanym art. 130 ust. 6a Pord. Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, ustalenie stawek na poziomie zbliżonym do 50% wysokości opłat za usunięcie pojazdu z uwzględnieniem rodzaju pojazdu, jako wypadkowej kosztów skrajnych, zdaniem Rady Powiatu jest prawidłowe.

Analizy kosztów rzeczywistych odstąpienia od usunięcia pojazdu nie można wykonać z uwagi na fakt, że od 2011 na terenie powiatu gryfińskiego nie wystąpiła przewidziana przez ustawodawcę sytuacja odstąpienia.

Przewodniczący Rady
mgr Roman Michalski

Prosimy o wpisanie w poniższym polu adres e-mail, jeśli życzą sobie Państwo przesłania skanu oryginału niniejszej uchwały.

Formularz - skan uchwały

data opublikowania: 2018-10-30 11:49:53
data ostatniej aktualizacji: 2018-10-30 11:49:53

Strona odwiedzona 748 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Magdalena Romankiewicz
Informacja wprowadzona przez: Marcin Konopnicki

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zgo zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.