Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

Akty prawa miejscowego

Uchwały

II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002 - 27.10.2006

VI sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr VI/68/2003 z dnia 2003-04-23

w sprawie założeń, zasad i trybu opracowania Wieloletnich Programów Inwestycyjnych Powiatu Gryfińskiego

Na podstawie art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 28 listopada 1998 o finansach publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2003 r. nr 15 poz. 148 z późn. zm.)

Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:

§ 1

Przyjąć założenia, zasady i tryb opracowywania Wieloletnich Programów Inwestycyjnych (w skrócie WPI) Powiatu Gryfińskiego w brzmieniu załącznika nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2

Zobowiązać Zarząd Powiatu w Gryfinie do opracowania i przedłożenia Radzie Powiatu projektu Wieloletniego Programu Inwestycyjnego na lata 2003 - 2007 wraz ze stosownym projektem uchwały Rady Powiatu w Gryfinie w terminie 2 miesięcy od dnia przyjęcia niniejszej uchwały.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



UZASADNIENIE

Wydatki inwestycyjne muszą być programowane z uwzględnieniem dłuższej niż rok budżetowy perspektywy czasowej i wynikać z celów rozwoju Powiatu. Świadoma realizacja celów wymaga sformułowania wieloletniej, skoordynowanej strategii inwestycyjnej, która będzie podstawą tworzenia załącznika inwestycyjnego przy pracach nad corocznym budżetem. Wymaga tego też art. 110 obowiązującej ustawy o finansach publicznych z dnia 26. Listopada 1998 r. - (Dz. U. nr 155 poz. 1014).

WPI będzie spełniał wiele ważnych funkcji dla władz Powiatu, szczególnie w procesie programowania strategicznego rozwoju, a między innymi:

  • StanowiÅ‚ podstawÄ™ ubiegania siÄ™ o zewnÄ™trzna Å›rodki rozwojowe, w tym Å›rodki europejskie.
  • UÅ‚atwiaÅ‚ podejmowania bieżących decyzji w zgodnoÅ›ci z dÅ‚ugookresowymi celami rozwoju, stanowiÄ…c "pomost" pomiÄ™dzy celami i zadaniami strategicznymi w tym zakresie, a rocznymi budżetami Powiatu, z uwzglÄ™dnieniem aktualnych priorytetów inwestycyjnych.
  • StanowiÅ‚ trwaÅ‚Ä… bazÄ™ koordynacji wszelkich decyzji, dziaÅ‚aÅ„ i przedsiÄ™wzięć zwiÄ…zanych z przygotowaniem i przebiegiem procesu inwestycyjnego
  • StanowiÅ‚ instrument dialogu z mieszkaÅ„cami na temat polityki rozwojowej Powiatu oraz narzÄ™dzie partnerskiej współpracy pomiÄ™dzy wÅ‚adzami Powiatu z jednej strony, a samorzÄ…dami gminnymi, organizacjami pozarzÄ…dowymi w Powiecie, lokalnym Å›rodowiskiem biznesu, innÄ… administracjÄ… lokalnÄ… oraz z administracjÄ… rzÄ…dowÄ… - z drugiej.
WIELOLETNI PROGRAM INWESTYCYJNY

Planowanie jest pierwszą i najważniejszą czynnością w zarządzaniu powiatem gryfińskim. Brak planu lub zły plan działań zniweczy wysiłki w zarządzaniu rozwojem powiatu.

Planowanie strategiczne ma za zadanie określić wizję i osiągnąć postawione cele do zrealizowania przez powiat, co jest związane ze zmianami. Plan strategiczny jest narzędziem, który umożliwia podejmowanie zmian w sposób zorganizowany.

Planowanie strategiczne umożliwia organom powiatu Radzie Powiatu, Zarządowi Powiatu w Gryfinie realizację wcześniej uzgodnionych celów.

Plan strategiczny jest oceną istniejącej sytuacji, tworzenia wizji oraz określenie celów, priorytetów, działań, odpowiedzialności, terminów i budżetu.

Wieloletni Program Inwestycyjny jest podstawowym narzędziem zarządzania finansami w powiecie - bez którego w powiecie występują notorycznie następujące zjawiska:

  1. Radni zabiegają tylko o "swoje" inwestycje, nie biorąc pod uwagę potrzeb całej gminy
  2. Decyzje inwestycyjne podejmowane sÄ… chaotycznie i na gorÄ…co, bez przygotowania
  3. Zadania inwestycyjne realizowane są "falowo" - wiosną zastój, w grudniu panika
  4. Zawsze brakuje czasu na studia i analizy wstępne, na porządny przetarg, na spokojne projektowanie i na rytmiczną, harmonijną realizację
  5. Jednostki formułują potrzeby inwestycyjne "na wyrost", a więc część z nich jest niedopracowana
  6. Rozpoczęcie zadania nie gwarantuje jego zakończenia w zaplanowanym czasie.
  7. Pracownicy Starostwa i mieszkańcy nie znają kryteriów wyboru inwestycji
  8. Jednocześnie jest prowadzonych zbyt wiele inwestycji jak na siły budżetu powiatu.

Władze Powiatu lokują kapitał w inwestycjach, ponieważ umożliwią one świadczenie usług przez długi okres czasu. Mają one znaczenie dla przyszłego rozwoju Powiatu, ponieważ:

  • realizujÄ… niezbÄ™dne cele publiczne
  • sÅ‚użą przez dÅ‚uższy czas
  • zwiÄ…zane sÄ… z nieczÄ™stymi lecz dużymi wydatkami
  • sÄ… przypisane do konkretnego miejsca
  • na ogół sÄ… zadaniami Powiatu,

Oto korzyści, jakie przynosi wdrożenie WPI dla finansów powiatu:

  • WPI wpÅ‚ywa pozytywnie na finanse bo w czasie jego sporzÄ…dzania - i po - Å‚agodzi spory w Radzie Powiatu co do podziaÅ‚u Å›rodków inwestycyjnych. Dzieje siÄ™ tak dlatego, że planowanie wieloletnie opiera siÄ™ na wieloletniej prognozie dochodów, wydatków operacyjnych (bieżących) i prognozie wolnych Å›rodków w wieloleciu. To pozwala na podzielenie nie jednorocznej puli inwestycyjnej, ale piÄ™cioletniej. W ramach wiÄ™kszej kwoty mieszczÄ… siÄ™ prawie wszystkie istotniejsze propozycje inwestycyjne zgÅ‚aszane przez radnych. To prawda, że niektóre z nich bÄ™dÄ… zrealizowane dopiero za rok pewny, że jego ukochane zadanie inwestycyjne znajdzie swój czas rychÅ‚ej realizacji. To znacznie uspokaja nastroje.
  • WPI umożliwia dostÄ™p do finansowania zewnÄ™trznego od tych sponsorów, którzy wymagajÄ… WPI. Ma to kapitalne znaczenie dla Polski i samorzÄ…dów, jako że wchodzimy w okres napÅ‚ywu do naszego paÅ„stwa tzw. Å›rodków przed akcesyjnych. BÄ™dÄ… one przydzielane bez żadnej wÄ…tpliwoÅ›ci na zasadzie konkursowej. I to oznacza, żę najwiÄ™ksze szanse na ich pozyskanie majÄ… te samorzÄ…dy, które przedstawiÄ… programy rozwojowe, a nie pojedyncze zadania do sfinansowania. Programy rozwojowe, czytaj inwestycyjne nie sÄ… możliwe do stworzenia bez Wieloletniego Programu Inwestycyjnego.
  • WPI wprowadza precyzyjne planowanie inwestycji w ramach kilku kolejnych budżetów - nie jednorocznego. Dzieje siÄ™ tak dlatego, że po uchwaleniu WPI dla nieomal każdego zadania inwestycyjnego otwiera siÄ™ dÅ‚uższa perspektywa jego spokojnego przygotowania. JeÅ›li dzisiaj wiemy, że w roku 2004 rozpoczynamy modernizacjÄ™ szkoÅ‚y, to nie trzeba tÅ‚umaczyć, że bÄ™dzie to inwestycja lepiej przygotowana od tej, o której zadecydowano w listopadzie a rozpoczÄ™to w kwietniu nastÄ™pnego roku.
  • umożliwia koncentracjÄ™, a wiÄ™c szybszÄ… i taÅ„szÄ… realizacjÄ™ inwestycji. Ten efekt jest uzyskany dlatego, że w ramach WPI bada siÄ™ jednoczeÅ›nie wiele zadaÅ„ inwestycyjnych i sÄ… one grupowane wedÅ‚ug pokrewieÅ„stwa, co obniża ceny w przetargach, wpÅ‚ywa na koncentracjÄ™ sprzÄ™tu, ludzi i ujednolicenie obsÅ‚ugi inwestorskiej, a w efekcie obniża koszty i przynosi oszczÄ™dnoÅ›ci czasu.
  • ujawnia cele, potrzeby i możliwoÅ›ci finansowe Powiatu. Jest to spektakularna cecha WPI. Jego opracowanie poprzedzone jest wieloletnim prognozowaniem finansowym, a wiÄ™c stopieÅ„ wiedzy o możliwoÅ›ciach gminy pod tym wzglÄ™dem staje siÄ™ dostÄ™pna dla każdego zainteresowanego. Oparta na znajomoÅ›ci kwoty, jakÄ… można poÅ›wiÄ™cić na inwestycje w ciÄ…gu najbliższych piÄ™ciu lat dyskusja o wielu, a nie kilku zadaniach inwestycyjnych powoduje skupienie uwagi na koncepcji rozwoju powiatu.

WPI porzÄ…dkuje procesy rozwojowe, bo:

  • zmniejsza tendencje do formuÅ‚owania potrzeb inwestycyjnych "na wyrost". W procedurze WPI nikt nikomu nie zabrania zgÅ‚oszenia tylu potrzeb inwestycyjnych ile siÄ™ uważa za ważne. Jednostki, mieszkaÅ„cy, ich organizacje, radni, praktycznie każdy może wziąć udziaÅ‚ w procesie formuÅ‚owania i wyrażania potrzeb inwestycyjnych. Jest on tak prowadzony, że zanim inicjator zadania inwestycyjnego wypeÅ‚ni wÅ‚aÅ›ciwy, jednolity formularz, na którym zbierane sÄ… wnioski inwestycyjne, musi siÄ™ bardzo skupić i wszechstronnie przemyÅ›leć, czy jego propozycja ma sens techniczny, finansowy, czy ekonomiczny. Tu ujawnia siÄ™ gÅ‚Ä™boka różnica w procedurze decydowania o wprowadzeniu zadania inwestycyjnego do realizacji pomiÄ™dzy gorÄ…czkowÄ… atmosferÄ… sesji budżetowej, a spokojnym planowaniem WPI, które nie podlega reżimowi wÅ‚aÅ›ciwemu dla uchwaÅ‚y budżetowej. Ma z niÄ… oczywiÅ›cie zasadnicze zwiÄ…zki. Ale to inny temat.
  • tworzy wieloletniÄ…, nie zaÅ› rocznÄ… perspektywÄ™ rozwojowÄ… Jest to kapitalna wÅ‚aÅ›ciwość WPI. Nie sposób w krótkiej wypowiedzi podnieść wszystkie zalety posiadania przez gminÄ™ takiej wizji, zwróćmy uwagÄ™ tylko na trzy z nich. Po pierwsze banki inaczej reagujÄ… na profesjonalnÄ… wizjÄ™ rozwojowÄ…, ugruntowanÄ… w wieloletniej analizie finansowej, uporzÄ…dkowanÄ… co do koncepcji ogólnej i posiadajÄ…cÄ… precyzyjny harmonogram realizacji - a takie cechy ma wÅ‚aÅ›nie WPI. Instytucje finansowe po zapoznaniu siÄ™ z tym narzÄ™dziem sÄ… bardziej skÅ‚onne do negocjacji lepszych dla gminy warunków oprocentowania i uruchamiania kredytu, jako ze kierujÄ… siÄ™ przede wszystkim wzglÄ™dami bezpieczeÅ„stwa powierzonych w kredycie Å›rodków, a dopiero w nastÄ™pnej kolejnoÅ›ci - zyskiem. Po drugie utworzenie takiej wizji wywoÅ‚uje powstanie lepszej atmosfery wokół organów powiatu, zadowolenie mieszkaÅ„ców i perspektywÄ™ stabilnoÅ›ci mimo kolejnych wyborów lokalnych. Po trzecie, wizja rozwojowa tworzy podwaliny pod wielowarstwowÄ…, skutecznÄ… i atrakcyjnÄ… politykÄ™ marketingowÄ…, a ta stwarza szanse na znalezienie dodatkowych źródeÅ‚ finansowania WPI.
  • orientuje inwestycje na realizacjÄ™ celów. Jest to wynikiem stosowanej w procesie WPI procedury wyboru zadaÅ„ inwestycyjnych do realizacji. Wybór ten nastÄ™puje poprzez porównywanie każdego zdania inwestycyjnego z przyjÄ™tymi odrÄ™bnie priorytetami rozwojowymi i wieloletniÄ… politykÄ… inwestycyjnÄ…. Zależnie od stopnia speÅ‚niania zadanych kryteriów inwestycja otrzymuje mniej lub wiÄ™cej punktów w rankingu koÅ„cowym. Najistotniejsze osiÄ…gniÄ™cie powstajÄ…ce w wyniku tego postÄ™powania wynika z faktu konsekwentnego nakierowania każdego z wybranych ostatecznie do wykonania zdaÅ„ inwestycyjnych na zaÅ‚ożone w procesie doboru kryteriów cele rozwojowe. W efekcie koÅ„cowym rozwój gminy charakteryzuje spójność koncepcji i konsekwencja w osiÄ…ganiu zaÅ‚ożonych celów.
  • jest kluczowym narzÄ™dziem realizacji strategii rozwoju, jeÅ›li strategia jest opracowana, ale także wczeÅ›niej, gdy jej jeszcze nie ma. Bez nich nie ma ona ani harmonogramu realizacji, ani oparcia w Å›rodkach finansowych, ani przeÅ‚ożenia na konkretne zadania inwestycyjne.

Załączniki do uchwały:

data opublikowania: 2003-08-01 13:56:40
data ostatniej aktualizacji: 2003-08-01 13:56:40

Strona odwiedzona 1787 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Katarzyna Stalinger
Informacja wprowadzona przez: Marcin Konopnicki

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.