Strona główna biuletynu
Wyszukiwarka
Formularz wyszukiwania
Menu główne
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
Treść główna

Ogłoszenia

Archiwum - zarządzanie kryzysowe

Zmiany w stowarzyszeniu a zgłaszanie do KRS

Zmiany w stowarzyszeniu a zgłaszanie do KRS

Każda zmiana, która zachodzi w stowarzyszeniu, powinna być w jakiś sposób udokumentowana, np. za pomocą protokołów, uchwał czy oświadczeń składanych przez właściwe osoby. Wiele z tych zmian musi być zgłoszonych do sądu rejestrowego.

Krajowy Rejestr Sądowy to sąd rejestrowy, w którym stowarzyszenia uzyskują (poprzez rejestrację ) osobowość prawną. Do sądu tego należy też zgłaszać niektóre zmiany, które zaszły w organizacji. Ich zakres jest dość szeroki. Do najważniejszych należą:

  • zmiana nazwy organizacji
  • zmiana statutu (tj. zmiana jakichkolwiek zapisów w statucie)
  • zmiana adresu siedziby
  • zmiany osobowe w zarządzie i organie nadzoru (czyli najczęściej: komisji rewizyjnej) i zmiana sposobu reprezentacji (który jest zapisany w statucie)
  • powołanie jednostek terenowych (oddziałów)
  • rozpoczęcie lub zakończenie działalności gospodarczej
  • likwidacja organizacji.

Zmiany, zgodnie z art. 22 ustawy o krajowym rejestrze sądowym, należy zgłaszać w ciągu 7 dni od daty wydarzenia, które powoduje konieczność zgłoszenia zmiany.

Zgłoszenie do KRS będzie polegać na złożeniu:

  • formularza KRS - Z20 (formularz główny, obowiązkowy, służący do identyfikacji organizacji) wraz z załącznikiem KRS - ZK ( w którym trzeba będzie podać dane osoby, która jest wykreślana),
  • dokumentów potwierdzających zmianę (czyli rezygnacji członka zarządu, być może uchwały o przyjęciu rezygnacji, w zależności od sposobu działania organizacji),
  • dowodu uiszczenia opłaty sądowej (150 zł opłaty, w przypadku stowarzyszenia najlepiej upewnić się własnym sądzie, czy opłata jest pobierana, praktyka w tym względzie bywa różna; a jeśli organizacja ma dodatkowo zarejestrowaną działalność gospodarczą, opłata sądowa wyniesie 250 zł plus 250 zł za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym), ewentualnie złożenia wniosku o zwolnienie z opłaty sądowej.

Formularze i dokumenty należy złożyć w jednym egzemplarzu. Jeżeli organizacja ma zarejestrowaną działalność gospodarczą, stosuje się tzw. zasadę jednego okienka i dodatkowo załącza formularze aktualizacyjne do innych urzędów (RG-1, NIP-2, odpowiedni formularz do ZUS-u). Warto przy tym pamiętać, że członkowie zarządu organizacji prowadzącej działanośc gospodarcza sa zobowiązani do złożenia wzoru podpisu - potwierdzonego notarialnie lub osobiście w sądzie.

UWAGA!
Dokumenty, które są świadectwem zmian - a więc protokoły, uchwały czy oświadczenia - powinny być oryginałami i należy je przechowywać zarówno na wypadek ewentualnej kontroli, jak i dla obecnych i przyszłych władz organizacji. Do sądu także składamy oryginały, dlatego najlepiej od razu stworzyć je w dwóch egzemplarzach, a jeśli to niemożliwe, kopię potwierdzić za zgodność z oryginałem u notariusza.

data opublikowania: 2014-04-24 08:35:55
data ostatniej aktualizacji: 2014-04-24 08:35:55

Strona odwiedzona 856 razy
Inf. przygotowana przez: Kinga Koeller-Cichy
Inf. wprowadzona przez: Wojciech Sztanga

Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.