Wydział Komunikacji i Transportu ul. 11 Listopada 16D, 74-101 Gryfino, tel. 91-416-24-50, 91-416-42-76, 91-404-50-00
Czasowe wycofanie pojazdu z ruchu
PODSTAWA PRAWNA: art. 78a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz.U. z 2022 r., poz. 988 ze zm.); Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie czasowego wycofania pojazdów z ruchu (t.j Dz. U. z 2023 r. poz. 87 ze zm.)
WYMAGANE DOKUMENTY:
"Wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu" (wypełnia właściciel, właściciele) pobierz Załączniki:
dowód rejestracyjny pojazdu
tablice rejestracyjne
oświadczenie, o którym mowa w art. 78a ust. 4b ustawy, jeżeli dotyczy samochodu osobowego
Do wglądu:
dowód osobisty w przypadku obywatela polskiego będącego osobą fizyczną,
dowód osobisty lub paszport (jeśli jesteś cudzoziemcem spoza UE zabierz paszport z aktualną wizą lub kartę pobytu),
wypis z rejestru sądowego oraz nr REGON w przypadku przedsiębiorcy posiadającego osobowość prawną,
zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, umowa spółki oraz odpowiednio dokumenty wymienione w pkt. a) lub b) w przypadku przedsiębiorcy nie posiadającego osobowości prawnej.
pisemne pełnomocnictwo oraz odpowiedni dokument tożsamości pełnomocnika w przypadku działania przez pełnomocnika.
polisa OC (jej brak skutkuje zawiadomieniem UFG).
OPŁATY:
Opłata skarbowa: 17,00 zł za ewentualne złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii:
wpłacamy na konto Urzędu Miasta i Gminy Gryfino nr 92 1240 2092 9600 5055 5555 5555 w przypadku złożenia dokumentów w Wydziale Komunikacji i Transportu w Gryfinie,
wpłacamy na konto Urzędu Miejskiego w Chojnie Bank Spółdzielczy w Chojnie nr 43 9370 0007 0000 0664 2000 0058 w przypadku złożenia dokumentów w Wydziale Komunikacji i Transportu w Chojnie
Opłata administracyjna za wycofanie pojazdu z ruchu (obowiązkowa): Opłatę za wycofanie należy uiścić na rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Gryfinie nr 28 1600 1462 1016 7989 6000 0030 za pośrednictwem Banków lub Poczty. Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu (nie dotyczy samochodu osobowych) z ruchu na okres 2 miesięcy- 80,00zł, W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 2 miesiące, ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o:
4zł- od 3 do 12 miesiąca
2zł- od 13 do 24 miesiąca;
0,25zł- od 25 do 48 miesiąca.
Opłatę za dokumenty można dokonać kartą płatniczą na stanowisku przy którym załatwiasz sprawę
Opłata za decyzję o czasowym wycofaniu z ruchu samochodu osobowego na okres 3 miesięcy wynosi 80,00 zł. W przypadku wycofania pojazdu z ruchu na okres dłuższy niż 3 miesiące ale nie dłuższy niż okres dopuszczalnego czasowego wycofania pojazdu z ruchu, opłatę powiększa się za każdy kolejny miesiąc czasowego wycofania pojazdu z ruchu o 4,00 zł
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY: Od ręki.
TRYB ODWOŁAWCZY: Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.
MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW
Wydział Komunikacji i Transportu w Gryfinie ul. 11 Listopada 16 d - sala obsługi interesantów,
Filia Wydziału Komunikacji i Transportu w Chojnie ul. Dworcowa 1- Sala Obsługi Interesantów
UWAGI:
Wydział Komunikacji i Transportu czasowo wycofa pojazd z ruchu, pod warunkiem, że pojazd ten jest zarejestrowany w ewidencji Wydziału. Na okres czasowego wycofania pojazdu z ruchu tablice i dowód rejestracyjny przechowywane są w depozycie.
Wycofaniu czasowemu podlegają zarejestrowane:
samochody ciężarowe i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t,
ciągniki samochodowe,
pojazdy specjalne,
autobusy,
samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji: w przypadkach, o których mowa w art. 81 ust. 11 pkt 1 lit. b oraz pkt 6, w przypadku wystąpienia szkody istotnej.
Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy (z wyjątkiem samochodu osobowego). Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
Samochód osobowy może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy bez możliwości przedłużenia tego okresu i nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia, w którym upłynął okres czasowego wycofania określony w ostatniej decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.
W celu przedłużenia okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu właściciel pojazdu składa wniosek o czasowe wycofanie pojazdu z ruchu, do którego dołącza:
decyzję o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
Właściciel pojazdu jest obowiązany zapewnić wycofanemu z ruchu pojazdowi postój poza drogą publiczną i strefą zamieszkania.
Po upływie okresu czasowego wycofania pojazdu z ruchu na pisemny wniosek właściciela pojazdu oraz po dołączeniu decyzji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, dowód rejestracyjny oraz tablice rejestracyjne pojazdu zwracane są właścicielowi pojazdu.
Warunkiem dopuszczenia samochodu osobowego do ruchu po jego czasowym wycofaniu jest wykonanie dodatkowego badania technicznego pojazdu potwierdzone w centralnej ewidencji pojazdów. W przypadku braku w centralnej ewidencji pojazdów informacji o dodatkowym badaniu technicznym dopuszczenie do ruchu następuje na podstawie przedłożonego zaświadczenia o przeprowadzonym dodatkowym badaniu technicznym pojazdu.
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO - CENTRALNA EWIDENCJA POJAZDÓW
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej "RODO", informuję, że:
Administratorem danych osobowych w zakresie danych wprowadzanych do centralnej ewidencji pojazdów jest Starosta Gryfiński ul. Sprzymierzonych 4, 74-100 Gryfino, tel: 91 415-31-82, e-mail starostwo@gryfino.powiat.pl.
Z Inspektorem Ochrony Danych w STAROSTWIE można kontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych za pośrednictwem maila iod@gryfino.powiat.pl.
Zgodnie z art. 80a ust. 4 ustawy Prawo o ruchu drogowym centralną ewidencję pojazdów prowadzi minister właściwy do spraw informatyzacji w systemie teleinformatycznym. W rozumieniu niniejszej ustawy minister ten jest administratorem danych i informacji zgromadzonych w ewidencji.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz w stosownych przypadkach na podstawie art. 9 ust. 2 lit. g RODO w celu wypełnienia obowiązku prawnego dot. ewidencji pojazdów, wynikającego z ustaw: ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wraz z przepisami wykonawczymi, a ponadto ustawy z 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy z 16.11.2006 r. o opłacie skarbowej. Podanie danych osobowych jest obowiązkiem ustawowym a konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości załatwienia sprawy.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i celach które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO;
sprostowania danych, na podstawie art. 16 RODO;
usunięcia danych, w zakresie wynikającym z art. 17 RODO;
ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO;
wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w zakresie wynikającym z art. 21 Rozporządzenia.
przenoszenia danych, w zakresie wynikającym z art. 20 RODO;
wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych.
Podanie przez Panią/ Pana danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w STAROSTWO . Przy czym podanie danych jest:
obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwości realizacji czynności urzędowych lub niezawarcie umowy.
Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą przekazywane państwom trzecim.
data opublikowania: 2007-01-24 14:28:11 data ostatniej aktualizacji: 2023-04-11 12:16:04