Elektroniczny urząd
Załatwianie spraw - procedury
Wydział Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
ul. 11 Listopada 16D, 74-101 Gryfino, tel. 91-404-50-00
Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
- PODSTAWA PRAWNA
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 79);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 248);
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2020 r., poz. 763).
- WYMAGANE DOKUMENTY
Wniosek o rejestrację jednostki pływającej o długości do 24 m:
- Dowód własności jednostki pływającej ( np. faktura Vat, umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności, w przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym - pisemne oświadczenie budowniczego);
Informacje o:
- właścicielu (właścicielach) oraz o armatorze jeżeli nie jest nim właściciel;
- imię, nazwisko, PESEL lub data i miejsce urodzenia w przypadku osób fizycznych;
- numer NIP w przypadku osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej albo inny identyfikator w przypadku podmiotów zagranicznych;
- adres zamieszkania lub siedziby;
- adres dla doręczeń na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana;
- wskazanie organu poprzedniej rejestracji;
- numer rejestracyjny;
- data rejestracji i wykreślenia z rejestru;
- numerze identyfikacyjnym albo o indywidualnym numerze identyfikacyjnym jeżeli został nadany;
- zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych;
- zamiarze używania jednostki pływającej do:
- amatorskiego połowu ryb,
- połowów rybackich,
- rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art.2 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybactwie morskim;
- nazwie jednostki pływającej o ile została nadana przez właściciela;
- porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- rodzaju napędu jednostki pływającej a w przypadku napędu mechanicznego także o jego mocy;
- marce i modelu lub typie jednostki pływającej;
- podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej;
- materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej;
- roku budowy i producencie jednostki pływającej;
- sygnale rozpoznawczym (Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI jeżeli zostały nadane;
- maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot;
- dokumenty lub materiały potwierdzające powyższe informacje;
- w przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika lub jednego ze współwłaścicieli - wymagany jest dokument potwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz dowód poniesienia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (wpłata na konto Urzędu Miasta i Gminy Gryfino);
- dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego; wpłata powinna zostać dokonana na poniższy rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Gryfinie: 61203000451110000001941820.
Druki niezbędne do dokonania rejestracji znajdują się w plikach do pobrania na stronie Urzędu Morskiego w Szczecinie pod adresem::
www.ums.gov.pl
- OPŁATY
Wysokość opłat reguluje rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz.U. z 2020 r., poz. 248):
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego, zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego, wydanie wtórnika dowodu dokumentu rejestracyjnego - 80 zł;
- za wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 15 zł;
- za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku o którym mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m - 60 zł.
Stosowna opłata powinna zostać dokonana na poniższy rachunek bankowy Starostwa Powiatowego w Gryfinie:
61203000451110000001941820.
- TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o rejestrację, organ rejestrujący wpisuje jednostkę pływającą do rejestru albo wydaje decyzję o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru.
- TRYB ODWOŁAWCZY
Od decyzji organu rejestrującego o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru przysługuje odwołanie do:
- ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej - w przypadku jednostki pływającej co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych;
- ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej - w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
- MIEJSCE SKŁADANIA FORMULARZA WRAZ Z ZAŁĄCZNIKAMI
Właściciel jednostki pływającej składa wniosek o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego do wybranego organu rejestrującego. Wniosek składa się w postaci papierowej - osobiście albo przez pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego albo elektronicznie - za pośrednictwem Aplikacji Konto Interesanta https://interesant.reja24.gov.pl (wniosek składany w formie elektronicznej musi być opatrzony podpisem zaufanym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym).
Brak możliwości składania dokumentów korespondencyjnie.
- UWAGI
Organ rejestrujący wydaje zaświadczenie o złożeniu wniosku o rejestrację, którym właściciel jednostki pływającej może posługiwać się do czasu wydania dokumentu rejestracyjnego albo doręczenia decyzji o odmowie wpisania jednostki pływającej do rejestru. W tym czasie organ rejestrujący zamawia dokument rejestracyjny w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie.
Odbiór dokumentu rejestracyjnego następuje osobiście, przez pełnomocnika lub przedstawiciela ustawowego.
Utrata lub uszkodzenie dokumentu rejestracyjnego:
W przypadku utraty lub uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego, wtórnik tego dokumentu wydaje na wniosek właściciela organ rejestrujący w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku. Do wniosku dołącza się oświadczenie zawierające informacje o fakcie i okolicznościach utraty albo uszkodzenia dokumentu rejestracyjnego.
Przeniesienie własności:
W razie przeniesienia na inną osobę własności zarejestrowanej jednostki pływającej dotychczasowy właściciel zobowiązany jest przekazać nowemu właścicielowi dokument rejestracyjny.
Właściciel zarejestrowanej jednostki pływającej jest zobowiązany zawiadomić organ rejestrujący w terminie nieprzekraczającym 30 dni, licząc od dni zaistnienia danego faktu o
- zbyciu lub nabyciu jednostki;
- zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych zamieszczonych w rejestrze, w szczególności stanu faktycznego wymagającego wykreślenia jednostki z rejestru.
Wykreślenie jednostki z rejestru:
Wykreślenie jednostki z rejestru następuje na wniosek właściciela, do którego dołącza się dokument rejestracyjny. Jednostkę pływającą wykreśla z urzędu w drodze decyzji, organ który wydał dokument rejestracyjny w nw. przypadkach:
- gdy uległa całkowitemu zniszczeniu lub trwale utraciła cechy jednostki pływającej;
- gdy przestała spełniać wymagania umożliwiające rejestrację;
- uzasadnionych względami bezpieczeństwa, obronności lub innego ważnego interesu publicznego.
Właściciel jednostki pływającej, która została wykreślona z rejestru z urzędu, jest obowiązany zwrócić dokument rejestracyjny do organu rejestrującego w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia decyzji o wykreśleniu z rejestru.
data opublikowania: 2014-07-18 10:48:03
data ostatniej aktualizacji: 2024-08-08 11:51:49
Strona odwiedzona 3671 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Paulina Kołodziejczyk
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga