Powiatowy Rzecznik Konsumentów ul. 11 Listopada 16D, 74-101 Gryfino, tel. 91-404-50-00
Prośba o udzielenie pomocy prawnej
PODSTAWA PRAWNA Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jednolity - Dz. U. z 2023 r., poz. 1689)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity - Dz. U. z 2022 r., poz. 1526 z późniejszymi zmianami).
Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (tekst jednolity - Dz. U. z 2023 r., poz. 1550 z późniejszymi zmianami).
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 marca 2002 r. w sprawie sposobu współdziałania organów Inspekcji Handlowej z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów, organami administracji rządowej i samorządowej, organami kontroli oraz organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów (tekst jednolity - Dz. U. z 2018 r., poz. 1072).
WYMAGANE DOKUMENTY Rzecznik udziela porad na wnioski konsumentów zgłaszane osobiście lub za pomocą środków porozumiewania się na odległość (telefon, fax., internet, poczta tradycyjna) jednak dla podjęcia formalnej interwencji rzecznika w sprawie niezbędne jest wypełnienie i dostarczenie formalnego formularza oświadczenia - prośby o udzielenie pomocy prawnej.
Wniosek - prośba o udzielenie pomocy prawnej - pobierz PDF, RTF
Inne wymagane dokumenty (jako załączniki do formularza) - kserokopie dokumentów dotyczące zgłaszanej sprawy.
OPŁATY Nie pobiera się.
TERMIN ODPOWIEDZI Indywidualny zależny od rodzaju sprawy.
MIEJSCE SKŁADANIA DOKUMENTÓW Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Gryfinie, ul. 11 Listopada 16D, pok. nr 13B, 74-100 Gryfino.
UWAGI I DODATKOWE INFORMACJE
Informacja dla konsumentów
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela mieszkańcom powiatu gryfińskiego bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach związanych z ochroną konsumentów.
Do zadań Rzecznika należy m.in. udzielanie porad prawnych oraz występowanie do przedsiębiorców na rzecz ochrony interesów konsumentów.
Uwaga! Konsumenci mogą liczyć na wystąpienie ze strony Rzecznika po samodzielnym wyczerpaniu drogi reklamacyjnej, przy czym osobom potrzebującym takiego wsparcia, Rzecznik może pomóc również w sporządzeniu reklamacji, odstąpienia od umowy czy innego pisma.
Działania Rzecznika zmierzają do polubownego zakończenia sporów. Rzecznik nie może rozstrzygać sporów w sposób wiążący dla stron.
Rzecznik nie jest rzeczoznawcą ani nie dysponuje wiedzą specjalistyczną z zakresu funkcjonowania poszczególnych towarów i urządzeń. Listę rzeczoznawców prowadzi Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Szczecinie, można ją znaleźć pod tym adresem. https://www.wiih.pomorzezachodnie.pl/index.php/lista-rzeczoznawcow.
Aby uzyskać pomoc Rzecznika w sprawie, konsument powinien złożyć w Biurze u Rzecznika wypełniony wniosek o udzielenie pomocy prawnej, wraz z załącznikami (wniosek dostępny jest bezpośrednio w biurze, a także do pobrania w załączeniu.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Gryfinie działa wyłącznie w sprawach konsumenckich.
Konsumentem, zgodnie z art. 221 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową natomiast, przedsiębiorcą zgodnie z art. 431 Kodeksu cywilnego, jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, której odrębne przepisy przyznają zdolność prawną, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów udziela mieszkańcom powiatu gryfińskiego bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach związanych z ochroną konsumentów, w szczególności:
udziela porad konsumenckich i informacji prawnych,
pomaga konsumentom przygotować pisma reklamacyjne,
występuje do przedsiębiorców na rzecz ochrony interesów konsumentów,
prowadzi edukację konsumencką,
współdziała z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Inspekcją Handlową, organizacjami konsumenckimi i innymi instytucjami,
wykonuje inne zadania określone w przepisach.
Interwencje Rzecznika w konkretnej sprawie podejmowane są wyłącznie po wyczerpaniu przez konsumenta toku postępowania narzuconego mu przez ustawę lub umowę.
Rzecznik nie może rozstrzygać sporów między konsumentami a przedsiębiorcami, nakładać kar pieniężnych, wydawać nakazów lub zakazów wobec przedsiębiorców. Rzecznik występuje do przedsiębiorców w sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne rozstrzygnięcie sporu.
Przykładowe wzory pism reklamacyjnych
Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową - naprawa lub wymiana - pobierz ZIP
Reklamacja z tytułu braku zgodności towaru z umową - obniżenie ceny - pobierz ZIP
Wezwanie do usunięcia braku zgodności towaru z umową - pobierz ZIP
Odwołanie od odmownej decyzji reklamacyjnej - pobierz ZIP
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Delegatura w Gdańsku
ul. Podwale Przedmiejskie 30, 80-824 Gdańsk
tel. 58 346 29 32 www.uokik.gov.pl gdansk@uokik.gov.pl
Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego
Adres do korespondencji:
ul. Piękna 20, skr. poczt. nr 419
00-549 Warszawa
tel. 22 262 45 00 www.knf.gov.pl sad.polubowny@knf.gov.pl
Urząd Komunikacji Elektronicznej
Delegatura w Szczecinie
ul. Zygmunta Krasińskiego 10/28, 71-435 Szczecin
tel. 91 422 62 02 www.uke.gov.pl szczecin@uke.gov.pl
Urząd Regulacji Energetyki
Północno-Zachodni Oddział Terenowy w Szczecinie
ul. Żubrów 3, 71-617 Szczecin
tel. 91 887 62 01 www.ure.gov.pl szczecin@ure.gov.pl
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta - materiały do pobrania www.uokik.gov.pl
Komisja Nadzoru Finansowego - kampanie informacyjne / cyberoszustwa inwestycyjne www.knf.gov.pl
data opublikowania: 2004-11-24 11:34:15 data ostatniej aktualizacji: 2024-06-24 12:02:29
Strona odwiedzona 11486 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Agata Jakubik
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga