Lp.
|
PRZEDMIOT WERYFIKACJI - składnik majątkowy
|
SPOSÓB WERYFIKACJI
|
Rodzaje dokumentów
|
Co należy sprawdzić?
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
Wartości niematerialne i prawne (np.: licencje na użytkowanie programów komputerowych).
|
1. Dowody zakupu licencji i umowy licencyjne.
2. Dowody wewnętrzne jednostki, z których wynika miejsce i sposób użytkowania licencji.
3. Protokoły przyjęcia i likwidacji wartości niematerialnych i prawnych.
|
Weryfikacja stanu księgowego przez sprawdzenie prawidłowości udokumentowania poszczególnych tytułów praw majątkowych, sprawdzenie wysokości i terminowości odpisów umorzeniowych, a zwłaszcza zgodności z okresami amortyzacji. Czy ilość i wartość ujęta w ewidencji odpowiada ilości i wartości wynikającej z dokumentacji źródłowej? Czy w ewidencji nie figurują licencje wygasłe? Czy wszystkie licencje faktycznie są wykorzystane?
|
2
|
Środki trwałe, do których dostęp jest znacznie utrudniony (np. różnego rodzaju budowle podziemne i podwodne, takie jak: rurociągi przesyłowe cieczy i gazów, linie elektroenergetyczne itp.).
|
Dokumenty stanowiące dowód nabycia/zbycia/likwidacji środków trwałych – takie jak:
- OT „Przyjęcie środków trwałych inwestycji”,
- PT „Protokół
zdawczo - odbiorczy środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej/ nakładów inwestycyjnych”,
- LT „Likwidacja środków trwałych” wraz z załączonymi do nich dokumentami źródłowymi (umowami kupna/sprzedaży, protokołami odbioru i oddania do użytkowania, protokołami nieodpłatnego przekazania innej jednostce sektora finansów publicznych, protokołami kasacji, dowodami złomowania itp.).
- dokumenty będące podstawą naliczenia amortyzacji.
|
Porównanie danych księgowości z odpowiednimi dokumentami.
Czy jednostka jest właścicielem środków trwałych w podanej ilości i wartości, np.:
- czy dokonano przyjęcia środków trwałych nabytych w wyniku zakończenia inwestycji lub zakupu środków trwałych?
- czy w księgach zostały uwzględnione wszystkie zmiany środków trwałych wynikające z ich zbycia czy likwidacji (bądź ich fizycznego zniszczenia, np.: na skutek klęski żywiołowej)?,
- czy ilość i wartość poszczególnych środków trwałych odpowiada ilości i wartości wynikającej z dokumentów źródłowych ?
|
3
|
Grunty, prawo użytkowania wieczystego oraz prawa zakwalifikowane do nieruchomości (np. spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu).
|
Wydruki lub odpisy z ewidencji powiatowego zasobu nieruchomości.
Dokumenty OT i LT wraz z aktami notarialnymi stanowiącymi podstawę nabycia/zbycia (np. kupna, sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, darowizna, wniesienie aportem do spółki). Wyciąg z ksiąg wieczystych, umowa o oddanie w wieczyste użytkowanie.
|
Porównanie danych księgowości z odpowiednimi dokumentami.
Czy jednostka jest właścicielem gruntu, czy posiada grunt w zarządzie/ /użytkowaniu, użytkowaniu wieczystym? Stan władania gruntem – czy jednostka posiada całą działkę czy tylko udział w nim i w jakiej części?
Czy ilość, rodzaj i wartość gruntu (prawa użytkowania wieczystego itp.) wykazane w księgach rachunkowych są zgodne z dokumentacją źródłową?
|
4
|
Środki trwałe w budowie (nakłady), z wyjątkiem maszyn i urządzeń wchodzących w ich skład.
|
Wszystkie dowody źródłowe, z których wynika wysokość nakładów poniesionych na środki trwałe w budowie, m.in.:
- rachunki za wykonanie dokumentacji projektowej, badań geologicznych, itp.,
- dowody zakupu lub nieodpłatnego otrzymania materiałów, maszyn i urządzeń, wyposażenia itp.,
- rachunki i faktury wykonawców robót budowlanych oraz podmiotów sprawujących nadzór autorski i inwestorski,
- dowody wypłaty odszkodowań (np.: za wywłaszczenie gruntów pod inwestycję, za szkody wyrządzone w związku z inwestycją w uprawach rolnych, w drzewostanie itp.) oraz poniesienia różnych opłat (sądowych, notarialnych),
- dowody odbiorów technicznych, protokoły odbioru i oddania do użytkowania,
- protokoły przekazania nakładów inwestycyjnych do innych jednostek,
- dowody OT – przyjęcie środka trwałego z inwestycji lub polecenia odpisania nakładów inwestycyjnych zaniechanych.
|
Szczegółowe sprawdzenie zapisów na kontach analitycznych i uzgodnień wysokości nakładów oraz realności (zaawansowanie budowy) z wydziałem merytorycznym.
Czy wielkość nakładów na poszczególne zadania inwestycyjne została prawidłowo zaewidencjonowana (m.in. czy uwzględniono wszystkie nakłady, czy przypisano je do właściwych zadań, czy dane zostały wprowadzone bezbłędnie, czy w ewidencji nie figurują koszty, które nie mogą być zaliczone do nakładów na środki trwałe w budowie?
Czy w ewidencji nie są ujęte nakłady na inwestycje, które zostały zaniechane?
Czy na koncie 080” Środki trwałe w budowie (Inwestycje) nie figurują nakłady na środki trwałe oddane już do użytkowania, (które powinny być ujęte na koncie 011”Środki trwałe”) bądź nakłady, które zostały przekazane do innych jednostek?
|
5
|
Środki pieniężne w drodze.
|
Wyciągi bankowe.
|
Skonfrontowanie danych z wpłatami wykazanymi w wyciągach bankowych. Środki pieniężne w drodze to wartości niewpłaconych jeszcze do banku kwot albo kwot przesuwanych między rachunkami bankowymi. Sprawdzenie ich wpływu w terminie późniejszym na właściwe konta.
|
6
|
Materiały (towary) w drodze i dostawy niefakturowane.
|
Dowody (np. protokoły) potwierdzające odbiór materiałów.
|
Sprawdzenie przyszłego zafakturowania dostaw niefakturowanych oraz wpływu do jednostki materiałów zafakturowanych.
|
7
|
Rozrachunki z pracownikami, w tym należności od pracowników z tytułu pożyczek z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
|
1. Dokumenty ustalające należności od pracowników.
2. Umowy udzielenia pożyczek.
3. Dowody naliczenia oprocentowania.
4. Dowody spłaty pożyczek.
5. Dowody prowadzenia egzekucji należności od pracowników zalegających ze spłatą ( lub od ich poręczycieli).
6. Dowody odpisania należności (np. w wyniku umorzenia lub przedawnienia).
|
Sprawdzenie, czy saldo wynika z niewypłaconych list płac z ostatniego miesiąca i wynagrodzeń niepodjętych w terminie wypłaty oraz stwierdzenie, czy nie zawiera kwot przedawnionych.
Czy wartość należności od pracowników jest prawidłowa (czy przypisane należności główne i oprocentowanie są zgodne z umową)?
Czy zostało wszczęte postępowanie mające na celu wyegzekwowanie spłaty należności przeterminowanych (np. zawarta ugoda z pracownikiem o zmianie terminów i wysokości spłat, obciążenie spłatą poręczyciela itp.)?
Czy na kontach nie figurują należności przedawnione?
|
8
|
Należności i zobowiązania od/wobec kontrahentów, w tym osób nieprowadzących ksiąg rachunkowych oraz kontrahentów, którzy mimo obowiązku nie wystąpili o potwierdzenie sald swoich należności i nie potwierdzili sald swoich zobowiązań od/wobec jednostki.
|
1. Umowy o realizację dostaw, usług, umowy zlecenia, o dzieło, sprzedaży, najmu, dzierżawy i inne.
2. Wystawione rachunki, faktury, noty odsetkowe.
3. Ugody w sprawie przesunięcia terminów płatności.
4. Dowody wypłaty/wpłaty.
|
Sprawdzenie faktur i dowodów zapłaty oraz ujęcia not odsetkowych.
Czy wysokość należności/zobowiązań ujętych w ewidencji jest prawidłowa i przypisana właściwym kontrahentom?
Czy należności/zobowiązania nie uległy przedawnieniu?
Czy jednostka we wszystkich przypadkach opóźnień w spłacie należności pobrała w prawidłowej wysokości przypadające na jej rzecz odsetki za zwłokę?
|
9
|
Należności i zobowiązania publicznoprawne.
|
1. Deklaracje podatkowe (opłat), decyzje wymiarowe.
2. Decyzje o umorzeniu, rozłożeniu na raty, odroczeniu terminu płatności zobowiązań podatkowych (opłat).
3. Dowody prowadzenia egzekucji zaległości.
4. Dowody wpłaty należności (należność główna, odsetki, koszty egzekucji itp.).
5. Sprawozdania urzędów skarbowych w zakresie dochodów należnych, pobranych i przekazanych.
|
Czy wielkość zaległości i nadpłat w księgach są zgodne ze stanem rzeczywistym?
Czy w księgach figurują należności przedawnione?
Czy prawidłowo zostały dokonane zarachowania na poczet należności głównych i odsetek w przypadku wpłat na poczet zaległości?
Czy wielkości ujęte w księgach rachunkowych jednostki w zakresie dochodów należnych i otrzymanych są zgodne z otrzymanymi sprawozdaniami?
|
10
|
Należności i zobowiązania sporne.
|
1. Pisma dłużników/wierzycieli kwestionujące istnienie lub wysokość należności/zobowiązania.
2. Dokumenty: umowy, faktury, dowody wpłaty.
3. Wezwania przedsądowe, pozwy, nieprawomocne wyroki sądowe i ugody.
|
Czy wartość należności i zobowiązań spornych ujęta w ewidencji odpowiada dokumentacji posiadanej przez jednostkę?
|
11
|
Roszczenia z tytułu niedoborów i szkód.
|
Dokumenty źródłowe.
|
Sprawdzenie zasadności ich wykazania oraz poprawności ich wyceny.
|
12
|
Rozliczenia międzyokresowe.
|
Dokumenty źródłowe.
|
Sprawdzenie, czy przyjęto poprawnie okresy rozliczeń oraz czy nadal istnieje powód ich tworzenia.
|
13
|
Fundusze jednostki i rezerwy.
|
Dokumenty źródłowe.
|
Sprawdzenie zgodności z przepisami i poprawności ujętych zmian w stanie funduszy i rezerw.
|
14
|
Udziały w obcych jednostkach.
|
Umowy i akty notarialne.
|
Zweryfikowanie ich stanu księgowego przez sprawdzenie prawidłowości udokumentowania poszczególnych tytułów praw majątkowych.
|
15
|
Gwarancje bankowe i ubezpieczeniowe wnoszone zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych
|
Dokumenty źródłowe.
|
Sprawdzenie zasadności ich wykazania oraz poprawności danych ujętych w rejestrze prowadzonym przez wydział merytoryczny
|
16
|
Inne składniki aktywów i pasywów w odniesieniu do których przeprowadzenie spisu z natury lub uzgodnienie salda z przyczyn uzasadnionych nie było możliwe oraz aktywa i pasywa nie wymienione wcześniej
|
Dokumenty źródłowe.
|
Sprawdzenie zasadności ich wykazania oraz poprawności ich ujęcia
|