Ogłoszenia
Komunikaty
Informacja o przyjęciu Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" oraz o możliwości zapoznania się z jego treścią
Gryfino, dnia 19 marca 2025 r.
OBWIESZCZENIE
Na podstawie art. 43 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) Zarząd Powiatu w Gryfinie
podaje do publicznej wiadomości informację
o przyjęciu uchwałą Rady Powiatu w Gryfinie Nr IX/67/2025 z dnia 6 marca 2025 r. "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" oraz o możliwości zapoznania się z jego treścią (dokument zamieszczony jest na stronie BIP Powiatu Gryfińskiego - zakładka ochrona środowiska).
Uzasadnienie na podstawie art. 42 pkt 2 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.).
W procedurze opracowywania "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" zapewniono udział społeczeństwa poprzez wyłożenie projektu dokumentu do publicznego wglądu na okres 21 dni (od dnia 27.11.2024 r.) z możliwością składania uwag i wniosków. W trakcie konsultacji społecznych do projektu dokumentu nie wniesiono żadnych uwag oraz wniosków.
Podsumowanie na podstawie art. 55 ust. 3 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.).
Zgodnie z ww. art. do przyjętego dokumentu załącza się pisemne podsumowanie zawierające uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych, a także informację w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione:
- ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko;
- opinie właściwych organów, o których mowa w art. 57 i 58;
- zgłoszone uwagi i wnioski;
- wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone;
- propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Uzasadnienie wyboru przyjętego dokumentu w odniesieniu do rozpatrywanych rozwiązań alternatywnych.
Większość proponowanych do realizacji przedsięwzięć w ramach Programu ma z założenia pozytywny wpływ na środowisko wobec tego proponowanie rozwiązań alternatywnych nie ma uzasadnienia zarówno z formalnego, jak i ekologicznego punktu widzenia. Program w głównej mierze wyznacza kierunki działań jakie należy realizować w poszczególnych obszarach interwencji w celu poprawy stanu wybranych komponentów środowiska, bez określania szczegółowych rozwiązań lokalizacyjnych i technologicznych dla konkretnych zadań. Dokument ma charakter strategiczny, o wysokim stopniu ogólności, w związku z tym nie ma możliwości precyzyjnego określenia działań alternatywnych dla zaproponowanych przedsięwzięć. Przejściowe, niepożądane skutki środowiskowe podejmowanych działań zależą od szeregu czynników determinujących przedsięwzięcie dlatego też przy ich planowaniu i realizacji należy rozważać wybór wariantu alternatywnego, który w najmniejszym stopniu będzie negatywnie oddziaływać na środowisko.
Szczegółowe rozwiązania alternatywne dotyczące lokalizacji, rozwiązań technologicznych i konstrukcyjnych przedstawione powinny być na poziomie każdej inwestycji na etapie przed jej realizacją w ramach procedury uzyskiwania decyzji i pozwoleń administracyjnych (np. w dokumentacji technicznej/projektowej, karcie informacyjnej, raporcie oddziaływania na środowisko). Pewnym natomiast jest, iż rozwiązanie alternatywne polegające na braku realizacji "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" wpłynie negatywnie na wszystkie komponenty środowiska, ponieważ zadania zaplanowane do realizacji w ramach POŚ oddziaływać będą w sposób pozytywny, stały i długoterminowy na poszczególne komponenty środowiskowe - zaniechanie ich realizacji pogorszy stan środowiska na terenie powiatu.
Ustalenia zawarte w prognozie oddziaływania na środowisko.
Prognoza oddziaływania na środowisko projektu Programu uwzględnia wszystkie elementy wyszczególnione w art. 51 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, analizując zarówno wielkość natężenia jak i czas, w jakim to oddziaływanie może powodować znaczące (korzystne lub niekorzystne) skutki dla środowiska. Nadrzędnym celem prognozy jest określenie potencjalnych skutków w środowisku, jakie mogą wystąpić po wdrożeniu zapisów Programu ochrony środowiska, jak również sformułowanie zaleceń o charakterze przeciwdziałania lub minimalizacji dla wszelkich jego negatywnych oddziaływań. Prognoza winna wspierać proces decyzyjny dla realizacji inwestycji ingerujących w stan środowiska. Oceną objęto przede wszystkim takie aspekty jak: obszary natura 2000, ludzie, zwierzęta, rośliny, bioróżnorodność biologiczna, woda, powietrze, powierzchnia ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne, zabytki i dobra materialne. Zidentyfikowano oddziaływania na środowisko poszczególnych zadań w odniesieniu do ww. elementów. Przeprowadzona analiza i ocena wszystkich założonych kierunków działań w Programie pozwala na stwierdzenie, że realizacja zakładanych w ww. dokumencie zadań spowoduje poprawę jakości środowiska, zachowanie różnorodności biologicznej oraz dziedzictwa przyrodniczo - kulturowego. Reasumując, skutki zrealizowania działań określonych w Programie będą miały korzystny wpływ na środowisko i ludzi, gdyż obniżą emisję zanieczyszczeń, jak też przyczynią się do zmniejszenia zużycia energii, adaptacji do zmian klimatycznych oraz rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym.
Opinie właściwych organów, o których mowa w art. 57 i 58.
Projekt "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" wraz z prognozą oddziaływania na środowisko został pozytywnie zaopiniowany przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie i Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Szczecinie.
Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.) projekty programów podlegają zaopiniowaniu. Projekt dokumentu wysłano celem zaopiniowania do Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego. Nie wpłynęły uwagi ani wnioski. Projekt "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025 - 2028 z perspektywą do roku 2030" został zaopiniowany pozytywnie Uchwałą nr 2040/24 Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 11 grudnia 2024 r.
Zgłoszone uwagi i wnioski.
W procedurze opracowywania "Programu Ochrony Środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" zapewniono udział społeczeństwa poprzez wyłożenie projektu dokumentu do publicznego wglądu na okres 21 dni z możliwością składania uwag i wniosków.
Uwagi i wnioski można było składać w ww. terminie w następującej formie:
- w formie pisemnej - na adres Starostwa Powiatowego w Gryfinie, ul. Sprzymierzonych 4, 74-100 Gryfino
- ustnie do protokołu w Wydziale Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa Starostwa Powiatowego w Gryfinie, ul. 11 Listopada 16d, pok. nr 13
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej bez konieczności opatrywania ich kwalifikowanym podpisem elektronicznym - na e-mail: starostwo@gryfino.powiat.pl
W trakcie konsultacji społecznych do projektu dokumentu nie wniesiono żadnych uwag i wniosków.
Wyniki postępowania dotyczącego transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone.
Realizacja ustaleń "Programu ochrony środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030" nie będzie powodować oddziaływań transgranicznych. Skala przedsięwzięć zaproponowanych do realizacji w ramach POŚ ma charakter lokalny i ewentualne negatywne oddziaływanie tych przedsięwzięć będzie miało zasięg miejscowy.
Propozycje dotyczące metod i częstotliwości przeprowadzania monitoringu skutków realizacji postanowień dokumentu.
Zgodnie z art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 03 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1112 z późn. zm.) Organ opracowujący projekt jest obowiązany prowadzić monitoring skutków realizacji postanowień przyjętego dokumentu w zakresie oddziaływania na środowisko.
Niniejszy obowiązek prowadzony będzie przez Zarząd Powiatu w Gryfinie poprzez sporządzanie co 2 lata raportów z wykonania "Programu ochrony środowiska dla Powiatu Gryfińskiego na lata 2025-2028 z perspektywą do roku 2030".
Monitoring realizacji zadań będzie prowadzony w oparciu o wskaźniki obrazujące zmianę stanu środowiska na terenie powiatu oraz dane dotyczące stanu realizacji zadań ujętych w programie. Jeżeli w wyniku analizy okaże się, że istnieją rozbieżności pomiędzy stopniem realizacji programu a jego założeniami, zostaną podjęte czynności mające na celu wyjaśnienie przyczyn rozbieżności oraz określenie działań korygujących.
Monitoring skutków realizacji postanowień dokumentu obejmować będzie wszystkie komponenty środowiska, takie jak: różnorodność biologiczną, ludzi, zwierzęta, rośliny, wodę, powietrze, powierzchnię ziemi, krajobraz, klimat, zasoby naturalne, zabytki, dobra materialne.
Starosta Gryfiński
data opublikowania: 2025-03-19 13:31:17
data ostatniej aktualizacji: 2025-03-19 13:31:17
Strona odwiedzona 63 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Marta Stasiorczyk
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga