Komunikacja i Transport
Przepadek pojazdu na rzecz powiatu nie odebranego w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia
Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 1137 ze zm.), starosta w stosunku pojazdu usuniętego z drogi występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz powiatu jeżeli prawidłowo powiadomiony właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia. Powiadomienie zawiera pouczenie o skutkach nieodebrania pojazdu z wskazanego parkingu.
Jeżeli właściciel lub osoba uprawniona nie odebrała pojazdu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia lub w terminie 4 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu nie został ustalony jego właściciel lub osoba uprawniona do jego odbioru mimo, że w jej poszukiwaniu dołożono należytej staranności, po otrzymaniu informacji od jednostki prowadzącej parking oraz dokumentów od jednostki wydającej dyspozycje usunięcia pojazdu starosta występuje do sądu z wnioskiem o orzeczenie przepadku pojazdu na rzecz powiatu.
Do momentu wydania prawomocnego orzeczenia sądu o przepadku pojazdu na rzecz powiatu właściciel ma prawo odebrać pojazd (swoją własność) z parkingu po uiszczeniu wymaganej opłaty i ewentualnym okazaniu zezwolenia.
Pojazd przekazuje się właściwemu miejscowo naczelnikowi Urzędu Celnego, w celu uregulowania jego sytuacji zgodnie z przepisami prawa celnego, jeśli nie jest zarejestrowany w żadnym z państw członkowskich UE.
W przypadku orzeczenia przez sąd przepadku na rzecz Powiatu Gryfińskiego, po uzyskaniu prawomocnego orzeczenia sądu i klauzuli wykonalności Wydział Komunikacji i Transportu wykonuje orzeczenie w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji jak niżej:
- Powołany biegły skarbowy określa stan techniczny i wartość rynkową pojazdu.
- Komisja powołana zarządzeniem Starosty Gryfińskiego dokonuje oceny przydatności pojazdu, który stał się własnością Powiatu Gryfińskiego na podstawie ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym.
- Sprzedaż pojazdu następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym.
- Jeżeli pojazd nie przedstawia wartości - nadaje się do złomowania, na podstawie zlecenia zostaje przekazany do stacji demontażu pojazdów celem zniszczenia. Przekazanie pojazdu do stacji demontażu pojazdu następuje odpłatnie.
- Koszty związane z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu powstałe od momentu wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania ponosi osoba będąca właścicielem tego pojazdu w dniu wydania dyspozycji usunięcia pojazdu. Decyzje o zapłacie wydaje starosta.
- Jeżeli w chwili usunięcia pojazd znajdował się we władaniu osoby dysponującej nim na podstawie innego niż własność tytułu prawnego, osoba ta jest zobowiązana solidarnie do pokrycia kosztów.
- Termin płatności należności ustalonych decyzja wynosi 30 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Odsetki ustawowe nalicza się od dnia następującego po upływie terminu płatności. Należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym.
data opublikowania: 2015-11-24 12:30:38
data ostatniej aktualizacji: 2015-11-24 12:30:38
Strona odwiedzona 4209 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Urszula Przetak
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga