Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

Budżet Powiatu

Budżet na rok 2006

II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002 - 27.10.2006

XXX sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr XXX/386/2005 z dnia 2005-12-14

w sprawie: uchwalenia budżetu Powiatu Gryfińskiego na 2006 rok

Na podstawie art. 12 pkt. 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 200 poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 162 poz. 1568 oraz z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167, poz 1759) uchwala się co następuje:

§ 1

Ustala się dochody budżetu Powiatu Gryfińskiego (załącznik Nr 1 i Nr 2) w wysokości 49.824.566 zł z tego:

  1. dochody związane z realizacją zadań własnych (załącznik Nr 3) - 44.389.082 zł
  2. dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (załącznik Nr 4) - 4.969.800 zł
  3. dochody związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z organami tej administracji (załącznik Nr 5) - 2.200 zł
  4. dochody związane z realizacją zadań z zakresu właściwości powiatu na podstawie porozumień (załącznik Nr 6) - 463.484 zł
§ 2

Ustala się wydatki budżetu Powiatu Gryfińskiego (załącznik Nr 7) w wysokości 48.274.566 zł z tego:

  1. wydatki związane z realizacją zadań własnych (załącznik Nr 8) - 42.163.772 zł
  2. wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami (załącznik Nr 9) - 4.969.800 zł
  3. wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z organami tej administracji (załącznik Nr 10) - 2.200 zł
  4. wydatki związane z realizacją zadań z zakresu właściwości powiatu na podstawie porozumień (załącznik Nr 11) - 450.794 zł
  5. wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego (załącznik Nr 12) - 688.000 zł
§ 3

Ustala się rozchody budżetu Powiatu Gryfińskiego w wysokości 1.550.000 zł (załącznik Nr 13) z przeznaczeniem na:

  1. spłatę rat kredytów - 1.550.000 zł
§ 4

Nadwyżka budżetowa w wysokości 1.550.000 zł zostanie przeznaczona na spłatę rat kredytów.

§ 5

Ustala się rezerwę ogólną w wysokości 100.000 zł.

§ 6

Ustala się limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne określone w załączniku Nr 14 do uchwały.

§ 7

Ustala się limity wydatków na programy i projekty realizowane ze środków przedakcesyjnych, funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych środków Unii Europejskiej określone w załączniku Nr 15 do uchwały.

§ 8

Ustala się plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z załącznikiem Nr 16 do uchwały.

§ 9

Ustala się plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym zgodnie z załącznikiem Nr 17 do uchwały.

§ 10

Ustala się dotacje celowe na zadania publiczne wykonywane przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, w tym organizacje pozarządowe:

  1. wspieranie działań w zakresie polityki społecznej,
  2. wspieranie działań na rzecz upowszechnienia kultury i wiedzy o Unii Europejskiej oraz podtrzymanie tradycji narodowych,
  3. działania promocyjne powiatu - w łącznej kwocie 42.000 zł.
§ 11

Ustala się dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty) w łącznej kwocie 739.294 zł.

§ 12

Ustala siÄ™ dotacjÄ™ dla:

  1. Niepublicznego Rodzinnego Domu Dziecka "AGATOS" w Gardnie w kwocie 149.280 zł,
  2. Świetlic Środowiskowych Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w kwocie 76.000 zł.
  3. Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek Samarytanek Krzyża Chrystusowego z siedzibą w Niegowie na realizację zadania "Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Moryniu" w kwocie 1.531.931 zł.
§ 13

Ustala się dotacje (art. 55 i 60 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej) dla:

  1. Samodzielnego Publicznego ZespoÅ‚u ZakÅ‚adów Opieki Zdrowotnej w Gryfinie – 379.485 zÅ‚ z przeznaczeniem na:
    1. bieżącą działalność w kwocie - 275.368 zł
    2. profilaktykę zdrowotną w kwocie - 40.000 zł
    3. pokrycie ujemnego wyniku finansowego - 64.117 zł
  2. Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy w Gryfinie w kwocie 60.000 zł z przeznaczeniem na profilaktykę zdrowotną.
§ 14

Ustala się dotacje dla instytucji kultury (art. 28 ust.2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) w kwocie 24.000 zł przeznaczone na zadania własne dla:

  1. Gryfińskiego Domu Kultury w łącznej kwocie 3.500zł,
  2. Trzcińskiego Centrum Kultury w łącznej kwocie 1.500 zł,
  3. Cedyńskiego Ośrodka Kultury i Sportu w łącznej kwocie 1.500 zł,
  4. Centrum Kultury w Chojnie w łącznej kwocie 1.500 zł,
  5. Miejskiego Ośrodka Kultury w Moryniu w łącznej kwocie 3.000 zł,
  6. Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Mieszkowicach w łącznej kwocie 1.500 zł,
  7. Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Baniach w łącznej kwocie 1.500 zł
  8. Biblioteki Publicznej w Gryfinie w łącznej kwocie 5.000zł,
  9. Miejskiej Biblioteki Publicznej w Chojnie w łącznej kwocie 5.000 zł.
§ 15

Ustala się dotacje na finansowanie zadań własnych przekazanych na podstawie porozumień do realizacji innym powiatom z zakresu:

  1. zabezpieczenia wydatków na utrzymanie dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych w innych powiatach w wysokości 256.381 zł,
  2. zabezpieczenia wydatków na utrzymanie dzieci przebywających w rodzinach zastępczych w innych powiatach w wysokości 194.413 zł,
§ 16

Ustala się dotacje na finansowanie zadań wspólnych przekazanych na podstawie porozumień do realizacji gminom z zakresu:

  1. utrzymania ulic powiatowych w mieście w wysokości 250.000 zł
  2. remontów ulic powiatowych przeprowadzonych w Chojnie (ul.Klasztorna i ul.Malarska) i w Moryniu (Pl. Wolności) w wysokości 315.000 zł
  3. zadań powierzonych - art. 118 umowy o ubezpieczeniu społecznym rolników w zakresie przyznawania nieodpłatnie własności działki osobie, której przysługuje prawo użytkowania tej działki, gruntu z tytułu przekazanego gospodarstwa rolnego Państwu, orzekania o nadanie gospodarstwa, składanie wniosków o wpis do księgi wieczystej itp. w wysokości 60.000 zł.
  4. promocji powiatu w wysokości 3.000 zł,
  5. ponadgminnych zadań kultury fizycznej 60.000 zł.
§ 17

Ustala się prognozę długu publicznego na lata 2006-2015 zgodnie z załącznikiem Nr 18.

§ 18

Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych przeznaczonych na:

  1. pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do łącznej kwoty 1.500.000 zł.
§ 19

Upoważnia się Zarząd do zaciągania zobowiązań:

  1. na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków przedakcesyjnych, funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych środków Unii Europejskiej 9oraz zadani wynikające z Kontraktów Wojewódzkich), ujęte w załącznikach Nr 13 i Nr 14 do uchwały.
§ 20

Upoważnia się Zarząd do:

  1. dokonywania zmian w planie wydatków budżetowych, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami,
  2. przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków kierownikom jednostek organizacyjnych.
§ 21

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.

§ 22

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006r.



OBJAÅšNIENIE

  1. Założenia ogólne budżetu i uzasadnienie do budżetu.

  2. Podstawowe wielkości dochodów własnych, subwencji ogólnej oraz kwoty dotacji celowych do opracowania projektu budżetu na 2006 rok stanowią:

    • Pismo Ministra Finansów z dnia 17 października 2005 nr ST4-4820/690/2005 informujÄ…ce o rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, przyjÄ™tych w projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok, planowanej na 2006 r. kwocie dochodów z tytuÅ‚u udziaÅ‚u we wpÅ‚ywach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
    • Pismo Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 21 października 2005r. Nr.FB.1-MG-3010/30-2/2005 informujÄ…ce o kwotach dotacji celowych na finansowanie ustawowo zleconych zadaÅ„ z zakresu administracji rzÄ…dowej i innych zleconych ustawami jednostkom samorzÄ…du terytorialnego oraz dotacji na ich zadania wÅ‚asne, a także na zadania realizowane przez jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego na podstawie porozumieÅ„ z organami administracji rzÄ…dowej.

    Podstawą planowanych kwot dochodów i wydatków projektowanego budżetu były głównie dochody przewidziane ustawą z dnia 13 listopada 2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w wydatkach przewidywane wykonanie roczne za 2005r. z uwzględnieniem skutków wynikających z:

    • istniejÄ…cego od dnia 1 stycznia 2006r. stanu organizacyjnego i prawnego dotyczÄ…cego zadaÅ„ finansowanych z budżetu powiatu,
    • istniejÄ…cej od dnia 1 stycznia 2006r. sieci jednostek organizacyjnych powiatu finansowych z budżetu,
    • istniejÄ…cego od dnia 1 stycznia 2006r. stanu zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatu,
    • podjÄ™tych uchwaÅ‚ Rady Powiatu dotyczÄ…cych mienia powiatu, a także przystÄ…pienia do realizacji okreÅ›lonych zadaÅ„ inwestycyjnych wynikajÄ…cych z wieloletniego programu inwestycyjnego,
    • wypÅ‚at jednorazowych dla pracowników z tytuÅ‚u nagród jubileuszowych, odpraw rentowo-emerytalnych oraz innych wynikajÄ…cych ze stosunku pracy.
    • wzrostu wydatków o planowany wskaźnik wzrostu cen, towarów i usÅ‚ug konsumpcyjnych ustalony na poziomie 1,5%,
    • skÅ‚adka na fundusz pracy planowana jest w wysokoÅ›ci 2,45% podstawy wymiaru skÅ‚adki na ubezpieczenia spoÅ‚eczne

    Zarząd Powiatu mając ograniczone wielkości prognozowanych dochodów własnych był zmuszony do wyboru tych zadań, które jako priorytety zostaną uwzględnione w budżecie na rok 2006. W tej sytuacji część zadań, która powinna być realizowana zgodnie z postulatami stałych komisji Rady i organizacji społecznych nie została ujęta, jako że środki przewidziane w przyszłorocznym budżecie uniemożliwiają ich wykonanie.

    Przedkładany pod obrady Wysokiej Rady projekt budżetu powiatu na 2006r. nie jest zrównoważony bowiem:

    • prognozowane dochody budżetowe zostaÅ‚y ustalone w wysokoÅ›ci 49.824.566 zÅ‚,
    • planowane wydatki budżetowe zostaÅ‚y skalkulowane w wysokoÅ›ci 48.274.566 zÅ‚,
    • nadwyżka budżetowa w wysokoÅ›ci 1.550.000 zÅ‚.
      przeznaczenie nadwyżki stanowią:
      • rozchody: spÅ‚ata kredytów lat ubiegÅ‚ych w wysokoÅ›ci 1.550.000 zÅ‚

    W odniesieniu do wydatków budżetowych ich struktura w porównaniu z rokiem 2005 nie uległa istotnym przekształceniom.

    W dalszym ciągu największą pozycję w budżecie stanowić będą wydatki na zadania z zakresu:

    • oÅ›wiaty i wychowania – 25,56 %,
    • pomocy spoÅ‚ecznej – 25,40 %,
    • ochrony zdrowia – 4,62 %,
    • bezpieczeÅ„stwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej – 5,22 %,
    • administracji publicznej wraz z obsÅ‚ugÄ… Rady Powiatu – 15,06 %,
    • edukacyjnej opieki wychowawczej – 9,26 %,
    • dróg publicznych wraz z utrzymaniem ZarzÄ…du Dróg Powiatowych – 7,04 %,
    • pozostaÅ‚e zadania – 7,84 %.

    Szczegółowe dane liczbowe dotyczące kwot dochodów i wydatków budżetowych oraz środków pozabudżetowych przedstawiono w załącznikach od nr 1 do nr 16 do uchwały budżetowej na 2006r. oraz opisano je w dalszej części informacji.

  3. Objaśnienia do dochodów budżetowych

  4. Minister Finansów w oparciu o ustawę z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ustalił dla Powiatu Gryfińskiego następujące wielkości dochodów:
    1. dochody z tytuÅ‚u udziaÅ‚u we wpÅ‚ywach z podatku dochodowego od osób fizycznych – 6.084.813 zÅ‚ przyjmujÄ…c kalkulacjÄ™ planowanej na 2006r. kwoty dochodów na podstawie wpÅ‚ywów podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 rok.
    2. dochody z tytuÅ‚u udziaÅ‚u we wpÅ‚ywach z podatku dochodowego od osób prawnych – 240.700 zÅ‚, przyjmujÄ…c kalkulacjÄ™ planowanej na 2006r. kwoty dochodów na podstawie wpÅ‚ywów za 2005 rok.
    3. Subwencja ogólna na rok 2006 – 21.848.043 zÅ‚ w tym:
      1. część wyrównawcza subwencji ogólnej – 3.623.858 zÅ‚ z tego:
        1. kwota podstawowa części wyrównawczej subwencji ogólnej - 2.439.986 zł
        2. kwota uzupeÅ‚niajÄ…ca części wyrównawczej subwencji ogólnej – 1.183.872 zÅ‚
      2. część równoważąca subwencji ogólnej - 1.717.888 zł
      3. część oÅ›wiatowa subwencji ogólnej – 16.506.297 zÅ‚

    Dotacje celowe z budżetu państwa

    Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na:

    • zadania z zakresu administracji rzÄ…dowej oraz na inne zadania zlecone ustawami, zadania realizowane przez jednostki samorzÄ…du terytorialnego na mocy porozumieÅ„ zawartych z organami administracji rzÄ…dowej,
    • usuwanie bezpoÅ›rednich zagrożeÅ„ dla bezpieczeÅ„stwa i porzÄ…dku publicznego, skutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz skutków innych klÄ™sk żywioÅ‚owych,
    • finansowanie lub dofinansowanie zadaÅ„ wÅ‚asnych objÄ™tych kontraktem wojewódzkim oraz zadaÅ„ wÅ‚asnych wymienionych w art. 42 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego,
    • realizacjÄ™ zadaÅ„ wynikajÄ…cych z umów miÄ™dzynarodowych.

    Szczegółowe informacje liczbowe o planowanych wielkościach dochodów w układzie działowym i w podziale na rozdziały klasyfikacji budżetowej odrębnie na finansowanie zadań własnych i zleconych oraz w układzie źródeł ich pozyskiwania przedstawiono w załącznikach nr 1- 6 do projektu uchwały budżetowej.

    Dotacje celowe skalkulowane zostały na łączną kwotę 10.881.000 zł. Na wielkość tą składają się:

    1. dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie bieżących zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w wstępnej wysokości 4.939.800 zł, zestawiono w załączniku Nr 4 do projektu uchwały budżetowej.
      • Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie nastÄ™pujÄ…cych zadaÅ„:
      • prace geodezyjno-urzÄ…dzeniowe na potrzeby rolnictwa – 65.000 zÅ‚,
      • gospodarka gruntami i nieruchomoÅ›ciami – 76.000 zÅ‚
      • prace geodezyjne i kartograficzne – 101.000 zÅ‚,
      • opracowania geodezyjne i kartograficzne – 34.000 zÅ‚,
      • nadzór budowlany –155.000 zÅ‚,
      • urzÄ™dy wojewódzkie – 154.000 zÅ‚,
      • komisje poborowe – 22.000 zÅ‚,
      • dziaÅ‚alność komendy powiatowej paÅ„stwowej straży pożarnej – 2.478.800 zÅ‚,
      • udzielenie Å›wiadczeÅ„ dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiÅ‚ku oraz dzieci w placówkach opiekuÅ„czo – wychowawczych – 1.781.000 zÅ‚,
      • dziaÅ‚alność zespoÅ‚u do spraw orzekania o stopniu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci – 73.000 zÅ‚,
    2. dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie bieżących zadań realizowanych przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej we wstępnej wysokości 2.200 zł, zestawiono w załączniku Nr 5 do projektu uchwały budżetowej. Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie działalności komisji poborowej.
    3. dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych powiatu określono wstępnie na kwotę 5.909.000 zł. Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie zadania działalności ponadgminnych domów pomocy społecznej
    4. dotacje celowe na zadania zlecone inwestycyjne w wysokości 30.000 zł z przeznaczeniem dla straży pożarnej

    Prognozowane na 2006 rok w poszczególnych działach dochody przedstawiają się następująco:

    DziaÅ‚ 010 – Rolnictwo i Å‚owiectwo

    Zaplanowane dochody w kwocie 65.000 zł pochodzą wyłącznie z dotacji celowej z budżetu państwa, przeznaczonej na finansowanie prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa.


    DziaÅ‚ 600 – Transport i Å‚Ä…czność

    Źródłem dochodów w tym dziale są różne dochody oraz wpływy z usług (dowóz pracowników do pracy i z pracy) w kwocie 86.000 zł, realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg.


    DziaÅ‚ 700 – Gospodarka mieszkaniowa

    Planowane na 2005 rok dochody w kwocie 3.667.459 zł pochodzą z następujących tytułów:

    1. dochodów wÅ‚asnych powiatu – 3.591.459 zÅ‚ które planuje siÄ™ uzyskać z :
      1. opÅ‚at za najem i dzierżawÄ™ lokali użytkowych oraz odpÅ‚atnoÅ›ci z tytuÅ‚u usÅ‚ug komunalnych na rzecz najemców (w tym m.in. dostawy energii elektrycznej, cieplnej, dostaw wody, wywozu nieczystoÅ›ci itp.) – 661.364 zÅ‚,
      2. wpÅ‚ywy z opÅ‚at za zarzÄ…d, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomoÅ›ci – 2.000 zÅ‚,
      3. wpÅ‚ywów z usÅ‚ug – 1.000 zÅ‚,
      4. wpÅ‚ywy tyt. odpÅ‚atnego nabycia praw wÅ‚asnoÅ›ci nieruchomoÅ›ci –2.925.695 zÅ‚.
      5. pozostaÅ‚e odsetki – 1.400 zÅ‚
    2. dotacji celowej z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa – 76.000 zÅ‚.

    DziaÅ‚ 710 – DziaÅ‚alność usÅ‚ugowa

    Źródłem dochodów w tym dziale w wysokości 740.350 zł są dotacje celowe z budżetu państwa, na realizację niżej wyszczególnionych zadań administracji rządowej z zakresu:

    • bieżącego utrzymania i aktualizacji paÅ„stwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – 101.000 zÅ‚.
    • z drugiego źródÅ‚a jakim jest Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym- 450.00 zÅ‚
    • opracowaÅ„ geodezyjnych i kartograficznych –34.000 zÅ‚,
    • bieżącej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – 155.350 zÅ‚.

    DziaÅ‚ 750 – Administracja publiczna

    Źródłem zaplanowanych dochodów w wysokości 3.769.097 zł, są:

    1. dochody własne powiatu w kwocie 3.590.897 zł, które planuje się uzyskać z tytułu:
      1. opÅ‚aty komunikacyjnej (za dowody i tablice rejestracyjne, prawa jazdy oraz inne druki) – 3.291.584 zÅ‚,
      2. opÅ‚at za zarzÄ…d, użytkowanie, użytkowanie wieczyste nieruchomoÅ›ci (25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 273.122 zÅ‚,
      3. różnych opÅ‚at (karty wÄ™dkarskie) – 3.000 zÅ‚,
      4. różne opÅ‚aty ( 5% w dochodach Skarbu PaÅ„stwa z opÅ‚at melioracyjnych i spÅ‚at ciężaru realnego) – 100 zÅ‚
      5. dochodów z najmu i dzierżawy skÅ‚adników majÄ…tkowych Skarbu PaÅ„stwa ( 25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 625 zÅ‚,
      6. wpÅ‚ywy z tytuÅ‚u odpÅ‚atnego nabycia prawa wÅ‚asnoÅ›ci nieruchomoÅ›ci (25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 10.000 zÅ‚,
      7. wpÅ‚ywów z usÅ‚ug – 1.266 zÅ‚,
      8. pozostaÅ‚e odsetki – 400 zÅ‚,
      9. różnych dochodów (za dzienniki budowy, specyfikacje, prowizje, ubezpieczenia, tablice informacyjne, wynagrodzenie pÅ‚atnika itp.) – 10.800 zÅ‚,
    2. dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej m.in. z zakresu nadzoru administracyjno – architektonicznego, geodezji i gospodarki gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa- 154.000 zÅ‚, a także zwiÄ…zanych z obsÅ‚ugÄ… i dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… komisji poborowej – 24.200zÅ‚ ( w tym 2.200 zÅ‚ dotacja na zadania. powierzone).

    DziaÅ‚ 754 – BezpieczeÅ„stwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

    Planowane na 2005 rok dochody wynoszą 2.513.400 zł, w tym z dotacji celowej budżetu państwa - 2.508.800zł. Dotacje przeznaczone są na realizację zadań administracji rządowej związanej z ochroną przeciwpożarową, w tym:

    1. bieżącÄ… dziaÅ‚alność PaÅ„stwowej Powiatowej Straży Pożarnej – 2.478.800 zÅ‚,
    2. dziaÅ‚alność inwestycyjnÄ… zwiÄ…zanÄ… z PPSP – 30.000 zÅ‚.

    DziaÅ‚ 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadajÄ…cych osobowoÅ›ci prawnej

    Dochodem w tym dziale są wpływy z tytułu udziału w podatkach (będącym dochodem budżetu państwa) ustalone przez Ministra Finansów w wstępnej kwocie 6.084.813 zł (podatek dochodowy od osób fizycznych) oraz 240.700 zł (podatek dochody od osób prawnych)


    DziaÅ‚ 758 – Różne rozliczenia

    Na planowane dochody w wysokości 21.965.443 zł w tej pozycji wyróżnia się:

    1. dochody wÅ‚asne powiatu z tytuÅ‚u zakÅ‚adanych wpÅ‚ywów z odsetek bankowych od czasowo wolnych Å›rodków finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych (bieżący i pomocniczy PFOÅšiGW oraz PFGZGiK) –117.400 zÅ‚
    2. wspomniane wcześniej subwencje:
      • część oÅ›wiatowa – 16.506.297 zÅ‚,
      • część wyrównawcza – 3.623.858 zÅ‚,
      • część równoważąca – 1.717.888 zÅ‚

    DziaÅ‚ 801 – OÅ›wiata i wychowanie

    Zaplanowane dochody w wysokości 29.040 zł pochodzą głównie z odsetek od środków na rachunkach bankowych jednostek oraz usług świadczonych przez jednostki:

    • SzkoÅ‚y specjalne – 10.300 zÅ‚
    • Licea ogólnoksztaÅ‚cÄ…ce – 1.180 zÅ‚
    • SzkoÅ‚y zawodowe – 17.560 zÅ‚

    DziaÅ‚ 851 – Ochrona zdrowia

    Prognozowane dochody w wysokoÅ›ci 1.781.000 zÅ‚ sÄ… dotacjÄ… celowÄ… z budżetu paÅ„stwa przeznaczonÄ… na realizacjÄ™ zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej zwiÄ…zanych z opÅ‚acaniem skÅ‚adek na ubezpieczenia zdrowotne i Å›wiadczenia za osoby nie objÄ™te obowiÄ…zkiem ubezpieczenia zdrowotnego za osoby zarejestrowane jako bezrobotni w Powiatowym UrzÄ™dzie Pracy – 1.726.000 zÅ‚ oraz 55.000 zÅ‚ za dzieci przebywajÄ…ce w placówkach opiekuÅ„czo – wychowawczych i domach pomocy spoÅ‚ecznej.


    DziaÅ‚ 852 – Pomoc spoÅ‚eczna

    Zaplanowane dochody wynoszą 8.164.779 zł.
    Na wielkość tą składają się:

    1. odpÅ‚atność rodziców i inne dochody w domach dziecka – 6.500 zÅ‚,
    2. odpÅ‚atność za pensjonariuszy domów pomocy spoÅ‚ecznej – 1.751.763 zÅ‚,
    3. dochody na podstawie porozumień z innymi powiatami na pokrycie kosztów pobytu dzieci z terenu innych powiatów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych w łącznej kwocie - 336.785 zł,
    4. wpÅ‚ywy od rodzin zastÄ™pczych – 126.699 zÅ‚,
    5. dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu 5.909.000 zł

    DziaÅ‚ 853 – PozostaÅ‚e zadania w zakresie polityki spoÅ‚ecznej

    Zaplanowane dochody wynoszą 457.377 zł.
    Na wielkość tą składają się:

    1. dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej z zakresu opieki spoÅ‚ecznej na obsÅ‚ugÄ™ Powiatowego ZespoÅ‚u do spraw orzekania o stopniu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci – 73.000 zÅ‚,
    2. dotacje Funduszu Pracy na zadania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy - 366.247 zł,
    3. wpływy z różnych dochodów i pozostałe odsetki w łącznej kwocie 3.130 zł
    4. dochody wÅ‚asne zwiÄ…zane z odpÅ‚atnoÅ›ciÄ… za obsÅ‚ugÄ™ Å›rodków finansowych PaÅ„stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób NiepeÅ‚nosprawnych – 15.000 zÅ‚,

    DziaÅ‚ 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza

    Plan dochodów w kwocie 260.108 zł ujmuje dochody własne z tytułu świadczonych usług przez jednostki.

    • Specjalne oÅ›rodki szkolno-wychowawcze – 49.784 zÅ‚
    • Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – 205 zÅ‚
    • Internaty i bursy szkolne - 209.669 zÅ‚
  5. Objaśnienia do wydatków budżetowych

  6. Poziom wydatków i ich struktura w budżecie powiatu na 2006 r. determinowane są z jednej strony wielkością prognozowanych dochodów, z drugiej zaś faktycznym stanem organizacyjnym powiatowych jednostek budżetowych realizujących zadania ustawowe.

    Wydatki budżetowe na 2006 rok skalkulowane zostały w łącznej wysokości 48.274.566 zł (załącznik nr 7).

    Wydatki obejmujÄ…:

    1. wynagrodzenia pracownicze oraz pochodne od wynagrodzeń (składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy na łączną kwotę 28.194.396 zł, tj. 58.40 % planowanych wydatków,
    2. dotacje podmiotowe i przedmiotowe, w tym głównie na dofinansowanie poza samorzÄ…dowych niepublicznych szkół i placówek opiekuÅ„czych, utrzymanie ulic powiatowych w granicach miast, porozumienia z gminami i powiatami – 4.140.784 zÅ‚ tj. 8,58 % ogólnej kwoty wydatków,
    3. wydatki na obsługę długu publicznego na łączną kwotę 878.528 zł, tj. 1,82 % ogółu planowanych wydatków,
    4. wydatki majątkowe, przewidziane głównie na inwestycje związane z drogami oraz komputeryzację na łączną kwotę 901.273 zł, tj. 1,86 % wydatków.
      • Wydatki budżetu na finansowanie zadaÅ„ wÅ‚asnych powiatu projekt budżetu ujmuje na kwotÄ™ 42.163.772 zÅ‚ (zaÅ‚Ä…cznik nr 8),
      • Wydatki budżetu na finansowanie zadaÅ„ z zakresu administracji rzÄ…dowej oraz innych zadaÅ„ zleconych ustawami w wysokoÅ›ci 4.969.800 zÅ‚ (zaÅ‚Ä…cznik nr 9),
      • Wydatki budżetu na zadania zwiÄ…zane z realizacjÄ… zadaÅ„ z zakresu administracji rzÄ…dowej na podstawie porozumieÅ„ z organami tej administracji 2.200 zÅ‚ (zaÅ‚Ä…cznik nr 10).
      • Wydatki budżetu na zadania z zakresu wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci powiatu na postawie porozumieÅ„ jst 450.794 zÅ‚ (zaÅ‚Ä…cznik nr 11)
      • Wydatki budżetu na zadania wspólne realizowane w drodze umów lub porozumieÅ„ z jst 688.000 zÅ‚ (zaÅ‚Ä…cznik nr 12)

    Szczegółowe dane dotyczące planowanych na 2006 rok wydatków w układzie działów w podziale na rozdziały klasyfikacji budżetowej i wyodrębnione grupy przedstawiają załączniki Nr 7-12 do uchwały budżetowej.

    W zestawieniach tych wyspecyfikowano w układzie dział i rozdział wydatki na wynagrodzenia i pochodne (składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy), dotacje z budżetu powiatu, wydatki na obsługę długu, wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji oraz przewidziane do realizacji określone zadania inwestycyjne.

    W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zaplanowane wydatki budżetowe przedstawiają się następująco:

    DziaÅ‚ 010 – Rolnictwo i Å‚owiectwo

    Planowane ogółem wydatki w kwocie – 65.000 zÅ‚, przeznacza siÄ™ na finansowanie prac geodezyjno-urzÄ…dzeniowych na potrzeby rolnictwa realizowane przez Starostwo.


    DziaÅ‚ 020 – LeÅ›nictwo

    Wydatki zostały zaplanowane w wysokości 13.530 zł na realizację umów zawartych z Nadleśnictwami na sprawowanie nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa.


    DziaÅ‚ 600 – Transport i Å‚Ä…czność

    Zaplanowane wydatki w kwocie 3.400.000 zł przeznaczone są na bieżące utrzymanie, naprawy i remonty cząstkowe dróg powiatowych oraz utrzymanie Powiatowego Zarządu Dróg w Gryfinie.

    Projektowane w/w kwocie wydatki obejmujÄ…:

    1. wynagrodzenia pracownicze i pochodne od wynagrodzeÅ„ – 876.420 zÅ‚
    2. dotacje na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania ulic powiatowych w granicach miast – 250.000 zÅ‚,
    3. dotacje na remonty ulic powiatowych w granicach miast – 315.000 zÅ‚,
    4. wydatki majÄ…tkowe przewidziane na remonty dróg – 555.000 zÅ‚

    Budżet Powiatowego Zarządu Dróg przedstawiono w układzie budżetu zadaniowego z podziałem na zadania własne realizowane przez PZD i zadania własne zlecane przez PZD w części materiałów poglądowych do budżetu.


    DziaÅ‚ 700 – Gospodarka mieszkaniowa

    Ogółem wydatki zaplanowano w wysokości 344.667 zł z tego:

    1. zadania własne na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji nieruchomości stanowiących mienie powiatu dotyczących nieruchomości w Gryfinie oraz w Chojnie. Na sporządzenie dokumentacji technicznej i formalno-prawnej (dokumentacja geodezyjna, wycena nieruchomości, umowy notarialne) dotyczącej gospodarowania nieruchomościami Powiatu
    2. w zakresie zadań administracji rządowej na wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami Skarbu Państwa w planie finansowym na 2006 r.

    DziaÅ‚ 710 – DziaÅ‚alność usÅ‚ugowa

    Planowane wydatki w wysokości 740.000 zł, przeznaczone są na realizację następujących zadań:

    1. związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej:
      1. 551.000 zÅ‚ (rozdziaÅ‚ 71013) na utrzymanie i aktualizacjÄ™ paÅ„stwowego zasobu geodezyjnego, obsÅ‚ugÄ™ zespoÅ‚u uzgadniania dokumentacji projektowej oraz opracowanie numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków w programie „Ewmapa”,
      2. 34.000 zł (rozdział 71014) na prowadzenie technicznej ewidencji założenia operatu ewidencji gruntów i budynków oraz sporządzenie projektu operatu założenia ewidencji gruntów,
      3. 55.000 zł (rozdział 71015) - na utrzymanie i bieżącą działalność Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, w tym wynagrodzenia i pochodne

    DziaÅ‚ 750 – Administracja publiczna

    Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w wysokości 7.273.141 zł.

    Zaplanowane w w/w kwocie wydatki przewidziane sÄ… na:

    1. realizacjÄ™ zadaÅ„ ustawowo zleconych z zakresu administracji rzÄ…dowej wykonywanych bezpoÅ›rednio przez Starostwo Powiatowe (rozdziaÅ‚ 75011) – 154.000 zÅ‚, tj. w wysokoÅ›ci ustalonej przez WojewodÄ™ Zachodniopomorskiego w wstÄ™pnej kwocie dotacji celowej. Åšrodki te przeznaczone sÄ… na pokrycie administracyjnych kosztów zwiÄ…zanych z geodezjÄ…, gospodarkÄ… gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa, sprawowaniem nadzoru administracyjno – architektonicznego, a także innych zadaÅ„ czÄ…stkowych zleconych ustawami.
    2. dziaÅ‚alność i obsÅ‚ugÄ™ Rady Powiatu – 298.910 zÅ‚ (rozdziaÅ‚ 75019). W kwocie tej skalkulowano wydatki na wypÅ‚atÄ™ diet dla radnych, delegacje radnych oraz pokrycie kosztów zwiÄ…zanych z organizacjÄ… sesji i komisji Rady, a także innych kosztów zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem Rady.
    3. funkcjonowanie administracji i realizację zadań nałożonych przez Starostwo Powiatowe (rozdział 75020) zaplanowano w kwocie 6.647.431 zł, w tym:
      1. wydatki bieżące – 6.379.791 zÅ‚,
      2. wydatki majÄ…tkowe – 267.640 zÅ‚.
        Planowane wydatki bieżące obejmują:
      • wynagrodzenia osobowe pracowników Starostwa wraz z pochodnymi w kwocie 4.187.580 zÅ‚.
        W zakresie wydatków inwestycyjnych planuje się dokupienie zestawów komputerowych,
    4. ObsÅ‚ugÄ™ komisji poborowej (rozdziaÅ‚ 75045) – zadania zlecone i powierzone pokrywane dotacjÄ… celowÄ… w kwocie 24.200 zÅ‚.
    5. Promocja jednostek samorządu terytorialnego (75075) oraz Pozostała działalność (rozdział 75095) - zostały skalkulowane wydatki w łącznej kwocie 148.600 zł.. W ramach tej kwoty zaplanowano wydatki na działalność Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej, stronę w internacie i inne formy promocji powiatu.

    Po raz drugi w odniesieniu do wydatków realizowanych jako zadania własne przez Starostwo Powiatowe przedstawia się budżet Starostwa w ujęciu zadaniowym.


    DziaÅ‚ 754 – BezpieczeÅ„stwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa

    W tej pozycji wydatki zostały ustalone w wysokości 2.518.300 zł. Wydatki przewidziane są na realizację ustawowo zleconych zadań ochrony przeciwpożarowej wykonywanych przez Powiatową Komendę Państwowej Straży Pożarnej. Źródłem sfinansowania w powyższej kwocie wydatków są dotacje celowe ustalone przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.

    W ramach zaplanowanej w tym dziale kwoty wydatków przeznaczono na działalność:

    1. Komendy Powiatowej PaÅ„stwowej Straży Pożarnej – 2.508.800zÅ‚, w tym wydatki osobowe i pochodne stanowiÄ… 1.897.150 zÅ‚, wydatki majÄ…tkowe –30.000 zÅ‚
    2. PozostaÅ‚a dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z obronÄ… cywilnÄ… – 9.500 zÅ‚.

    DziaÅ‚ 757 – ObsÅ‚uga dÅ‚ugu publicznego

    Zaplanowane wydatki w kwocie 878.528 zł przewidziane zostały na obsługę (prowizję, odsetki) kredytów zaciągniętych na remont internatu w Chojnie, wykup części budynku PKO BP i remont budynku przy ul. Sprzymierzonych 4 w Gryfinie oraz kredytów i obligacji na restrukturyzację SPZZOZ.


    DziaÅ‚ 758 – Różne rozliczenia

    Założono rezerwę ogólną w wysokości 100.000 zł na wydatki konieczne do poniesienia a nie przewidziane w budżecie, a także na zwiększenie wydatków w przypadku gdy ich kwoty okażą się niewystarczające w stosunku do faktycznych potrzeb.


    DziaÅ‚ 801 – OÅ›wiata i wychowanie

    Plan wydatków wynosi 12.341.863 zł, z tego:

    • wydatki na wynagrodzenia i pochodne – 10.319.250 zÅ‚
    • dotacje – 739.294 zÅ‚

    Planowane w tym dziale wydatki bieżące zostały zaprojektowane w następujący sposób:

    W roku 2006 jak i w latach poprzednich finansowanie zadań oświatowych realizowane będzie w całości z części oświatowej subwencji ogólnej oraz z dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe.

    Wydatki na realizację zadań oświatowych skalkulowane zostały o liczbę uczniów według sporządzonych przez jednostki oświatowe sprawozdań GUS na dzień 31 września 2005r. i standard podziału subwencji zgodnie z wagami. Biorąc pod uwagę fakt, że wagi przeliczeniowe podawane są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale następnego roku budżetowego ,przyjęto do rozliczeń wagi roku 2005.

    Kalkulując wydatki na utrzymanie prowadzonych przez Powiat szkół publicznych: szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych uzasadnionym było odniesienie się do liczby uczniów. Konstrukcja części oświatowej subwencji ogólnej oparta jest na nadrzędnej zasadzie "pieniądz idzie za uczniem" . W roku szkolnym 2005/2006 ogółem we wszystkich jednostkach oświatowych publicznych i niepublicznych jest 3.690 uczniów.

    Liczba uczniów w poszczególnych placówkach oświatowych kształtuje się następująco:

    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 560 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 511 uczniów,
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 545 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 453 uczniów,
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 884 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 840 uczniów,
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 800 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 831 uczniów,
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 378 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 290 uczniów.

    W ostatnich latach daje się zauważać stopniowe zmniejszenie liczby uczniów w szkołach specjalnych i tak:

    • Zespól Szkól Specjalnych w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 byÅ‚o 101 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 89 uczniów,
    • Specjalny OÅ›rodek Szkolno-Wychowawczy w Chojnie w roku szkolnym 2004/2004 byÅ‚o 66 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 69 uczniów.

    Koszt kształcenia faktyczny uczniów w szkołach specjalnych jest dużo wyższy niż przewiduje to standard subwencji na jednego ucznia i tak: w Zespole Szkół Specjalnych w Gryfinie standard wyliczono na ucznia 17.557 zł rocznie, w Specjalnym Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Chojnie standard subwencji na jednego ucznia wynosi 32.705 zł. Zwiększenie wydatków w tych jednostkach jest złagodzeniem tylko problemu niedoszacowania szkolnictwa specjalnego, stąd koniecznym jest poszukiwanie rozwiązań w 2006 roku, aby wypracować docelowy model funkcjonowania tego typu szkół w powiecie.

    Standard subwencji oświatowej w części szkół ponadgimnazjalnych nie odbiega w sposób istotny od kosztów rzeczywistych kształcenia uczniów, ponieważ placówki te uzyskują dochody własne co pozwala na ich dofinansowanie, i tak:

    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie koszt rzeczywisty ksztaÅ‚cenia wynosi 3.408 zÅ‚ rocznie na 1 ucznia,
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie koszt rzeczywisty ksztaÅ‚cenia wynosi 3.219 zÅ‚
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie koszt rzeczywisty ksztaÅ‚cenia wynosi 3.920 zÅ‚
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie koszt rzeczywisty ksztaÅ‚cenia wynosi 3.666 zÅ‚
    • Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach koszt rzeczywisty ksztaÅ‚cenia wynosi 4.182 zÅ‚

    Najbardziej niedoszacowane są budżety Zespołów Szkół: Specjalnych w Gryfinie i Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Niewątpliwy wpływ na budżet ma mniejsza ilość uczniów w roku szkolnym 2005/2006, stąd niezbędnym jest szukanie wspólnie z dyrektorami szkół rozwiązań mających na celu wypracowanie oszczędności w wydatkach bieżących.

    • SzkoÅ‚y podstawowe specjalne (rozdziaÅ‚ 80102) – w tym rozdziale sklasyfikowane sÄ… trzy szkoÅ‚y podstawowe wchodzÄ…ce w skÅ‚ad: ZespoÅ‚u Szkół Specjalnych w Gryfinie, Specjalnego OÅ›rodka Szkolno - Wychowawczego w Chojnie.
    • Plan wydatków wynosi 1.027.800 zÅ‚, z tego przeznaczono na utrzymanie:

      • Podstawowej SzkoÅ‚y Specjalnej w Gryfinie – plan 629.800 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 552.800 zÅ‚
      • Podstawowej SzkoÅ‚y Specjalnej przy SOSW w Chojnie – plan 398.000 zÅ‚, z tego:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich –366.000 zÅ‚
    • Gimnazja specjalne (rozdziaÅ‚ 80111) – w rozdziale sklasyfikowano gimnazja z wyżej wymienionych Zespołów Szkół Specjalnych, Plan wydatków na rok 2006 wynosi 904.784 zÅ‚, w tym przeznaczono na utrzymanie:
      • Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Gryfinie – plan 522.784 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 500.000 zÅ‚
      • Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Chojnie – plan 382.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 362.000 zÅ‚
    • Licea ogólnoksztaÅ‚cÄ…ce (rozdziaÅ‚ 80120) – zaklasyfikowane sÄ… cztery szkoÅ‚y: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, Zespól Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach.
    • Plan wydatków na 2006 r. wynosi 3.924.892 zÅ‚, z czego przypada na utrzymanie:

      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie – plan 1.362.606 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.250.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie – plan 1.315.992 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich –1.200.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 563.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 505.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 194.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich –170.000 zÅ‚
      • dofinansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych (dotacje dla trzech liceów):
        • Liceum Nr 1 SCE W Chojnie – plan 97.000 zÅ‚,
        • LO OÅ›rodek KsztaÅ‚cenia EDUKATOR w Gryfinie – plan 194.000 zÅ‚,
        • Prywatne LO –SzczeciÅ„skie Collegium Inform. – plan142.000 zÅ‚
        • A Niewadowska - plan 56.294 zÅ‚

      Wielkość dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych zostaÅ‚a okreÅ›lona na okres 12 miesiÄ™cy na podstawie iloÅ›ci uczniów przeliczonych wedÅ‚ug algorytmu podziaÅ‚u części oÅ›wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorzÄ…du terytorialnego (dla uczniów szkól niepublicznych dla dorosÅ‚ych – 0,350 ucznia placówki publiczne), przy czym koszt bieżącego utrzymania jednego ucznia w liceach niepublicznych stanowi 50% kosztów utrzymania jednego ucznia w liceach dla dorosÅ‚ych prowadzonych przez Powiat GryfiÅ„ski.

      Licea profilowane (rozdział 80123) zaklasyfikowanych jest pięć Zespołów Szkół: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Plan wydatków wynosi 1.092.578 zł, z czego przypada na utrzymanie:

      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie – plan 379.128 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 294.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie – plan 142.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 127.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 398.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich –355.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 171.000 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich –144.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 2.450 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 2.450 zÅ‚

      Szkoły zawodowe (rozdział 80130) zaklasyfikowane są trzy Zespoły Szkół: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Plan wydatków na 2006 r. wynosi 5.2398.214 zł, z czego przypada na utrzymanie:

      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 1.713.964 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.500.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 2.433.772 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 2.188.000 zÅ‚
      • ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 840.478 zÅ‚, z tego na:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 800.000 zÅ‚
      • dofinansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych (dotacje dla trzech szkół):
        • 1 SCE w Chojnie – plan 101.000 zÅ‚,
        • EDUKATOR w Gryfinie – plan 76.000 zÅ‚,
        • SzczeciÅ„skie Collegium Informatyczne – plan 73.000 zÅ‚

      W niepublicznych szkoÅ‚ach zawodowych przyjÄ™to zasady dofinansowania analogicznie jak w przypadku liceów – 50% kosztów utrzymania jednego ucznia.

      • Komisje egzaminacyjne (rozdziaÅ‚ 80145) – plan 4.000 zÅ‚. Åšrodki przeznaczone sÄ… na przeprowadzenie przez Komisje Egzaminacyjne rozmów kwalifikacyjnych zwiÄ…zanych z awansem zawodowym nauczycieli.
      • DoksztaÅ‚canie i doskonalenie nauczycieli (rozdziaÅ‚ 80146) – plan 73.000 zÅ‚. Åšrodki przeznaczone sÄ… dofinansowanie ksztaÅ‚cenia nauczycieli.
      • PozostaÅ‚a dziaÅ‚alność (rozdziaÅ‚ 80195) – plan 76.595 zÅ‚.

      DziaÅ‚ 851 – Ochrona zdrowia

      Założono wydatki w wysokości 2.230.485 zł. Wydatki zaplanowane w tym dziale przewidziane zostały na:

      1. opłacenie składek zdrowotnych i świadczeń za osoby nie objęte obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego w kwocie zł, dla:
        • Powiatowy UrzÄ…d Pracy - 1.726.000 zÅ‚
        • Domy Dziecka – 38.000 zÅ‚
        • Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w Nowym Czarnowie – 13.000 zÅ‚
        • Niepubliczny Dom Dziecka „Agatos” – 4.000 zÅ‚
          Wielkość zaplanowanych na ten cel wydatków jest wysoce nie wystarczająca dla prawidłowej realizacji przedmiotowego zadania zwłaszcza w Powiatowym Urzędzie Pracy.

      DziaÅ‚ 852 – Pomoc spoÅ‚eczna

      Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w łącznej wysokości 12.258.958 zł. W ramach tego działu są realizowane zarówno zadania należące do właściwości Powiatu (zadania własne),jak też zadania z zakresu administracji rządowej.

      Zaplanowane w/w kwocie wydatki sÄ… przeznaczone na:

      1. utrzymanie i działalność domów dziecka, usamodzielnienia wychowanków oraz dofinansowanie działalności funkcjonujących na terenie Powiatu Świetlic Środowiskowych, które są prowadzone przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Głównym źródłem sfinansowania wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania są środki w kwocie 2.238.534 zł (rozdział 85201).
        W ramach zaplanowanej kwoty wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeÅ„ stanowiÄ… 5.601.832 zÅ‚, dotacje na dofinansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci Å›wietlic Å›rodowiskowych 76.000 zÅ‚, dotacja dla Rodzinnego Domu Dziecka AGATOS w Gardnie – 149.280 zÅ‚,
      2. utrzymanie i dziaÅ‚alność trzech domów pomocy spoÅ‚ecznej (rozdziaÅ‚ 85202) – 7.650.763zÅ‚. W ramach zaplanowanych kwot wydatków bieżących wynagrodzenia i pochodne stanowiÄ… 4.107.460 zÅ‚ oraz dotacja na prowadzenie Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej w Moryniu, zlecona Zgromadzeniu Sióstr Benedyktynek Samarytanek Krzyża Chrystusowego z siedzibÄ… w Niegowie w kwocie 1.531.931 zÅ‚. Zabezpieczono Å›rodki w wysokoÅ›ci 264.777 zÅ‚ na zobowiÄ…zania pracownicze w zwiÄ…zku z postawieniem w stan likwidacji od 1.01.2006r. jednostki budżetowej - Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w Moryniu ,
      3. na realizację zadań własnych z zakresu pomocy społecznej przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (rozdział 85218) zaplanowano wydatki w kwocie 414.388 zł. W kwocie tej wynagrodzenia stanowią 328.585 zł,
      4. na działalność specjalistycznej jednostki poradnictwa i interwencji kryzysowej (rozdział 85220) zaplanowano wydatki w kwocie 55.000 zł.

      DziaÅ‚ 853 – PozostaÅ‚e zadania w zakresie polityki spoÅ‚ecznej

      Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w łącznej wysokości 1.631.301 zł.

      W ramach tego działu są realizowane zarówno zadania należące do właściwości Powiatu (zadania własne),jak też zadania z zakresu administracji rządowej.

      1. Na zadania własne wydatki zostały zaplanowane w kwocie 1.558.301 zł, i są przeznaczone na działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Gryfinie, w którym wynagrodzenia i pochodne od nich stanowią 65.325 zł.
      2. Na zadania na realizację zadań ustawowo zleconych z zakresu administracji rządowej w kwocie 73.000 zł są przeznaczone na zadania Zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności, gdzie wynagrodzenia i pochodne stanowią 65.325 zł.

      Budżet opieki społecznej w roku 2006 podlega największym transformacjom w sposobie finansowania, stąd niezbędnym było przygotowanie budżetu zadaniowego. Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przedstawia się następująco:

      1. W roku budżetowym 2006 zabezpieczenie funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie dział 852, rozdział 85218 jest zadaniem własnym powiatu. Wysokość budżetu planuje się na poziomie wykonania roku 2005.
      2. Zabezpieczenie funkcjonowania pracy Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności dział 853, rozdział 85321 jest zadaniem zleconym realizowanym przez powiat. Dotacja od Wojewody przyznana na to zadanie na 2006 rok wynosi 73.000 zł.
      3. Na usamodzielnienie wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze dział 852, rozdział 85201 przeznaczono kwotę 150.136 zł.
      4. Zabezpieczenie funkcjonowania rodzin zastępczych w 2006 roku dział 852, rozdział 85204 jest zadaniem własnym powiatu i od 2006 roku finansowanym ze środków własnych powiatu.

      Budżety Domów Pomocy SpoÅ‚ecznej, poprzez które nastÄ™puje zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usÅ‚ug o okreÅ›lonym standardzie w domach pomocy spoÅ‚ecznej o zasiÄ™gu ponadgminnym – Obecnie zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usÅ‚ug o okreÅ›lonym standardzie w domach pomocy spoÅ‚ecznej o zasiÄ™gu ponadgminnym jest zadaniem wÅ‚asnym powiatu, docelowo zadanie bÄ™dzie realizowaÅ‚a gmina. W okresie przejÅ›ciowym tj. w latach 2004-2006 to zadanie powiatu jest finansowane z dwóch źródeÅ‚ - dochodów wÅ‚asnych i dotacji celowej z budżetu paÅ„stwa. Wydatki na realizacjÄ™ zadania zapewnienia i prowadzenia usÅ‚ug w domach pomocy spoÅ‚ecznej zostaÅ‚y skalkulowane w oparciu o liczbÄ™ pensjonariuszy, w odniesieniu do standardu, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™: potrzeby bytowe, usÅ‚ugi opiekuÅ„cze, usÅ‚ugi wspomagajÄ…ce. W okresie przejÅ›ciowym tj. w roku 2006 zadanie jest finansowane z dwóch źródeÅ‚ – dochodów wÅ‚asnych (odpÅ‚atnoÅ›ci pensjonariuszy) i dotacji celowej budżetu paÅ„stwa.

      Przedstawiona poniżej Tabela obrazuje sposób finansowania poszczególnych Domów Pomocy Społecznej.

      Najbardziej niedoszacowany jest budżet DPS w Nowym Czarnowie, brak jest ok. 1.000.000 zł rocznie na utrzymanie tej placówki. Zarząd Powiatu widzi pilną potrzebę rozpoczęcia prac wspólnie z PCPR i dyrektorem jednostki nad wypracowaniem rozwiązań, które pozwolą kontynuować działalność placówki w 2006 roku.


      DziaÅ‚ 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza

      Plan wydatków wynosi 4.463.793 zł. Środki przeznaczono na finansowanie dwóch poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówki wychowania pozaszkolnego, internatów oraz specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego. W ramach środków w tym dziale przypada na:

      • wydatki na wynagrodzenia i pochodne od nich – 4.463.793 zÅ‚,
      • dotacja – 60.000 zÅ‚ (1,35%).
      • Specjalne oÅ›rodki szkolno - wychowawcze (rozdziaÅ‚ 85403) - planowane wydatki 1.705.496zÅ‚, z tego na utrzymanie:
        • Specjalnego OÅ›rodka Szkolno-Wychowawczego w Chojnie – plan 1.505.496 zÅ‚, z tego na:
          • wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.019.000 zÅ‚
        • grupa wychowawcza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 200.000 zÅ‚, z tego przypada na:
          • wynagrodzenia i pochodne od nich – 105.000 zÅ‚
      • Poradnie psychologiczno - pedagogiczne oraz inne poradnie specjalistyczne (rozdziaÅ‚ 85406) plan wydatków wynosi 1.178.170 zÅ‚. RozdziaÅ‚ ten obejmuje Å›rodki na funkcjonowanie dwóch poradni psychologiczno-pedagogicznych, z tego:
        • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gryfinie – plan 674.423 zÅ‚, z tego zaplanowano na: >wynagrodzenia i pochodne od nich – 574.423 zÅ‚
        • Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chojnie – plan 503.747 zÅ‚, z tego na: wynagrodzenia i pochodne od nich – 409.747 zÅ‚
      • Placówki wychowania pozaszkolnego (rozdziaÅ‚ 85407) – zaplanowano wydatki na kwotÄ™ 60.000 zÅ‚ z przeznaczeniem dla MiÄ™dzyszkolnego OÅ›rodka Sportowego w Gryfinie (dotacja na realizacjÄ™ zawartego porozumienia w sprawie powierzenia MiÄ™dzyszkolnemu OÅ›rodkowi Sportowemu wykonania zadaÅ„ o charakterze ponadgmninnym w zakresie kultury fizycznej).
      • Internaty i bursy szkolne (rozdziaÅ‚ 85410) zaplanowane wydatki wynoszÄ… 1.035.327 zÅ‚, z czego na utrzymanie internatów dziaÅ‚ajÄ…cych przy:
        • Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 418.000 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 298.000 zÅ‚
        • Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 441.372 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 244.000 zÅ‚
        • Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 175.955 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 88.000 zÅ‚
      • Pomoc materialna dla uczniów (rozdziaÅ‚ 85415) – plan wydatków 10.000 zÅ‚. Åšrodki zostaÅ‚y zaplanowane na stypendia dla mÅ‚odzieży za wyniki w nauce oraz nagrody Starosty GryfiÅ„skiego dla mÅ‚odzieży za szczególne osiÄ…gniÄ™cia.
      • OÅ›rodki rewalidacyjno-wychowawcze (rozdziaÅ‚ 85419), funkcjonujÄ…cy przy Zespole Szkół Specjalnych w Gryfinie. Plan wydatków wynosi 462.800 , w tym:
        • wynagrodzenia i pochodne od nich – 390.000 zÅ‚,
      • DoksztaÅ‚canie i doskonalenie nauczycieli (rozdziaÅ‚ 85446) – plan 12.000 zÅ‚ z przeznaczeniem na dofinansowanie ksztaÅ‚cenia nauczycieli.

      DziaÅ‚ 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

      Zaplanowane wydatki wynoszą 15.000 zł, i przeznaczone są na dofinansowanie działalności dwóch bibliotek w Gryfinie (5.000) i Chojnie (5.000) - na realizację zawartych porozumień, i 10.000 pozostała działalność.



      Natomiast przychody i wydatki Powiatowych Funduszy Celowych - Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przedstawia załącznik (Nr 16 i 17)

      • Przedstawiony plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Åšrodowiska i Gospodarki Wodnej na 2006r. zostaÅ‚ sporzÄ…dzony zgodnie z obowiÄ…zujÄ…cÄ… ustawÄ… Prawo Ochrony Åšrodowiska. UwzglÄ™dniono w nim realizacjÄ™ zadaÅ„ wÅ‚asnych Powiatu , realizacjÄ™ dotacji dla jednostek zaliczonych do sektora finansów publicznych oraz niezaliczonych do sektora finansów publicznych.
      • Po dyskusjach w ciÄ…gu 2005 roku nad statusem Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym powrócono do zapisów ustawowych na podstawie których Rada Powiatu uchwala plan przychodów i wydatków tego funduszu.


      Prognoza długu publicznego na lata 2006-20016 została zawarta w załączniku nr 18. Dług publiczny według wskaźników wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz wysokość deficytu prognozowany na rok 2006 wynosi:

      • maksymalny poziom zadÅ‚użenia (60%) na rok 2006 - 29.894.740 zÅ‚
      • prognozowany poziom zadÅ‚użenia wg tytułów dÅ‚użnych - 12.003.250 zÅ‚
      • maksymalny roczny poziom obciążenia budżetu z tytuÅ‚u zadÅ‚użenia (12%) na rok 2006 - 5.978.948 zÅ‚
      • prognozowany roczny poziom obciążenia budżetu z tytuÅ‚u zadÅ‚użenia na rok 2006 - 2.410.528 zÅ‚
      • wskaźnik dÅ‚ugu do dochodu na rok 2006 - 24,1%
      • wskaźnik rocznej spÅ‚aty zadÅ‚użenia do dochodu na rok 2006 - 4,8%


      W rozchodach ujęto spłatę kredytu w wysokości 1.550.000 zł (załącznik nr 13).



      Załącznikiem do niniejszych objaśnień są materiały poglądowe w ujęciu tabelarycznym dotyczące poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu.


Załączniki do uchwały:

data opublikowania: 2005-12-19 14:09:23
data ostatniej aktualizacji: 2005-12-19 14:09:23

Strona odwiedzona 9762 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Marcin Wegner
Informacja wprowadzona przez: Wojciech Sztanga

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.