Na podstawie art. 12 pkt. 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592 z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 200 poz. 1688, Nr 214 poz. 1806, z 2003r. Nr 162 poz. 1568 oraz z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 167, poz 1759) uchwala się co następuje:
Ustala się limity wydatków na programy i projekty realizowane ze środków przedakcesyjnych, funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i innych środków Unii Europejskiej określone w załączniku Nr 15 do uchwały.
Ustala się plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zgodnie z załącznikiem Nr 16 do uchwały.
Ustala się plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym zgodnie z załącznikiem Nr 17 do uchwały.
Ustala się dotacje celowe na zadania publiczne wykonywane przez podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, w tym organizacje pozarządowe:
Ustala się dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki (art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty) w łącznej kwocie 739.294 zł.
Ustala się dotacje (art. 55 i 60 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej) dla:
Ustala się dotacje dla instytucji kultury (art. 28 ust.2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej) w kwocie 24.000 zł przeznaczone na zadania własne dla:
Ustala się dotacje na finansowanie zadań własnych przekazanych na podstawie porozumień do realizacji innym powiatom z zakresu:
Ustala się dotacje na finansowanie zadań wspólnych przekazanych na podstawie porozumień do realizacji gminom z zakresu:
Ustala się limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych przeznaczonych na:
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2006r.
Założenia ogólne budżetu i uzasadnienie do budżetu.
Podstawowe wielkości dochodów własnych, subwencji ogólnej oraz kwoty dotacji celowych do opracowania projektu budżetu na 2006 rok stanowią:
- Pismo Ministra Finansów z dnia 17 października 2005 nr ST4-4820/690/2005 informujące o rocznych planowanych kwotach poszczególnych części subwencji ogólnej, przyjętych w projekcie ustawy budżetowej na 2006 rok, planowanej na 2006 r. kwocie dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Pismo Wojewody Zachodniopomorskiego z dnia 21 października 2005r. Nr.FB.1-MG-3010/30-2/2005 informujące o kwotach dotacji celowych na finansowanie ustawowo zleconych zadań z zakresu administracji rządowej i innych zleconych ustawami jednostkom samorządu terytorialnego oraz dotacji na ich zadania własne, a także na zadania realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego na podstawie porozumień z organami administracji rządowej.
Podstawą planowanych kwot dochodów i wydatków projektowanego budżetu były głównie dochody przewidziane ustawą z dnia 13 listopada 2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz w wydatkach przewidywane wykonanie roczne za 2005r. z uwzględnieniem skutków wynikających z:
- istniejącego od dnia 1 stycznia 2006r. stanu organizacyjnego i prawnego dotyczącego zadań finansowanych z budżetu powiatu,
- istniejącej od dnia 1 stycznia 2006r. sieci jednostek organizacyjnych powiatu finansowych z budżetu,
- istniejÄ…cego od dnia 1 stycznia 2006r. stanu zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych powiatu,
- podjętych uchwał Rady Powiatu dotyczących mienia powiatu, a także przystąpienia do realizacji określonych zadań inwestycyjnych wynikających z wieloletniego programu inwestycyjnego,
- wypłat jednorazowych dla pracowników z tytułu nagród jubileuszowych, odpraw rentowo-emerytalnych oraz innych wynikających ze stosunku pracy.
- wzrostu wydatków o planowany wskaźnik wzrostu cen, towarów i usług konsumpcyjnych ustalony na poziomie 1,5%,
- składka na fundusz pracy planowana jest w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne
Zarząd Powiatu mając ograniczone wielkości prognozowanych dochodów własnych był zmuszony do wyboru tych zadań, które jako priorytety zostaną uwzględnione w budżecie na rok 2006. W tej sytuacji część zadań, która powinna być realizowana zgodnie z postulatami stałych komisji Rady i organizacji społecznych nie została ujęta, jako że środki przewidziane w przyszłorocznym budżecie uniemożliwiają ich wykonanie.
Przedkładany pod obrady Wysokiej Rady projekt budżetu powiatu na 2006r. nie jest zrównoważony bowiem:
- prognozowane dochody budżetowe zostały ustalone w wysokości 49.824.566 zł,
- planowane wydatki budżetowe zostały skalkulowane w wysokości 48.274.566 zł,
- nadwyżka budżetowa w wysokości 1.550.000 zł.
przeznaczenie nadwyżki stanowią:
- rozchody: spłata kredytów lat ubiegłych w wysokości 1.550.000 zł
W odniesieniu do wydatków budżetowych ich struktura w porównaniu z rokiem 2005 nie uległa istotnym przekształceniom.
W dalszym ciągu największą pozycję w budżecie stanowić będą wydatki na zadania z zakresu:
- oÅ›wiaty i wychowania – 25,56 %,
- pomocy spoÅ‚ecznej – 25,40 %,
- ochrony zdrowia – 4,62 %,
- bezpieczeÅ„stwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej – 5,22 %,
- administracji publicznej wraz z obsÅ‚ugÄ… Rady Powiatu – 15,06 %,
- edukacyjnej opieki wychowawczej – 9,26 %,
- dróg publicznych wraz z utrzymaniem ZarzÄ…du Dróg Powiatowych – 7,04 %,
- pozostaÅ‚e zadania – 7,84 %.
Szczegółowe dane liczbowe dotyczące kwot dochodów i wydatków budżetowych oraz środków pozabudżetowych przedstawiono w załącznikach od nr 1 do nr 16 do uchwały budżetowej na 2006r. oraz opisano je w dalszej części informacji.
Objaśnienia do dochodów budżetowych
Minister Finansów w oparciu o ustawę z dnia 13 listopada 2003r o dochodach jednostek samorządu terytorialnego ustalił dla Powiatu Gryfińskiego następujące wielkości dochodów:
- dochody z tytuÅ‚u udziaÅ‚u we wpÅ‚ywach z podatku dochodowego od osób fizycznych – 6.084.813 zÅ‚ przyjmujÄ…c kalkulacjÄ™ planowanej na 2006r. kwoty dochodów na podstawie wpÅ‚ywów podatku dochodowego od osób fizycznych za 2004 rok.
- dochody z tytuÅ‚u udziaÅ‚u we wpÅ‚ywach z podatku dochodowego od osób prawnych – 240.700 zÅ‚, przyjmujÄ…c kalkulacjÄ™ planowanej na 2006r. kwoty dochodów na podstawie wpÅ‚ywów za 2005 rok.
- Subwencja ogólna na rok 2006 – 21.848.043 zÅ‚ w tym:
- część wyrównawcza subwencji ogólnej – 3.623.858 zÅ‚ z tego:
- kwota podstawowa części wyrównawczej subwencji ogólnej - 2.439.986 zł
- kwota uzupeÅ‚niajÄ…ca części wyrównawczej subwencji ogólnej – 1.183.872 zÅ‚
- część równoważąca subwencji ogólnej - 1.717.888 zł
- część oÅ›wiatowa subwencji ogólnej – 16.506.297 zÅ‚
Dotacje celowe z budżetu państwa
Zgodnie z ustawą o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na:
- zadania z zakresu administracji rządowej oraz na inne zadania zlecone ustawami, zadania realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego na mocy porozumień zawartych z organami administracji rządowej,
- usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, skutków powodzi i osuwisk ziemnych oraz skutków innych klęsk żywiołowych,
- finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych objętych kontraktem wojewódzkim oraz zadań własnych wymienionych w art. 42 ust. 2 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
- realizację zadań wynikających z umów międzynarodowych.
Szczegółowe informacje liczbowe o planowanych wielkościach dochodów w układzie działowym i w podziale na rozdziały klasyfikacji budżetowej odrębnie na finansowanie zadań własnych i zleconych oraz w układzie źródeł ich pozyskiwania przedstawiono w załącznikach nr 1- 6 do projektu uchwały budżetowej.
Dotacje celowe skalkulowane zostały na łączną kwotę 10.881.000 zł. Na wielkość tą składają się:
- dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie bieżących zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w wstępnej wysokości 4.939.800 zł, zestawiono w załączniku Nr 4 do projektu uchwały budżetowej.
Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie następujących zadań:
- prace geodezyjno-urzÄ…dzeniowe na potrzeby rolnictwa – 65.000 zÅ‚,
- gospodarka gruntami i nieruchomoÅ›ciami – 76.000 zÅ‚
- prace geodezyjne i kartograficzne – 101.000 zÅ‚,
- opracowania geodezyjne i kartograficzne – 34.000 zÅ‚,
- nadzór budowlany –155.000 zÅ‚,
- urzÄ™dy wojewódzkie – 154.000 zÅ‚,
- komisje poborowe – 22.000 zÅ‚,
- dziaÅ‚alność komendy powiatowej paÅ„stwowej straży pożarnej – 2.478.800 zÅ‚,
- udzielenie Å›wiadczeÅ„ dla osób bezrobotnych bez prawa do zasiÅ‚ku oraz dzieci w placówkach opiekuÅ„czo – wychowawczych – 1.781.000 zÅ‚,
- dziaÅ‚alność zespoÅ‚u do spraw orzekania o stopniu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci – 73.000 zÅ‚,
- dotacje celowe z budżetu państwa na finansowanie bieżących zadań realizowanych przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej we wstępnej wysokości 2.200 zł, zestawiono w załączniku Nr 5 do projektu uchwały budżetowej. Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie działalności komisji poborowej.
- dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych powiatu określono wstępnie na kwotę 5.909.000 zł. Powyższa kwota dotacji celowych przewidziana jest na dofinansowanie zadania działalności ponadgminnych domów pomocy społecznej
- dotacje celowe na zadania zlecone inwestycyjne w wysokości 30.000 zł z przeznaczeniem dla straży pożarnej
Prognozowane na 2006 rok w poszczególnych działach dochody przedstawiają się następująco:
DziaÅ‚ 010 – Rolnictwo i Å‚owiectwo
Zaplanowane dochody w kwocie 65.000 zł pochodzą wyłącznie z dotacji celowej z budżetu państwa, przeznaczonej na finansowanie prac geodezyjno-urządzeniowych na potrzeby rolnictwa.
DziaÅ‚ 600 – Transport i Å‚Ä…czność
Źródłem dochodów w tym dziale są różne dochody oraz wpływy z usług (dowóz pracowników do pracy i z pracy) w kwocie 86.000 zł, realizowane przez Powiatowy Zarząd Dróg.
DziaÅ‚ 700 – Gospodarka mieszkaniowa
Planowane na 2005 rok dochody w kwocie 3.667.459 zł pochodzą z następujących tytułów:
- dochodów wÅ‚asnych powiatu – 3.591.459 zÅ‚ które planuje siÄ™ uzyskać z :
- opÅ‚at za najem i dzierżawÄ™ lokali użytkowych oraz odpÅ‚atnoÅ›ci z tytuÅ‚u usÅ‚ug komunalnych na rzecz najemców (w tym m.in. dostawy energii elektrycznej, cieplnej, dostaw wody, wywozu nieczystoÅ›ci itp.) – 661.364 zÅ‚,
- wpÅ‚ywy z opÅ‚at za zarzÄ…d, użytkowanie i użytkowanie wieczyste nieruchomoÅ›ci – 2.000 zÅ‚,
- wpÅ‚ywów z usÅ‚ug – 1.000 zÅ‚,
- wpÅ‚ywy tyt. odpÅ‚atnego nabycia praw wÅ‚asnoÅ›ci nieruchomoÅ›ci –2.925.695 zÅ‚.
- pozostaÅ‚e odsetki – 1.400 zÅ‚
- dotacji celowej z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej z zakresu gospodarki gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa – 76.000 zÅ‚.
DziaÅ‚ 710 – DziaÅ‚alność usÅ‚ugowa
Źródłem dochodów w tym dziale w wysokości 740.350 zł są dotacje celowe z budżetu państwa, na realizację niżej wyszczególnionych zadań administracji rządowej z zakresu:
- bieżącego utrzymania i aktualizacji paÅ„stwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego – 101.000 zÅ‚.
- z drugiego źródła jakim jest Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym- 450.00 zł
- opracowaÅ„ geodezyjnych i kartograficznych –34.000 zÅ‚,
- bieżącej dziaÅ‚alnoÅ›ci Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – 155.350 zÅ‚.
DziaÅ‚ 750 – Administracja publiczna
Źródłem zaplanowanych dochodów w wysokości 3.769.097 zł, są:
- dochody własne powiatu w kwocie 3.590.897 zł, które planuje się uzyskać z tytułu:
- opÅ‚aty komunikacyjnej (za dowody i tablice rejestracyjne, prawa jazdy oraz inne druki) – 3.291.584 zÅ‚,
- opÅ‚at za zarzÄ…d, użytkowanie, użytkowanie wieczyste nieruchomoÅ›ci (25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 273.122 zÅ‚,
- różnych opÅ‚at (karty wÄ™dkarskie) – 3.000 zÅ‚,
- różne opÅ‚aty ( 5% w dochodach Skarbu PaÅ„stwa z opÅ‚at melioracyjnych i spÅ‚at ciężaru realnego) – 100 zÅ‚
- dochodów z najmu i dzierżawy skÅ‚adników majÄ…tkowych Skarbu PaÅ„stwa ( 25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 625 zÅ‚,
- wpÅ‚ywy z tytuÅ‚u odpÅ‚atnego nabycia prawa wÅ‚asnoÅ›ci nieruchomoÅ›ci (25% udziaÅ‚u w dochodach Skarbu PaÅ„stwa) – 10.000 zÅ‚,
- wpÅ‚ywów z usÅ‚ug – 1.266 zÅ‚,
- pozostaÅ‚e odsetki – 400 zÅ‚,
- różnych dochodów (za dzienniki budowy, specyfikacje, prowizje, ubezpieczenia, tablice informacyjne, wynagrodzenie pÅ‚atnika itp.) – 10.800 zÅ‚,
- dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej m.in. z zakresu nadzoru administracyjno – architektonicznego, geodezji i gospodarki gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa- 154.000 zÅ‚, a także zwiÄ…zanych z obsÅ‚ugÄ… i dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… komisji poborowej – 24.200zÅ‚ ( w tym 2.200 zÅ‚ dotacja na zadania. powierzone).
DziaÅ‚ 754 – BezpieczeÅ„stwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Planowane na 2005 rok dochody wynoszą 2.513.400 zł, w tym z dotacji celowej budżetu państwa - 2.508.800zł. Dotacje przeznaczone są na realizację zadań administracji rządowej związanej z ochroną przeciwpożarową, w tym:
- bieżącÄ… dziaÅ‚alność PaÅ„stwowej Powiatowej Straży Pożarnej – 2.478.800 zÅ‚,
- dziaÅ‚alność inwestycyjnÄ… zwiÄ…zanÄ… z PPSP – 30.000 zÅ‚.
DziaÅ‚ 756 – Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadajÄ…cych osobowoÅ›ci prawnej
Dochodem w tym dziale są wpływy z tytułu udziału w podatkach (będącym dochodem budżetu państwa) ustalone przez Ministra Finansów w wstępnej kwocie 6.084.813 zł (podatek dochodowy od osób fizycznych) oraz 240.700 zł (podatek dochody od osób prawnych)
DziaÅ‚ 758 – Różne rozliczenia
Na planowane dochody w wysokości 21.965.443 zł w tej pozycji wyróżnia się:
- dochody wÅ‚asne powiatu z tytuÅ‚u zakÅ‚adanych wpÅ‚ywów z odsetek bankowych od czasowo wolnych Å›rodków finansowych zgromadzonych na rachunkach bankowych (bieżący i pomocniczy PFOÅšiGW oraz PFGZGiK) –117.400 zÅ‚
- wspomniane wcześniej subwencje:
- część oÅ›wiatowa – 16.506.297 zÅ‚,
- część wyrównawcza – 3.623.858 zÅ‚,
- część równoważąca – 1.717.888 zÅ‚
DziaÅ‚ 801 – OÅ›wiata i wychowanie
Zaplanowane dochody w wysokości 29.040 zł pochodzą głównie z odsetek od środków na rachunkach bankowych jednostek oraz usług świadczonych przez jednostki:
- SzkoÅ‚y specjalne – 10.300 zÅ‚
- Licea ogólnoksztaÅ‚cÄ…ce – 1.180 zÅ‚
- SzkoÅ‚y zawodowe – 17.560 zÅ‚
DziaÅ‚ 851 – Ochrona zdrowia
Prognozowane dochody w wysokoÅ›ci 1.781.000 zÅ‚ sÄ… dotacjÄ… celowÄ… z budżetu paÅ„stwa przeznaczonÄ… na realizacjÄ™ zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej zwiÄ…zanych z opÅ‚acaniem skÅ‚adek na ubezpieczenia zdrowotne i Å›wiadczenia za osoby nie objÄ™te obowiÄ…zkiem ubezpieczenia zdrowotnego za osoby zarejestrowane jako bezrobotni w Powiatowym UrzÄ™dzie Pracy – 1.726.000 zÅ‚ oraz 55.000 zÅ‚ za dzieci przebywajÄ…ce w placówkach opiekuÅ„czo – wychowawczych i domach pomocy spoÅ‚ecznej.
DziaÅ‚ 852 – Pomoc spoÅ‚eczna
Zaplanowane dochody wynoszą 8.164.779 zł.
Na wielkość tą składają się:
- odpÅ‚atność rodziców i inne dochody w domach dziecka – 6.500 zÅ‚,
- odpÅ‚atność za pensjonariuszy domów pomocy spoÅ‚ecznej – 1.751.763 zÅ‚,
- dochody na podstawie porozumień z innymi powiatami na pokrycie kosztów pobytu dzieci z terenu innych powiatów w placówkach opiekuńczo-wychowawczych i rodzinach zastępczych w łącznej kwocie - 336.785 zł,
- wpÅ‚ywy od rodzin zastÄ™pczych – 126.699 zÅ‚,
- dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu 5.909.000 zł
DziaÅ‚ 853 – PozostaÅ‚e zadania w zakresie polityki spoÅ‚ecznej
Zaplanowane dochody wynoszą 457.377 zł.
Na wielkość tą składają się:
- dotacje celowe z budżetu paÅ„stwa na finansowanie zadaÅ„ administracji rzÄ…dowej z zakresu opieki spoÅ‚ecznej na obsÅ‚ugÄ™ Powiatowego ZespoÅ‚u do spraw orzekania o stopniu niepeÅ‚nosprawnoÅ›ci – 73.000 zÅ‚,
- dotacje Funduszu Pracy na zadania realizowane przez Powiatowy Urząd Pracy - 366.247 zł,
- wpływy z różnych dochodów i pozostałe odsetki w łącznej kwocie 3.130 zł
- dochody wÅ‚asne zwiÄ…zane z odpÅ‚atnoÅ›ciÄ… za obsÅ‚ugÄ™ Å›rodków finansowych PaÅ„stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób NiepeÅ‚nosprawnych – 15.000 zÅ‚,
DziaÅ‚ 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Plan dochodów w kwocie 260.108 zł ujmuje dochody własne z tytułu świadczonych usług przez jednostki.
- Specjalne oÅ›rodki szkolno-wychowawcze – 49.784 zÅ‚
- Poradnie psychologiczno-pedagogiczne – 205 zÅ‚
- Internaty i bursy szkolne - 209.669 zł
Objaśnienia do wydatków budżetowych
Poziom wydatków i ich struktura w budżecie powiatu na 2006 r. determinowane są z jednej strony wielkością prognozowanych dochodów, z drugiej zaś faktycznym stanem organizacyjnym powiatowych jednostek budżetowych realizujących zadania ustawowe.
Wydatki budżetowe na 2006 rok skalkulowane zostały w łącznej wysokości 48.274.566 zł (załącznik nr 7).
Wydatki obejmujÄ…:
- wynagrodzenia pracownicze oraz pochodne od wynagrodzeń (składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy na łączną kwotę 28.194.396 zł, tj. 58.40 % planowanych wydatków,
- dotacje podmiotowe i przedmiotowe, w tym głównie na dofinansowanie poza samorzÄ…dowych niepublicznych szkół i placówek opiekuÅ„czych, utrzymanie ulic powiatowych w granicach miast, porozumienia z gminami i powiatami – 4.140.784 zÅ‚ tj. 8,58 % ogólnej kwoty wydatków,
- wydatki na obsługę długu publicznego na łączną kwotę 878.528 zł, tj. 1,82 % ogółu planowanych wydatków,
- wydatki majątkowe, przewidziane głównie na inwestycje związane z drogami oraz komputeryzację na łączną kwotę 901.273 zł, tj. 1,86 % wydatków.
- Wydatki budżetu na finansowanie zadań własnych powiatu projekt budżetu ujmuje na kwotę 42.163.772 zł (załącznik nr 8),
- Wydatki budżetu na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami w wysokości 4.969.800 zł (załącznik nr 9),
- Wydatki budżetu na zadania związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumień z organami tej administracji 2.200 zł (załącznik nr 10).
- Wydatki budżetu na zadania z zakresu właściwości powiatu na postawie porozumień jst 450.794 zł (załącznik nr 11)
- Wydatki budżetu na zadania wspólne realizowane w drodze umów lub porozumień z jst 688.000 zł (załącznik nr 12)
Szczegółowe dane dotyczące planowanych na 2006 rok wydatków w układzie działów w podziale na rozdziały klasyfikacji budżetowej i wyodrębnione grupy przedstawiają załączniki Nr 7-12 do uchwały budżetowej.
W zestawieniach tych wyspecyfikowano w układzie dział i rozdział wydatki na wynagrodzenia i pochodne (składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy), dotacje z budżetu powiatu, wydatki na obsługę długu, wydatki z tytułu poręczeń i gwarancji oraz przewidziane do realizacji określone zadania inwestycyjne.
W poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej zaplanowane wydatki budżetowe przedstawiają się następująco:
DziaÅ‚ 010 – Rolnictwo i Å‚owiectwo
Planowane ogółem wydatki w kwocie – 65.000 zÅ‚, przeznacza siÄ™ na finansowanie prac geodezyjno-urzÄ…dzeniowych na potrzeby rolnictwa realizowane przez Starostwo.
DziaÅ‚ 020 – LeÅ›nictwo
Wydatki zostały zaplanowane w wysokości 13.530 zł na realizację umów zawartych z Nadleśnictwami na sprawowanie nadzoru nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa.
DziaÅ‚ 600 – Transport i Å‚Ä…czność
Zaplanowane wydatki w kwocie 3.400.000 zł przeznaczone są na bieżące utrzymanie, naprawy i remonty cząstkowe dróg powiatowych oraz utrzymanie Powiatowego Zarządu Dróg w Gryfinie.
Projektowane w/w kwocie wydatki obejmujÄ…:
- wynagrodzenia pracownicze i pochodne od wynagrodzeÅ„ – 876.420 zÅ‚
- dotacje na pokrycie kosztów bieżącego utrzymania ulic powiatowych w granicach miast – 250.000 zÅ‚,
- dotacje na remonty ulic powiatowych w granicach miast – 315.000 zÅ‚,
- wydatki majÄ…tkowe przewidziane na remonty dróg – 555.000 zÅ‚
Budżet Powiatowego Zarządu Dróg przedstawiono w układzie budżetu zadaniowego z podziałem na zadania własne realizowane przez PZD i zadania własne zlecane przez PZD w części materiałów poglądowych do budżetu.
DziaÅ‚ 700 – Gospodarka mieszkaniowa
Ogółem wydatki zaplanowano w wysokości 344.667 zł z tego:
- zadania własne na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji nieruchomości stanowiących mienie powiatu dotyczących nieruchomości w Gryfinie oraz w Chojnie. Na sporządzenie dokumentacji technicznej i formalno-prawnej (dokumentacja geodezyjna, wycena nieruchomości, umowy notarialne) dotyczącej gospodarowania nieruchomościami Powiatu
- w zakresie zadań administracji rządowej na wydatki związane z gospodarką gruntami i nieruchomościami Skarbu Państwa w planie finansowym na 2006 r.
DziaÅ‚ 710 – DziaÅ‚alność usÅ‚ugowa
Planowane wydatki w wysokości 740.000 zł, przeznaczone są na realizację następujących zadań:
- związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej:
- 551.000 zÅ‚ (rozdziaÅ‚ 71013) na utrzymanie i aktualizacjÄ™ paÅ„stwowego zasobu geodezyjnego, obsÅ‚ugÄ™ zespoÅ‚u uzgadniania dokumentacji projektowej oraz opracowanie numerycznej mapy ewidencji gruntów i budynków w programie „Ewmapa”,
- 34.000 zł (rozdział 71014) na prowadzenie technicznej ewidencji założenia operatu ewidencji gruntów i budynków oraz sporządzenie projektu operatu założenia ewidencji gruntów,
- 55.000 zł (rozdział 71015) - na utrzymanie i bieżącą działalność Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, w tym wynagrodzenia i pochodne
DziaÅ‚ 750 – Administracja publiczna
Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w wysokości 7.273.141 zł.
Zaplanowane w w/w kwocie wydatki przewidziane sÄ… na:
- realizacjÄ™ zadaÅ„ ustawowo zleconych z zakresu administracji rzÄ…dowej wykonywanych bezpoÅ›rednio przez Starostwo Powiatowe (rozdziaÅ‚ 75011) – 154.000 zÅ‚, tj. w wysokoÅ›ci ustalonej przez WojewodÄ™ Zachodniopomorskiego w wstÄ™pnej kwocie dotacji celowej. Åšrodki te przeznaczone sÄ… na pokrycie administracyjnych kosztów zwiÄ…zanych z geodezjÄ…, gospodarkÄ… gruntami i nieruchomoÅ›ciami Skarbu PaÅ„stwa, sprawowaniem nadzoru administracyjno – architektonicznego, a także innych zadaÅ„ czÄ…stkowych zleconych ustawami.
- dziaÅ‚alność i obsÅ‚ugÄ™ Rady Powiatu – 298.910 zÅ‚ (rozdziaÅ‚ 75019). W kwocie tej skalkulowano wydatki na wypÅ‚atÄ™ diet dla radnych, delegacje radnych oraz pokrycie kosztów zwiÄ…zanych z organizacjÄ… sesji i komisji Rady, a także innych kosztów zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem Rady.
- funkcjonowanie administracji i realizację zadań nałożonych przez Starostwo Powiatowe (rozdział 75020) zaplanowano w kwocie 6.647.431 zł, w tym:
- wydatki bieżące – 6.379.791 zÅ‚,
- wydatki majÄ…tkowe – 267.640 zÅ‚.
Planowane wydatki bieżące obejmują:
- wynagrodzenia osobowe pracowników Starostwa wraz z pochodnymi w kwocie 4.187.580 zł.
W zakresie wydatków inwestycyjnych planuje się dokupienie zestawów komputerowych,
- ObsÅ‚ugÄ™ komisji poborowej (rozdziaÅ‚ 75045) – zadania zlecone i powierzone pokrywane dotacjÄ… celowÄ… w kwocie 24.200 zÅ‚.
- Promocja jednostek samorządu terytorialnego (75075) oraz Pozostała działalność (rozdział 75095) - zostały skalkulowane wydatki w łącznej kwocie 148.600 zł.. W ramach tej kwoty zaplanowano wydatki na działalność Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej, stronę w internacie i inne formy promocji powiatu.
Po raz drugi w odniesieniu do wydatków realizowanych jako zadania własne przez Starostwo Powiatowe przedstawia się budżet Starostwa w ujęciu zadaniowym.
DziaÅ‚ 754 – BezpieczeÅ„stwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
W tej pozycji wydatki zostały ustalone w wysokości 2.518.300 zł. Wydatki przewidziane są na realizację ustawowo zleconych zadań ochrony przeciwpożarowej wykonywanych przez Powiatową Komendę Państwowej Straży Pożarnej. Źródłem sfinansowania w powyższej kwocie wydatków są dotacje celowe ustalone przez Wojewodę Zachodniopomorskiego.
W ramach zaplanowanej w tym dziale kwoty wydatków przeznaczono na działalność:
- Komendy Powiatowej PaÅ„stwowej Straży Pożarnej – 2.508.800zÅ‚, w tym wydatki osobowe i pochodne stanowiÄ… 1.897.150 zÅ‚, wydatki majÄ…tkowe –30.000 zÅ‚
- PozostaÅ‚a dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z obronÄ… cywilnÄ… – 9.500 zÅ‚.
DziaÅ‚ 757 – ObsÅ‚uga dÅ‚ugu publicznego
Zaplanowane wydatki w kwocie 878.528 zł przewidziane zostały na obsługę (prowizję, odsetki) kredytów zaciągniętych na remont internatu w Chojnie, wykup części budynku PKO BP i remont budynku przy ul. Sprzymierzonych 4 w Gryfinie oraz kredytów i obligacji na restrukturyzację SPZZOZ.
DziaÅ‚ 758 – Różne rozliczenia
Założono rezerwę ogólną w wysokości 100.000 zł na wydatki konieczne do poniesienia a nie przewidziane w budżecie, a także na zwiększenie wydatków w przypadku gdy ich kwoty okażą się niewystarczające w stosunku do faktycznych potrzeb.
DziaÅ‚ 801 – OÅ›wiata i wychowanie
Plan wydatków wynosi 12.341.863 zł, z tego:
- wydatki na wynagrodzenia i pochodne – 10.319.250 zÅ‚
- dotacje – 739.294 zÅ‚
Planowane w tym dziale wydatki bieżące zostały zaprojektowane w następujący sposób:
W roku 2006 jak i w latach poprzednich finansowanie zadań oświatowych realizowane będzie w całości z części oświatowej subwencji ogólnej oraz z dochodów wypracowanych przez jednostki oświatowe.
Wydatki na realizację zadań oświatowych skalkulowane zostały o liczbę uczniów według sporządzonych przez jednostki oświatowe sprawozdań GUS na dzień 31 września 2005r. i standard podziału subwencji zgodnie z wagami. Biorąc pod uwagę fakt, że wagi przeliczeniowe podawane są w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w I kwartale następnego roku budżetowego ,przyjęto do rozliczeń wagi roku 2005.
Kalkulując wydatki na utrzymanie prowadzonych przez Powiat szkół publicznych: szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych, szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych uzasadnionym było odniesienie się do liczby uczniów. Konstrukcja części oświatowej subwencji ogólnej oparta jest na nadrzędnej zasadzie "pieniądz idzie za uczniem" . W roku szkolnym 2005/2006 ogółem we wszystkich jednostkach oświatowych publicznych i niepublicznych jest 3.690 uczniów.
Liczba uczniów w poszczególnych placówkach oświatowych kształtuje się następująco:
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 było 560 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 511 uczniów,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie w roku szkolnym 2004/2005 było 545 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 453 uczniów,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 było 884 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 840 uczniów,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie w roku szkolnym 2004/2005 było 800 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 831 uczniów,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach w roku szkolnym 2004/2005 było 378 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 290 uczniów.
W ostatnich latach daje się zauważać stopniowe zmniejszenie liczby uczniów w szkołach specjalnych i tak:
- Zespól Szkól Specjalnych w Gryfinie w roku szkolnym 2004/2005 było 101 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 89 uczniów,
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Chojnie w roku szkolnym 2004/2004 było 66 uczniów, w roku szkolnym 2005/2006 jest 69 uczniów.
Koszt kształcenia faktyczny uczniów w szkołach specjalnych jest dużo wyższy niż przewiduje to standard subwencji na jednego ucznia i tak: w Zespole Szkół Specjalnych w Gryfinie standard wyliczono na ucznia 17.557 zł rocznie, w Specjalnym Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Chojnie standard subwencji na jednego ucznia wynosi 32.705 zł. Zwiększenie wydatków w tych jednostkach jest złagodzeniem tylko problemu niedoszacowania szkolnictwa specjalnego, stąd koniecznym jest poszukiwanie rozwiązań w 2006 roku, aby wypracować docelowy model funkcjonowania tego typu szkół w powiecie.
Standard subwencji oświatowej w części szkół ponadgimnazjalnych nie odbiega w sposób istotny od kosztów rzeczywistych kształcenia uczniów, ponieważ placówki te uzyskują dochody własne co pozwala na ich dofinansowanie, i tak:
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie koszt rzeczywisty kształcenia wynosi 3.408 zł rocznie na 1 ucznia,
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie koszt rzeczywisty kształcenia wynosi 3.219 zł
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie koszt rzeczywisty kształcenia wynosi 3.920 zł
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie koszt rzeczywisty kształcenia wynosi 3.666 zł
- Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach koszt rzeczywisty kształcenia wynosi 4.182 zł
Najbardziej niedoszacowane są budżety Zespołów Szkół: Specjalnych w Gryfinie i Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Niewątpliwy wpływ na budżet ma mniejsza ilość uczniów w roku szkolnym 2005/2006, stąd niezbędnym jest szukanie wspólnie z dyrektorami szkół rozwiązań mających na celu wypracowanie oszczędności w wydatkach bieżących.
- SzkoÅ‚y podstawowe specjalne (rozdziaÅ‚ 80102) – w tym rozdziale sklasyfikowane sÄ… trzy szkoÅ‚y podstawowe wchodzÄ…ce w skÅ‚ad: ZespoÅ‚u Szkół Specjalnych w Gryfinie, Specjalnego OÅ›rodka Szkolno - Wychowawczego w Chojnie.
Plan wydatków wynosi 1.027.800 zł, z tego przeznaczono na utrzymanie:
- Podstawowej SzkoÅ‚y Specjalnej w Gryfinie – plan 629.800 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 552.800 zÅ‚
- Podstawowej SzkoÅ‚y Specjalnej przy SOSW w Chojnie – plan 398.000 zÅ‚, z tego:
- wynagrodzenia i pochodne od nich –366.000 zÅ‚
- Gimnazja specjalne (rozdziaÅ‚ 80111) – w rozdziale sklasyfikowano gimnazja z wyżej wymienionych Zespołów Szkół Specjalnych, Plan wydatków na rok 2006 wynosi 904.784 zÅ‚, w tym przeznaczono na utrzymanie:
- Publicznego Gimnazjum Specjalnego w Gryfinie – plan 522.784 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 500.000 zÅ‚
- Gimnazjum Specjalnego przy SOSW w Chojnie – plan 382.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 362.000 zÅ‚
- Licea ogólnoksztaÅ‚cÄ…ce (rozdziaÅ‚ 80120) – zaklasyfikowane sÄ… cztery szkoÅ‚y: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, Zespól Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach.
Plan wydatków na 2006 r. wynosi 3.924.892 zł, z czego przypada na utrzymanie:
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie – plan 1.362.606 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.250.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie – plan 1.315.992 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich –1.200.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 563.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 505.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 194.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich –170.000 zÅ‚
- dofinansowanie działalności szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych (dotacje dla trzech liceów):
- Liceum Nr 1 SCE W Chojnie – plan 97.000 zÅ‚,
- LO OÅ›rodek KsztaÅ‚cenia EDUKATOR w Gryfinie – plan 194.000 zÅ‚,
- Prywatne LO –SzczeciÅ„skie Collegium Inform. – plan142.000 zÅ‚
- A Niewadowska - plan 56.294 zł
Wielkość dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych zostaÅ‚a okreÅ›lona na okres 12 miesiÄ™cy na podstawie iloÅ›ci uczniów przeliczonych wedÅ‚ug algorytmu podziaÅ‚u części oÅ›wiatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorzÄ…du terytorialnego (dla uczniów szkól niepublicznych dla dorosÅ‚ych – 0,350 ucznia placówki publiczne), przy czym koszt bieżącego utrzymania jednego ucznia w liceach niepublicznych stanowi 50% kosztów utrzymania jednego ucznia w liceach dla dorosÅ‚ych prowadzonych przez Powiat GryfiÅ„ski.
Licea profilowane (rozdział 80123) zaklasyfikowanych jest pięć Zespołów Szkół: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Plan wydatków wynosi 1.092.578 zł, z czego przypada na utrzymanie:
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Gryfinie – plan 379.128 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 294.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie – plan 142.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 127.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 398.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich –355.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 171.000 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich –144.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 2.450 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 2.450 zÅ‚
Szkoły zawodowe (rozdział 80130) zaklasyfikowane są trzy Zespoły Szkół: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach. Plan wydatków na 2006 r. wynosi 5.2398.214 zł, z czego przypada na utrzymanie:
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 1.713.964 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.500.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 2.433.772 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 2.188.000 zÅ‚
- ZespoÅ‚u Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 840.478 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 800.000 zÅ‚
- dofinansowanie działalności szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych (dotacje dla trzech szkół):
- 1 SCE w Chojnie – plan 101.000 zÅ‚,
- EDUKATOR w Gryfinie – plan 76.000 zÅ‚,
- SzczeciÅ„skie Collegium Informatyczne – plan 73.000 zÅ‚
W niepublicznych szkoÅ‚ach zawodowych przyjÄ™to zasady dofinansowania analogicznie jak w przypadku liceów – 50% kosztów utrzymania jednego ucznia.
- Komisje egzaminacyjne (rozdziaÅ‚ 80145) – plan 4.000 zÅ‚. Åšrodki przeznaczone sÄ… na przeprowadzenie przez Komisje Egzaminacyjne rozmów kwalifikacyjnych zwiÄ…zanych z awansem zawodowym nauczycieli.
- DoksztaÅ‚canie i doskonalenie nauczycieli (rozdziaÅ‚ 80146) – plan 73.000 zÅ‚. Åšrodki przeznaczone sÄ… dofinansowanie ksztaÅ‚cenia nauczycieli.
- PozostaÅ‚a dziaÅ‚alność (rozdziaÅ‚ 80195) – plan 76.595 zÅ‚.
DziaÅ‚ 851 – Ochrona zdrowia
Założono wydatki w wysokości 2.230.485 zł. Wydatki zaplanowane w tym dziale przewidziane zostały na:
- opłacenie składek zdrowotnych i świadczeń za osoby nie objęte obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego w kwocie zł, dla:
- Powiatowy Urząd Pracy - 1.726.000 zł
- Domy Dziecka – 38.000 zÅ‚
- Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w Nowym Czarnowie – 13.000 zÅ‚
- Niepubliczny Dom Dziecka „Agatos” – 4.000 zÅ‚
Wielkość zaplanowanych na ten cel wydatków jest wysoce nie wystarczająca dla prawidłowej realizacji przedmiotowego zadania zwłaszcza w Powiatowym Urzędzie Pracy.
DziaÅ‚ 852 – Pomoc spoÅ‚eczna
Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w łącznej wysokości 12.258.958 zł. W ramach tego działu są realizowane zarówno zadania należące do właściwości Powiatu (zadania własne),jak też zadania z zakresu administracji rządowej.
Zaplanowane w/w kwocie wydatki sÄ… przeznaczone na:
- utrzymanie i działalność domów dziecka, usamodzielnienia wychowanków oraz dofinansowanie działalności funkcjonujących na terenie Powiatu Świetlic Środowiskowych, które są prowadzone przez Towarzystwo Przyjaciół Dzieci. Głównym źródłem sfinansowania wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania są środki w kwocie 2.238.534 zł (rozdział 85201).
W ramach zaplanowanej kwoty wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeÅ„ stanowiÄ… 5.601.832 zÅ‚, dotacje na dofinansowanie dziaÅ‚alnoÅ›ci Å›wietlic Å›rodowiskowych 76.000 zÅ‚, dotacja dla Rodzinnego Domu Dziecka AGATOS w Gardnie – 149.280 zÅ‚,
- utrzymanie i dziaÅ‚alność trzech domów pomocy spoÅ‚ecznej (rozdziaÅ‚ 85202) – 7.650.763zÅ‚. W ramach zaplanowanych kwot wydatków bieżących wynagrodzenia i pochodne stanowiÄ… 4.107.460 zÅ‚ oraz dotacja na prowadzenie Domu Pomocy SpoÅ‚ecznej w Moryniu, zlecona Zgromadzeniu Sióstr Benedyktynek Samarytanek Krzyża Chrystusowego z siedzibÄ… w Niegowie w kwocie 1.531.931 zÅ‚. Zabezpieczono Å›rodki w wysokoÅ›ci 264.777 zÅ‚ na zobowiÄ…zania pracownicze w zwiÄ…zku z postawieniem w stan likwidacji od 1.01.2006r. jednostki budżetowej - Dom Pomocy SpoÅ‚ecznej w Moryniu ,
- na realizację zadań własnych z zakresu pomocy społecznej przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (rozdział 85218) zaplanowano wydatki w kwocie 414.388 zł. W kwocie tej wynagrodzenia stanowią 328.585 zł,
- na działalność specjalistycznej jednostki poradnictwa i interwencji kryzysowej (rozdział 85220) zaplanowano wydatki w kwocie 55.000 zł.
DziaÅ‚ 853 – PozostaÅ‚e zadania w zakresie polityki spoÅ‚ecznej
Wydatki w tym dziale zostały skalkulowane w łącznej wysokości 1.631.301 zł.
W ramach tego działu są realizowane zarówno zadania należące do właściwości Powiatu (zadania własne),jak też zadania z zakresu administracji rządowej.
- Na zadania własne wydatki zostały zaplanowane w kwocie 1.558.301 zł, i są przeznaczone na działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Gryfinie, w którym wynagrodzenia i pochodne od nich stanowią 65.325 zł.
- Na zadania na realizację zadań ustawowo zleconych z zakresu administracji rządowej w kwocie 73.000 zł są przeznaczone na zadania Zespołu ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności, gdzie wynagrodzenia i pochodne stanowią 65.325 zł.
Budżet opieki społecznej w roku 2006 podlega największym transformacjom w sposobie finansowania, stąd niezbędnym było przygotowanie budżetu zadaniowego. Budżet Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie przedstawia się następująco:
- W roku budżetowym 2006 zabezpieczenie funkcjonowania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie dział 852, rozdział 85218 jest zadaniem własnym powiatu. Wysokość budżetu planuje się na poziomie wykonania roku 2005.
- Zabezpieczenie funkcjonowania pracy Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności dział 853, rozdział 85321 jest zadaniem zleconym realizowanym przez powiat. Dotacja od Wojewody przyznana na to zadanie na 2006 rok wynosi 73.000 zł.
- Na usamodzielnienie wychowanków opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze dział 852, rozdział 85201 przeznaczono kwotę 150.136 zł.
- Zabezpieczenie funkcjonowania rodzin zastępczych w 2006 roku dział 852, rozdział 85204 jest zadaniem własnym powiatu i od 2006 roku finansowanym ze środków własnych powiatu.
Budżety Domów Pomocy SpoÅ‚ecznej, poprzez które nastÄ™puje zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usÅ‚ug o okreÅ›lonym standardzie w domach pomocy spoÅ‚ecznej o zasiÄ™gu ponadgminnym – Obecnie zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usÅ‚ug o okreÅ›lonym standardzie w domach pomocy spoÅ‚ecznej o zasiÄ™gu ponadgminnym jest zadaniem wÅ‚asnym powiatu, docelowo zadanie bÄ™dzie realizowaÅ‚a gmina. W okresie przejÅ›ciowym tj. w latach 2004-2006 to zadanie powiatu jest finansowane z dwóch źródeÅ‚ - dochodów wÅ‚asnych i dotacji celowej z budżetu paÅ„stwa. Wydatki na realizacjÄ™ zadania zapewnienia i prowadzenia usÅ‚ug w domach pomocy spoÅ‚ecznej zostaÅ‚y skalkulowane w oparciu o liczbÄ™ pensjonariuszy, w odniesieniu do standardu, na który skÅ‚adajÄ… siÄ™: potrzeby bytowe, usÅ‚ugi opiekuÅ„cze, usÅ‚ugi wspomagajÄ…ce. W okresie przejÅ›ciowym tj. w roku 2006 zadanie jest finansowane z dwóch źródeÅ‚ – dochodów wÅ‚asnych (odpÅ‚atnoÅ›ci pensjonariuszy) i dotacji celowej budżetu paÅ„stwa.
Przedstawiona poniżej Tabela obrazuje sposób finansowania poszczególnych Domów Pomocy Społecznej.
Najbardziej niedoszacowany jest budżet DPS w Nowym Czarnowie, brak jest ok. 1.000.000 zł rocznie na utrzymanie tej placówki. Zarząd Powiatu widzi pilną potrzebę rozpoczęcia prac wspólnie z PCPR i dyrektorem jednostki nad wypracowaniem rozwiązań, które pozwolą kontynuować działalność placówki w 2006 roku.
DziaÅ‚ 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Plan wydatków wynosi 4.463.793 zł. Środki przeznaczono na finansowanie dwóch poradni psychologiczno-pedagogicznych, placówki wychowania pozaszkolnego, internatów oraz specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego. W ramach środków w tym dziale przypada na:
- wydatki na wynagrodzenia i pochodne od nich – 4.463.793 zÅ‚,
- dotacja – 60.000 zÅ‚ (1,35%).
- Specjalne ośrodki szkolno - wychowawcze (rozdział 85403) - planowane wydatki 1.705.496zł, z tego na utrzymanie:
- Specjalnego OÅ›rodka Szkolno-Wychowawczego w Chojnie – plan 1.505.496 zÅ‚, z tego na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 1.019.000 zÅ‚
- grupa wychowawcza w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 200.000 zÅ‚, z tego przypada na:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 105.000 zÅ‚
- Poradnie psychologiczno - pedagogiczne oraz inne poradnie specjalistyczne (rozdział 85406) plan wydatków wynosi 1.178.170 zł. Rozdział ten obejmuje środki na funkcjonowanie dwóch poradni psychologiczno-pedagogicznych, z tego:
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gryfinie – plan 674.423 zÅ‚, z tego zaplanowano na: >wynagrodzenia i pochodne od nich – 574.423 zÅ‚
- Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Chojnie – plan 503.747 zÅ‚, z tego na: wynagrodzenia i pochodne od nich – 409.747 zÅ‚
- Placówki wychowania pozaszkolnego (rozdziaÅ‚ 85407) – zaplanowano wydatki na kwotÄ™ 60.000 zÅ‚ z przeznaczeniem dla MiÄ™dzyszkolnego OÅ›rodka Sportowego w Gryfinie (dotacja na realizacjÄ™ zawartego porozumienia w sprawie powierzenia MiÄ™dzyszkolnemu OÅ›rodkowi Sportowemu wykonania zadaÅ„ o charakterze ponadgmninnym w zakresie kultury fizycznej).
- Internaty i bursy szkolne (rozdział 85410) zaplanowane wydatki wynoszą 1.035.327 zł, z czego na utrzymanie internatów działających przy:
- Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie – plan 418.000 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 298.000 zÅ‚
- Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Chojnie – plan 441.372 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 244.000 zÅ‚
- Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Mieszkowicach – plan 175.955 zÅ‚, z tego na: - wynagrodzenia i pochodne od nich – 88.000 zÅ‚
- Pomoc materialna dla uczniów (rozdziaÅ‚ 85415) – plan wydatków 10.000 zÅ‚. Åšrodki zostaÅ‚y zaplanowane na stypendia dla mÅ‚odzieży za wyniki w nauce oraz nagrody Starosty GryfiÅ„skiego dla mÅ‚odzieży za szczególne osiÄ…gniÄ™cia.
- Ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze (rozdział 85419), funkcjonujący przy Zespole Szkół Specjalnych w Gryfinie. Plan wydatków wynosi 462.800 , w tym:
- wynagrodzenia i pochodne od nich – 390.000 zÅ‚,
- DoksztaÅ‚canie i doskonalenie nauczycieli (rozdziaÅ‚ 85446) – plan 12.000 zÅ‚ z przeznaczeniem na dofinansowanie ksztaÅ‚cenia nauczycieli.
DziaÅ‚ 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Zaplanowane wydatki wynoszą 15.000 zł, i przeznaczone są na dofinansowanie działalności dwóch bibliotek w Gryfinie (5.000) i Chojnie (5.000) - na realizację zawartych porozumień, i 10.000 pozostała działalność.
Natomiast przychody i wydatki Powiatowych Funduszy Celowych - Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym przedstawia załącznik (Nr 16 i 17)
- Przedstawiony plan przychodów i wydatków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 2006r. został sporządzony zgodnie z obowiązującą ustawą Prawo Ochrony Środowiska. Uwzględniono w nim realizację zadań własnych Powiatu , realizację dotacji dla jednostek zaliczonych do sektora finansów publicznych oraz niezaliczonych do sektora finansów publicznych.
- Po dyskusjach w ciągu 2005 roku nad statusem Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym powrócono do zapisów ustawowych na podstawie których Rada Powiatu uchwala plan przychodów i wydatków tego funduszu.
Prognoza długu publicznego na lata 2006-20016 została zawarta w załączniku nr 18. Dług publiczny według wskaźników wynikających z ustawy o finansach publicznych oraz wysokość deficytu prognozowany na rok 2006 wynosi:
- maksymalny poziom zadłużenia (60%) na rok 2006 - 29.894.740 zł
- prognozowany poziom zadłużenia wg tytułów dłużnych - 12.003.250 zł
- maksymalny roczny poziom obciążenia budżetu z tytułu zadłużenia (12%) na rok 2006 - 5.978.948 zł
- prognozowany roczny poziom obciążenia budżetu z tytułu zadłużenia na rok 2006 - 2.410.528 zł
- wskaźnik długu do dochodu na rok 2006 - 24,1%
- wskaźnik rocznej spłaty zadłużenia do dochodu na rok 2006 - 4,8%
W rozchodach ujęto spłatę kredytu w wysokości 1.550.000 zł (załącznik nr 13).
Załącznikiem do niniejszych objaśnień są materiały poglądowe w ujęciu tabelarycznym dotyczące poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu.