Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

Starostwo Powiatowe

Zarządzenia Starosty Gryfińskiego

V Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
16.11.2014-16.11.2018

Zarządzenie Nr 30/2018
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2018-03-29

w sprawie zasad użytkowania samochodów służbowych w Starostwie Powiatowym w Gryfinie

Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1868; zm. Dz. U. z 2018 r. poz. 130) zarządzam, co następuje:

I. Postanowienia ogólne

§ 1

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:

  1. Starostwie - rozumie siÄ™ przez to Starostwo Powiatowe w Gryfinie,
  2. Staroście - rozumie się przez to Starostę Gryfińskiego,
  3. samochodzie - rozumie się przez to samochód służbowy stanowiący własność Powiatu Gryfińskiego, będący w użytkowaniu Starostwa,
  4. dysponencie - rozumie się przez to osobę podejmującą decyzje w sprawach korzystania z samochodu służbowego tj.:
    1. StarostÄ™, albo
    2. Sekretarza Powiatu, który podejmuje decyzje pod nieobecność Starosty lub w sytuacjach nagłych,
  5. dyspozytorze - rozumie się przez to wyznaczonego pracownika Wydziału Organizacji i Informacji,
  6. kierowcy - rozumie się przez to pracownika zatrudnionego w Starostwie na stanowisku kierowcy lub innego pracownika Starostwa upoważnionego do kierowania samochodem w celu wykonywania obowiązków służbowych lub pracownika, któremu przekazano do użytkowania samochód.

§ 2

  1. Ustala się zasady korzystania z samochodów w Starostwie.
  2. Samochody w Starostwie pozostają w dyspozycji Wydziału Organizacji i Informacji.
  3. Samochody wykorzystywane są wyłącznie do celów służbowych.
  4. Zasady korzystania z samochodów prywatnych przez pracowników do odbywania podróży służbowych ustala odrębne zarządzenie Starosty.

§ 3

Zarządzanie flotą samochodową w Starostwie może być prowadzone z uwzględnieniem systemu monitoringu pojazdu dla wybranych samochodów.

§ 4

Za prawidłową gospodarkę samochodową w Starostwie odpowiada Wydział Organizacji i Informacji.

§ 5

  1. Samochody eksploatowane w Starostwie powinny spełniać wymagania przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
  2. Samochody przed przekazaniem do eksploatacji podlegajÄ… ubezpieczeniu w zakresie zgodnym z decyzjÄ… Starosty.
  3. Dokonywanie jakichkolwiek zmian technicznych w samochodach bez akceptacji dysponenta jest zabronione.

§ 6

  1. Samochody służbowe parkowane są na parkingu Starostwa przy ulicy 11 Listopada 16d oraz w garażach w Gryfinie przy ulicy Szczecińskiej.
  2. W uzasadnionych przypadkach dysponent może udzielić zgody na parkowanie samochodu w innym miejscu niż określone w ust. 1. Informację o zgodzie na parkowanie w innym miejscu należy wpisać do karty drogowej.
  3. Dysponent udziela zgody na parkowanie samochodu w innymi miejscu niż określone w ust. 1 w szczególności w przypadku zakończenia pracy w porze nocnej, rozpoczęcia pracy we wczesnych godzinach porannych lub odbywania kilkudniowej podróży służbowej.

§ 7

Spowodowanie przez kierowcę samochodu zawinionej szkody, która nie podlega zwrotowi z tytułu ubezpieczenia, powoduje odpowiedzialność majątkową tej osoby do pełnej kwoty wysokości spowodowanej szkody.

II. Zasady korzystania z samochodów

§ 8

  1. Samochodem może kierować:
    1. pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy, albo
    2. pracownik upoważniony do kierowania samochodem w celu wykonywania obowiązków służbowych, albo
    3. pracownik, któremu w ramach czynności, powierzono zastępstwo kierowcy lub zastępstwo innego upoważnionego do kierowania samochodem służbowym, albo
    4. Starosta, Wicestarosta, Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, albo
    5. osoba wyznaczona przez dysponenta
    z zastrzeżeniem, że posiada aktualne prawo jazdy odpowiedniej kategorii, a także okresowe orzeczenie lekarza medycy pracy o zdolności do kierowania samochodem w ramach wykonywania obowiązków służbowych, wystawione na podstawie przeprowadzonych badań lekarskich.
  2. Dokumentację dotyczącą posiadania uprawnień do kierowania pojazdami i rejestr wydanych upoważnień do kierowania samochodem służbowym prowadzi Wydział Organizacji i Informacji.
  3. Kopia upoważnienia do kierowania samochodem służbowym znajduje się w aktach osobowych pracownika.
  4. Wzór upoważnienia do kierowania samochodem służbowym stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 9

  1. W przypadku spowodowania kolizji/wypadku drogowego z winy kierowcy dysponent może czasowo lub na stałe cofnąć upoważnienie do kierowania samochodem.
  2. Dysponent, poza przypadkiem określonym w ust. 1, może czasowo lub na stałe cofnąć wydane pracownikowi upoważnienie do kierowania samochodem, który szczególnie często powoduje szkody w samochodzie.
  3. W przypadku zatrzymania lub czasowej utraty prawa jazdy przez kierowcę zobowiązany jest on do niezwłocznego poinformowania dyspozytora lub naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.

§ 10

  1. Z samochodów korzystają pracownicy Starostwa wyłącznie w celu realizacji obowiązków służbowych.
  2. Do obsługi samochodu przydzielony jest przez dysponenta kierowca.
  3. Pracownicy korzystający z samochodu zobowiązani są do kierowania się zasadą celowości i oszczędności.
  4. W celu racjonalnego wykorzystania samochodu służbowego przejazd powinien odbywać się najkrótszą drogą oraz według trasy zgodnej ze złożonym zamówieniem. Wyjazdy pracowników, których trasy przejazdu są zbliżone mogą być połączone w ramach jednego przejazdu.
  5. Samochód powinien być wykorzystywany w czasie niezbędnym do załatwienia spraw służbowych.

§ 11

  1. Kierowcy zabrania się udostępniania pojazdu osobom nieupoważnionym.
  2. Dopuszcza się możliwość czasowego kierowania pojazdem przez pracownika Starostwa, który posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, lecz nie posiada upoważnienia do kierowania samochodem służbowym, w celu doprowadzenia samochodu do bezpiecznego miejsca parkowania w przypadku zaistnienia okoliczności, na które upoważniony do kierowania samochodem nie ma wpływu.

III. Ewidencja wyjazdów służbowych

§ 12

  1. Ewidencja wyjazdów służbowych prowadzona jest w oparciu o:
    1. zamówienia na przydział samochodu służbowego (załącznik nr 2),
    2. tygodniowe plany wyjazdów samochodu służbowego (załącznik nr 3),
    3. protokoły zdawczo-odbiorcze (załącznik nr 4),
    4. deklaracje odpowiedzialności materialnej (załącznik nr 5),
    5. karty drogowe (załącznik nr 6),
    6. tygodniowe ewidencje wyjazdów samochodem służbowym (załącznik nr 7),
    7. miesięczne zestawienia zużycia paliwa (załącznik nr 8).
  2. Ewidencję wyjazdów służbowych prowadzi dyspozytor.

§ 13

  1. Wyjazdy służbowe odbywają się według tygodniowego planu wyjazdów, który prowadzi dyspozytor na podstawie złożonego zamówienia na przydział samochodu służbowego.
  2. Zamówienie na przydział samochodu służbowego składa się z wyprzedzeniem, najpóźniej do piątku poprzedzającego tydzień, w którym ma nastąpić wyjazd.
  3. W przypadku wystąpienia potrzeby wyjazdu w sprawach nagłych lub nieplanowanych zamówienie na przydział samochodu służbowego składa się niezwłocznie po powzięciu o tym wiadomości.
  4. Dysponent decyduje o przydziale samochodu na podstawie zamówienia na przydział samochodu służbowego.
  5. Na podstawie zaakceptowanych przez dysponenta zamówień, dyspozytor sporządza tygodniowy plan wyjazdów dla danego samochodu, który podlega akceptacji dysponenta.
  6. Dyspozytor informuje kierowcę o tygodniowym planie wyjazdów oraz na bieżąco informuje kierowcę o wyjazdach nagłych lub nieplanowanych.

§ 14

  1. Przed przyjęciem do użytkowania samochodu kierowca podpisuje deklarację odpowiedzialności materialnej.
  2. Przyjęcie do użytkowania lub zdanie przez kierowcę samochodu następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego u dyspozytora.
  3. Kierowca przed rozpoczęciem jazdy powinien posiadać kartę drogową na danych dzień oraz dokumenty niezbędne do kierowania pojazdem.
  4. Kierowca zdaje wypełnioną kartę drogową dyspozytorowi najpóźniej następnego dnia roboczego do godz. 9.00.

§ 15

  1. Dyspozytor sporządza tygodniową ewidencję wyjazdów służbowych na podstawie danych zawartych w kartach drogowych z uwzględnieniem informacji otrzymanych od kierowcy oraz, o ile to możliwe, danych z systemu monitoringu dla danego pojazdu najpóźniej do piątku w tygodniu następującym po tygodniu, w którym zrealizowano wyjazdy.
  2. Tygodniowa ewidencja wyjazdów podlega sprawdzeniu przez kierownika komórki organizacyjnej Starostwa, w której pracuje kierowca oraz akceptacji dysponenta.
  3. W przypadku niezgodności danych w wyjazdach służbowych, stwierdzonych na podstawie kart drogowych czy systemu monitoringu pojazdu, dyspozytor dołącza do tygodniowej ewidencji wyjazdów:
    1. pisemne wyjaśnienia kierowcy,
    2. wydruk z systemu monitoringu pojazdu.
  4. O sposobie rozstrzygnięcia niezgodności danych, o których mowa w ust. 3, decyduje dysponent.

§ 16

Bieżącą kontrolę nad zgodnością wyjazdów służbowych udokumentowanych w kartach drogowych z danymi z monitoringu pojazdu prowadzi kierownik komórki organizacyjnej, w której kierowca pracuje.

IV. Karta drogowa

§ 17

  1. Ewidencja korzystania z samochodu służbowego prowadzona jest na podstawie ponumerowanych i opieczętowanych kartach drogowych, z zachowaniem ciągłości zapisów w kolejnych dniach.
  2. Karty drogowe stanowią druki ścisłego zarachowania i są ewidencjonowane w książce druków ścisłego zarachowania w Wydziale Organizacji i Informacji.
  3. Ewidencja kart drogowych prowadzona jest według następujących zasad:
    1. dyspozytor wydaje kierowcy kartę drogową na każdy dzień pracy samochodu, z zastrzeżeniem pkt 2;
    2. w wyjątkowych sytuacjach (np. wyjazd za granicę kraju, delegacja kilkudniowa) karta drogowa jest wydawana i wypełniana na czas trwania całego wyjazdu;
    3. dyspozytor wydaje kartę drogową wyłącznie po zdaniu wypełnionej karty drogowej za dzień poprzedni;
    4. w przypadku zaplanowanego wyjazdu służbowego w dzień wolny od pracy, karta drogowa wydawana jest w dniu roboczym poprzedzającym dzień wyjazdu.
  4. Wpisy w kartach drogowych należy sporządzać w sposób czytelny, rzetelny oraz zgodnie ze stanem faktycznym.

§ 18

  1. Kierowca wypełnia kartę drogową w zakresie:
    1. stanu licznika po zakończeniu jazdy oraz liczby przejechanych kilometrów (poz. 10),
    2. miejsca zakończenia wyjazdu (poz. 14),
    3. godziny zakończenia pracy oraz ogółem liczby godzin pracy (poz. 15),
    4. czasu prowadzenia pojazdu (poz. 16),
    5. danych dotyczących przebiegu i zużycia paliwa:
      1. numer faktury stanowiącej dowód zakupu paliwa (poz. 19),
      2. zakup paliwa (ilość paliwa pobranego według faktury) (poz. 20),
      3. zużycie paliwa (poz. 21),
      4. stan paliwa końcowy (przy zwrocie karty drogowej) (poz. 22),
    6. potwierdzenia podpisem pobrania/zdania karty drogowej (poz. 25).
  2. Dyspozytor wypełnia kartę drogową w zakresie:
    1. pieczęć pracodawcy (poz. 1).
    2. imiÄ™ i nazwisko kierowcy (poz. 3),
    3. numer prawa jazdy (poz. 4),
    4. numer rejestracyjny pojazdu (poz. 5),
    5. data wystawienia karty (poz. 6),
    6. rodzaj paliwa (poz. 7),
    7. data wyjazdu (poz. 8),
    8. norma paliwa na 100 km (poz. 9),
    9. stan licznika przed rozpoczęciem jazdy (poz. 10),
    10. cel wyjazdu (poz. 11),
    11. miejsce garażowania (poz. 12),
    12. miejsce rozpoczęcia jazdy (poz. 13),
    13. godziny rozpoczęcia pracy (poz. 15),
    14. informacji o odpoczynku dobowym/tygodniowym (poz. 17) - w przypadku powzięcia wątpliwości, a także przekonania o nie zachowaniu przez kierowcę odpoczynku dobowego bądź tygodniowego (art. 132 i art. 133 Kodeksu pracy) dyspozytor niezwłocznie powiadamia o tym pracownika prowadzącego sprawy osobowe w Wydziale Organizacji i Informacji,
    15. stan poczÄ…tkowy paliwa (przy wydaniu karty drogowej) (poz. 18),
    16. ilość zużytego paliwa ponad/poniżej normy (poz. 23),
    17. potwierdzenie podpisem wydanie karty drogowej (poz. 24).
  3. Kartę drogową w części "opis trasy" wypełnia kierowca, w zakresie:
    1. imię i nazwisko/komórka organizacyjna,
    2. skąd - dokąd (każda docelowa miejscowość),
    3. godzina/minuta i stan licznika przed wyjazdem,
    4. godzina/minuta i stan licznika po przyjeździe,
    5. przebieg kilometrów,
    6. podpis kierowcy.

§ 19

  1. W przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, nieprzewidzianych sytuacji (np. kontrola drogowa) informację należy wpisać w karcie drogowej w części "uwagi" (poz. 26).
  2. Pracownik, który był przewożony albo pracownik zlecający wyjazd służbowy zobowiązany jest podpisać kartę drogową w części "opis trasy" w rubryce "podpis pracownika przewożonego/podpis zlecającego". Podpis należy złożyć niezwłocznie po zakończeniu wyjazdu.
  3. W przypadku realizacji wielu zadań służbowych obejmujących jeden wyjazd, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać każde docelowe miejsce wykonania zadania służbowego, w którym nastąpił postój.

V. Zakres zadań i odpowiedzialności Wydziału Organizacji i Informacji oraz obowiązków dyspozytora

§ 20

Do zadań, za które odpowiada Wydział Organizacji i Informacji należy w szczególności:

  1. prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z eksploatacją samochodów, ewidencją, przeglądami technicznymi i naprawą;
  2. prowadzenie spraw ubezpieczenia pojazdów, bieżącej ewidencji szkód komunikacyjnych i analizy wypadkowości;
  3. przyjmowanie zamówień na przewozy, bilansowanie potrzeb i możliwości przewozowych, racjonalne dysponowanie samochodami w celu zaspokojenia potrzeb transportowych;
  4. prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z nabywaniem i przekazywaniem samochodów;
  5. prowadzenie spraw związanych z wycofywaniem samochodów z eksploatacji i ich zbycia.
  6. załatwianie spraw związanych z likwidacją szkód w pojazdach zgodnie z zawartą umową ubezpieczenia;
  7. wnioskowanie do dysponenta o ustalenie/zmianę normy zużycia paliwa;
  8. wnioskowanie do dysponenta o podjęcie działań prewencyjnych w przypadku zaistnienia powtarzalnych szkód powstałych w związku z użytkowaniem samochodów;

§ 21

  1. Dyspozytor prowadzi dla każdego samochodu dokumentację użytkowania samochodu, o której mowa w § 12 ust. 1.
  2. Do zadań dyspozytora należy w szczególności:
    1. koordynowanie potrzeb transportowych wynikających z poszczególnych zamówień na przydział samochodu poprzez organizowanie wyjazdów do danych miejscowości uwzględniając liczbę osób, daty i godziny wyjazdów;
    2. wystawianie ponumerowanych chronologicznie kart drogowych i prowadzenie bieżącej ich ewidencji, oddzielnie na każdy samochód;
    3. rozliczanie danych wprowadzonych do kart drogowych;
    4. niezwłoczne informowanie naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji o zaistniałej szkodzie w samochodzie oraz innych nieprawidłowościach związanych z użytkowaniem samochodu;
    5. zapewnianie dostępności usług obsługowo-naprawczych, w tym badań technicznych, napraw bieżących i okresowej obsługi technicznej, wymiany części eksploatacyjnych (m.in. opon);
    6. ewidencjonowanie i weryfikacja rachunków/faktur za naprawy, przeglądy i konserwację pojazdów;
    7. zapewnienie terminowego wykonywania przeglądów gwarancyjnych i technicznych;
    8. zapewnianie garażowania/miejsc parkingowych.

VI. Zakres zadań i obowiązków kierowcy

§ 22

  1. Kierowca samochodu służbowego zobowiązany jest w szczególności do:
    1. eksploatowania samochodu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i ekonomicznych warunków jazdy;
    2. dbania o czystość użytkowanego pojazdu, w tym wykonywanie czynności porządkowych polegających na sprzątaniu wnętrza samochodu oraz myciu karoserii samochodu, nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
    3. pobrania karty drogowej od dyspozytora oraz podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego samochodu;
    4. bieżącej kontroli użytkowanego samochodu ze szczególnym uwzględnieniem kontroli oświetlenia, stanu ogumienia, poziomu płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, płyn do spryskiwaczy, płyn hamulcowy, płyn chłodzący);
    5. uzupełnienia po zakończonej jeździe stanu paliwa do pełnej objętości baku po przejechaniu co najmniej 20 km, a w przypadku wyjazdów krótszych, gdy suma przejechanych kilometrów z kilku dni będzie równa lub przekroczy 20 km (dotyczy kierowców, którym przyznano zaliczkę);
    6. po zakończonej pracy kierowca zdaje wypełnioną kartę drogową dyspozytorowi, nie później niż do godziny 9.00 następnego dnia roboczego z podpisami wszystkich, którzy korzystali z przewozu samochodem lub zlecającego wyjazd (w uzasadnionych przypadkach w innych godzinach ustalonych w porozumieniu z dyspozytorem);
    7. niezwłocznego poinformowania dyspozytora o stwierdzonych usterkach oraz potrzebie dokonania naprawy pojazdu;
    8. przestrzegania terminu wykonania przeglądów technicznych, gwarancyjnych i okresowych;
    9. zakupu paliwa, olejów silnikowych i innych płynów eksploatacyjnych, w tym podstawowych kosmetyków samochodowych;
    10. wymiany opon letnich i zimowych odpowiednio do 31 października i do 15 kwietnia danego roku;
    11. wykonywania zadań zgodnie z przyjętym planem wyjazdów;
    12. składania pisemnych wyjaśnień o przyczynach powstania przepału;
    13. przewozu i przekazywania dokumentacji pomiędzy Wydziałem Komunikacji i Transportu w Gryfinie, a filią Wydziału w Chojnie w przypadku wystąpienia przejazdu przez Chojnę;
    14. przewozu i przekazywania dokumentacji i materiałów między siedzibami Starostwa;
    15. sprawdzania prawidłowości danych w dokumentach, w tym fakturach wystawianych na samochód;
    16. terminowego rozliczania z zakupionego paliwa;
    17. przestrzegania obowiązujących w Starostwie norm zużycia paliwa;
    18. zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą oraz użyciem przez osoby postronne;
    19. parkowania samochodu w miejscu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
  2. Wszelkie koszty wynikające z naruszenia przepisów ruchu drogowego pokrywa kierowca.
  3. Kierowca odpowiada za zgodność stanu paliwa w zbiorniku samochodu oraz stanu licznika kilometrów z danymi, które wpisał w karcie drogowej.

VII. Eksploatacja samochodów służbowych

§ 23

  1. Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu pokrywa Starostwo.
  2. Wszelkie wydatki związane z eksploatacją samochodów powinny być udokumentowane fakturami/rachunkami wystawionymi na Starostwo.
  3. Dokumentacja związana z gospodarką samochodami powinna być prowadzona w sposób umożliwiający kontrolę celowości wykorzystywania samochodów oraz określenia kosztów z tym związanych.

§ 24

  1. DokumentacjÄ™ samochodu, w tym dokumentacjÄ™ eksploatacyjnÄ… prowadzi dyspozytor.
  2. Na dokumentację eksploatacyjną samochodu składa się w szczególności:
    1. dowód rejestracyjny;
    2. książka gwarancyjna;
    3. fabryczna instrukcja obsługi pojazdu;
    4. dokumenty i faktury zwiÄ…zane z pozyskaniem pojazdu, w tym karta pojazdu;
    5. dokumenty zwiÄ…zane z przeglÄ…dami, naprawami, w tym naprawami w ramach zawartej umowy ubezpieczenia;
    6. dokumenty ubezpieczenia pojazdu;
    7. dokumenty związane z wyposażeniem pojazdu, w tym również wymiana opon;
    8. dokument ustalający normę zużycia paliwa dla danego pojazdu.
  3. Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu stanowią w szczególności wydatki poniesione na:
    1. zakup paliwa,
    2. zakup olejów silnikowych i innych płynów eksploatacyjnych,
    3. opłaty za myjnię i czyszczenie wnętrza samochodu,
    4. zakup części zamiennych i podstawowych kosmetyków samochodowych,
    5. zakup opon zimowych/letnich,
    6. naprawy i opłaty serwisowe,
    7. opłaty związane z dokonywaniem przeglądów okresowych oraz technicznych,
    8. opłaty za parkowanie, w tym garaż/miejsca postojowe,
    9. opłaty za przejazd drogami płatnymi, w ramach wykonywania obowiązków służbowych,
    10. koszty ubezpieczenia,
    11. opłaty za ustalenie norm zużycia paliwa (w przypadku, gdy dotyczy).

§ 25

  1. Zakupu wyposażenia pojazdu, z wyjątkiem wymienionych w przyznanej zaliczce, można dokonać wyłącznie na podstawie zamówienia sporządzonego w wyniku zaakceptowanego przez dysponenta wniosku.
  2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, w szczególności powinien zawierać uzasadnienie konieczności oraz oszacowanie kosztów zakupu.

§ 26

  1. O wszelkich usterkach czy szkodach występujących w samochodzie kierowca zawiadamia niezwłocznie dyspozytora, który następnie informuje dysponenta oraz naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.
  2. O naprawie zgłoszonej usterki czy szkody decyduje dysponent.

§ 27

  1. W okresie gwarancyjnym obsługę techniczną samochodów należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją obsługi danej marki samochodu w warsztatach/stacjach obsługi zgodnie z zasadami i warunkami gwarancji.
  2. W okresie pogwarancyjnym obsługa techniczna (m.in. badania techniczne, przeglądy okresowe, naprawy, inne czynności serwisowe) może być przeprowadzana w innych warsztatach/stacjach obsługi ze szczególnym uwzględnieniem ceny usług.
  3. Obsługa techniczna samochodu może być przeprowadzana wyłącznie na stacjach obsługi/warsztatach wskazanych przez dyspozytora, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, z uwzględnieniem zapisów umowy ubezpieczenia.
  4. W okresie pogwarancyjnym dysponent ustala przebiegi kilometrów, po których przeprowadza się przeglądy okresowe. Dysponent ustala przebiegi kilometrów z uwzględnieniem wskazań instrukcji obsługi samochodu.

§ 28

  1. W przypadku kolizji drogowej, kradzieży, włamania do samochodu lub innego zdarzenia losowego kierowca zobowiązany jest każdorazowo i niezwłocznie:
    1. wezwać policję na miejsce zdarzenia,
    2. powiadomić o zdarzeniu dyspozytora lub naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.
  2. W przypadku powstania szkody w związku ze zdarzeniem, którym mowa w ust. 1, dyspozytor lub naczelnik Wydziału Organizacji i Informacji zobowiązani są niezwłocznie:
    1. powiadomić dysponenta,
    2. sporządzić protokół stwierdzenia szkody.
  3. W przypadku, gdy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania lub obniży jego wysokość z uwagi na okoliczności zawinione przez kierowcę, kierowca może zostać zobowiązany do naprawienia szkody w całości lub części na własny koszt.

VIII. Gospodarka paliwami

§ 29

  1. W Starostwie rozliczenie zużycia paliwa dokonywane jest dla poszczególnych samochodów na podstawie wskazań licznika kilometrów, w który wyposażony jest samochód oraz norm zużycia paliwa.
  2. Zakładowe normy zużycia paliwa dla samochodów wprowadza się odrębnym zarządzeniem.
  3. Normę zużycia paliwa określoną w litrach na 100 kilometrów ustala Starosta biorąc pod uwagę:
    1. normę zużycia paliwa określoną przez producenta samochodu, oraz
    2. średnie zużycie paliwa ustalone po upływie okresu 6 miesięcy eksploatowania samochodu.
  4. Starosta może wyrazić zgodę na okresową zmianę normy zużycia paliwa dla danego samochodu w przypadku stale występujących trudnych warunków jazdy na wniosek Wydziału Organizacji i Informacji.
  5. Zgoda, o której mowa w ust. 4, może w szczególności dotyczyć zwiększenia normy zużycia paliwa dla danego samochodu w przypadku:
    1. używania samochodu w trudnych warunkach pracy, np. w okresie zimowym,
    2. jazdy w aglomeracjach miejskich w warunkach korków drogowych,
    3. jazdy z koniecznością wykonywania częstych postojów w celu realizacji zadań służbowych,
    4. jazdy po drogach gruntowych, błotnistych, jazdy po drogach o dużym nachyleniu.
  6. Zgoda, o której mowa w ust. 4 może być wyrażona po udokumentowanym ponadnormatywnym zużyciu paliwa.

§ 30

  1. W przypadku zatankowania samochodu, dyspozytor wykazuje w karcie drogowej ponadnormatywne zużycie paliwa lub zużycie paliwa poniżej ustalonej normy, które wystąpiło w danym dniu.
  2. Wartość zużycia paliwa oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, zgodnie z zasadami matematyki.
  3. Po zakończeniu każdego miesiąca dyspozytor zobowiązany jest do rozliczenia zużycia paliwa dla poszczególnych samochodów w miesięcznym zestawieniu zużycia paliwa.
  4. Dysponent może przyznać kierowcy nagrodę w przypadku wystąpienia w okresie roku kalendarzowego bezusterkowej oraz ekonomicznej jazdy, której rezultatem jest zużycie paliwa ogółem poniżej obowiązującej normy.
  5. Kierowca składa pisemne wyjaśnienia do dysponenta w przypadku zużycia paliwa z przekroczeniem ustalonej normy z podaniem przyczyn jego wystąpienia.
  6. O sposobie rozliczenia zużycia paliwa powyżej obowiązującej normy decyduje dysponent biorąc pod uwagę wyjaśnienia kierowcy.

§ 31

Dyspozytor może doraźnie, nie rzadziej niż 3 razy w roku kalendarzowym, sprawdzać stan faktyczny paliwa i licznika kilometrów odpowiednio w kontrolce stanu paliwa i kilometrów, a w przypadku wystąpienia niezgodności sporządza protokół z czynności kontrolnych, który przekazuje dysponentowi.

IX. Postanowienia końcowe

§ 32

Nowy wzór karty drogowej będzie miał zastosowanie po wyczerpaniu zapasów druków kart drogowych obowiązujących przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.

§ 33

  1. Naruszenie zasad określonych zarządzeniem stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
  2. Tryb ubiegania się o korzystanie z samochodów nie dotyczy Starosty, Wicestarosty, Sekretarza Powiatu, Skarbnika Powiatu oraz radnych Powiatu Gryfińskiego.

§ 34

Wykonanie zarządzenia powierza się naczelnikowi Wydziału Organizacji i Informacji.

§ 35

  1. Traci moc zarządzenie nr 70/2006 Starosty Gryfińskiego z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia zasad korzystania ze służbowych samochodów osobowych w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
  2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załączniki do zarządzenia:

data opublikowania: 2018-04-05 09:22:57
data ostatniej aktualizacji: 2018-04-05 09:22:57

Strona odwiedzona 1640 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Agnieszka Turek
Informacja wprowadzona przez: Wojciech Sztanga

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.