Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
V Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
16.11.2014-16.11.2018
Zarządzenie Nr 30/2018
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2018-03-29
w sprawie zasad użytkowania samochodów służbowych w Starostwie Powiatowym w Gryfinie
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1868; zm. Dz. U. z 2018 r. poz. 130) zarządzam, co następuje:
I. Postanowienia ogólne
§ 1
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- Starostwie - rozumie siÄ™ przez to Starostwo Powiatowe w Gryfinie,
- Staroście - rozumie się przez to Starostę Gryfińskiego,
- samochodzie - rozumie się przez to samochód służbowy stanowiący własność Powiatu Gryfińskiego, będący w użytkowaniu Starostwa,
- dysponencie - rozumie się przez to osobę podejmującą decyzje w sprawach korzystania z samochodu służbowego tj.:
- StarostÄ™, albo
- Sekretarza Powiatu, który podejmuje decyzje pod nieobecność Starosty lub w sytuacjach nagłych,
- dyspozytorze - rozumie się przez to wyznaczonego pracownika Wydziału Organizacji i Informacji,
- kierowcy - rozumie się przez to pracownika zatrudnionego w Starostwie na stanowisku kierowcy lub innego pracownika Starostwa upoważnionego do kierowania samochodem w celu wykonywania obowiązków służbowych lub pracownika, któremu przekazano do użytkowania samochód.
§ 2
- Ustala się zasady korzystania z samochodów w Starostwie.
- Samochody w Starostwie pozostają w dyspozycji Wydziału Organizacji i Informacji.
- Samochody wykorzystywane są wyłącznie do celów służbowych.
- Zasady korzystania z samochodów prywatnych przez pracowników do odbywania podróży służbowych ustala odrębne zarządzenie Starosty.
§ 3
Zarządzanie flotą samochodową w Starostwie może być prowadzone z uwzględnieniem systemu monitoringu pojazdu dla wybranych samochodów.
§ 4
Za prawidłową gospodarkę samochodową w Starostwie odpowiada Wydział Organizacji i Informacji.
§ 5
- Samochody eksploatowane w Starostwie powinny spełniać wymagania przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
- Samochody przed przekazaniem do eksploatacji podlegajÄ… ubezpieczeniu w zakresie zgodnym z decyzjÄ… Starosty.
- Dokonywanie jakichkolwiek zmian technicznych w samochodach bez akceptacji dysponenta jest zabronione.
§ 6
- Samochody służbowe parkowane są na parkingu Starostwa przy ulicy 11 Listopada 16d oraz w garażach w Gryfinie przy ulicy Szczecińskiej.
- W uzasadnionych przypadkach dysponent może udzielić zgody na parkowanie samochodu w innym miejscu niż określone w ust. 1. Informację o zgodzie na parkowanie w innym miejscu należy wpisać do karty drogowej.
- Dysponent udziela zgody na parkowanie samochodu w innymi miejscu niż określone w ust. 1 w szczególności w przypadku zakończenia pracy w porze nocnej, rozpoczęcia pracy we wczesnych godzinach porannych lub odbywania kilkudniowej podróży służbowej.
§ 7
Spowodowanie przez kierowcę samochodu zawinionej szkody, która nie podlega zwrotowi z tytułu ubezpieczenia, powoduje odpowiedzialność majątkową tej osoby do pełnej kwoty wysokości spowodowanej szkody.
II. Zasady korzystania z samochodów
§ 8
- Samochodem może kierować:
- pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy, albo
- pracownik upoważniony do kierowania samochodem w celu wykonywania obowiązków służbowych, albo
- pracownik, któremu w ramach czynności, powierzono zastępstwo kierowcy lub zastępstwo innego upoważnionego do kierowania samochodem służbowym, albo
- Starosta, Wicestarosta, Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, albo
- osoba wyznaczona przez dysponenta
z zastrzeżeniem, że posiada aktualne prawo jazdy odpowiedniej kategorii, a także okresowe orzeczenie lekarza medycy pracy o zdolności do kierowania samochodem w ramach wykonywania obowiązków służbowych, wystawione na podstawie przeprowadzonych badań lekarskich.
- Dokumentację dotyczącą posiadania uprawnień do kierowania pojazdami i rejestr wydanych upoważnień do kierowania samochodem służbowym prowadzi Wydział Organizacji i Informacji.
- Kopia upoważnienia do kierowania samochodem służbowym znajduje się w aktach osobowych pracownika.
- Wzór upoważnienia do kierowania samochodem służbowym stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 9
- W przypadku spowodowania kolizji/wypadku drogowego z winy kierowcy dysponent może czasowo lub na stałe cofnąć upoważnienie do kierowania samochodem.
- Dysponent, poza przypadkiem określonym w ust. 1, może czasowo lub na stałe cofnąć wydane pracownikowi upoważnienie do kierowania samochodem, który szczególnie często powoduje szkody w samochodzie.
- W przypadku zatrzymania lub czasowej utraty prawa jazdy przez kierowcę zobowiązany jest on do niezwłocznego poinformowania dyspozytora lub naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.
§ 10
- Z samochodów korzystają pracownicy Starostwa wyłącznie w celu realizacji obowiązków służbowych.
- Do obsługi samochodu przydzielony jest przez dysponenta kierowca.
- Pracownicy korzystający z samochodu zobowiązani są do kierowania się zasadą celowości i oszczędności.
- W celu racjonalnego wykorzystania samochodu służbowego przejazd powinien odbywać się najkrótszą drogą oraz według trasy zgodnej ze złożonym zamówieniem. Wyjazdy pracowników, których trasy przejazdu są zbliżone mogą być połączone w ramach jednego przejazdu.
- Samochód powinien być wykorzystywany w czasie niezbędnym do załatwienia spraw służbowych.
§ 11
- Kierowcy zabrania się udostępniania pojazdu osobom nieupoważnionym.
- Dopuszcza się możliwość czasowego kierowania pojazdem przez pracownika Starostwa, który posiada uprawnienie do kierowania pojazdami, lecz nie posiada upoważnienia do kierowania samochodem służbowym, w celu doprowadzenia samochodu do bezpiecznego miejsca parkowania w przypadku zaistnienia okoliczności, na które upoważniony do kierowania samochodem nie ma wpływu.
III. Ewidencja wyjazdów służbowych
§ 12
- Ewidencja wyjazdów służbowych prowadzona jest w oparciu o:
- zamówienia na przydział samochodu służbowego (załącznik nr 2),
- tygodniowe plany wyjazdów samochodu służbowego (załącznik nr 3),
- protokoły zdawczo-odbiorcze (załącznik nr 4),
- deklaracje odpowiedzialności materialnej (załącznik nr 5),
- karty drogowe (załącznik nr 6),
- tygodniowe ewidencje wyjazdów samochodem służbowym (załącznik nr 7),
- miesięczne zestawienia zużycia paliwa (załącznik nr 8).
- Ewidencję wyjazdów służbowych prowadzi dyspozytor.
§ 13
- Wyjazdy służbowe odbywają się według tygodniowego planu wyjazdów, który prowadzi dyspozytor na podstawie złożonego zamówienia na przydział samochodu służbowego.
- Zamówienie na przydział samochodu służbowego składa się z wyprzedzeniem, najpóźniej do piątku poprzedzającego tydzień, w którym ma nastąpić wyjazd.
- W przypadku wystąpienia potrzeby wyjazdu w sprawach nagłych lub nieplanowanych zamówienie na przydział samochodu służbowego składa się niezwłocznie po powzięciu o tym wiadomości.
- Dysponent decyduje o przydziale samochodu na podstawie zamówienia na przydział samochodu służbowego.
- Na podstawie zaakceptowanych przez dysponenta zamówień, dyspozytor sporządza tygodniowy plan wyjazdów dla danego samochodu, który podlega akceptacji dysponenta.
- Dyspozytor informuje kierowcę o tygodniowym planie wyjazdów oraz na bieżąco informuje kierowcę o wyjazdach nagłych lub nieplanowanych.
§ 14
- Przed przyjęciem do użytkowania samochodu kierowca podpisuje deklarację odpowiedzialności materialnej.
- Przyjęcie do użytkowania lub zdanie przez kierowcę samochodu następuje na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego u dyspozytora.
- Kierowca przed rozpoczęciem jazdy powinien posiadać kartę drogową na danych dzień oraz dokumenty niezbędne do kierowania pojazdem.
- Kierowca zdaje wypełnioną kartę drogową dyspozytorowi najpóźniej następnego dnia roboczego do godz. 9.00.
§ 15
- Dyspozytor sporządza tygodniową ewidencję wyjazdów służbowych na podstawie danych zawartych w kartach drogowych z uwzględnieniem informacji otrzymanych od kierowcy oraz, o ile to możliwe, danych z systemu monitoringu dla danego pojazdu najpóźniej do piątku w tygodniu następującym po tygodniu, w którym zrealizowano wyjazdy.
- Tygodniowa ewidencja wyjazdów podlega sprawdzeniu przez kierownika komórki organizacyjnej Starostwa, w której pracuje kierowca oraz akceptacji dysponenta.
- W przypadku niezgodności danych w wyjazdach służbowych, stwierdzonych na podstawie kart drogowych czy systemu monitoringu pojazdu, dyspozytor dołącza do tygodniowej ewidencji wyjazdów:
- pisemne wyjaśnienia kierowcy,
- wydruk z systemu monitoringu pojazdu.
- O sposobie rozstrzygnięcia niezgodności danych, o których mowa w ust. 3, decyduje dysponent.
§ 16
Bieżącą kontrolę nad zgodnością wyjazdów służbowych udokumentowanych w kartach drogowych z danymi z monitoringu pojazdu prowadzi kierownik komórki organizacyjnej, w której kierowca pracuje.
IV. Karta drogowa
§ 17
- Ewidencja korzystania z samochodu służbowego prowadzona jest na podstawie ponumerowanych i opieczętowanych kartach drogowych, z zachowaniem ciągłości zapisów w kolejnych dniach.
- Karty drogowe stanowią druki ścisłego zarachowania i są ewidencjonowane w książce druków ścisłego zarachowania w Wydziale Organizacji i Informacji.
- Ewidencja kart drogowych prowadzona jest według następujących zasad:
- dyspozytor wydaje kierowcy kartę drogową na każdy dzień pracy samochodu, z zastrzeżeniem pkt 2;
- w wyjątkowych sytuacjach (np. wyjazd za granicę kraju, delegacja kilkudniowa) karta drogowa jest wydawana i wypełniana na czas trwania całego wyjazdu;
- dyspozytor wydaje kartę drogową wyłącznie po zdaniu wypełnionej karty drogowej za dzień poprzedni;
- w przypadku zaplanowanego wyjazdu służbowego w dzień wolny od pracy, karta drogowa wydawana jest w dniu roboczym poprzedzającym dzień wyjazdu.
- Wpisy w kartach drogowych należy sporządzać w sposób czytelny, rzetelny oraz zgodnie ze stanem faktycznym.
§ 18
- Kierowca wypełnia kartę drogową w zakresie:
- stanu licznika po zakończeniu jazdy oraz liczby przejechanych kilometrów (poz. 10),
- miejsca zakończenia wyjazdu (poz. 14),
- godziny zakończenia pracy oraz ogółem liczby godzin pracy (poz. 15),
- czasu prowadzenia pojazdu (poz. 16),
- danych dotyczących przebiegu i zużycia paliwa:
- numer faktury stanowiącej dowód zakupu paliwa (poz. 19),
- zakup paliwa (ilość paliwa pobranego według faktury) (poz. 20),
- zużycie paliwa (poz. 21),
- stan paliwa końcowy (przy zwrocie karty drogowej) (poz. 22),
- potwierdzenia podpisem pobrania/zdania karty drogowej (poz. 25).
- Dyspozytor wypełnia kartę drogową w zakresie:
- pieczęć pracodawcy (poz. 1).
- imiÄ™ i nazwisko kierowcy (poz. 3),
- numer prawa jazdy (poz. 4),
- numer rejestracyjny pojazdu (poz. 5),
- data wystawienia karty (poz. 6),
- rodzaj paliwa (poz. 7),
- data wyjazdu (poz. 8),
- norma paliwa na 100 km (poz. 9),
- stan licznika przed rozpoczęciem jazdy (poz. 10),
- cel wyjazdu (poz. 11),
- miejsce garażowania (poz. 12),
- miejsce rozpoczęcia jazdy (poz. 13),
- godziny rozpoczęcia pracy (poz. 15),
- informacji o odpoczynku dobowym/tygodniowym (poz. 17) - w przypadku powzięcia wątpliwości, a także przekonania o nie zachowaniu przez kierowcę odpoczynku dobowego bądź tygodniowego (art. 132 i art. 133 Kodeksu pracy) dyspozytor niezwłocznie powiadamia o tym pracownika prowadzącego sprawy osobowe w Wydziale Organizacji i Informacji,
- stan poczÄ…tkowy paliwa (przy wydaniu karty drogowej) (poz. 18),
- ilość zużytego paliwa ponad/poniżej normy (poz. 23),
- potwierdzenie podpisem wydanie karty drogowej (poz. 24).
- Kartę drogową w części "opis trasy" wypełnia kierowca, w zakresie:
- imię i nazwisko/komórka organizacyjna,
- skąd - dokąd (każda docelowa miejscowość),
- godzina/minuta i stan licznika przed wyjazdem,
- godzina/minuta i stan licznika po przyjeździe,
- przebieg kilometrów,
- podpis kierowcy.
§ 19
- W przypadku wystąpienia zdarzeń losowych, nieprzewidzianych sytuacji (np. kontrola drogowa) informację należy wpisać w karcie drogowej w części "uwagi" (poz. 26).
- Pracownik, który był przewożony albo pracownik zlecający wyjazd służbowy zobowiązany jest podpisać kartę drogową w części "opis trasy" w rubryce "podpis pracownika przewożonego/podpis zlecającego". Podpis należy złożyć niezwłocznie po zakończeniu wyjazdu.
- W przypadku realizacji wielu zadań służbowych obejmujących jeden wyjazd, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać każde docelowe miejsce wykonania zadania służbowego, w którym nastąpił postój.
V. Zakres zadań i odpowiedzialności Wydziału Organizacji i Informacji oraz obowiązków dyspozytora
§ 20
Do zadań, za które odpowiada Wydział Organizacji i Informacji należy w szczególności:
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z eksploatacją samochodów, ewidencją, przeglądami technicznymi i naprawą;
- prowadzenie spraw ubezpieczenia pojazdów, bieżącej ewidencji szkód komunikacyjnych i analizy wypadkowości;
- przyjmowanie zamówień na przewozy, bilansowanie potrzeb i możliwości przewozowych, racjonalne dysponowanie samochodami w celu zaspokojenia potrzeb transportowych;
- prowadzenie spraw i dokumentacji związanej z nabywaniem i przekazywaniem samochodów;
- prowadzenie spraw związanych z wycofywaniem samochodów z eksploatacji i ich zbycia.
- załatwianie spraw związanych z likwidacją szkód w pojazdach zgodnie z zawartą umową ubezpieczenia;
- wnioskowanie do dysponenta o ustalenie/zmianę normy zużycia paliwa;
- wnioskowanie do dysponenta o podjęcie działań prewencyjnych w przypadku zaistnienia powtarzalnych szkód powstałych w związku z użytkowaniem samochodów;
§ 21
- Dyspozytor prowadzi dla każdego samochodu dokumentację użytkowania samochodu, o której mowa w § 12 ust. 1.
- Do zadań dyspozytora należy w szczególności:
- koordynowanie potrzeb transportowych wynikających z poszczególnych zamówień na przydział samochodu poprzez organizowanie wyjazdów do danych miejscowości uwzględniając liczbę osób, daty i godziny wyjazdów;
- wystawianie ponumerowanych chronologicznie kart drogowych i prowadzenie bieżącej ich ewidencji, oddzielnie na każdy samochód;
- rozliczanie danych wprowadzonych do kart drogowych;
- niezwłoczne informowanie naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji o zaistniałej szkodzie w samochodzie oraz innych nieprawidłowościach związanych z użytkowaniem samochodu;
- zapewnianie dostępności usług obsługowo-naprawczych, w tym badań technicznych, napraw bieżących i okresowej obsługi technicznej, wymiany części eksploatacyjnych (m.in. opon);
- ewidencjonowanie i weryfikacja rachunków/faktur za naprawy, przeglądy i konserwację pojazdów;
- zapewnienie terminowego wykonywania przeglądów gwarancyjnych i technicznych;
- zapewnianie garażowania/miejsc parkingowych.
VI. Zakres zadań i obowiązków kierowcy
§ 22
- Kierowca samochodu służbowego zobowiązany jest w szczególności do:
- eksploatowania samochodu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i ekonomicznych warunków jazdy;
- dbania o czystość użytkowanego pojazdu, w tym wykonywanie czynności porządkowych polegających na sprzątaniu wnętrza samochodu oraz myciu karoserii samochodu, nie rzadziej niż raz na 2 tygodnie;
- pobrania karty drogowej od dyspozytora oraz podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego samochodu;
- bieżącej kontroli użytkowanego samochodu ze szczególnym uwzględnieniem kontroli oświetlenia, stanu ogumienia, poziomu płynów eksploatacyjnych (olej silnikowy, płyn do spryskiwaczy, płyn hamulcowy, płyn chłodzący);
- uzupełnienia po zakończonej jeździe stanu paliwa do pełnej objętości baku po przejechaniu co najmniej 20 km, a w przypadku wyjazdów krótszych, gdy suma przejechanych kilometrów z kilku dni będzie równa lub przekroczy 20 km (dotyczy kierowców, którym przyznano zaliczkę);
- po zakończonej pracy kierowca zdaje wypełnioną kartę drogową dyspozytorowi, nie później niż do godziny 9.00 następnego dnia roboczego z podpisami wszystkich, którzy korzystali z przewozu samochodem lub zlecającego wyjazd (w uzasadnionych przypadkach w innych godzinach ustalonych w porozumieniu z dyspozytorem);
- niezwłocznego poinformowania dyspozytora o stwierdzonych usterkach oraz potrzebie dokonania naprawy pojazdu;
- przestrzegania terminu wykonania przeglądów technicznych, gwarancyjnych i okresowych;
- zakupu paliwa, olejów silnikowych i innych płynów eksploatacyjnych, w tym podstawowych kosmetyków samochodowych;
- wymiany opon letnich i zimowych odpowiednio do 31 października i do 15 kwietnia danego roku;
- wykonywania zadań zgodnie z przyjętym planem wyjazdów;
- składania pisemnych wyjaśnień o przyczynach powstania przepału;
- przewozu i przekazywania dokumentacji pomiędzy Wydziałem Komunikacji i Transportu w Gryfinie, a filią Wydziału w Chojnie w przypadku wystąpienia przejazdu przez Chojnę;
- przewozu i przekazywania dokumentacji i materiałów między siedzibami Starostwa;
- sprawdzania prawidłowości danych w dokumentach, w tym fakturach wystawianych na samochód;
- terminowego rozliczania z zakupionego paliwa;
- przestrzegania obowiązujących w Starostwie norm zużycia paliwa;
- zabezpieczenia samochodu przed kradzieżą oraz użyciem przez osoby postronne;
- parkowania samochodu w miejscu, o którym mowa w § 6 ust. 1.
- Wszelkie koszty wynikające z naruszenia przepisów ruchu drogowego pokrywa kierowca.
- Kierowca odpowiada za zgodność stanu paliwa w zbiorniku samochodu oraz stanu licznika kilometrów z danymi, które wpisał w karcie drogowej.
VII. Eksploatacja samochodów służbowych
§ 23
- Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu pokrywa Starostwo.
- Wszelkie wydatki związane z eksploatacją samochodów powinny być udokumentowane fakturami/rachunkami wystawionymi na Starostwo.
- Dokumentacja związana z gospodarką samochodami powinna być prowadzona w sposób umożliwiający kontrolę celowości wykorzystywania samochodów oraz określenia kosztów z tym związanych.
§ 24
- DokumentacjÄ™ samochodu, w tym dokumentacjÄ™ eksploatacyjnÄ… prowadzi dyspozytor.
- Na dokumentację eksploatacyjną samochodu składa się w szczególności:
- dowód rejestracyjny;
- książka gwarancyjna;
- fabryczna instrukcja obsługi pojazdu;
- dokumenty i faktury zwiÄ…zane z pozyskaniem pojazdu, w tym karta pojazdu;
- dokumenty zwiÄ…zane z przeglÄ…dami, naprawami, w tym naprawami w ramach zawartej umowy ubezpieczenia;
- dokumenty ubezpieczenia pojazdu;
- dokumenty związane z wyposażeniem pojazdu, w tym również wymiana opon;
- dokument ustalający normę zużycia paliwa dla danego pojazdu.
- Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu stanowią w szczególności wydatki poniesione na:
- zakup paliwa,
- zakup olejów silnikowych i innych płynów eksploatacyjnych,
- opłaty za myjnię i czyszczenie wnętrza samochodu,
- zakup części zamiennych i podstawowych kosmetyków samochodowych,
- zakup opon zimowych/letnich,
- naprawy i opłaty serwisowe,
- opłaty związane z dokonywaniem przeglądów okresowych oraz technicznych,
- opłaty za parkowanie, w tym garaż/miejsca postojowe,
- opłaty za przejazd drogami płatnymi, w ramach wykonywania obowiązków służbowych,
- koszty ubezpieczenia,
- opłaty za ustalenie norm zużycia paliwa (w przypadku, gdy dotyczy).
§ 25
- Zakupu wyposażenia pojazdu, z wyjątkiem wymienionych w przyznanej zaliczce, można dokonać wyłącznie na podstawie zamówienia sporządzonego w wyniku zaakceptowanego przez dysponenta wniosku.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 1, w szczególności powinien zawierać uzasadnienie konieczności oraz oszacowanie kosztów zakupu.
§ 26
- O wszelkich usterkach czy szkodach występujących w samochodzie kierowca zawiadamia niezwłocznie dyspozytora, który następnie informuje dysponenta oraz naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.
- O naprawie zgłoszonej usterki czy szkody decyduje dysponent.
§ 27
- W okresie gwarancyjnym obsługę techniczną samochodów należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją obsługi danej marki samochodu w warsztatach/stacjach obsługi zgodnie z zasadami i warunkami gwarancji.
- W okresie pogwarancyjnym obsługa techniczna (m.in. badania techniczne, przeglądy okresowe, naprawy, inne czynności serwisowe) może być przeprowadzana w innych warsztatach/stacjach obsługi ze szczególnym uwzględnieniem ceny usług.
- Obsługa techniczna samochodu może być przeprowadzana wyłącznie na stacjach obsługi/warsztatach wskazanych przez dyspozytora, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych, z uwzględnieniem zapisów umowy ubezpieczenia.
- W okresie pogwarancyjnym dysponent ustala przebiegi kilometrów, po których przeprowadza się przeglądy okresowe. Dysponent ustala przebiegi kilometrów z uwzględnieniem wskazań instrukcji obsługi samochodu.
§ 28
- W przypadku kolizji drogowej, kradzieży, włamania do samochodu lub innego zdarzenia losowego kierowca zobowiązany jest każdorazowo i niezwłocznie:
- wezwać policję na miejsce zdarzenia,
- powiadomić o zdarzeniu dyspozytora lub naczelnika Wydziału Organizacji i Informacji.
- W przypadku powstania szkody w związku ze zdarzeniem, którym mowa w ust. 1, dyspozytor lub naczelnik Wydziału Organizacji i Informacji zobowiązani są niezwłocznie:
- powiadomić dysponenta,
- sporządzić protokół stwierdzenia szkody.
- W przypadku, gdy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania lub obniży jego wysokość z uwagi na okoliczności zawinione przez kierowcę, kierowca może zostać zobowiązany do naprawienia szkody w całości lub części na własny koszt.
VIII. Gospodarka paliwami
§ 29
- W Starostwie rozliczenie zużycia paliwa dokonywane jest dla poszczególnych samochodów na podstawie wskazań licznika kilometrów, w który wyposażony jest samochód oraz norm zużycia paliwa.
- Zakładowe normy zużycia paliwa dla samochodów wprowadza się odrębnym zarządzeniem.
- Normę zużycia paliwa określoną w litrach na 100 kilometrów ustala Starosta biorąc pod uwagę:
- normę zużycia paliwa określoną przez producenta samochodu, oraz
- średnie zużycie paliwa ustalone po upływie okresu 6 miesięcy eksploatowania samochodu.
- Starosta może wyrazić zgodę na okresową zmianę normy zużycia paliwa dla danego samochodu w przypadku stale występujących trudnych warunków jazdy na wniosek Wydziału Organizacji i Informacji.
- Zgoda, o której mowa w ust. 4, może w szczególności dotyczyć zwiększenia normy zużycia paliwa dla danego samochodu w przypadku:
- używania samochodu w trudnych warunkach pracy, np. w okresie zimowym,
- jazdy w aglomeracjach miejskich w warunkach korków drogowych,
- jazdy z koniecznością wykonywania częstych postojów w celu realizacji zadań służbowych,
- jazdy po drogach gruntowych, błotnistych, jazdy po drogach o dużym nachyleniu.
- Zgoda, o której mowa w ust. 4 może być wyrażona po udokumentowanym ponadnormatywnym zużyciu paliwa.
§ 30
- W przypadku zatankowania samochodu, dyspozytor wykazuje w karcie drogowej ponadnormatywne zużycie paliwa lub zużycie paliwa poniżej ustalonej normy, które wystąpiło w danym dniu.
- Wartość zużycia paliwa oblicza się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, zgodnie z zasadami matematyki.
- Po zakończeniu każdego miesiąca dyspozytor zobowiązany jest do rozliczenia zużycia paliwa dla poszczególnych samochodów w miesięcznym zestawieniu zużycia paliwa.
- Dysponent może przyznać kierowcy nagrodę w przypadku wystąpienia w okresie roku kalendarzowego bezusterkowej oraz ekonomicznej jazdy, której rezultatem jest zużycie paliwa ogółem poniżej obowiązującej normy.
- Kierowca składa pisemne wyjaśnienia do dysponenta w przypadku zużycia paliwa z przekroczeniem ustalonej normy z podaniem przyczyn jego wystąpienia.
- O sposobie rozliczenia zużycia paliwa powyżej obowiązującej normy decyduje dysponent biorąc pod uwagę wyjaśnienia kierowcy.
§ 31
Dyspozytor może doraźnie, nie rzadziej niż 3 razy w roku kalendarzowym, sprawdzać stan faktyczny paliwa i licznika kilometrów odpowiednio w kontrolce stanu paliwa i kilometrów, a w przypadku wystąpienia niezgodności sporządza protokół z czynności kontrolnych, który przekazuje dysponentowi.
IX. Postanowienia końcowe
§ 32
Nowy wzór karty drogowej będzie miał zastosowanie po wyczerpaniu zapasów druków kart drogowych obowiązujących przed wejściem w życie niniejszego zarządzenia.
§ 33
- Naruszenie zasad określonych zarządzeniem stanowi naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
- Tryb ubiegania się o korzystanie z samochodów nie dotyczy Starosty, Wicestarosty, Sekretarza Powiatu, Skarbnika Powiatu oraz radnych Powiatu Gryfińskiego.
§ 34
Wykonanie zarządzenia powierza się naczelnikowi Wydziału Organizacji i Informacji.
§ 35
- Traci moc zarządzenie nr 70/2006 Starosty Gryfińskiego z dnia 20 lipca 2006 r. w sprawie ustalenia zasad korzystania ze służbowych samochodów osobowych w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załączniki do zarządzenia:
data opublikowania: 2018-04-05 09:22:57
data ostatniej aktualizacji: 2018-04-05 09:22:57
Strona odwiedzona 1640 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Agnieszka Turek
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga