Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
IV Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
21.11.2010-21.11.2014
Zarządzenie Nr 87/2012
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2012-09-04
w sprawie trybu przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Starostwie Powiatowym w Gryfinie
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111 i Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 92, poz. 753, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675 oraz z 2011 r. Nr 21, poz. 113, Nr 149, poz.887, Nr 217, poz.1281), w związku z art. 253 § 1-4 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z 2001 r. Nr 49, poz. 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130 poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78, poz. 682, Nr 181, poz. 1524, z 2008 r. Nr 229, poz. 1539, z 2009 r. Nr 195, poz. 1501, Nr 216, poz. 1676, z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 182,poz. 1228, Nr 254, poz.1700, z 2011 r. Nr 6, poz. 18, Nr 34 poz. 173, Nr 106, poz. 622, Nr 186, poz.1100) oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządzam co następuje:
§ 1.
- Ustala się zasady przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Starostwie Powiatowym w Gryfinie:
- Starosta i Wicestarosta przyjmują interesantów w sprawach skarg, wniosków i petycji w budynku Starostwa Powiatowego w Gryfinie przy ul. Sprzymierzonych 4 (I piętro, pok. nr 20a) w każdy poniedziałek od godz. 15.30 do 16.30, w przypadkach, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy Starosta i Wicestarosta przyjmują interesantów w sprawach skarg, wniosków i petycji w następnym dniu roboczym od godz. 15.30 do 16.30;
- Wydział Organizacji i Informacji przyjmuje skargi, wnioski i petycje w budynku Starostwa Powiatowego w Gryfinie przy ul. 11 Listopada 16d (II piętro pokój 208) od poniedziałku do piątku w od godz. 7.30 do 15.30;
- przyjmowanie interesantów w sprawach skarg i wniosków w zakresie zadań wykonywanych przez wydziały odbywa się w tych wydziałach każdego dnia w godzinach pracy.
- Tryb postępowania w sprawach załatwiania skarg, wniosków i petycji reguluje:
- Dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
- Regulamin organizacyjny Starostwa Powiatowego w Gryfinie;
- niniejsze zarzÄ…dzenie.
- Pracowników Starostwa Powiatowego w Gryfinie w kontaktach z wnoszącymi skargi, wnioski i petycje obowiązują następujące zasady:
- życzliwego podejścia i równego traktowania stron;
- dążenie do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego przy załatwieniu skarg i wniosków mając na uwadze interes społeczny i słuszny interes stron;
- wyczerpującego i dokładnego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mających wpływ na sposób załatwienia skargi i wniosku;
- wnikliwego i szybkiego działania, a w sprawach nie wymagających zbierania dowodów, wyjaśnień lub informacji, niezwłocznego załatwienia skargi lub wniosku;
- prowadzenia postępowania w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie do organów administracji publicznej.
- Ilekroć w dalszej części zarządzenia jest mowa o skargach i wnioskach należy przez to rozumieć również petycje.
- Przyjmowanie, rejestrowanie i rozpatrywanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Organizacji i Informacji, który prowadzi Centralny Rejestr Skarg i Wniosków zwany dalej "CRS". Wzór CRS stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
- Przy załatwianiu skarg i wniosków stosujemy oznaczenia:
- skarga - S;
- wniosek - W;
- skarga, wniosek wniesione ustnie do protokołu - P(S), P(W);
- petycja - P.
- Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiadają za prawidłową organizację przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków, a w szczególności za:
- sprawne, terminowe i zgodne z przepisami załatwianie spraw;
- kulturalną obsługę interesantów;
- prawidłową ewidencję skarg i wniosków;
- rejestrację wszystkich skarg i wniosków w CRS;
- bieżący nadzór nad rozpatrywaniem skarg i wniosków;
- w przypadku stwierdzenia przekroczenia terminu załatwienia skargi lub wniosku - na podstawie braku kopii udzielonej odpowiedzi - Naczelnik Wydziału Organizacji i Informacji informuje o tym fakcie Sekretarza Powiatu.
§ 2.
- Informację o terminach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków w Starostwie Powiatowym w Gryfinie, zwanym dalej Starostwem, podaje się:
- na tablicach ogłoszeń;
- na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone do Starostwa w formie pisemnej, elektronicznej (e-mailem lub poprzez skrzynkę e-PUAP), a także ustnie do protokołu.
- Skargi i wnioski wpływające do Starostwa powinny być rozpatrywane zgodnie z obowiązującymi terminami, ustalonym trybem i przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego.
- W razie przyjęcia skargi lub wniosku wniesionego ustnie należy sporządzić protokół przyjęcia, który podpisują wnoszący i przyjmujący skargę lub wniosek.
- Protokół zawiera datę przyjęcia, imię i nazwisko, adres, nazwę wnoszącego, zwięzły opis treści sprawy.
- Wzór protokołu stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
- Skargi i wnioski przekazywane sÄ…:
- właściwym komórkom organizacyjnym, jeżeli dotyczą merytorycznego zakresu ich działania;
- Wydziałowi Organizacji i Informacji w pozostałych przypadkach, który następnie ze względu na treść skarg i wniosków ustala właściwych adresatów.
- Wszystkie skargi i wnioski wpływające do Starostwa podlegają - przed ich rozpatrzeniem - ewidencji w CRS.
§ 3.
- Wydział Organizacji i Informacji po zarejestrowaniu skargi lub wniosku w CRS przekazuje niezwłocznie sprawę do załatwienia właściwej merytorycznie komórce organizacyjnej, jeżeli Starosta nie postanowił inaczej.
- W przypadku, gdy skarga lub wniosek dotyczą zakresu działania różnych komórek organizacyjnych Starosta wyznacza komórkę organizacyjną prowadzącą sprawę, która po uzyskaniu wyjaśnień lub stanowisk pozostałych komórek sporządza odpowiedź.
- W przypadku, gdy do rozpatrzenia i załatwienia skargi lub wniosku właściwy jest inny organ Wydział Organizacji i Informacji lub komórka organizacyjna, która otrzymała sprawę przekazuje ją właściwemu organowi.
- Jeżeli skarga lub wniosek należy do właściwości organów Powiatu Gryfińskiego, komórka organizacyjna, która otrzymała sprawę wszczyna niezwłocznie postępowanie wyjaśniające w ramach swoich kompetencji.
- Rozpatrzenie oraz przygotowanie projektów odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące:
- zadań lub działalności Starostwa oraz jego pracowników należy do Wydziału Organizacji i Informacji;
- zakresu zadań lub działania poszczególnych komórek organizacyjnych Starostwa należy do kierowników tych komórek;
- zadań lub działalności jednostek organizacyjnych powiatu i kierowników tych jednostek należy do Rady Powiatu;
- Kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa są upoważnieni do żądania od podległych pracowników oraz pozostałych kierowników komórek organizacyjnych Starostwa złożenia w określonym terminie wszelkich koniecznych informacji w celu załatwienia skarg i wniosków.
- Odpowiedzi na skargi i wnioski podpisuje Starosta.
- Projekty odpowiedzi przekazuje się w razie potrzeby do aprobaty Wicestaroście, Sekretarzowi Powiatu lub Skarbnikowi Powiatu.
- Do ostatecznej aprobaty Starosty i Wicestarosty zastrzeżone są również odpowiedzi na skargi i wnioski przyjęte osobiście przez Starostę lub Wicestarostę.
§ 4.
- Ewidencję skarg i wniosków w komórkach organizacyjnych Starostwa prowadzą wyznaczeni przez kierowników komórek pracownicy w formie rejestru o tytule teczki - "Skargi i wnioski dotyczące wydziału.../biura.../referatu...", którego wzór stanowi załącznik Nr 3 do zarządzenia i obejmuje następujące pozycje:
- liczba porzÄ…dkowa;
- data wpływu skargi, wniosku;
- imię i nazwisko oraz adres zgłaszającego skargę (wniosek);
- przedmiot skargi lub wniosku;
- data zlecenia zamówienia;
- do kogo skierowano skargÄ™ lub wniosek;
- termin wyznaczony na załatwienie skargi lub wniosku;
- termin faktycznego załatwienia skargi lub wniosku;
- sposób załatwienia;
- kogo poinformowano o sposobie załatwienia skargi lub wniosku oraz podanie pracownika, któremu zlecono załatwienie skargi lub wniosku;
- uwagi;
- pozycja ewidencyjna skargi, wniosku w CRS;
- Jeżeli komórka organizacyjna Starostwa otrzymała do załatwienia skargę lub wniosek, które nie zostały uprzednio zaewidencjonowane w CRS, to pracownik tej komórki prowadzący rejestr powinien niezwłocznie przedstawić skargę lub wniosek osobie prowadzącej CRS w Wydziale Organizacji i Informacji celem dokonania odnośnego wpisu.
- Ewidencji podlegają również skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - tzw. anonimy. Skargi i wnioski nie zawierające nazwiska oraz adresu podlegać mogą rozpatrzeniu wówczas, gdy uzasadnia to ważny interes społeczny.
- Zgłoszenie zaewidencjonowania sprawy w CRS może odbyć się również telefonicznie.
- Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiadają za bieżące przekazywanie Wydziałowi Organizacji i Informacji oryginałów udzielonych odpowiedzi, a także zawiadomień o terminie załatwienia sprawy. Kopię udzielonej odpowiedzi na skargę lub wniosek przekazuje się do Wydziału Organizacji i Informacji, jeżeli przedmiot skargi lub wniosku dotyczy sprawy, która rozpatrywana jest w komórce w trybie postępowania administracyjnego.
- Biuro Obsługi Rady i Zarządu przekazuje Staroście kserokopie skarg i wniosków adresowanych do Rady Powiatu, uprzednio rejestrując ich złożenie w CRS.
- Kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa oraz kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie swojej właściwości zobowiązani są do przygotowywania dla Zarządu Powiatu pisemnego stanowiska w sprawie skargi lub wniosku adresowanego do Rady Powiatu na zasadach określonych zarządzeniem.
§ 5. Podania i załączniki do podań, których przedmiotem są skargi i wnioski w rozumieniu kodeksu postępowania administracyjnego nie podlegają opłacie skarbowej; nie dotyczy to pism określonych przez strony jako skargi, lecz będących w swej istocie środkami odwoławczymi w toku postępowania.
§ 6. Traci moc Zarządzenie Nr 86/2006 Starosty Gryfińskiego z dnia 11 września 2006 r. w sprawie trybu przyjmowania, ewidencjonowania i rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
§ 7. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta Gryfiński
mgr inż. Wojciech Konarski
Załączniki do zarządzenia:
data opublikowania: 2012-09-05 12:06:47
data ostatniej aktualizacji: 2012-09-05 12:06:47
Strona odwiedzona 1778 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Ewelina Zdziarska
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga