Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

UWAGA

  1. Czasowe zamknięcie Filii Wydziału Komunikacji w Chojnie
    Ostatnia aktualizacja: 2024-05-24 09:59:44

Akty prawa miejscowego

Uchwały

VI Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
17.11.2018 - 30.04.2024

XXII sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr XXII/158/2020 z dnia 2020-10-29

w sprawie ustalenia na rok 2021 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920) oraz na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110; zm..: Dz. U. z 2020 r. poz. 284, poz. 568, poz. 695, poz. 1087, 1517), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się obowiązujące w 2021 roku opłaty za usunięcie i przechowywanie następujących pojazdów w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

  1. rower lub motorower:
    1. za usunięcie - 123,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 8,45 zł
  2. motocykl:
    1. za usunięcie - 242,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 9,75 zł
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
    1. za usunięcie - 523,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 11,05 zł
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
    1. za usunięcie - 600,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 25,35 zł
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t:
    1. za usunięcie - 900,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 30,55 zł
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
    1. za usunięcie - 1000,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 53,95 zł
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
    1. za usunięcie - 1000,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 217,00 zł

§ 2. Ustala się stawki kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia spowodowało powstanie tych kosztów w wysokości:

  1. rower lub motorower - 123,00 zł,
  2. motocykl - 242,00 zł
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 300,00 zł
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 300,00 zł
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t - 450,00 zł
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 500,00 zł
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 500,00 zł

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.

§ 4. Traci moc uchwała nr XII/87/2019 z dnia 28.11.2019 r. w sprawie ustalenia na rok 2020 wysokości opłat za usuniecie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu oraz uchwała nr XIII/100/2019 z dnia 19.12.2019 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia na rok 2020 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu.

§ 5. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku.

PrzewodniczÄ…cy Rady
Roman Michalski


UZASADNIENIE

W myśl art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 110 ze zm.) - w dalszej części zwanej Pord, stanowiącej materialnoprawną podstawę uchwały, rada powiatu, biorąc pod uwagę koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu oraz konieczność sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania pojazdów z dróg, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usuwanie pojazdów z dróg i przechowywanie pojazdów na parkingu oraz wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu. Wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu nie może być wyższa niż maksymalna kwota opłat za usunięcie pojazdu. Wysokość opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdów nie może przekraczać maksymalnej wysokości stawek kwotowych opłat, ustalonych w art. 130a ust. 6a.

Wysokość maksymalnych stawek opłat na rok 2021 określono w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 2020 r. w sprawie ogłaszania obowiązujących w 2021 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2020 r. poz. 670).

Konieczność sprawnej realizacji zadań związanych z usuwaniem pojazdów z dróg oraz przechowywaniem usuniętych pojazdów w zastosowaniu praktycznym oznacza ogół wszystkich walorów danego działania rozpatrywanych łącznie. W klasycznym podejściu na sprawność działania składają się (por. Organizacja i zarządzanie, p.zb p..red M.Przybyły, Akademia Ekonomiczna Wrocław 2001, s. 43):

  • skuteczność wyrażajÄ…ca zgodność wyniku z celem;
  • ekonomiczność wyrażajÄ…ca stosunek wyniku użytecznego do kosztu.

Działanie jest uznawane za ekonomiczne, gdy ekonomiczna wartość wyniku jest wyższa niż wysokość poniesionych w związku z tym kosztów.

Celem zadania publicznego polegającego na usuwaniu pojazdów z dróg oraz przechowywaniu pojazdu w trybie art. 130a ustawy Pord, jest co do zasady zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Zapewnienie sprawnej realizacji zadań w zakresie usuwania i przechowywania pojazdów wymaga uwzględnienia zasobów takich jak: pojazdy holujące, strzeżony plac pozwalający na bezpieczne przechowywanie pojazdów oraz osoby świadczące prace związane z wykonaniem zadań. Powiat Gryfiński nie posiada wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej powołanej do realizacji wskazanych zadań, nie ma pojazdów holujących, ani parkingu strzeżonego spełniającego odpowiednie wymagania. Starosta Gryfiński zatrudnia pracownika, który w zakresie swoich obowiązków posiada zadania z zakresu spraw z art. 130a Pord.

W tych uwarunkowaniach zachodzi konieczność korzystania przez Powiat Gryfiński z drugiej możliwości przewidzianej przez ustawodawcę (art. 130a ust. 5f Pord). mianowicie realizacja czynności usuwania i przechowywania pojazdów jest powierzana zewnętrznym podmiotom zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych.

Z uwagi na kryterium sprawnej realizacji zadań wykonawca usług jest zobowiązany do zachowania rzetelności, zapewnienia najwyższej jakości świadczonych usług, a przede wszystkim do realizacji każdego zlecenia usunięcia i przechowywania pojazdu usuniętego z drogi. Wiąże się z tym zobowiązanie do pozostawania w gotowości w każdym dniu tygodnia przez 24 godziny. Takie wymagania wobec przedsiębiorców mogą skutkować oferowaniem stawek wyższych od stawek stosowanych na rynku w zakresie usług obejmujących usuwanie i przechowywanie pojazdów (np. holowanie pojazdów, które uległy awarii na drodze na wezwanie kierowcy, usługi parkingów strzeżonych na rzecz konsumentów).

Ustawodawca wskazując przesłanki jakimi rada powiatu powinna się kierować przy określaniu wysokości opłat, o których mowa w art. 130a ust. 5c Pord oraz wysokości kosztów, o których mowa w art. 130a ust. 2a Pord, wskazał na "koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu". Ustawodawca posłużył się określeniem w liczbie mnogiej "pojazdów", co oznacza, że konieczne jest potraktowanie tego kryterium jako odnoszącego się nie do jednostkowego zdarzenia, ale przy uwzględnieniu całokształtu kosztów wykonania nałożonych na powiat zadań. Koszty to wydatki poniesione na sprawną realizację zadań. Wydatkiem w ujęciu ekonomicznym jest rozchód środków pieniężnych.

Ustawodawca w delegacji ustawowej dla rady powiatu nie określił sposobu ustalania kosztów, które mają stanowić podstawę kalkulacji stawek opłat. Określił jedynie, że muszą być one odnoszone do obszaru danego powiatu i nie mogą być wyższe niż wskazane w obwieszczeniu Ministra Finansów.

Brak jest podstaw do uznania, że stawki określone w uchwale rady powiatu mają być spójne (tożsame albo istotnie zbliżone) ze stawkami wynikającymi z umów zawieranych przez powiaty z przedsiębiorcami wykonującymi usługi usuwania i przechowywania pojazdów.

Ze względu na specyfikę zadania oraz wartość obowiązujących stawek w zakresie holowania pojazdów zgodnie z Umową nr 3/KM/2019 z dnia 23 maja 2019r., stawki w zakresie usuwania pojazdów: rower motorower, motocykl pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony przyjęto na poziomie maksymalnym ogłoszone w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 23 lipca 2020 r., albowiem koszty ponoszone w tym zakresie przez Powiat faktycznie przewyższają wysokość stawki maksymalnej. Stawki dla pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony do 7,5 pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 tony do 16 ton, pojazd powyżej 16 ton oraz pojazd przewożącego materiały niebezpieczne przyjęto na poziomie stawek z Umowy nr 3/KM/2019 z dnia 23 maja 2019 r. z przedsiębiorcą albowiem mieszczą się one w granicach stawek maksymalnych, wskazanych w ww. obwieszczeniu Ministra Finansów.

Natomiast w zakresie przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym przyjęto stawki obowiązujące zgodnie z Umową nr 7/KM /19 z dnia 28.11.2019 r. powiększone o 30%.

Na powyższy wzrost o 30 % składają się następujące, już podwyższone, bądź wzrastające w sposób przewidywalny koszty: pracownicze, korespondencji oraz koszty ewentualnie prowadzonych postępowań egzekucyjnych.

Odnośnie stawek za przechowywanie pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne przyjęto stawki maksymalne, gdyż na terenie powiatu gryfińskiego brak jest przedsiębiorcy świadczącego przedmiotową usługę, a co z tym związane brak jest możliwości porównania oferowanych stawek.

PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Roman Michalski

data opublikowania: 2020-10-30 14:58:19
data ostatniej aktualizacji: 2020-10-30 14:58:19

Strona odwiedzona 483 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Dominika Konopnicka
Informacja wprowadzona przez: Wojciech Sztanga

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.