Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

UWAGA

  1. Czasowe zamknięcie Filii Wydziału Komunikacji w Chojnie
    Ostatnia aktualizacja: 2024-05-24 09:59:44

Akty prawa miejscowego

Uchwały

VI Kadencja Odrodzonego Samorządu Powiatowego
17.11.2018 - 30.04.2024

XXIV sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr XXIV/170/2020 z dnia 2020-12-23

w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Gryfińskiego

Na podstawie art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 944; zm.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1590, poz. 1905, Dz. U. z 2020 r. poz. 322, poz. 1493, poz.2112) oraz art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920), po zasięgnięciu opinii Burmistrzów i Wójtów miast i gmin wchodzących w skład Powiatu Gryfińskiego oraz Zachodniopomorskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej w Szczecinie, Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się rozkład godzin pracy, w tym dyżurów aptek ogólnodostępnych działających na terenie Powiatu Gryfińskiego zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.

§ 3. Traci moc uchwała Rady Powiatu w Gryfinie nr XXV/190/2013 z dnia 24 czerwca 2013 r. w sprawie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Gryfińskiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego.

Wiceprzewodniczący Rady
Aleksandra Zielińska


UZASADNIENIE

W świetle art. 94 ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t.j. - Dz.U. z 2020 r. poz. 944 ze zm.) rozkład godzin aptek ogólnodostępnych na danym terenie określa, w drodze uchwały, rada powiatu, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego. Ustalony przez Radę Powiatu rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy.

Powiat gryfiński jest powiatem o powierzchni 1 869,11 km2, jest to największy terytorialnie powiat w woj. zachodniopomorskim. W skład powiatu gryfińskiego pod względem administracyjnym wchodzi 9 gmin (6 gmin miejsko-wiejskich i 3 gminy wiejskie). Liczba ludności w Powiecie wynosi ok. 83 000 mieszkańców. Powiat dzieli się na część północna i południową. Do części północnej przypisane są gminy: Gryfino, Stare Czarnowo, Widuchowa, Banie - liczba mieszkańców ok. 47 900. Natomiast do części południowej należą gminy: Chojna, Trzcińsko-Zdrój, Cedynia, Moryń i Mieszkowice - liczba mieszkańców ok. 35 000.

Apteki ogólnodostępne w Powiecie Gryfińskim zlokalizowane są na terenie gmin: Gryfino (11 aptek), Banie (1 apteka), Chojna (5 aptek), Mieszkowice (3 apteki), Cedynia (3 apteki), Trzcińsko-Zdrój (2 apteki), Moryń (1 apteka). Na terenie gmin Widuchowa i Stare Czarnowo zlokalizowanych jest natomiast jedynie po jednym punkcie aptecznym. Pomimo iż w dni powszednie swobodny dostęp do punktów opieki zdrowotnej oraz aptek, zapewniony jest na terenie całego Powiatu Gryfińskiego, w porze nocnej, niedziele, święta i inne dni wolne od pracy, dostęp do ww. świadczeń jest znacznie ograniczony. W odniesieniu do aptek - na chwilę obecną dyżury całodobowe pełnione są jedynie w aptekach zlokalizowanych na terenie miasta Gryfino. Punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej zlokalizowane są natomiast zarówno na terenie miasta Gryfino, jak i w Chojnie. Odległość pomiędzy tymi miejscowościami wynosi 45 km. Odległości pomiędzy najdalej wysuniętymi na północ miejscowościami, a Chojną wynoszą np. 30 km na trasie Cedynia - Chojna, 40 km na trasie Mieszkowice-Chojna, natomiast do Gryfina jest to już analogicznie 60 km i 80 km.

Mając na uwadze konieczność zapewnienia mieszkańcom Powiatu Gryfińskiego jak najlepszego i najszybszego całodobowego dostępu do świadczeń, w załączonym do niniejszej uchwały rozkładzie pracy aptek, wskazano, że dyżury całodobowe pełnione będą przez apteki zlokalizowane w miastach, na terenie których znajdują się również punkty nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Rozkład godzin i harmonogram pracy aptek na rok 2021 wyznacza się po zasięgnięciu opinii wójtów i burmistrzów gmin i miast z terenu Powiatu Gryfińskiego oraz Zachodniopomorskiej Okręgowej Izby Aptekarskiej w Szczecinie. W ramach prowadzonej procedury opiniowania projektu uchwały Wójtowie i Burmistrzowie z terenu Powiatu Gryfińskiego zaopiniowali projekt pozytywnie. Burmistrz Cedyni i Burmistrz Morynia wyrazili pozytywne opinie w formie pisemnej, pozostali nie przedłożyli we wskazanym terminie do 04.12.2020 r. pisemnej opinii. Dlatego zgodnie z przepisami art.77b ust. 1 i 3 ustawy o samorządzie powiatowym i treścią pisma z dnia 20.11.2020 r. znak: GN.8031.8.2020.AN, uznano za akceptację uchwały wraz z harmonogramem, w brzmieniu przedłożonym przez Powiat. Negatywną opinię przekazała Zachodniopomorska Okręgowa Izba Aptekarska w Szczecinie, która zarzuciła przedstawionemu projektowi Rady Powiatu w Gryfinie, że ustalając rozkład godzin pracy aptek nie został on dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców, propozycji zgłoszonych przez aptekarzy oraz nie uwzględnia stanu zatrudnienia w aptekach. Ponadto wskazano, że należy zarezerwować w budżecie Powiatu na rok 2021 środki finansowe w celu przyznania dodatkowego wynagrodzenia dla farmaceutów za gotowość do pracy w porze wieczornej i nocnej. Należy zauważyć, że przepis art. 94 ust. 2 Prawa farmaceutycznego wymaga jedynie zasięgnięcia opinii (konsultacji) w przedmiocie ustalenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin z terenu powiatu i samorządu aptekarskiego, a nie opinii czy też zgody konsultowanych podmiotów. Rada powiatu może zatem określić rozkład godzin pracy aptek wbrew stanowisku samorządu aptekarskiego i organów wykonawczych gmin. Dodatkowo w opinii Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie to właśnie obowiązek zasięgnięcia w/w opinii stanowi formułę oceny potrzeb mieszkańców w zakresie godzin pracy aptek (por. wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 maja 2018 r. sygn.akt III SA/KR 168/18). Jednocześnie kierując się argumentami przytoczonymi poniżej oraz powołując się na orzecznictwo sądowe w przedmiotowej kwestii wskazujące na fakt, że ustawodawca nie uzależnił wykonywania przez aptekę ogólnodostępną jej ustawowych obowiązków w czasie wskazanym przez akt prawa miejscowego od indywidualnych i konkretnych warunków danej apteki (por. wyrok WSA w Kielcach z dnia 30 września 2008 r. Sygn. Akt II SA/Ke 388/08), rada powiatu nie jest zobowiązana do brania pod uwagę stanu zatrudnienia w aptekach oraz możliwości wypełnienia obowiązku obsady w planowanym rozkładzie godzin pracy aptek ogólnodostępnych. Organ podejmując uchwałę, nie może brać pod uwagę hipotetycznych trudności, jakie może mieć podmiot prowadzący aptekę w zrealizowaniu obciążającego go, a wynikającego z art. 92 ustawy obowiązku obecności farmaceuty w godzinach czynności apteki. Zapewnienie obecności takiej osoby jest jedynie kwestią organizacyjną i sposób jej rozwiązania zależy jedynie od decyzji podmiotu prowadzącego aptekę (por. wyrok NSA z dnia 13 sierpnia 2013 r., II GSK 585/12). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z dnia 22 maja 2018 r. (sygn. akt. III SA/KR 168/18), który zapadł na skutek skargi wniesionej przez Dobre Ceny K. Stęporek, G. Smoła S.J. na uchwałę Rady Powiatu Nowosadeckiego nr 267/XXVIII/17 z dnia 30 listopada 2018 r. wyraźnie stwierdził, iż każdy podmiot decydujący się na prowadzenie regulowanej działalności aptekarskiej, powinien mieć świadomość, że taką działalność należy prowadzić również zgodnie z przepisami prawa miejscowego, w tym uchwałami podejmowanymi na podstawie art. 94 ust. 2 u.p.f. Jednym z takich obowiązków może być obowiązek pełnienia dyżurów w porze nocnej lub w dni wolne od pracy. Z tego obowiązku nie mogą zwolnić szczególne warunki pracy konkretnej apteki, np. liczba zatrudnionych w niej osób lub kwestia osiąganego w takich porach pracy apteki wyniku ekonomicznego.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz orzecznictwem w zakresie zapewnienia dostępności świadczeń również w porze nocnej, wyrażany jest pogląd, że ograniczenie wolności prowadzenia działalności gospodarczej (poprzez nałożenie obowiązków pracy aptek "po godzinach") jest w pełni uprawnione, a ewentualne potencjalne trudności w realizacji nałożonego uchwałą obowiązku nie mogą być uzasadnieniem dla odstąpienia od wykonania takiego obowiązku (m.in. wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 17.09.2014 r., IV SA/Wr 72/14). Przy ustalaniu rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych w porze nocnej i dni wolne od pracy nie sposób uwzględnić potrzeb ludności, gdyż nie można przewidzieć prawdopodobieństwa pojawienia się zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka. W tym wypadku chodzi o ustalenie takiego rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, który będzie stwarzał możliwość jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku (wyrok NSA z dnia 21.01.2020 r., II GSK 1405/19). Zapewnienie dostępności świadczenia usług farmaceutycznych, w tym także w porze nocnej i dni wolne od pracy mieści się w pojęciu ochrony zdrowia publicznego. Ograniczenie swobody działalności gospodarczej polegające na ustaleniu harmonogramu godzin pracy apteki ogólnodostępnej nie narusza istoty wolności. Podmiot prowadzący taką aptekę w godzinach określonych w rozkładzie uchwalonym przez radę powiatu nie jest pozbawiony możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, a jedynie dotykają go pewne ograniczenia w zakresie czasu funkcjonowania apteki (wyrok NSA z dnia 09.07.2020 r., II GSK 252/19). Każdy podmiot decydujący się na prowadzenie regulowanej działalności aptekarskiej, powinien mieć świadomość, że działalność ta musi być prowadzona zgodnie z przepisami prawa miejscowego, w tym uchwałami podejmowanymi na podstawie art. 94 ust. 2 u.p.f. Jednym z takich obowiązków jest obowiązek pełnienia dyżurów w porze nocnej lub w dni wolne od pracy. Uwolnić się z tego obowiązku nie można podnosząc argumenty dotyczące organizacji i szczególnych warunków pracy apteki, w postaci osiąganego w takich porach pracy apteki wyniku ekonomicznego, czy odnoszących się do przechowywanych środków (wyrok NSA z dnia 09.07.2020 r., II GSK 3848/17).

Wykaz aptek sporządzony został w oparciu o dane zawarte w internetowym rejestrze aptek, prowadzonym przez Zachodniopomorską Okręgową Izbę Aptekarską i skonsultowany z aptekami o aktualne dane (tj. nazwa, adres, telefon, e-mail).

Grafik dyżurów na przyszły rok, został ustalony w oparciu o system wypracowany przez apteki z terenu miasta Gryfino.

Proponowany grafik, który stanowi załącznik do przedmiotowej uchwały, mimo, że nie wymaga konsultacji, został przesłany pocztą elektroniczną do 11 aptek z terenu Gryfina i 5 aptek z terenu Chojny.

Z terenu Gryfina do grafiku zastrzeżenia wniósł kierownik apteki Gemini, z sugestią ustalenia dyżurów nocnych w dni robocze (pon-pt) do godziny 24.00., uzasadniając, że pełnienie dyżurów nocnych jest bezcelowe, ponieważ po godzinie 24.00. nie występowała sprzedaż leków ratujących życie i zdrowie. Pozostałe apteki z terenu Gryfina nie wnosiły uwag, z wyjątkiem aktualizacji danych.

Z terenu Chojny pisemny sprzeciw wniosły 2 apteki. Prezes Zarządu Apteki Corax, który wskazał, że pełnienie dyżurów przez apteki w Gryfinie jest wystarczające, przy czym jest gotowy przystąpić do rozmów, po przeznaczeniu przez Powiat w budżecie na 2021r. kwoty 250 000,00zł.

Natomiast w imieniu Apteki Puls w Chojnie zastrzeżenia do grafiku wniosła Prezes Zarządu, podając, że nie ma możliwości pełnienia dyżurów w porze nocnej, w święta, zarzucając, że nie została wzięta pod uwagę obecnie panująca sytuacja związana z epidemią wirusa SARS-CoV-2. Wskazała również, że Spółka prowadzi również dwie apteki w Gryfinie i tam zapewnia dyżury zgodnie z harmonogramem ustalonym dla aptek z Gryfina. Ponadto dołączyła uchwałę Nr VIII/28/2020 z dnia 05.05.2020 r. Naczelnej Rady Aptekarskiej w sprawie zmiany i warunków pełnienia przez apteki ogólnodostępne dyżurów w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy w związku z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2. Naczelna Rada Aptekarska w § 1 uchwaliła, że przepis art. 94 ust. 1-2a ustawy z dnia 06.09.2001 r.- Prawo farmaceutyczne, powinien zostać uchylony. Stanowisko NRA nie zostało jednak uwzględnione i do chwili obecnej przepis ten nadal obowiązuje w dotychczasowym brzmieniu.

Jednocześnie § 2 ww. uchwały reguluje czym należy się kierować przy ustalaniu dyżurów aptek tj. potrzebami lokalnej społeczności; lokalizacja apteki, w tym odległości od zakładów leczniczych, w których udzielane są świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (czyt. Gryfino, Chojna); możliwości wynikające z liczby zatrudnionego personelu; zasadę, żeby w jednym powiecie w tym samym czasie dyżur pełniły nie więcej niż dwie apteki całodobowe. Ponadto uchwała Naczelnej Rady Aptekarskiej wskazuje, że podmiotowi prowadzącemu aptekę ogólnodostępną na podstawie planu dyżurów przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe finansowane ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia w wysokości trzykrotności minimalnej stawki za godzinę ustalanej na podstawie ustawy z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2018 r. poz. 2177 oraz z 2019 r. poz. 1564).

Przygotowując rozkład pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Gryfińskiego oraz dyżurów aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, w święta i inne dni wolne od pracy na terenie Miasta Gryfina i Chojny wzięto pod uwagę rzeczywiste potrzeby ludności, dążąc do optymalnego zaspokojenia oczekiwań społeczności lokalnej. Rozkład dostosowano do bieżących, codziennych potrzeb ludności na powszechne wykonywane przez apteki ogólnodostępne usługi, świadczone w zwykłych warunkach, jak i te nadzwyczajne, szczególne, których częstotliwość występowania nie sposób przewidzieć. Dyżury w porze nocnej zostały dostosowane godzinowo do pracy aptek, celem zachowania ciągłości w dostępie całodobowym do usług aptekarskich. Ustalone zasady dyżurów aptek są zatem proporcjonalne i adekwatne do istniejących potrzeb zapewnienia mieszkańcom łatwego dostępu do usług farmaceutycznych. Przyjęta przez Radę Powiatu Gryfińskiego zasada podziału obowiązku pracy przez apteki ogólnodostępne stanowi realizację zasady solidarnego uczestnictwa aptek w realizacji powinności pełnienia dyżurów w terminach wyznaczonych w uchwale, co jest przejawem respektowania przez Radę zasady równości wobec prawa. Należy podkreślić, że Rada Powiatu Gryfińskiego zobowiązana jest w wyczerpujący i kompleksowy sposób realizować ustawową delegację, co wiąże się z zapewnieniem dostępu do usług świadczonych przez apteki każdego dnia o każdej porze. Mając na uwadze powyższe ustala się rozkład pracy aptek ogólnodostępnych na terenie Powiatu Gryfińskiego oraz dyżury aptek ogólnodostępnych w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy w miejscowościach Gryfino i Chojna. Zgodnie z utrwalonym i od wielu lat przyjętym zwyczajem dyżury w Gryfinie pełnią solidarnie wszystkie apteki ogólnodostępne tam działające. Opracowany wykaz jest kontynuacją roku poprzedniego. Ustalenie dyżurów w tych miejscowościach poprawia też dostęp do usług aptekarskich w porze nocnej, w święta i inne dni wolne od pracy mieszkańcom innych, blisko położonych gmin i sołectw.

Konieczność zapewnienia mieszkańcom szybkiego dostępu do medykamentów całodobowo wiązało się z ustanowieniem w/w dyżurów. Pełnienie dyżurów aptek tylko na terenie miasta Gryfino oznaczało dla mieszkańców części południowej Powiatu Gryfińskiego konieczność pokonania znacznej odległości do najbliżej położonych aptek całodobowych. Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą sądów każdy mieszkaniec powiatu winien mieć zapewnioną dostępność do świadczeń realizowanych przez apteki ogólnodostępne, także w nocy i dni wolne od pracy. Taki zapis ustawy jest konsekwencją roli, jaką ustawodawca przypisał aptekom, jako placówkom ochrony zdrowia publicznego (art. 86 ust. 1). Pełnienie dyżurów nocnych i w dni wolne od pracy wchodzi w zakres ustawowych zadań aptek ogólnodostępnych, a do kierownika apteki należy takie zorganizowanie pracy, aby placówka ten obowiązek mogła realizować. Co więcej zauważyć należy, iż odległości 22 czy 38,8 km, którą muszą pokonać mieszkańcy do apteki czynnej w porze nocnej, święta i dni wolne od pracy w orzecznictwie sądów uznane zostały za zbyt duże (wyrok WSA w Łodzi z 11 kwietnia 2011r., sygn. Akt. III SA/łd 187/14, wyrok NSA z dnia 14 grudnia 2018 r. sygn. akt II GSK 1789/18). Zadaniem apteki, jako miejsca świadczenia usług farmaceutycznych, jest kompleksowa obsługa pacjentów w celu bieżącego zaspokajania ich potrzeb w zakresie dostępu do produktów leczniczych i innych preparatów sprzedawanych w aptece. Dostęp ten powinien być ponadto nieprzerwany, aby umożliwić pacjentom zakup produktów leczniczych, w szczególności tych, których zażycie jest konieczne w celu zapobieżenia zagrożenia zdrowia lub życia. Mogą się bowiem zdarzyć sytuacje, w których od nabycia lekarstwa zależy zdrowie człowieka, także wówczas, gdy apteki nie funkcjonują według standardowego rozkładu godzin pracy. W rozumieniu art. 94 ust. 1 ustawy rozkład godzin pracy aptek powinien być dostosowany do potrzeb ludności i zarazem zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy. Redakcja art. 94 ust. 1 ustawy Prawo farmaceutyczne wskazuje, że rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych powinien "być dostosowany do potrzeb ludności" oraz "zapewniać dostępność świadczeń również w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy" (np. wyrok NSA z dnia 9 grudnia 2011 r., sygn. akt II GSK 1338/10, wyrok WSA we Wrocławiu z 3 października 2006 r., sygn. akt III SA/Wr 185/06, wyrok WSA w Kielcach z 30 września 2008 r., sygn. akt II SA/Ke 388/08, wyrok WSA w Gdańsku z 9 września 2010 r., sygn. akt III SA/Gd 254/10, wyrok WSA we Wrocławiu z 20 kwietnia 2011 r., sygn. akt IV SA/Wr 342/10, wyrok WSA w Krakowie z dnia 26 marca 2019 r., sygn. akt III SA/Kr 1245/18). Oznacza to, że rozkład godzin pracy powinien być zarówno dostosowany do bieżących, codziennych potrzeb ludności na powszechne wykonywane przez apteki ogólnodostępne usługi, świadczone w zwykłych warunkach jak i nie może pomijać sytuacji nadzwyczajnych, których częstotliwości występowania nie sposób przewidzieć. Wspomniany rozkład powinien uwzględniać także przypadki szczególne, niezwiązane bezpośrednio z zaspokajaniem zwykłych, codziennych potrzeb w zakresie zaopatrzenia w leki, w tym zapewniać jak najlepszą dostępność świadczeń aptecznych w porze nocnej, w niedzielę, święta i inne dni wolne od pracy, gdy nie funkcjonują ogólnodostępne apteki. Przy ustalaniu rozkładu pracy aptek w porze nocnej i dni wolne od pracy nie jest możliwe uwzględnienie kryterium potrzeb ludności, bowiem nie sposób przewidzieć prawdopodobieństwa pojawienia się zdarzeń zagrażających zdrowiu lub życiu człowieka. Rada Powiatu Gryfińskiego podziela pogląd wyrażony w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 sierpnia 2013 r. (sygn. II GSK 585/12), że w tym wypadku chodzi o ustalenie takiego rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, który będzie stwarzał możliwość jak najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy wówczas, gdy nie obowiązuje powszedni czas pracy aptek, a zaistnieje nadzwyczajna, trudna do przewidzenia potrzeba podania leku. Warto również zauważyć, że ustawodawca posłużył się pojęciem "również w porze nocnej" zmierzając tym samym do zapewnienia dostępności tych usług przez cały czas, a więc całodobowo. Dostępność powinna być całodobowa, bowiem jedynie wówczas powstanie pożądany z punktu widzenia społecznego stan najlepszego i najszybszego skorzystania z niezbędnej pomocy. Wprowadzone ograniczenia w pracy aptek, wynikające z ustalenia wykazu dyżurów aptek na w/w terenie, wprawdzie ingerują w swobodę prowadzenia działalności gospodarczej, to jednak ingerencja ta nie narusza prawa (por: wyrok WSA w Krakowie z dnia 22 maja 2018 r. sygn.akt III SA/KR 168/18). Prowadzenie apteki ogólnodostępnej, będącej placówką ochrony zdrowia publicznego, z istoty rzeczy związane jest z pewnymi ograniczeniami. Wspomniane ograniczenia, dotyczące określenia rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych, ustanowione zostały w drodze ustawy i były konieczne dla ochrony zdrowia publicznego. Niewątpliwie zapewnienie dostępności świadczenia usług farmaceutycznych, w tym także całodobowo, w porze nocnej i dni wolne od pracy mieści się w pojęciu ochrony zdrowia publicznego. Ograniczenie swobody działalności gospodarczej polegające na ustaleniu harmonogramu godzin pracy apteki ogólnodostępnej nie narusza istoty tej wolności. Podmiot prowadzący taką aptekę w godzinach określonych w rozkładzie uchwalonym przez radę powiatu nie jest pozbawiony możliwości prowadzenia działalności gospodarczej, a jedynie dotykają go pewne ograniczenia w zakresie czasu funkcjonowania apteki (por. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 11 czerwca 2014 r., w sprawie IV SA/Po 169/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie III SA/Gd 301/19).

Biorąc powyższe pod uwagę, podjęcie niniejszej uchwały przez Radę Powiatu Gryfińskiego jest zasadne.

Wiceprzewodniczący Rady
mgr inż. Aleksandra Zielińska


Załączniki do uchwały:

data opublikowania: 2020-12-30 10:09:58
data ostatniej aktualizacji: 2020-12-30 10:09:58

Strona odwiedzona 482 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Dominika Konopnicka
Informacja wprowadzona przez: Marcin Konopnicki

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zgo zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.