Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

UWAGA

  1. Czasowe zamknięcie Filii Wydziału Komunikacji w Chojnie
    Ostatnia aktualizacja: 2024-05-24 09:59:44

Akty prawa miejscowego

Uchwały

VI Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
17.11.2018 - 30.04.2024

XLIII sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr XLIII/315/2022 z dnia 2022-12-19

rozstrzygniecie nadzorcze nr P-1.4131.4.2023.AA Wojewody Zachodniopomorskiego stwierdzające nieważność paragrafu 4 w zakresie wyrazów: "i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 r."

w sprawie ustalenia na rok 2023 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu.

Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1526) oraz na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 988, zm: Dz. U. z 2020 r. poz. 1517, z 2021 r. poz. 1997 i poz. 2328 oraz z 2022 r. poz. 1002, poz. 1768 i poz. 1783), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się obowiązujące w 2023 roku opłaty za usunięcie i przechowywanie następujących pojazdów w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

  1. rower lub motorower:
    1. za usunięcie - 144,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 6,50 zł
  2. motocykl:
    1. za usunięcie - 250,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 6,50 zł
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
    1. za usunięcie - 606,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 26,00 zł
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
    1. za usunięcie - 600,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 26,00 zł
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t:
    1. za usunięcie - 900,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 32,50 zł
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
    1. za usunięcie - 1500,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 71,50 zł
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
    1. za usunięcie - 1 917,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 252,00 zł
  8. hulajnoga elektryczna lub urzÄ…dzenie transportu osobistego:
    1. za usunięcie - 144,00 zł
    2. za każdą dobę przechowywania - 6,50 zł

§ 2. Ustala się stawki kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia spowodowało powstanie tych kosztów w wysokości:

  1. rower lub motorower - 125,00 zł
  2. motocykl - 125,00 zł
  3. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 350,00 zł
  4. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 300,00 zł
  5. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 do 16 t - 450,00 zł
  6. pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 750,00 zł
  7. pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 1 917,00 zł
  8. hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - 125,00 zł

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.

§ 4. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2023 roku.

PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Roman Michalski


UZASADNIENIE

Na podstawie art. 130a ust. 5f ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 988, z późn. zm.) usuwanie pojazdów oraz prowadzenie parkingu strzeżonego dla pojazdów usuniętych w przypadkach, o których mowa w ust. 1-2 cytowanego artykułu, należy do zadań własnych powiatu. Starosta realizuje te zadania przy pomocy powiatowych jednostek organizacyjnych lub powierza ich wykonanie zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych.
Zgodnie z art. 130a ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym Rada Powiatu biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji tego zadania, ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usuwanie pojazdów z dróg i przechowywanie ich na parkingu strzeżonym oraz wysokość kosztów powstałych w wyniku wydania dyspozycji usunięcia, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.
Maksymalne stawki opłat obowiązujące w danym roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym, stawki ulegają zmianie, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
Na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" maksymalne stawki opłat, zaokrąglając je w górę do pełnych złotych.
Wysokość maksymalnych stawek opłat na rok 2023 określono w obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2022 r. w sprawie ogłaszania obowiązujących w 2023 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2022 r. poz. 738).
Powiat Gryfiński nie posiada wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej powołanej do realizacji wskazanych zadań, nie ma pojazdów holujących, ani parkingu strzeżonego spełniającego odpowiednie wymagania i w związku z powyższym przedmiotowe zadania wykonują jednostki na podstawie zawartych umów. Starosta Gryfiński zatrudnia pracownika, który w zakresie swoich obowiązków posiada zadania z zakresu spraw określonych w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Analiza rynku w zakresie stawek została wykonana podczas postępowania dla wybranego podmiotu w zakresie holowania pojazdów umowa nr 3/KM/21 na okres 04.06.2021 r. do 03.06.2023 r. oraz w zakresie parkowania umowa nr 5/KM/21 na okres 01.12.2021 r. do 30.11.2023r. Stawki kształtują się zgodnie z poniższą tabelą.

rodzaj pojazdu

cena usunięcia

cena za odstąpienie od usunięcia

cena za dobÄ™ przechowywania

od 1 do 30 doby

cena za dobÄ™ przechowywania

powyżej 30 doby

rower lub motorower

250,00

125,00

5,00

5,00

motocykl

250,00

125,00

5,00

5,00

dmc do 3,5 tony

700,00

350,00

20,00

20,00

dmc od 3,5 do 7,5 tony

600,00

300,00

20,00

20,00

dmc od 7,5 do 16 ton

900,00

450,00

25,00

25,00

dmc powyżej 16 ton

1500,00

750,00

55,00

55,00

hulajnoga lub urzÄ…dzenie elektryczne

250,00

125,00

5,00

5,00

Koszty poniesione na przedmiotowe zadanie w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 31.10.2022 r.:
- holowanie pojazdów - 3 500,00 zł
- parkowanie - 660,00 zł
łącznie 4 160,00 zł bez kosztów pracowniczych.

Wpływy z odebranych pojazdów w przedstawionym okresie to 2 610,00 zł, koszt powiatu 1 550,00 zł.
Zadanie określone w art. 130a ust. 5f ustawy Prawo o ruchu drogowym w powiecie gryfińskim w 2022 r. przynosi stratę, uwzględniając tylko wyżej przedstawione dane bez kosztów pracowniczych, korespondencji, energii, papieru, UFG itp.
Przy procesie ustalania stawek duże znaczenie ma konieczność sprawnej realizacji zadań. Analiza przesłanek usunięcia pojazdu pozwala stwierdzić, że celem tym jest co do zasady zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającego bezpieczeństwu, lecz również poprzez prewencję indywidualną, jak i ogólną. Warto odnotować, że zwrócił na ten aspekt uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/GI 387/14 stwierdził: "Wysokość stawek za przechowywanie pojazdów usuwanych z drogi jest ustalana na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym, które różnią się w sposób zdecydowany od stawek opłat pobieranych na innych parkingach ma na celu nie tylko zwrot kosztów poniesionych przez dozorców i należne im z tego tytułu wynagrodzenie, ale przede wszystkim dyscyplinowanie właścicieli czy dysponentów usuwanych z drogi pojazdów stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bądź naruszających inne przepisy". Nie należy tego mylić z sankcyjnym charakterem opłaty, lecz właśnie upatrywać w tym działania sprzyjającego sprawności realizacji zadania określonego w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Sprawność będzie zatem polegała nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi. Będzie to zarówno skuteczne (osiągnięcie celu związanego z bezpieczeństwem), jak i ekonomiczne. Dodatkowo z aspektem ekonomiczności wiąże się ujęcie w kalkulacji opłat różnicy między ogólnymi kosztami realizacji zadania, a realnie uzyskanymi dochodami - zarówno z opłat, o których mowa w art. 130a ust. 6e, jak i zwrotu kosztów, o których mowa w art. 130a ust. 10h ustawy. Przyjąć bowiem należy, że pod pojęciem kosztu występującego w definicji ekonomiczności należy rozumieć dodatkowy koszt ponoszony ze środków publicznych. Im ten koszt jest mniejszy, tym ekonomiczność, a zatem i sprawność realizacji zadania jest wyższa.
Warto również przytoczyć treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2021 r., sygn. I OSK 1797/19 w którym skład orzekający podzielił stanowisko NSA przyjęte w wyroku z 21 stycznia 2020 r. sygn. akt I OSK 1585/18, w którym wskazano: "Jedną z tych przesłanek są koszty realizacji zadań powiatu w zakresie usuwania, przechowywania i dalszego postępowania z pojazdami. Z treści tego przepisu nie sposób jednak odczytać, że nie chodzi przy tym o wszystkie rodzajowo koszty, jakie w związku z usunięciem i przechowywaniem pojazdu powstają po stronie powiatu. Druga przesłanka to skuteczność podejmowanych działań. Pozyskane przez powiat środki muszą pozwolić realizować zadanie - skutecznie. Skuteczność wiąże się tu w sposób bezpośredni z wysokością opłaty. Doświadczenie życiowe wskazuje, że skuteczne działania wymaga zapewnienia odpowiednio wysokiego finansowania. Można również wysunąć tezę, iż przedmiotowe opłaty pełnią funkcję prewencyjną. Mają zniechęcać właścicieli pojazdów do działań, które będą skutkować usunięciem pojazdów z drogi publicznej. Zatem wysokie opłaty, poprzez swoją funkcję prewencyjną, mogą przyczyniać się do skutecznej realizacji zadań powiatu we wskazanym zakresie".
Ze względu na specyfikę zadania oraz wartość obowiązujących stawek w zakresie holowania pojazdów stawki w zakresie usuwania pojazdów przyjęto na poziomie stawek zawartych w umowie nr 3/KM/21 z dnia 27 maja 2021 r. na holowanie pojazdów. Wyjątkiem jest holowanie pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne tu przyjęto stawki maksymalne, gdyż na terenie powiatu gryfińskiego brak jest przedsiębiorcy świadczącego przedmiotową usługę, a co z tym związane, brak jest możliwości porównania oferowanych stawek.
Natomiast w zakresie przechowywania pojazdów na parkingu strzeżonym stawki przyjęto na poziomie wynagrodzenie zaoferowane przez przedsiębiorcę w postępowaniu o świadczenie usług w zakresie prowadzenia parkingu strzeżonego powiększone o 30%. Na powyższy wzrost o 30 % składają się następujące, już podwyższone, bądź wzrastające w sposób przewidywalny koszty: pracownicze, korespondencji oraz inne koszty wynikające z prowadzenia zadania.
W przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdów stawki kosztów w uchwale przyjęto na poziomie stawek zawartych w umowie nr 3/KM/21.

PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Roman Michalski

data opublikowania: 2022-12-21 13:17:14
data ostatniej aktualizacji: 2023-04-06 08:53:06

Strona odwiedzona 191 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Magdalena Romankiewicz
Informacja wprowadzona przez: Marcin Konopnicki

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.