Akty prawa miejscowego
Uchwały
II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002 - 27.10.2006
XXXIII sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr XXXIII/420/2006 z dnia 2006-02-28
w sprawie zasad zlecania zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego w trybie otwartego konkursu ofert organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego
Na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorzÄ…dzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558,
Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 162,
poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055), art. 176 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r.
o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) oraz w zwiÄ…zku z art. 11 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r.
Nr 155, poz. 1298 i Nr 169, poz. 1420) Rada Powiatu w Gryfinie uchwala co następuje:
§ 1
- Na zasadach określonych w niniejszej uchwale z budżetu powiatu mogą być udzielone dotacje organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego
z zakresu realizacji zadań pożytku publicznego określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r.
Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawowych zadań własnych powiatu.
- Zadania, o których mowa w ust. 1 mogą być zlecane do realizacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, prowadzącym działalność pożytku publicznego.
- Warunkiem zlecenia zadania oraz przyznania dotacji na jego realizację jest zaplanowanie wydatku w budżecie powiatu, a następnie zawarcie umowy z podmiotem uprawnionym.
§ 2
- Zlecenie zadania publicznego oznacza przyznanie dotacji z budżetu Powiatu Gryfińskiego.
- Dotacje dla organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, przyznawane są przez Zarząd Powiatu.
- Dotacje nie będą udzielane w szczególności na:
- prowadzenie działalności gospodarczej;
- realizację zdań już zleconych danej organizacji przez jednostki organizacyjne Starostwa Powiatowego w Gryfinie;
- zakupy inwestycyjne i remonty, których realizacja nie jest integralną częścią zgłoszonego projektu;
- działanie których celem jest prowadzenie badań, analiz i studiów, po których nie następuje faza wdrożenia;
- tworzenie funduszy kapitałowych;
- działania, których celem jest dalsze przyznawanie dotacji lub stypendiów dla osób prawnych i fizycznych;
- dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu powiatu lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych;
- pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundacji kosztów;
- budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów.
- Wysokość środków na realizację zadań określa Rada Powiatu w uchwale budżetowej.
- Zarząd Powiatu określa zakres zadań na dany rok budżetowy, które zlecane będą w danym roku budżetowym podmiotom uprawnionym.
§ 3
- Konkurs na realizację zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego ogłasza jednorazowo Starosta Gryfiński.
- Starosta na każdym etapie konkursu posiada prawo do jego odwołania bez podawania przyczyn.
- Ogłoszenie o konkursie przygotowuje i zamieszcza w imieniu Starosty Gryfińskiego, pracownik wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu, w zależności od rodzaju zadania:
- w dzienniku o zasięgu lokalnym w wersji skróconej;
- w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie www.bip.gryfino.powiat.pl w rubryce "Ogłoszenia - Komunikaty" w wersji pełnej;
- na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Gryfinie w wersji pełnej.
- Wzór ogłoszenia w wersji skróconej i pełnej określa załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2. Koszty ogłoszeń publikowanych odpłatnie w dziennikach ponoszą dysponenci właściwi ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu.
- Każdy z ogłaszanych konkursów otrzymuje w danym roku budżetowym każdy kolejny numer, który składa się z trzech elementów - symbolu wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu roku, w którym jest ogłaszany oraz kolejnego numeru w postaci
np. OR/2006/01.
- W konkursie uczestniczą organizacje pozarządowe lub podmioty pożytku publicznego, które ubiegając się o przyznanie dotacji zobowiązane są do złożenia w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Gryfinie oferty realizacji zadania publicznego wraz z załącznikami.
- Do oferty, o której mowa w ust. 6 należy dołączyć sprawozdanie merytoryczne i finansowe za rok kalendarzowy poprzedzający datę ogłoszenia konkursu. W przypadku organizacji działających krócej, za spełnienie wymogu uważane jest dołączenie sprawozdania za okres od daty rejestracji do daty ogłoszenia konkursu. Sprawozdania winny być zatwierdzone przez Walne Zebrania Członków Organizacji. W sytuacji, gdy powyższy organ nie zatwierdził sprawozdań do dnia ogłoszenia konkursu, wymienione dokumenty podpisują łącznie wszyscy członkowie zarządu oraz księgowy przygotowujący sprawozdanie.
- Organizacje zarejestrowane w ewidencji stowarzyszeń sportowych prowadzanych przez Starostę Gryfińskiego są zwolnione z obowiązku przedkładania załączników do wniosku
w postaci aktualnego odpisu z właściwego rejestru oraz statutu potwierdzonego przez organ rejestrowy.
- Oferta dla swej ważności musi być dostarczona najpóźniej w ostatnim dniu terminu składania ofert przewidzianym w ogłoszeniu o konkursie (decyduje data stempla urzędowego)
w zamkniętej kopercie opatrzonej pieczątka organizacji, numerem konkursu oraz napisem "otwarcie koperty tylko w obecności Komisji Konkursowej".
- Oferta, o której mowa w ust. 8 jest przekazywana Komisji Konkursowej, której zadaniem jest zaopiniowanie ofert.
- Skład Komisji Konkursowej określa się każdorazowo w drodze zarządzenia Starosty Gryfińskiego.
- Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Konkursowej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do uchwały, przygotowuje pracownik wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu.
- Komisja Konkursowa ma obowiązek zebrać się najpóźniej w 30 dniu po upływie terminu składania ofert.
- W skład Komisji Konkursowej liczącej nie mniej niż 3 nie więcej niż 7 osób wchodzą:
- Członek Zarządu;
- 3 przedstawicieli organizacji pozarzÄ…dowych;
- specjalista w zakresie zadania będącego przedmiotem konkursu;
- przedstawiciel wydziału właściwego ze względu na tematykę konkursu.
- Członkami Komisji Konkursowej powołanej w celu zaopiniowania złożonych wniosków nie mogą być osoby związane z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi
w konkursie. Członkowie Komisji nie mogą zasiadać we władzach organizacji ani pozostawać z nimi w stosunku dominacji, podległości lub zależności. Oświadczenie, dotyczące ww. kwestii, którego wzór określa załącznik nr 4 do uchwały, wypełniane jest przez wszystkich członków na posiedzeniu komisji.
- Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia i kieruje jej pracami.
- Komisja działa na podstawie Regulaminu Pracy, którego wzór określa załącznik nr 5 do uchwały.
- Dla ważności swoich prac Komisja musi obradować w pełnym składzie.
- Prace Komisji dzieli się na część jawną i niejawną.
- W części jawnej dokonuje się następujących czynności:
- otwarcia ofert;
- odczytania nazwisk oferentów wraz z kwotami wnioskowanymi z budżetu powiatu, wysokości środków publicznych przeznaczonych przez powiat na realizacje zadania oraz terminu realizacji zadania;
- odrzucenie nieważnych ofert, przy czym za oferty nieważne uznaje się ofert złożone:
- po terminie składania ofert,
- w otwartej kopercie,
- w kopercie nieopatrzonej pieczątką organizacji, numerem konkursu, bądź napisem "otwarcie koperty tylko w obecności Komisji Konkursowej".
- W części niejawnej Komisja dokonuje następujących czynności:
- złożenia przez członków Komisji oświadczeń o nie zasiadaniu we władzach podmiotów uczestniczących w konkursach oraz nie pozostawaniu z nimi w stosunku dominacji, podległości oraz zależności;
- zweryfikowaniu czy oferenci podlegają wykluczeniu, przy czym wykluczeniu podlegają oferenci, którzy nie spełniają wymogów określonych w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.);
- zweryfikowaniu ofert oraz wymaganych załączników pod względem formalnym;
- odrzuceniu ofert nie spełniających wymogów formalnych;
- zweryfikowaniu ofert pod względem merytorycznym;
- oceny złożonych w konkursie ofert w oparciu o kryteria podane w ogłoszeniu Starosty Gryfińskiego;
- odrzuceniu ofert, które w ocenie Komisji uzyskają mniej niż 33 punkty, przy jednoczesnym założeniu, że maksymalna liczba punktów, która może być przyznana przez Komisje jednej ofercie wynosi 100;
- sporzÄ…dza dokumentacje zawierajÄ…cÄ…:
- listę obecności,
- protokół z prac Komisji, którego wzór określa załącznik nr 6 do uchwały,
- zbiorczą kartę oceny, której wzór określa załącznik nr 7 do uchwały,
- indywidualne karty oceny ofert, których wzór określa załącznik nr 8 do uchwały,
- sporządza dla Zarządu Powiatu rekomendacje ofert podmiotów, z którymi winny być zawarte umowy.
- Komisja Konkursowa przy rozpatrywaniu ofert będzie oceniać między innymi:
- merytoryczna wartość projektu, jego zbieżność z hierarchią potrzeb i zadań Powiatu;
- wymierne korzyści płynące dla mieszkańców Powiatu;
- koszty projektu, w tym:
- wysokość wkładu własnego wnioskodawcy,
- udział innych źródeł finansowania,
- strukturę wydatków,
- dokonania wnioskodawcy;
- współpracę z innymi instytucjami publicznymi;
- możliwość realizacji zadania przez oferenta tj. baza lokalowa i zasoby rzeczowe oraz kwalifikacje osób bezpośrednio zaangażowanych w realizacje projektu;
- nowatorskie podejście do realizowanego zadania;
- analizę wykonania zadań zleconych organizacji w okresie poprzednim, z uwzględnieniem
w szczególności rzetelności i terminowości ich realizacji;
- zgodność celów projektu z celami statutowymi organizacji.
- Komisja nie posiada prawa do wskazywania Zarządowi Powiatu takiego wyboru ofert, który wykraczałby poza budżet wskazany w ogłoszeniu o Konkursie lub poza budżet realny posiadany przez dysponenta wydziału właściwego w dniu rozpatrywania ofert, o ile dysponent zastrzegł sobie takie prawo do zmiany wysokości tych środków w ogłoszeniu Starosty Gryfińskiego.
- W sytuacji zadań złożonych wymagających dla ich realizacji udział wielu podmiotów, dopuszczalnym jest wybór wielu ofert, które w sposób komplementarny, należyty
i efektywny zapewniajÄ… realizacje zadania publicznego.
- W przypadku wyboru kilku ofert, których suma przekracza wysokość środków przeznaczonych na wsparcie zadania, zastrzega się możliwość proporcjonalnego zmniejszenia wielkości dotacji, stosownie do posiadanych środków.
- W przypadku zaistnienia konieczności zmniejszenia kwoty dotacji w stosunku do wnioskowanej przez oferentów, nie będą oni związani złożonymi ofertami.
- Oświadczenie w sprawie wyboru ofert do realizacji przygotowuje wydział właściwy ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu, które następnie akceptuje Zarząd Powiatu.
- Zarząd Powiatu dokonuje wyboru ofert w formie oświadczenia.
- W sytuacji, gdy na konkurs nie wpłynęła żadna oferta, bądź w odniesieniu do każdej z ofert lub oferentów zaistniały poniższe przesłanki:
- wykluczenie oferentów,
- odrzucenie ofert z powodu braków formalnych,
- uznanie ofert za nieważne,
- uzyskanie przez ofertę mniej niż 33 punkty w ocenie Komisji,
konkurs unieważnia się. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji, Komisja nie ma podstaw do zarekomendowania Zarządowi Powiatu żadnej z ofert do realizacji. Wówczas Starosta Gryfiński ponownie ogłasza konkurs na to samo zadanie, bądź decyduje o innej formie realizacji tegoż zadania.
- Wyniki postępowania podawane są do wiadomości publicznej.
- Zawierając umowę z organizacją wyłonioną w konkursie określa się w niej w szczególności:
- strony umowy, NIP, REGON, rachunek bankowy;
- zakres przedmiotowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji;
- wysokość środków budżetowych, przeznaczonych na realizację zadania;
- cel i sposób jego realizacji,
- formÄ™ i terminy przekazania organizacji dotacji;
- szczegółowy sposób i termin rozliczenia dotacji, zgodny z wymaganiami dysponenta środków;
- tryb kontroli wykonywanego zadania;
- sankcje z tytułu niewłaściwego wykorzystania dotacji lub wykorzystania środków finansowych na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:
- termin zwrotu środków finansowych wykorzystanych na inne cele,
- wysokość oprocentowania środków finansowych, o których mowa w lit. a),
- zasady zwrotu niewykorzystanej dotacji.
- Umowę, o której mowa w ust. 30 zawiera się na czas określony, uzależniony od rodzaju zleconego zadania nie dłuższy niż 3 lat.
§ 4
- Po wykonaniu zadania organizacja zobowiązana jest do rozliczenia dotacji na obowiązującym formularzu, a w szczególności do złożenia następujących dokumentów:
- sprawozdania merytorycznego, oceny efektów projektu i opisu możliwości jego kontynuacji;
- całkowitego rozliczenia finansowego projektu - potwierdzonego przez osobę odpowiedzialną za finanse w organizacji.
- Nie złożenie rozliczenia, wykorzystanie dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem, podanie nieprawdziwych danych przez organizacje lub korzystanie z innych środków finansowych na realizacje zadania, na które wcześniej zawarto umowę na realizację zadania publicznego, pozbawia daną organizację możliwości otrzymania dotacji oraz wszelkich innych form finansowania działań organizacji z budżetu powiatu przez okres kolejnych trzech lat, licząc od daty stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji, zgodnie z zapisami art. 145 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104)
- wykaz takich organizacji zostanie podany do wiadomości publicznej.
- Przez nie złożenie rozliczenia rozumie się:
- całkowity lub częściowy brak rozliczenia;
- złożenie rozliczenia w terminie późniejszym niż 30 dni od umownego terminu rozliczenia.
- W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 2 organizacja jest zobowiązana do niezwłocznego zwrotu dotacji wraz z ustawowymi odsetkami w ustalonym terminie, zgodnie z zapisami art. 145 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. W przypadku nie zwrócenia dotacji przez organizację Powiat domagać się będzie jej zwrotu na drodze sądowej.
- Za złożone w terminie rozliczenie dotacji przyjmuje się dokument skutecznie dostarczony do Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Gryfinie najpóźniej w dniu przewidywanym
w umowie na realizację zadania publicznego jako termin rozliczenia dotacji (decyduje data stempla urzędowego lub pocztowego). Dysponent środków zawierający w imieniu Powiatu umowę z organizacjami ma prawo wezwania jej do uzupełnienia braków i skorygowania błędów w przedłożonym rozliczeniu w terminie do 30 dni od terminu złożenia rozliczenia dotacji.
- Za rozliczenie złożone po terminie rozumie się takie, które wpłynęło do Starostwa po terminie przewidzianym w umowie. W przypadku zaistnienia okoliczności, które są niezależne od organizacji, uniemożliwijacych złożenie rozliczenia w terminie, organizacja może złożyć wniosek w tej sprawie do Starosty Gryfińskiego, nie później jednak niż w terminie 30 dni od umownego terminu rozliczenia. W przypadku zaistnienia przyczyn społecznie uzasadnionych przedłożenie terminu rozliczenia umów:
- które uległy rozwiązaniu z uwagi na upływ terminu, na jaki zostały zawarte, może nastąpić na podstawie oświadczenia woli Starosty Gryfińskiego, który przedłuża termin rozliczenia dotacji o maksymalnie 60 dni w stosunku do terminu umownego;
- które nie uległy rozwiązaniu, może nastąpić na podstawie pisemnego aneksu do umowy, po uzyskaniu wcześniejszej akceptacji Starosty Gryfińskiego.
- W przypadku złożenia rozliczenia po terminie, wynikającym z winy organizacji, Starosta Gryfiński może nałożyć na organizacje karę umowną, w wysokości do 0,5 % za każdy dzień zwłoki, nie więcej niż 10% kwoty przyznanej dotacji.
- Za przyczyny niezależne od organizacji uznaje się w szczególności:
- nieplanowany wyjazd przekraczający 7 dni, chorobę lub zgon osób odpowiedzialnych za sporządzanie lub zaakceptowanie rozliczenia z ramienia organizacji;
- nieplanowane zmiany w składzie władz organizacji, mające wpływ na terminowe złożenie rozliczenia.
- W przypadku, gdy organizacja złożyła rozliczenie, lecz nie jest ono jeszcze zaakceptowane przez dysponenta środków, organizacja może złożyć wniosek o dotację, ale zawarcie umowy
o przyznanie kolejnej dotacji może nastąpić dopiero po ostatecznym zaakceptowaniu złożonego rozliczenia.
- Podmiot otrzymujący dotację prowadzi dokumentację i ewidencję zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym
i finansowym.
- Dowody dotyczące poniesionych kosztów związanych z realizacją dodatkowego zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację.
§ 5
Wzory oferty, umowy i sprawozdania z realizacji zadania publicznego określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego i ramowego wzoru umowy o wykonanie zadnia publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. Formularze dostępne są również dostępne do pobrania na stronie internetowej www.bip.gryfino.powiat.pl w rubryce "Organizacje pozarządowe - prawo".
§ 6
Dysponenci zobowiązani są do corocznego sporządzania sprawozdań w zakresie dotacji udzielonych organizacjom.
§ 7
Tryb postępowania o udzielenie z budżetu powiatu dotacji na realizację zadań własnych powiatu
z zakresu pomocy społecznej reguluje Uchwała Rady Powiatu Nr 235/XIX/2004 z dnia 10 listopada 2004 r.
§ 8
Traci moc Uchwała Nr 376/VIII/2003 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 18 lipca 2003 r.
w sprawie trybu zlecania do realizacji zadań publicznych powiatu o charakterze ponadgminnym, trybu postępowania o udzielenie na ten cel dotacji, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonywania zlecanych zadań.
§ 9
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.
§ 10
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PrzewodniczÄ…ca Rady Powiatu
Lidia Pięta
UZASADNIENIE
Projekt uchwały w sprawie zasad zlecania zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego w trybie otwartego konkursu ofert organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego określa jawny i czytelny system przyznawania dotacji i wsparcia realizacji zadań publicznych w formie konkusrów ofert, pozwala z zachowaniem uczciwej konkurencji jasno zobrazować wydatkowane środki budżetowe. Natomiast udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w komisjach opiniujących oferty, stanowi czynnik gwarantujący obywatelską kontrolę nad wydatkowanymi finansami publicznymi.
Załączniki do uchwały:
data opublikowania: 2006-03-06 11:22:08
data ostatniej aktualizacji: 2006-03-06 11:22:08
Strona odwiedzona 12166 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Marcin Wegner
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki