Strona główna biuletynu
Formularz wyszukiwania

Akty prawa miejscowego

Uchwały

II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002 - 27.10.2006

XXXIII sesja Rady Powiatu

Uchwała Rady Powiatu
nr XXXIII/420/2006 z dnia 2006-02-28

w sprawie zasad zlecania zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego w trybie otwartego konkursu ofert organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego

Na podstawie art. 4 ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055), art. 176 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) oraz w związku z art. 11 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873, z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135 oraz z 2005 r. Nr 155, poz. 1298 i Nr 169, poz. 1420) Rada Powiatu w Gryfinie uchwala co następuje:

§ 1
  1. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale z budżetu powiatu mogą być udzielone dotacje organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego z zakresu realizacji zadań pożytku publicznego określonych w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.) oraz ustawowych zadań własnych powiatu.
  2. Zadania, o których mowa w ust. 1 mogą być zlecane do realizacji podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, prowadzącym działalność pożytku publicznego.
  3. Warunkiem zlecenia zadania oraz przyznania dotacji na jego realizację jest zaplanowanie wydatku w budżecie powiatu, a następnie zawarcie umowy z podmiotem uprawnionym.
§ 2
  1. Zlecenie zadania publicznego oznacza przyznanie dotacji z budżetu Powiatu Gryfińskiego.
  2. Dotacje dla organizacji pozarządowych oraz podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, przyznawane są przez Zarząd Powiatu.
  3. Dotacje nie będą udzielane w szczególności na:
    1. prowadzenie działalności gospodarczej;
    2. realizację zdań już zleconych danej organizacji przez jednostki organizacyjne Starostwa Powiatowego w Gryfinie;
    3. zakupy inwestycyjne i remonty, których realizacja nie jest integralną częścią zgłoszonego projektu;
    4. działanie których celem jest prowadzenie badań, analiz i studiów, po których nie następuje faza wdrożenia;
    5. tworzenie funduszy kapitałowych;
    6. działania, których celem jest dalsze przyznawanie dotacji lub stypendiów dla osób prawnych i fizycznych;
    7. dotowanie przedsięwzięć, które są dofinansowywane z budżetu powiatu lub jego funduszy celowych na podstawie przepisów szczególnych;
    8. pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundacji kosztów;
    9. budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów.
  4. Wysokość środków na realizację zadań określa Rada Powiatu w uchwale budżetowej.
  5. Zarząd Powiatu określa zakres zadań na dany rok budżetowy, które zlecane będą w danym roku budżetowym podmiotom uprawnionym.
§ 3
  1. Konkurs na realizację zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego ogłasza jednorazowo Starosta Gryfiński.
  2. Starosta na każdym etapie konkursu posiada prawo do jego odwołania bez podawania przyczyn.
  3. Ogłoszenie o konkursie przygotowuje i zamieszcza w imieniu Starosty Gryfińskiego, pracownik wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu, w zależności od rodzaju zadania:
    1. w dzienniku o zasięgu lokalnym w wersji skróconej;
    2. w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie www.bip.gryfino.powiat.pl w rubryce "Ogłoszenia - Komunikaty" w wersji pełnej;
    3. na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Gryfinie w wersji pełnej.
  4. Wzór ogłoszenia w wersji skróconej i pełnej określa załącznik nr 1 oraz załącznik nr 2. Koszty ogłoszeń publikowanych odpłatnie w dziennikach ponoszą dysponenci właściwi ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu.
  5. Każdy z ogłaszanych konkursów otrzymuje w danym roku budżetowym każdy kolejny numer, który składa się z trzech elementów - symbolu wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu roku, w którym jest ogłaszany oraz kolejnego numeru w postaci np. OR/2006/01.
  6. W konkursie uczestniczą organizacje pozarządowe lub podmioty pożytku publicznego, które ubiegając się o przyznanie dotacji zobowiązane są do złożenia w Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Gryfinie oferty realizacji zadania publicznego wraz z załącznikami.
  7. Do oferty, o której mowa w ust. 6 należy dołączyć sprawozdanie merytoryczne i finansowe za rok kalendarzowy poprzedzający datę ogłoszenia konkursu. W przypadku organizacji działających krócej, za spełnienie wymogu uważane jest dołączenie sprawozdania za okres od daty rejestracji do daty ogłoszenia konkursu. Sprawozdania winny być zatwierdzone przez Walne Zebrania Członków Organizacji. W sytuacji, gdy powyższy organ nie zatwierdził sprawozdań do dnia ogłoszenia konkursu, wymienione dokumenty podpisują łącznie wszyscy członkowie zarządu oraz księgowy przygotowujący sprawozdanie.
  8. Organizacje zarejestrowane w ewidencji stowarzyszeń sportowych prowadzanych przez Starostę Gryfińskiego są zwolnione z obowiązku przedkładania załączników do wniosku w postaci aktualnego odpisu z właściwego rejestru oraz statutu potwierdzonego przez organ rejestrowy.
  9. Oferta dla swej ważności musi być dostarczona najpóźniej w ostatnim dniu terminu składania ofert przewidzianym w ogłoszeniu o konkursie (decyduje data stempla urzędowego) w zamkniętej kopercie opatrzonej pieczątka organizacji, numerem konkursu oraz napisem "otwarcie koperty tylko w obecności Komisji Konkursowej".
  10. Oferta, o której mowa w ust. 8 jest przekazywana Komisji Konkursowej, której zadaniem jest zaopiniowanie ofert.
  11. Skład Komisji Konkursowej określa się każdorazowo w drodze zarządzenia Starosty Gryfińskiego.
  12. Zarządzenie w sprawie powołania Komisji Konkursowej, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do uchwały, przygotowuje pracownik wydziału właściwego ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu.
  13. Komisja Konkursowa ma obowiązek zebrać się najpóźniej w 30 dniu po upływie terminu składania ofert.
  14. W skład Komisji Konkursowej liczącej nie mniej niż 3 nie więcej niż 7 osób wchodzą:
    1. Członek Zarządu;
    2. 3 przedstawicieli organizacji pozarzÄ…dowych;
    3. specjalista w zakresie zadania będącego przedmiotem konkursu;
    4. przedstawiciel wydziału właściwego ze względu na tematykę konkursu.
  15. Członkami Komisji Konkursowej powołanej w celu zaopiniowania złożonych wniosków nie mogą być osoby związane z organizacjami pozarządowymi uczestniczącymi w konkursie. Członkowie Komisji nie mogą zasiadać we władzach organizacji ani pozostawać z nimi w stosunku dominacji, podległości lub zależności. Oświadczenie, dotyczące ww. kwestii, którego wzór określa załącznik nr 4 do uchwały, wypełniane jest przez wszystkich członków na posiedzeniu komisji.
  16. Przewodniczący Komisji zwołuje posiedzenia i kieruje jej pracami.
  17. Komisja działa na podstawie Regulaminu Pracy, którego wzór określa załącznik nr 5 do uchwały.
  18. Dla ważności swoich prac Komisja musi obradować w pełnym składzie.
  19. Prace Komisji dzieli się na część jawną i niejawną.
  20. W części jawnej dokonuje się następujących czynności:
    1. otwarcia ofert;
    2. odczytania nazwisk oferentów wraz z kwotami wnioskowanymi z budżetu powiatu, wysokości środków publicznych przeznaczonych przez powiat na realizacje zadania oraz terminu realizacji zadania;
    3. odrzucenie nieważnych ofert, przy czym za oferty nieważne uznaje się ofert złożone:
      1. po terminie składania ofert,
      2. w otwartej kopercie,
      3. w kopercie nieopatrzonej pieczątką organizacji, numerem konkursu, bądź napisem "otwarcie koperty tylko w obecności Komisji Konkursowej".
  21. W części niejawnej Komisja dokonuje następujących czynności:
    1. złożenia przez członków Komisji oświadczeń o nie zasiadaniu we władzach podmiotów uczestniczących w konkursach oraz nie pozostawaniu z nimi w stosunku dominacji, podległości oraz zależności;
    2. zweryfikowaniu czy oferenci podlegają wykluczeniu, przy czym wykluczeniu podlegają oferenci, którzy nie spełniają wymogów określonych w art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.);
    3. zweryfikowaniu ofert oraz wymaganych załączników pod względem formalnym;
    4. odrzuceniu ofert nie spełniających wymogów formalnych;
    5. zweryfikowaniu ofert pod względem merytorycznym;
    6. oceny złożonych w konkursie ofert w oparciu o kryteria podane w ogłoszeniu Starosty Gryfińskiego;
    7. odrzuceniu ofert, które w ocenie Komisji uzyskają mniej niż 33 punkty, przy jednoczesnym założeniu, że maksymalna liczba punktów, która może być przyznana przez Komisje jednej ofercie wynosi 100;
    8. sporzÄ…dza dokumentacje zawierajÄ…cÄ…:
      1. listę obecności,
      2. protokół z prac Komisji, którego wzór określa załącznik nr 6 do uchwały,
      3. zbiorczą kartę oceny, której wzór określa załącznik nr 7 do uchwały,
      4. indywidualne karty oceny ofert, których wzór określa załącznik nr 8 do uchwały,
    9. sporządza dla Zarządu Powiatu rekomendacje ofert podmiotów, z którymi winny być zawarte umowy.
  22. Komisja Konkursowa przy rozpatrywaniu ofert będzie oceniać między innymi:
    1. merytoryczna wartość projektu, jego zbieżność z hierarchią potrzeb i zadań Powiatu;
    2. wymierne korzyści płynące dla mieszkańców Powiatu;
    3. koszty projektu, w tym:
      1. wysokość wkładu własnego wnioskodawcy,
      2. udział innych źródeł finansowania,
      3. strukturę wydatków,
    4. dokonania wnioskodawcy;
    5. współpracę z innymi instytucjami publicznymi;
    6. możliwość realizacji zadania przez oferenta tj. baza lokalowa i zasoby rzeczowe oraz kwalifikacje osób bezpośrednio zaangażowanych w realizacje projektu;
    7. nowatorskie podejście do realizowanego zadania;
    8. analizę wykonania zadań zleconych organizacji w okresie poprzednim, z uwzględnieniem w szczególności rzetelności i terminowości ich realizacji;
    9. zgodność celów projektu z celami statutowymi organizacji.
  23. Komisja nie posiada prawa do wskazywania Zarządowi Powiatu takiego wyboru ofert, który wykraczałby poza budżet wskazany w ogłoszeniu o Konkursie lub poza budżet realny posiadany przez dysponenta wydziału właściwego w dniu rozpatrywania ofert, o ile dysponent zastrzegł sobie takie prawo do zmiany wysokości tych środków w ogłoszeniu Starosty Gryfińskiego.
  24. W sytuacji zadań złożonych wymagających dla ich realizacji udział wielu podmiotów, dopuszczalnym jest wybór wielu ofert, które w sposób komplementarny, należyty i efektywny zapewniają realizacje zadania publicznego.
  25. W przypadku wyboru kilku ofert, których suma przekracza wysokość środków przeznaczonych na wsparcie zadania, zastrzega się możliwość proporcjonalnego zmniejszenia wielkości dotacji, stosownie do posiadanych środków.
  26. W przypadku zaistnienia konieczności zmniejszenia kwoty dotacji w stosunku do wnioskowanej przez oferentów, nie będą oni związani złożonymi ofertami.
  27. Oświadczenie w sprawie wyboru ofert do realizacji przygotowuje wydział właściwy ze względu na tematykę ogłaszanego konkursu, które następnie akceptuje Zarząd Powiatu.
  28. Zarząd Powiatu dokonuje wyboru ofert w formie oświadczenia.
  29. W sytuacji, gdy na konkurs nie wpłynęła żadna oferta, bądź w odniesieniu do każdej z ofert lub oferentów zaistniały poniższe przesłanki:
    1. wykluczenie oferentów,
    2. odrzucenie ofert z powodu braków formalnych,
    3. uznanie ofert za nieważne,
    4. uzyskanie przez ofertę mniej niż 33 punkty w ocenie Komisji, konkurs unieważnia się. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji, Komisja nie ma podstaw do zarekomendowania Zarządowi Powiatu żadnej z ofert do realizacji. Wówczas Starosta Gryfiński ponownie ogłasza konkurs na to samo zadanie, bądź decyduje o innej formie realizacji tegoż zadania.
  30. Wyniki postępowania podawane są do wiadomości publicznej.
  31. Zawierając umowę z organizacją wyłonioną w konkursie określa się w niej w szczególności:
    1. strony umowy, NIP, REGON, rachunek bankowy;
    2. zakres przedmiotowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji;
    3. wysokość środków budżetowych, przeznaczonych na realizację zadania;
    4. cel i sposób jego realizacji,
    5. formÄ™ i terminy przekazania organizacji dotacji;
    6. szczegółowy sposób i termin rozliczenia dotacji, zgodny z wymaganiami dysponenta środków;
    7. tryb kontroli wykonywanego zadania;
    8. sankcje z tytułu niewłaściwego wykorzystania dotacji lub wykorzystania środków finansowych na cele inne niż określone w umowie, a w szczególności:
      1. termin zwrotu środków finansowych wykorzystanych na inne cele,
      2. wysokość oprocentowania środków finansowych, o których mowa w lit. a),
    9. zasady zwrotu niewykorzystanej dotacji.
  32. Umowę, o której mowa w ust. 30 zawiera się na czas określony, uzależniony od rodzaju zleconego zadania nie dłuższy niż 3 lat.
§ 4
  1. Po wykonaniu zadania organizacja zobowiązana jest do rozliczenia dotacji na obowiązującym formularzu, a w szczególności do złożenia następujących dokumentów:
    1. sprawozdania merytorycznego, oceny efektów projektu i opisu możliwości jego kontynuacji;
    2. całkowitego rozliczenia finansowego projektu - potwierdzonego przez osobę odpowiedzialną za finanse w organizacji.
  2. Nie złożenie rozliczenia, wykorzystanie dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem, podanie nieprawdziwych danych przez organizacje lub korzystanie z innych środków finansowych na realizacje zadania, na które wcześniej zawarto umowę na realizację zadania publicznego, pozbawia daną organizację możliwości otrzymania dotacji oraz wszelkich innych form finansowania działań organizacji z budżetu powiatu przez okres kolejnych trzech lat, licząc od daty stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji, zgodnie z zapisami art. 145 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) - wykaz takich organizacji zostanie podany do wiadomości publicznej.
  3. Przez nie złożenie rozliczenia rozumie się:
    1. całkowity lub częściowy brak rozliczenia;
    2. złożenie rozliczenia w terminie późniejszym niż 30 dni od umownego terminu rozliczenia.
  4. W przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 2 organizacja jest zobowiązana do niezwłocznego zwrotu dotacji wraz z ustawowymi odsetkami w ustalonym terminie, zgodnie z zapisami art. 145 ust. 1 ustawy o finansach publicznych. W przypadku nie zwrócenia dotacji przez organizację Powiat domagać się będzie jej zwrotu na drodze sądowej.
  5. Za złożone w terminie rozliczenie dotacji przyjmuje się dokument skutecznie dostarczony do Kancelarii Ogólnej Starostwa Powiatowego w Gryfinie najpóźniej w dniu przewidywanym w umowie na realizację zadania publicznego jako termin rozliczenia dotacji (decyduje data stempla urzędowego lub pocztowego). Dysponent środków zawierający w imieniu Powiatu umowę z organizacjami ma prawo wezwania jej do uzupełnienia braków i skorygowania błędów w przedłożonym rozliczeniu w terminie do 30 dni od terminu złożenia rozliczenia dotacji.
  6. Za rozliczenie złożone po terminie rozumie się takie, które wpłynęło do Starostwa po terminie przewidzianym w umowie. W przypadku zaistnienia okoliczności, które są niezależne od organizacji, uniemożliwijacych złożenie rozliczenia w terminie, organizacja może złożyć wniosek w tej sprawie do Starosty Gryfińskiego, nie później jednak niż w terminie 30 dni od umownego terminu rozliczenia. W przypadku zaistnienia przyczyn społecznie uzasadnionych przedłożenie terminu rozliczenia umów:
    1. które uległy rozwiązaniu z uwagi na upływ terminu, na jaki zostały zawarte, może nastąpić na podstawie oświadczenia woli Starosty Gryfińskiego, który przedłuża termin rozliczenia dotacji o maksymalnie 60 dni w stosunku do terminu umownego;
    2. które nie uległy rozwiązaniu, może nastąpić na podstawie pisemnego aneksu do umowy, po uzyskaniu wcześniejszej akceptacji Starosty Gryfińskiego.
  7. W przypadku złożenia rozliczenia po terminie, wynikającym z winy organizacji, Starosta Gryfiński może nałożyć na organizacje karę umowną, w wysokości do 0,5 % za każdy dzień zwłoki, nie więcej niż 10% kwoty przyznanej dotacji.
  8. Za przyczyny niezależne od organizacji uznaje się w szczególności:
    1. nieplanowany wyjazd przekraczający 7 dni, chorobę lub zgon osób odpowiedzialnych za sporządzanie lub zaakceptowanie rozliczenia z ramienia organizacji;
    2. nieplanowane zmiany w składzie władz organizacji, mające wpływ na terminowe złożenie rozliczenia.
  9. W przypadku, gdy organizacja złożyła rozliczenie, lecz nie jest ono jeszcze zaakceptowane przez dysponenta środków, organizacja może złożyć wniosek o dotację, ale zawarcie umowy o przyznanie kolejnej dotacji może nastąpić dopiero po ostatecznym zaakceptowaniu złożonego rozliczenia.
  10. Podmiot otrzymujący dotację prowadzi dokumentację i ewidencję zgodnie z obowiązującymi przepisami, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym.
  11. Dowody dotyczące poniesionych kosztów związanych z realizacją dodatkowego zadania pozostają w aktach podmiotu otrzymującego dotację.
§ 5

Wzory oferty, umowy i sprawozdania z realizacji zadania publicznego określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego i ramowego wzoru umowy o wykonanie zadnia publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania. Formularze dostępne są również dostępne do pobrania na stronie internetowej www.bip.gryfino.powiat.pl w rubryce "Organizacje pozarządowe - prawo".

§ 6

Dysponenci zobowiązani są do corocznego sporządzania sprawozdań w zakresie dotacji udzielonych organizacjom.

§ 7

Tryb postępowania o udzielenie z budżetu powiatu dotacji na realizację zadań własnych powiatu z zakresu pomocy społecznej reguluje Uchwała Rady Powiatu Nr 235/XIX/2004 z dnia 10 listopada 2004 r.

§ 8

Traci moc Uchwała Nr 376/VIII/2003 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 18 lipca 2003 r. w sprawie trybu zlecania do realizacji zadań publicznych powiatu o charakterze ponadgminnym, trybu postępowania o udzielenie na ten cel dotacji, sposobu rozliczania dotacji oraz sposobu kontroli wykonywania zlecanych zadań.

§ 9

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.

§ 10

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



PrzewodniczÄ…ca Rady Powiatu
Lidia Pięta



UZASADNIENIE

Projekt uchwały w sprawie zasad zlecania zadań publicznych Powiatu Gryfińskiego w trybie otwartego konkursu ofert organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego określa jawny i czytelny system przyznawania dotacji i wsparcia realizacji zadań publicznych w formie konkusrów ofert, pozwala z zachowaniem uczciwej konkurencji jasno zobrazować wydatkowane środki budżetowe. Natomiast udział przedstawicieli organizacji pozarządowych w komisjach opiniujących oferty, stanowi czynnik gwarantujący obywatelską kontrolę nad wydatkowanymi finansami publicznymi.


Załączniki do uchwały:

data opublikowania: 2006-03-06 11:22:08
data ostatniej aktualizacji: 2006-03-06 11:22:08

Strona odwiedzona 12166 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji: Marcin Wegner
Informacja wprowadzona przez: Marcin Konopnicki

  • e-Doręczenia
  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
  • Rezerwacja kolejki poprzez system internetowy w Wydziale Komunikacji i Transportu
  • Elektroniczna Skrzynka Podawcza Systemu Pojazd i Kierowca
  • Nieodpłatna pomoc prawna
  • Inne bezpłatne poradnictwo
  • Dzienniki ustaw
  • Monitor polski
  • Komunikacja w języku migowym
  • Rejestr Informacji o Środowisku
  • WebEWID Powiat Gryfiński
  • Portal Mapowy - dystrybucja danych o budynkach
  • Budowlane_ABC
  • Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Gryfinie
  • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie
  • e-budownictwo Wypełnij wniosek online
  • Nie masz szybkiego internetu? Zg³oœ zapotrzebowanie na internet.gov.pl
Pobierz Adobe Reader z www.adobe.com

Pobierz Adobe Reader
Program jest niezbędny do przeglądania
niektórych treści zawartych w serwisie.