Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
VI Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
17.11.2018-30.04.2024
Zarządzenie Nr 71/2021
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2021-11-24
Traci moc Zarządzenie Nr 87/2012 Starosty Gryfińskiego
w sprawie trybu przyjmowania, ewidencjonowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków w Starostwie Powiatowym w Gryfinie
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 920, zm. Dz. U. z 2021 r. poz. 1038 i poz. 1834), w związku z art. 253 § 1-4 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735, zm. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 1491) oraz § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46) zarządzam, co następuje:
§ 1.
- Ustala się zasady przyjmowania, ewidencjonowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
- Tryb postępowania w sprawach załatwiania skarg i wniosków reguluje:
- dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków;
- Regulamin organizacyjny Starostwa Powiatowego w Gryfinie;
- niniejsze zarzÄ…dzenie.
- Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa o:
- Staroście - należy przez to rozumieć Starostę Gryfińskiego,
- Starostwie - należy przez to rozumieć Starostwo Powiatowe w Gryfinie,
- komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Starostwa Powiatowego w Gryfinie wymienione w Regulaminie organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Gryfinie.
§ 2.
- Starosta, a pod nieobecność Starosty Wicestarosta, przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w budynku Starostwa w Gryfinie przy ul. Sprzymierzonych 4 (I piętro, pok. nr 20a) w każdy poniedziałek od godz. 15.30 do 16.30; w przypadkach, gdy w poniedziałek przypada dzień ustawowo wolny od pracy Starosta przyjmuje interesantów w sprawach skarg i wniosków w następnym dniu roboczym od godz. 15.30 do 16.30.
- Wydział Organizacji i Informacji przyjmuje skargi i wnioski w budynku Starostwa w Gryfinie przy ul. 11 Listopada 16d (II piętro pokój nr 208) od poniedziałku do piątku w od godz. 7.30 do 15.30.
§ 3. Informację o terminach przyjęć interesantów w sprawach skarg i wniosków w Starostwie podaje się:
- na tablicach ogłoszeń;
- na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Starostwa.
§ 4.
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone do Starostwa w formie pisemnej, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, w formie elektronicznej (e-mailem lub poprzez skrzynkę ePUAP), a także ustnie do protokołu.
- W razie przyjęcia skargi lub wniosku wniesionego ustnie należy sporządzić protokół przyjęcia, który podpisują wnoszący i przyjmujący skargę lub wniosek.
- Protokół zawiera datę przyjęcia, imię i nazwisko, adres, nazwę wnoszącego, zwięzły opis treści sprawy.
- Wzór protokołu stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 5.
- Pracowników Starostwa w kontaktach z wnoszącymi skargi i wnioski obowiązują następujące zasady:
- życzliwego podejścia i równego traktowania stron;
- dążenie do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego przy załatwieniu skarg i wniosków mając na uwadze interes społeczny i słuszny interes stron;
- wyczerpującego i dokładnego informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych mających wpływ na sposób załatwienia skargi i wniosku;
- wnikliwego i szybkiego działania, a w sprawach nie wymagających zbierania dowodów, wyjaśnień lub informacji, niezwłocznego załatwienia skargi lub wniosku;
- prowadzenia postępowania w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie do organów administracji publicznej.
§ 6.
- Przyjmowanie, rejestrowanie oraz rozpatrywanie skarg i wniosków koordynuje Wydział Organizacji i Informacji, który prowadzi Centralny Rejestr Skarg i Wniosków, zwany dalej CRS. Wzór CRS stanowi załącznik Nr 2 do zarządzenia.
- Wszystkie skargi i wnioski wpływające do Starostwa, w tym do Rady Powiatu w Gryfinie, podlegają - przed ich rozpatrzeniem - ewidencji w CRS. Ewidencji podlegają również skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego - tzw. anonimy. Skargi i wnioski nie zawierające nazwiska oraz adresu podlegać mogą rozpatrzeniu wówczas, gdy uzasadnia to ważny interes społeczny.
- Biuro Obsługi Rady i Zarządu prowadzi, na wzór CRS, pomocniczą ewidencję skarg i wniosków wpływających do Rady Powiatu w Gryfinie.
§ 7.
- Skargi i wnioski przekazywane sÄ…:
- właściwym komórkom organizacyjnym, jeżeli dotyczą merytorycznego zakresu ich działania;
- do Biura Obsługi Rady i Zarządu w Starostwie, jeżeli są skierowane lub podlegają rozpatrzeniu przez Radę Powiatu w Gryfinie;
- do Wydziału Organizacji i Informacji w Starostwie w pozostałych przypadkach.
- Kierownicy komórek organizacyjnych odpowiadają za prawidłowy sposób rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków.
- W przypadku stwierdzenia przekroczenia terminu załatwienia skargi lub wniosku Naczelnik Wydziału Organizacji i Informacji zawiadamia o tym fakcie Sekretarza Powiatu.
§ 8.
- Wydział Organizacji i Informacji po zarejestrowaniu skargi lub wniosku w CRS przekazuje niezwłocznie sprawę do załatwienia właściwej komórce organizacyjnej, jeżeli Starosta nie postanowił inaczej.
- W przypadku, gdy skarga lub wniosek dotyczą zakresu działania różnych komórek organizacyjnych, Starosta wyznacza komórkę organizacyjną prowadzącą sprawę, która po uzyskaniu wyjaśnień lub stanowisk pozostałych komórek sporządza odpowiedź.
- W przypadku, gdy do rozpatrzenia i załatwienia skargi lub wniosku właściwy jest inny organ Wydział Organizacji i Informacji lub komórka organizacyjna, która otrzymała sprawę przekazuje ją właściwemu organowi.
- Jeżeli skarga lub wniosek należy do właściwości organów Powiatu Gryfińskiego, komórka organizacyjna, której dotyczy sprawa wszczyna niezwłocznie postępowanie wyjaśniające w ramach swoich kompetencji.
- Kierownicy komórek organizacyjnych oraz kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu w zakresie swojej właściwości zobowiązani są do przygotowywania pisemnego stanowiska w sprawie skargi lub wniosku rozpatrywanego przez Radę Powiatu.
- Rozpatrzenie oraz przygotowanie projektów odpowiedzi na skargi i wnioski dotyczące:
- pracowników Starostwa należy do Wydziału Organizacji i Informacji;
- zadań lub działania poszczególnych komórek organizacyjnych należy do kierowników tych komórek;
- zadań lub działalności Zarządu Powiatu, Starosty, kierowników powiatowych służb, inspekcji, straży oraz powiatowych jednostek organizacyjnych, z wyjątkiem spraw dotyczących zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, należy do Rady Powiatu.
- Kierownicy komórek organizacyjnych są upoważnieni do żądania od podległych pracowników oraz pozostałych kierowników komórek organizacyjnych złożenia w określonym terminie wszelkich koniecznych informacji w celu załatwienia skarg i wniosków.
- Projekty odpowiedzi przekazuje się w razie potrzeby do aprobaty Wicestaroście, Sekretarzowi Powiatu lub Skarbnikowi Powiatu.
- Do ostatecznej aprobaty Starosty i Wicestarosty zastrzeżone są również odpowiedzi na skargi i wnioski przyjęte osobiście przez Starostę lub Wicestarostę.
- Oryginały dokumentów związanych z rozpatrzonymi skargami i wnioskami przechowywane są w Wydziale Organizacji i Informacji.
§ 9. Traci moc Zarządzenie Nr 87/2012 Starosty Gryfińskiego z dnia 04 września 2012 r. w sprawie trybu przyjmowania, ewidencjonowania oraz rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
§ 10. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Załączniki do zarządzenia:
data opublikowania: 2021-11-24 15:02:16
data ostatniej aktualizacji: 2021-11-24 15:02:16
Strona odwiedzona 403 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Agnieszka Turek
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga