Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
VI Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
17.11.2018-30.04.2024
Zarządzenie Nr 67/2022
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2022-12-01
w sprawie zmiany zarządzenia nr 33/2022 Starosty Gryfińskiego z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie ustalenia Regulaminu wewnętrznego Wydziału Finansowo-Księgowego Starostwa Powiatowego w Gryfinie
Na podstawie § 15 Regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Gryfinie, stanowiącego załącznik do uchwały Nr 126/2015 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 01 października 2015 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Gryfinie, zmienionej uchwałą nr 292/2016 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 10.11.2016 r., uchwałą nr 336/2017 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 23.02.2017 r., uchwałą nr 610/2018 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 21.06.2018 r., uchwałą nr 197/2019 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 28 listopada 2019 r. oraz uchwałą nr 211/2019 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 31 grudnia 2019 r. zarządzam, co następuje:
§ 1. W regulaminie wewnętrznym Wydziału Finansowo-Księgowego Starostwa Powiatowego w Gryfinie, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 33/2022 Starosty Gryfińskiego z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie ustalenia Regulaminu wewnętrznego Wydziału Finansowo-Księgowego Starostwa Powiatowego w Gryfinie:
- w rozdziale 2 - Zakresy czynności pracowników wydziału, w § 6 skreśla się ust. 2.
- w rozdziale 6 - Opis stanowisk, nowe brzmienie otrzymuje:
- pkt. 8.4. - główne obowiązki", ppkt 1 i 2:
- Prowadzenie rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco ewidencji księgowej rozrachunków z kontrahentami cywilnoprawnych należności powiatowych oraz spraw w zakresie nałożenia kosztów za likwidację pojazdu (koszty usuwania, przechowywania, oszacowania, sprzedaży lub zniszczenia) na właściciela tego pojazdu, a zwłaszcza:
- kontrola formalno-rachunkowa dokumentów określających (wymierzających) należności powiatowe, w tym zgodnie z umowami, przepisami o podatku VAT, decyzjami i uregulowaniami wewnętrznymi oraz dokonywanie przypisu należności na kontach księgowych;
- terminowe i prawidłowe wystawianie faktur, rachunków i not księgowych należności, prawidłowe umieszczenie danych adresowych odbiorcy (nazwy, adresu), terminu płatności i innych wymaganych danych;
- zachowanie chronologii według dat i numerów i innych wymaganych danych przy jednoczesnym ich dekretowaniu, (wykorzystanie zasad programu);
- właściwe oznaczanie pozycji księgowej oraz dekretacja (wskazanie do ujęcia w księgach rachunkowych) dowodów księgowych;
- księgowanie w komputerowym systemie finansowo-księgowym dowodów źródłowych należności według zasad programu, w tym nadawanie statusu "zadekretowany budżetowo" oraz wystawianie dowodów PK - Polecenie księgowania (dochodów pozostałych) dla udokumentowania operacji gospodarczych np. przeksięgowań wewnętrznych na kontach kontrahentów i storn;
- bezzwłoczne rozliczanie zaległych wpłat zgodnie z przepisami prawa (w tym z ustaleniami zawartymi w umowach cywilnoprawnych) oraz odnotowanie wyniku rozliczenia (obok kwoty rozliczanej) na wygenerowanym z systemu bankowości elektronicznej wyciągu bankowym (przed dokonaniem dekretacji wyciągu bankowego);
- wycena należności na dzień bilansowy (odpisy aktualizacyjne) zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości w Starostwie Powiatowym;
- bieżąca analiza i weryfikacja przypisanych i wpłaconych należności powiatowych, wynikających z zakresu czynności, ewidencjonowanych na kontach, m.in. Zespołu 2 - Rozrachunki i rozliczenia i innych oraz na kontach pozabilansowych;
- wystawianie dyspozycji finansowych wydatków dotyczące kosztów ubocznych pobranych z przekazywanych wpływów z egzekucji (sądowej lub administracyjnej) oraz dokonywanie kontroli merytorycznej z tego tytułu;
- dokonywanie kontroli formalno-rachunkowej dyspozycji zwrotu środków kontrahentom z tytułu nadpłat należności.
- Prowadzenie całokształtu spraw windykacyjnych cywilnoprawnych należności powiatowych oraz spraw w zakresie zwrotu kosztów za likwidację pojazdu przez właściciela tego pojazdu z zachowaniem przepisów prawa i procedur wewnętrznych oraz przy współpracy z radcą prawnym, w szczególności:
- bieżące/kwartalne sporządzanie not odsetkowych;
- bieżącą weryfikację zaległości oraz niezwłoczne podejmowanie działań zmierzających do ich wyegzekwowania, terminowe wystawianie wezwań do zapłaty, prowadzenie ewidencji wysłanych wezwań do zapłaty i akt spraw do windykacji należności według kontrahentów;
- przygotowanie akt sprawy do procesowania i przekazanie ich w formie wykazu wydanych dokumentów (za potwierdzeniem) do kancelarii prawnej prowadzącej obsługę Starostwa oraz pozostawienie kopi tych akt na stanowisku pracy;
- wystąpienie po zakończeniu każdego półrocza do kancelarii prawnej prowadzącej obsługę Starostwa z wnioskiem o złożenie raportu z prowadzonych postepowań egzekucyjnych;
- terminowe wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych oraz innej dokumentacji do postępowań egzekucyjnych, w tym prowadzenie ewidencji wysłanych upomnień i tytułów wykonawczych;
- udział w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do umorzenia/odraczania/rozłożenia na raty należności.
- pkt. 9.4. - główne obowiązki", ppkt 1 i 2:
- Prowadzenie rzetelnie, bezbłędnie, sprawdzalnie i na bieżąco ewidencji księgowej rozrachunków z kontrahentami publicznoprawnych należności powiatowych z wyłączeniem decyzji o nałożeniu kosztów za likwidację (usuwanie, przechowywanie, oszacowanie, sprzedaż lub zniszczenie) pojazdu na właściciela tego pojazdu, a zwłaszcza:
- kontrola formalno - rachunkowa dokumentów określających (wymierzających) publicznoprawne należności powiatowe, w tym zgodnie z decyzjami i obowiązującymi przepisami dokonywanie przypisu należności na kontach księgowych;
- zachowanie chronologii według dat i numerów i innych wymaganych danych przy jednoczesnym ich dekretowaniu, (wykorzystanie zasad programu);
- właściwe oznaczanie pozycji księgowej oraz dekretacja (wskazanie do ujęcia w księgach rachunkowych) dowodów księgowych w tym nadanie statusu "zadekretowany budżetowo";
- wystawianie dowodów PK - Polecenie księgowania dla udokumentowania operacji gospodarczych np. przeksięgowań wewnętrznych na kontach kontrahentów i storn;
- bezzwłoczne rozliczanie zaległych wpłat zgodnie z Ordynacją podatkową oraz odnotowanie wyniku rozliczenia (obok kwoty rozliczanej) na wygenerowanym z systemu bankowości elektronicznej wyciągu bankowym (przed dokonaniem dekretacji wyciągu bankowego) oraz jeśli to wynika z przepisów informowanie strony o sposobie zarachowania wpłaty;
- wycena należności na dzień bilansowy (odpisy aktualizacyjne) zgodnie z przyjętymi zasadami (polityką) rachunkowości w Starostwie Powiatowym i przepisami prawa;
- sporządzanie zestawień danych dotyczących publicznoprawnych należności powiatowych do celów sprawozdawczości budżetowej w zakresie i w terminie umożliwiającym sporządzenie sprawozdania budżetowego zgodnie z przepisami oraz ustaleniami w tym zakresie;
- bieżąca analiza i weryfikacja przypisanych i wpłaconych publicznoprawnych należności powiatowych, wynikających z zakresu czynności, ewidencjonowanych na kontach, m.in. Zespołu 2 - Rozrachunki i rozliczenia i innych oraz na kontach pozabilansowych;
- wystawianie dyspozycji finansowych dotyczących kosztów ubocznych pobranych z przekazywanych wpływów z egzekucji administracyjnej (komorniczej) oraz dokonywanie kontroli merytorycznej z tego tytułu;
- kontrola formalno - rachunkowa dyspozycji zwrotu środków kontrahentom z tytułu nadpłat należności publicznoprawnych.
- Prowadzenie całokształtu spraw windykacyjnych publicznoprawnych należności powiatowych z wyłączeniem decyzji o nałożeniu kosztów za likwidację pojazdu na właściciela tego pojazdu, z zachowaniem przepisów prawa i procedur wewnętrznych, w szczególności:
- bieżące/kwartalne sporządzanie not odsetkowych;
- terminowe wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych oraz innej dokumentacji do postępowań egzekucyjnych w administracji, w tym prowadzenie ewidencji wysłanych upomnień i tytułów wykonawczych;
- udział w przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do umorzenia/odraczania /rozłożenia na raty należności.
- pkt 11.10. - zastępstwa:
- Osoba na stanowisku zastępuje:
- pracownika na stanowisku pracy do spraw obsługi finansowo-księgowej Dochodów Skarbu Państwa (DSP).
- Osoba na stanowisku zastępowana jest przez:
- pracownika na stanowisku pracy do spraw planowania budżetowego (w zakresie sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetu)
- pracownika na stanowisku pracy do spraw ewidencji rzeczowych składników majątkowych ( w zakresie MPKZP),
- pracownika na stanowisku pracy do spraw płac i rozliczeń z pracownikami i pracownika na stanowisku pracy do spraw obsługi finansowo-księgowej Dochodów Skarbu Państwa (DSP) (w pozostałym zakresie).
- pkt 11.12 - wyposażenie stanowiska pracy:
- Sprzęt informatyczny - stanowisko komputerowe.
- Oprogramowanie - Microsoft Windows, Excel, LEX, FoKa_jednostka, FoKa_kasa, FoKa_organ, FoKa_skarb, Wydra_skarb, bankowość elektroniczna.
- Środki łączności - telefon stacjonarny, Internet i poczta elektroniczna na zasadach ogólnych obowiązujących w Urzędzie.
- Inne urzÄ…dzenia - maszyna do liczenia.
- Środki transportu - do dyspozycji samochód służbowy na zasadach obowiązujących w Urzędzie.
- pkt 13.10. - zastępstwa:
- Osoba na stanowisku zastępuje:
- pracownika na stanowisku do spraw płac i rozliczeń z pracownikami (z wyłączeniem płac),
- pracownika na stanowisku pracy do spraw rozliczeń finansowych i Międzyzakładowej, Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej (MPKZP) (z wyłączeniem MPKZP i sporządzania harmonogramu realizacji wydatków budżetu).
- Osoba na stanowisku zastępowana jest przez:
- pracownika na stanowisku pracy do spraw płac i rozliczeń z pracownikami,
- pracownika na stanowisku pracy do spraw rozliczeń finansowych i Międzyzakładowej, Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej (MPKZP).
- pkt 13.12 - wyposażenie stanowiska pracy:
- Sprzęt informatyczny - stanowisko komputerowe.
- Oprogramowanie - Microsoft Windows, Excel, FoKa_skarb, Wydra_skarb, FoKa_jednostka, SHRIMP, bankowość elektroniczna.
- Środki łączności - telefon stacjonarny, Internet i poczta elektroniczna na zasadach ogólnych obowiązujących w Urzędzie.
- Inne urzÄ…dzenia - maszyna do liczenia.
- Środki transportu - do dyspozycji samochód służbowy na zasadach obowiązujących w Urzędzie.
- w rozdziale 6 - Opis stanowisk w pkt 13.4. - główne obowiązki dodaje się ppkt 20 o następującym brzmieniu:
20. Obowiązki - jako osobie zastępującej pracownika na stanowisku pracy do spraw rozliczeń finansowych i MPKZP, związane z dokonaniem identyfikacji kontrahenta/podatnika pod względem podatkowym, zgodnie z wymogami ustawy o podatku od towarów i usług w dniu przelewu zobowiązania (weryfikacja kontrahenta z Białą Listą podatników VAT) oraz udokumentowanie dokonania tej czynności.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
mgr inż. Wojciech Konarski
data opublikowania: 2023-01-02 14:16:13
data ostatniej aktualizacji: 2023-01-02 14:16:13
Strona odwiedzona 233 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Sylwia Skrzyniarz
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki