Konwent Starostów Województwa Zachodniopomorskiego obradujący na posiedzeniu w dniu 27 stycznia 2005 r. w Bornem Sulinowie przyjął do realizacji pięć wniosków.
Konwent Starostów wyraził dezaprobatę dla proponowanych zmian w art. 12 ust. 2 projektu ustawy o wspieraniu zatrudnienia oraz rehabilitacji zawodowej i społecznej. Ograniczenie liczby Powiatowych Zespołów do Spraw Orzekania o Stopniu Niepełnosprawności i uzależnienie funkcjonowania tych zespołów oraz ich działalności od liczby obsługiwanych mieszkańców - 150 tys. jest w stosunku do niepełnosprawnych dalece niestosowne, a nawet nieetyczne. Zmniejszenie liczby Powiatowych Zespołów na pewno nie obniży kosztów ich funkcjonowania, pośrednio podwyższy koszty ubogiej i niepełnosprawnej grupy osób możliwość ubiegania się o swoje prawa. Wywoła to jednocześnie falę niezadowolenia i rozgoryczenia społecznego oraz utrwali pogląd w opinii społecznej, że ponownie oszczędza się kosztem ludzi chorych i niepełnosprawnych. Konwent Starostów Województwa Zachodniopomorskiego uważa, że Powiatowe Zespoły powinny funkcjonować na dotychczasowych zasadach i wnosi o wykreślenie zmian z projektu ustawy.
Wprowadzony program stypendialny dla studentów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych realizowany przez Wojewódzkie Urzędy Pracy w ocenie Konwentu wymaga uproszczenia i zmiany sposobu rozliczeń otrzymywanych środków finansowych. Należy uprościć procedury składania wniosków rozliczających otrzymanie środki, jak również wnioski o płatność. Koniecznym jest wystąpienie przez instytucję wdrażającą program do Ministra Gospodarki i Pracy z wnioskiem o uproszczenie rozliczeń programu stypendialnego dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wnosi się o przyjęcie zasad rozliczeń stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych tak, jak dla studentów, tj. wypłacanie dla każdego ucznia przyznanego mu stypendium w gotówce, według podpisanej umowy za przysługujący mu okres.
Konwent wniósł o zorganizowanie spotkania Zarządu Konwentu Starostów Województwa Zachodniopomorskiego z Dyrektorem WUP w celu wypracowania wspólnego stanowiska dla prawidłowego rozliczenia otrzymanych środków, uproszczenia systemu rozliczeń oraz wyeliminowania zbędnych obwarowań, np. notarialne poddanie się egzekucji przed podpisaniem umowy na stypendia.
Wobec zmiany sposobu funkcjonowania i finansowania Domów Dziecka od 1.01.2005 r. Konwent Starostów ponownie wniósł do Ministra Polityki Społecznej o zmianę rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1 września 2000 r. (Dz.U. nr 80 poz. 900) w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych w zakresie dochodzenia do standardów zapewniających całodobową opiekę. Realizacja programów naprawczych powinna być przedłużona do końca 2008 roku lub jak obecnie obowiązuje, ale z zapisem, że w uzasadnionych przypadkach wojewoda ma prawo na wniosek organu prowadzącego przedłużyć jego realizację na okres minimum 1-go roku.
Konwent Starostów negatywnie ocenił kontraktowanie świadczeń medycznych z zakresu lecznictwa stacjonarnego w Oddziałach Intensywnej Opieki Medycznej i Oddziałach Intensywnej Terapii w roku 2005. Do końca 2004 roku procedury w OIT i OIOM określane były w wartościach punktowych. Wartość 1-go punktu wyceniono na 10,- zł. W kontraktach na rok 2005 zróżnicowano wartość 1-go punktu na 10,-; 8,-; 6,- zł. W większości szpitali powiatowych OIOM zakontraktowane są na poziomie 6,- zł za 1 pkt. W ocenie Konwentu nie ma możliwości utrzymania OIOM, kiedy wartość 1-go punktu wynosi 6,- zł. Wnosi się zatem aby ustalić dwie grupy finansowania opieki intensywnej, tj.:
OIT - 10,- zł za 1 pkt - w szpitalach klinicznych i wojewódzkich
OIOM - 8,- zł za 1 pkt - pozostałe szpitale, które mają zgodę konsultanta wojewódzkiego d/s anestezjologii, dotyczy to również zgody warunkowej.
Zmiana kontraktowania tych świadczeń do wskazanego poziomu powinna nastąpić w pierwszej kolejności po uzyskaniu dodatkowych środków przez OZ NFZ z tytułu lepszej ściągalności składek zdrowotnych w roku 2005.
Konwent Starostów wniósł o wprowadzenie zmian do ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej. Wprowadzona nowelizacja ustawy uniemożliwiała korzystanie przez Dom Pomocy Społecznej ze środków PFRON na realizację zadań związanych z likwidacją barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych.
Realizacja programów naprawczych, zmiana sposobu finansowania DPS od 1.01.2004 roku nie pozwala na inwestowanie przez samorządy powiatowe w likwidację barier architektonicznych. Również wprowadzony przez PFRON program wyrównywania różnic pomiędzy regionami nie uwzględnia takich jednostek jak DPS. Wnosi się aby w obszarze B, którego zapis brzmi: "na likwidację barier w zakładach opieki zdrowotnej i placówkach edukacyjnych w zakresie umożliwiania osobom niepełnosprawnym poruszanie się i komunikowanie", wpisać: po: zakładach opieki zdrowotnej ... domach pomocy społecznej ...
data opublikowania: 2005-02-15 14:10:51 data ostatniej aktualizacji: 2005-02-15 14:10:51
Strona odwiedzona 583 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Justyna Siwek
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga