dot. wadliwej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Łużyckiej i Armii Krajowej.
Od strony ulicy Łużyckiej świecą się cały czas światła czerwone, o ile nie nadjedzie większy pojazd - np. samochód, który przełącza je na zielone. Światła nie reagują na rowery i zapewne na inne jednoślady. Podróżującemu rowerem nie pozostaje nic innego jak złamanie przepisu, oczekiwanie na "wspomagający" samochód lub przeobrażenie się w pieszego.
Naczelnik Wydziału Zarządzania Drogami Arkadiusz Durma
w związku z interpelacją Nr 25/XXXIV/09 skierował pisemne wystąpienie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie o następującej treści:
"W dniu 22.10.2009 r. na XXXIV sesji Rady Powiatu w Gryfinie Radny Jan Gładkow złożył interpelację w sprawie wadliwie działającej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Łużyckiej i Armii Krajowej w Gryfinie. Z uwagi na fakt, iż utrzymanie przedmiotowej sygnalizacji leży w gestii zarządcy drogi krajowej Nr 31 proszę o rozpatrzenie sprawy według właściwości."
Odpowiedź Zastępcy Dyrektora Oddziału w Szczecinie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Grzegorza Dziedziny (pismo znak: GDDKiA - O/Sz-Z-2.ami/407/10/2010 z dnia 15.02.2010 r.)
"W odpowiedzi na pismo nr BRZ.MR.00451-25/09 i w sprawie jw., Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Szczecinie informuje, że sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Łużyckiej i Armii Krajowej w m Gryfino działa prawidłowo. Jest to sygnalizacja akomodacyjna zmiennoczasowa, w której ustalona jest pewna sekwencja faz, zaś czasy trwania tych faz są zmienne i zależne od chwilowych charakterystyk ruchu, przesyłanych z detektorów.
W przedmiotowej sygnalizacji, jako elementy wykrywające poszczególne grupy uczestników ruchu, wykorzystano pętle indukcyjne oraz przyciski dla pieszych. Pętle indukcyjne wykrywają pojazd zbliżający się do skrzyżowania, zgłoszenie rejestrowane jest przez sterownik i po analizie wszystkich sygnałów następuje włączenie odpowiedniej fazy.
W zależności od natężenia ruchu zmianie ulega również czas trwania sygnału w danej fazie.
Każdy sposób detekcji posiada pewne wady. Zastosowanie pętli indukcyjnej sprawia, że nie wszystkie pojazdy mogą być wykryte. Często zdarza się, że pętla nie rejestruje jednośladów (rowerów). Przyczyną takiej sytuacji może być przejazd w zbyt dużej odległości od pętli (nie najechanie na pętle) lub materiał z jakiego wykonany jest rower - pętla nie wykrywa tworzyw sztucznych, a jedynie obiekty stalowe.
Obecnie na rynku pojawiły się detektory wykorzystujące mikrofale oraz podczerwień. Są to dodatkowe urządzenia, które odpowiednio zamontowane na maszcie sygnalizacji i połączone ze sterownikiem, wykrywają małe obiekty poruszające się po drodze. Urządzenia te są kosztowne i nie zawsze istnieje techniczna możliwość podłączenia wymaganej ilości tego typu urządzeń do sterownika (nie dostateczna ilość wejść w jednostce sterującej).
Mając na uwadze powyższe Tut. Oddział w roku bieżącym, w zależności od dostępnych środków finansowych na utrzymanie dróg, zleci analizę technicznych możliwości zastosowania urządzeń wykrywających rowery zbliżające się do skrzyżowania ul. Łużyckiej i ul. Armii Krajowej w m Gryfino".