Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002-27.10.2006
Zarządzenie Nr 47/2005
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2005-07-29
w sprawie zmiany Zarządzenia nr 21/2003 Starosty Gryfińskiego z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów (dowodów księgowych ) w Starostwie Powiatowym w Gryfinie
Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z 2003 r. Nr 60, poz.535, Nr 139, poz.1324, Nr 124, poz.1152 i Nr 229, poz.2276, z 2004 r. Nr 96,poz.959,Nr 146, poz.1546, Nr 145, poz.1535 i Nr 213, poz.2155, oraz z 2005 r. Nr 10, poz.66 ) oraz Uchwały Nr 14/II/2003 Zarządu Powiatu w Gryfinie z dnia 26 lutego 2003 r. w sprawie przyjętych zasad (polityki) rachunkowości w jednostkach organizacyjnych Powiatu Gryfińskiego zarządzam, co następuje:
§ 1.
W załączniku nr 1 do Zarządzenia nr 21/2003 Starosty Gryfińskiego z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów (dowodów księgowych) w Starostwie Powiatowym w Gryfinie dokonuje się następujących zmian:
- w części I. Postanowienia ogólne, zmianie ulegają zapisy:
- w pkt 1 podpunkty otrzymują następujące brzmienie:
- "p) RK - Referat Kontroli i Audytu",
- "q) RI - Wydział Remontów, Inwestycji i Zamówień Publicznych",
- "r) WP - Wydział Promocji , Informacji i Współpracy Między -narodowej";
- w pkt 2 ppkt a otrzymuje brzmienie: "dysponentach - rozumie się przez to osoby określone zarządzeniem Starosty Gryfińskiego w planie finansowym na dany rok budżetowy oraz osoby przez nich upoważnione. W ciągu roku budżetowego, w wyniku zmian planu finansowego , określenie dysponenta może nastąpić na podstawie informacji pisemnej",
- wprowadza się załącznik Nr 3 do zarządzenia, w brzmieniu określonym załącznikiem Nr 1 do niniejszego zarządzenia;
- w części II. Ogólne zasady dokumentowania operacji gospodarczych i zapisów księgowych :
- dodaje siÄ™ punkty w brzmieniu:
- "3a. Zestawienia dowodów księgowych powinny składać się co najmniej z określenia jednostki wystawiającej, nazwy zestawienia, daty lub okresu którego dotyczą objęte nim dowody, kwot do księgowania. Winny być podpisane przez osobę sporządzającą. Zestawienia winny obejmować dowody wyrażające dokonane wyłącznie w jednym okresie sprawozdawczym lub jego części oraz zapewnić sprawdzalne powiązanie ujętych w nim kwot z dowodami, na których podstawie zostały sporządzone.",
- "3b. Polecenie księgowania sporządza się w celu dokonania zapisu księgowego nie wyrażającego faktu dokonania operacji gospodarczej (np. wystornowanie błędnego zapisu, przeniesienie rozliczonych kosztów, otwarcie ksiąg, dekretacji dowodów źródłowych) oraz w innych wypadkach wynikających ze stosowanej techniki księgowości.",
- "10a. Stwierdzenia zgodności wydatku z planem finansowym oraz wskazanie klasyfikacji budżetowej dokonują dysponenci, fakt ten opatrując podpisem (zazwyczaj jest to pieczątka).",
- "10b. Kierownik komórki organizacyjnej przed dokonaniem czynności związanych z zaangażowaniem środków budżetowych, dla których nie jest dysponentem, zobowiązany jest uzyskać aprobatę właściwego dysponenta.",
- "10c.Dowody księgowe powodujące wydatkowanie środków publicznych zgodnie z procedurami ustawy o zamówieniach publicznych winny być opatrzone nazwą i kodem Wspólnego Słownika Zamówień (CPV)".
- w pkt 14 symbol OJ zastępuje się symbolem OF a w opisie tego symbolu, skreśla się wyrażenie "Jednostka budżetowa" oraz symbol PJ zastępuje się symbolem JB.
- w części III. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania oraz obrót gotówkowy:
- w pkt 2 w zdaniu drugim skreśla się wyrażenie "z wyjątkiem druków z ppkt f" i po słowie "zarachowania" przecinek zastępuje się kropką,
- pkt 6 otrzymuje brzmienie: "Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy :
- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca, poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.",
- pkt 9 otrzymuje brzmienie: "Odprowadzenie zainkasowanych wpłat gotówki na rachunek bankowy na podstawie bankowego dowodu wpłaty następuje w dniu roboczym :
- przekroczenia zainkasowania kwoty powyżej 1.000 zł,
- kończącym rok obrachunkowy.".
- pkt 10 otrzymuje brzmienie: "Udzielanie i rozliczanie zaliczek:
- zaliczki stałe mogą być udzielane pracownikom Wydziału OR na opłacenie drobnych zakupów, przesyłek pocztowych za poleceniem pobrania, zakup paliwa,
- rozliczenie zaliczki stałej następuje w ostatnim dniu roboczym grudnia każdego roku kalendarzowego oraz każdorazowo, w przypadku nieobecności w pracy dłuższej niż 10 dni,
- zaliczki jednorazowe mogą być udzielane pracownikom w miarę uzasadnionych potrzeb, na wniosek kierownika komórki organizacyjnej, a dla kierownika na wniosek Sekretarza Powiatu, po uzyskaniu akceptacji Starosty albo Wicestarosty lub Etatowego Członka Zarządu,
- rozliczenie zaliczki jednorazowej następuje w terminie wskazanym na wniosku nie dłuższym niż 14 dni roboczych,
- w uzasadnionych przypadkach, na wniosek pracownika, zaakceptowany przez kierownika komórki organizacyjnej, a dla kierownika przez Sekretarza Powiatu, Starosta może wydłużyć termin rozliczenia zaliczki jednorazowej,
- nie rozliczenie się z zaliczki w wyznaczonym terminie powoduje jej potrącenie z najbliższych poborów, z zastrzeżeniem respektowania przepisów kodeksu pracy,
- o fakcie nie rozliczenia się pracownika z zaliczki w wyznaczonym terminie lub potrącenia zaliczki z najbliższych poborów, WFK informuje na piśmie Starostę, z wyjątkiem sytuacji wynikających ze zdarzeń losowych uniemożliwiających dokonanie czynności rozliczeniowych przez pracownika."
- skreśla się pkt 12.
- w części VI. - tabelarycznej:
- nazwa kolumny "Osoby odpowiedzialne za sprawdzenie i zatwierdzenie dowodu" otrzymuje brzmienie: "Komórki lub osoby odpowiedzialne za sprawdzenie i zatwierdzenie dowodu",
- w kolumnie 2, w pkt II.7, kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrażenie "ekwiwalentu za urlop",
- w kolumnie 8 wyrażenia: "właściwy rzeczowo dysponent"; "dysponenci"; "właściwy rzeczowo dysponent, a dla dysponenta - SE"; "OR"; "GN" i "RR" zastępuje się wyrażeniem "właściwy rzeczowo kierownik komórki organizacyjnej, a dla kierowników - SE",
- punkty I.1, II.10 otrzymują brzmienie określone w załączniku Nr 1 do niniejszego zarządzenia,
- skreśla się pkt I.6 oraz wyrażenia określone w pkt I.12, kolumnie 8 i 10, i wprowadza się oznaczenie "x"
- w pkt III.14, kolumnie 5 wyrażenie " z zestawieniem opłat" zastępuje się wyrażeniem " pozostaje w aktach", a w kolumnie 6 skreśla się "- załącznik do zestawienia",
- w pkt III.15, wzór nr 15 otrzymuje nowe brzmienie, określone w załączniku Nr 2 do niniejszego zarządzenia,
- dodaje się pkt od III.16 do III.20 oraz IV.13, IV. 14 i pkt VI.5 w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia,
- w pkt IV.5, w kolumnie 2, po słowie "VAT" dodaje się wyrażenie " - własnej" i w kolumnie 6 wyrażenie "dostawca" zmienia się na brzmienie "odbiorca".
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem zapisów w § 1 pkt 3 lit. b, który obowiązuje od 1 stycznia 2004 r.
Starosta Gryfiński
mgr Ewa De La Torre
Załączniki do zarządzenia:
data opublikowania: 2005-09-06 10:23:15
data ostatniej aktualizacji: 2005-09-06 10:23:15
Strona odwiedzona 2326 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Janina Niwa
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki