Ogłoszenia
Archiwum - komunikaty
Obwieszczenie o wydaniu decyzji udzielającej pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych na terenie działki nr 118/52 obr. Pniewo gm. Gryfino
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Regionalny ZarzÄ…d Gospodarki Wodnej w Szczecinie
SZ.RUZ.4210.115-11.2021.BG
Publiczne obwieszczenie decyzji
DECYZJA
Na podstawie art. 16 pkt. 65 lit. f, art. 35 ust. 3 pkt 1 i pkt 9, art. 389 pkt 1, pkt 3 i pkt 6, art. 393 ust. 4 i ust. 5, art. 396, art. 397 ust. 3 pkt 1 lit. a tiret pierwszy, art. 400 ust. 1, ust. 6, ust. 8, art. 401 ust. 1, ust. 3 i ust. 4, art. 403 ust. 1, ust. 2, ust. 6 pkt 2, art. 407 ust. 1,ust. 2 i ust. 4,art. 409 ust. 1, ust. 2, art. 565 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (T.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 624; zm.: Dz. U. z 2021 r. poz. 784 i poz. 1564), art. 104, art. 107 i art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (T.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 735; zm.: Dz. U. z 2020 r. poz. 2320 oraz z 2021 r. poz. 1491), w związku z § 2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. poz. 1839) po rozpatrzeniu wniosku
PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie, ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów,
działającej przez pełnomocnika - Pana Marka Kudlińskiego, reprezentującego CAD -PROJEKT Sp. z o.o., ul. Kwiatów Polskich 26, 71-499 Szczecin, działającego na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Pana Sylwestra Chruszcza - p.o. Dyrektora Oddziału PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. Oddział Zespół Elektrowni Dolna Odra, będącego pełnomocnikiem PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna Spółka Akcyjna z siedzibą w Bełchatowie, ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów,
Dyrektor Regionalnego ZarzÄ…du Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW WP
- Udziela Wnioskodawcy - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych, wylotu urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanego na terenie działki nr 118/52 obr. Pniewo gm. Gryfino, służącego do odprowadzania do wód powierzchniowych Kanału Dolna Odra ("Kanał Zimny") wód pobranych i niewykorzystanych, zachowując następujące warunki:
- wylot w postaci prefabrykowanego elementu betonowego z niecką wypadową, o szerokości ok 0,65 m i długości ok. 1,0 m, posadowiony w lewej skarpie kanału,
- ze Å›ciany czoÅ‚owej wylotu wyprowadzony rurociÄ…g o Å›rednicy ∅250 mm,
- rzędna przewodu rurociągu wylotowego 2,175 m n.p.m.,
- rzędna dna niecki wypadowej wylotu 1,920 m n.p.m.,
- poniżej niecki wypadowej umocnienie skarpy na powierzchni 6,0m x 3,0m, z zachowaniem nachylenia skarpy, na terenie działek nr 118/52 i 118/56 obr. Pniewo,
- umocnienia wylotu w postaci narzutu kamiennego na geowłókninie zakończonego palisadą,
- współrzędne lokalizacji planowanego do wykonania urządzenia wodnego - wylotu urządzeń kanalizacyjnych w geodezyjnym układzie odniesienia PL-ETRF2000: X=5897414,57 Y=5464047,84.
- Udziela Wnioskodawcy - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie pozwolenia wodnoprawnego na usługi wodne - pobór wód podziemnych na potrzeby obniżenia poziomu zwierciadła wody podziemnej w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra, zachowując następujące warunki:
- pobór wód podziemnych za pomocą istniejącego ujęcia drenażowego, zlokalizowanego na terenie działki nr 118/52 obr. Pniewo gm. Gryfino, składającego się z trzech studni głębinowych nr 1, nr 2 i nr 3,
- pobór wód realizowany przy wysokich stanach rzeki Odry Wschodniej, powyżej 0,6 m n.p.m., po przekroczeniu poziomu 0,7 m n.p.m., odczytywanego z łaty wodowskazowej kanału zimnego,
- ilość pobieranej wody podziemnej na potrzeby obniżenia zwierciadła wody podziemnej w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra:
- Q max.s. - 0,069 m3/s,
- Q śr. d. - 246,0 m3/d,
- Q dop. r. - 89790,0 m3/r,
- urządzenia do pomiaru ilości pobieranej wody:
- wodomierze na rurociągach tłocznych wody surowej, zainstalowane w obudowach studziennych każdej z trzech studni,
- pobór wód podziemnych za pomocą ujęcia drenażowego, na potrzeby obniżenia zwierciadła wody podziemnej w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra realizowany z wydajnością 250 m3/h przy jednoczesnym współdziałaniu ujęcia przemysłowego z wydajnością 260 m3/h.
- Udziela Wnioskodawcy - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie pozwolenia wodnoprawnego na usługi wodne - odprowadzanie do wód, wód pobranych i niewykorzystanych na potrzeby obniżenia poziomu zwierciadła wody podziemnej w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra, zachowując następujące warunki:
- wody podziemne pobrane za pomocą istniejącego ujęcia drenażowego odprowadzane do wód powierzchniowych Kanału Dolna Odra ("Kanał Zimny") zlokalizowanego na terenie działki nr 118/53 obr. Pniewo,
- urządzenie służące do wprowadzania do wód, wód pobranych i niewykorzystanych:
- wylot urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowany w lewej skarpie kanału, zgodnie z pkt 1 niniejszej decyzji,
- ilości odprowadzanych do wód, wód pobranych i niewykorzystanych:
- Q max.s. - 0,069 m3/s,
- Q śr. d. - 246,0 m3/d,
- Q dop. r. - 89790,0 m3/r,
- urządzenia służące do pomiaru ilości odprowadzanych wód:
- ilości wprowadzanych wód ustalane na podstawie wartości poboru wód podziemnych realizowanego za pomocą ujęcia drenażowego.
- Udziela Wnioskodawcy - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie pozwolenia wodnoprawnego na długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej na potrzeby obniżenia poziomu zwierciadła wody podziemnej w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra, zachowując następujące warunki:
- długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej realizowane za pomocą ujęcia drenażowego składającego się z trzech studni głębinowych nr 1, nr 2 i nr 3, zgodnie z postanowieniami pkt 2 niniejszej decyzji,
- obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej na terenie o powierzchni 3,531 km2, zgodnie z załącznikiem RYSUNEK NR 3C operatu wodnoprawnego, o wartości:
- -0,7 do -0,2 m n.p.m. w rejonie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra,
- -4,46 do -2,43 m n.p.m. w studniach ujęcia drenażowego.
- Zobowiązuje Wnioskodawcę - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie do:
- prowadzenia prac wykonawczych oraz korzystania z usług wodnych zgodnie z opracowaniem "Operat wodnoprawny na pobór wód podziemnych, na długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej oraz odprowadzanie do wód, wód pobranych i niewykorzystanych na terenie Elektrowni Dolna Odra", autorstwa p. Piotra Fuszary, z czerwca 2021 r.,
- utrzymywania urządzeń wodnych służących do poboru wód podziemnych - studni głębinowych ujęcia drenażowego we właściwym stanie technicznym i sanitarnym,
- utrzymywania we właściwym stanie techniczno-eksploatacyjnym oraz konserwacji planowanego do wykonania urządzenia wodnego - wylotu urządzeń kanalizacyjnych,
- prowadzenia prac budowlanych oraz innych prac z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego w obrębie drzew i krzewów oraz ich ewentualną wycinkę z zachowaniem zasad określonych w ustawie z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (T.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098.),
- prowadzenia pomiarów ilości pobieranej wody podziemnej i rejestrowania ich w trwałym rejestrze, każdorazowo po uruchomieniu ujęcia drenażowego,
- prowadzenia z częstotliwością jeden raz w roku analiz jakości pobieranej wody w stanie pierwotnym, w zakresie: stężenie jonów wodoru (pH), barwa, mętność, jon amonu, azotyny, azotany, chlorki, przewodność elektryczna, siarczany, mangan, żelazo.
- prowadzenia okresowych pomiarów wydajności i poziomu zwierciadła wody w studni, wykonywanych jeden raz w roku, w zakresie:
- pomiar statycznego poziomu zwierciadła wody w studni dokonywany po najdłuższej przerwie w pracy pompy, z odnotowaniem czasu trwania przerwy,
- pomiar dynamicznego poziomu zwierciadła wody w studni po godzinnej pracy pompy, wykonywany w końcowej fazie jej pracy,
- pomiar wydajności studni, dokonywany łącznie z pomiarem dynamicznego poziomu zwierciadła wody w studni, poprzez pomiar ilości pobranej wody podziemnej podczas godzinnej pracy pompy,
- za punkt pomiarowy przyjąć należy stały element, od którego każdorazowo będzie mierzona odległość do poziomu zwierciadła wody w studni,
- wyniki pomiarów należy rejestrować w książce eksploatacji studni,
- w przypadku gdy z przyczyn technicznych, lub wynikających z trybu pracy zakładu nie możliwe jest przeprowadzenie pomiaru dynamicznego poziomu zwierciadła wody oraz pomiaru wydajności po godzinnej pracy pompy, dopuszcza się wykonanie pomiarów po krótszym okresie jej pracy, z odnotowaniem rzeczywistego czasu pracy pompy,
- eksploatowania ujęcia w sposób racjonalny, to znaczy tak aby nie przekroczyć wydajności eksploatacyjnych studni oraz ograniczenia wielkości poboru wody do uzasadnionych potrzeb,
- prowadzenia monitoringu wód powierzchniowych i podziemnych za pomocą wodowskazu EDO na kanale zimnym oraz piezometrów 24, 46, 56, 58, 60 i 61, zgodnie ze wskazaniami zawartymi w dokumentacji geologicznej oraz w operacie wodnoprawnym,
- uzgodnienia z organem wydającym decyzję jakichkolwiek zmian wprowadzanych w trakcie wykonywania urządzeń wodnych bądź korzystania z obiektu, w zakresie objętym postanowieniami niniejszej decyzji.
- Nie ustala terminu ważności pozwolenia wodnoprawnego, w zakresie wykonania urządzeń wodnych, określonego w punkcie 1 niniejszej decyzji.
- Ustala termin ważności pozwolenia wodnoprawnego, w zakresie korzystania z usług wodnych polegających na poborze wód podziemnych, określonym w punkcie 2 niniejszej decyzji oraz korzystaniu z usług wodnych polegającym na odprowadzaniu do wód, wód pobranych i niewykorzystanych, określonym w punkcie 3 niniejszej decyzji, na okres nie dłuższy niż 30 lat, liczony od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.
- Ustala termin ważności pozwolenia wodnoprawnego, w zakresie długotrwałego obniżenia poziomu zwierciadła wody podziemnej określonego w punkcie 4 niniejszej decyzji, na okres nie dłuższy niż 30 lat, liczony od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna.
- Pozwolenie wodnoprawne może być cofnięte bez odszkodowania po stwierdzeniu nie przestrzegania w/w warunków.
- Czyni Wnioskodawcę odpowiedzialnym za ewentualne szkody powstałe w czasie wykonywania i użytkowania urządzeń wodnych.
- Operat wodnoprawny oraz niniejsza decyzja winny stale znajdować się u Wnioskodawcy i być dostępne organom kontroli.
- Sposób postępowania w przypadku rozruchu, zatrzymania działalności lub wystąpienia awarii określa instrukcja zawarta w dokumentacji wodnoprawnej.
- Odpowiedzialność za treść oraz wszelkie dane i obliczenia zawarte we wniosku i dokumentacji wodnoprawnej ponosi autor opracowania.
Uzasadnienie
Pozwolenie wodnoprawne wydano na wniosek PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie, ul. Węglowa 5, 97-400 Bełchatów, działającej przez pełnomocnika - Pana Marka Kudlińskiego, reprezentującego CAD -PROJEKT Sp. z o.o., ul. Kwiatów Polskich 26, 71-499 Szczecin, w oparciu o:
- opracowanie "Operat wodnoprawny na pobór wód podziemnych, na długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej oraz odprowadzanie do wód, wód pobranych i niewykorzystanych na terenie Elektrowni Dolna Odra", autorstwa p. Piotra Fuszary, z czerwca 2021 r.,
- opis prowadzenia zamierzonej działalności niezawierający określeń specjalistycznych,
- wypisy z ewidencji gruntów,
- wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Gryfino - teren Elektrowni Dolna Odra - zatwierdzonego Uchwałą Nr V/40/2019 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 19 lutego 2019 r., wydany przez Burmistrza Miasta i Gminy Gryfino - pismo z dnia 13 lipca 2021 r. znak: BMP.RP.6727.2.68.2021.ML,
- opracowanie "Dokumentacja geologiczna dotycząca zadania "Obniżenie poziomu wód gruntowych w rejonie Budynku Głównego w PGE GIEK S.A. Oddział Zespół Elektrowni Dolna Odra, Elektrownia Dolna Odra - etap II"", z listopada 2016 r, zatwierdzona decyzją Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 8 grudnia 2016 r. znak: WOŚ.III.7431.21.2016.PW.
Wnioskodawca - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie zwrócił się o wydanie pozwolenia wodnoprawnego na usługi wodne, w zakresie poboru wód podziemnych oraz odprowadzania do wód, wód pobranych i niewykorzystanych, na długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej oraz na wykonanie urządzenia wodnego - wylotu urządzeń kanalizacyjnych służącego do odprowadzania do wód powierzchniowych Kanału Dolna Odra ("Kanał Zimny") wód pobranych i niewykorzystanych. Zakres wnioskowanych uprawnień wynika z konieczności obniżenia zwierciadła wód podziemnych w obrębie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra, do poziomu nieprzekraczającego 0,6 m n.p.m., w czasie wysokich stanów rzeki Odra Wschodnia, tj. powyżej 0,6 m n.p.m. Obniżenie zwierciadła wód podziemnych realizowane będzie za pomocą ujęcia drenażowego składającego się z trzech istniejących studni głębinowych (nr 1, nr 2 i nr 3) pracującego z wydajnością 250 m3/h, odpowiednio studnia nr 1 - 80,0 m3/h, studnia nr 2 - 80 m3/h oraz studnia nr 3 - 90 m3/h. Ujęcie drenażowe pracować będzie w zespole z ujęciem przemysłowym o wydajności 260 m3/h, zatem sumaryczna wydajność ujęć wynosić będzie 510 m3/h. Wody podziemne pobrane za pomocą studni ujęcia drenażowego nie będą wykorzystywane na potrzeby związane z działalnością zakładu, lecz odprowadzane za pośrednictwem planowanego do wykonania wylotu urządzeń kanalizacyjnych do kanału dopływowego ("Kanał Zimny"). Na podstawie informacji zawartych w przedłożonej dokumentacji geologicznej oraz operacie wodnoprawnym zakres oddziaływania w obrębie bariery ujęcia drenażowego odznaczał się będzie obniżeniem rejonowym w zakresie -2,2 ÷ -1,6 oraz obniżeniach w studniach ujęcia w zakresie -4,46 ÷-2,43 m n.p.m. Obniżenie w obrębie Budynku Głównego EDO wyniesie -0,7÷-0,2 m n.p.m. Zasięg oddziaływania określony został jako obszar o zasięgu hydroizohipsy 0,5 m n.p.m., o powierzchni 3,531 km2, przedstawionym na załączniku RYSUNEK NR 3C operatu wodnoprawnego. Pobór wód podziemnych na potrzeby obniżenia zwierciadła wód podziemnych w obrębie Budynku Głównego EDO realizowany będzie w czasie wysokich stanów wód rzeki Odry Wschodniej. Proces inicjowany będzie wskazaniem łaty wodowskazowej na kanale zimnym, o wartości przekraczającej 0,7 m n.p.m.
Zgodnie z zapisami przedłożonej dokumentacji geologicznej zasoby ujęcia nie zostały udokumentowane, z uwagi na fakt dokumentowania ujęcia drenażowego eksploatowanego okresowo dla obniżenia poziomu wód w okresie stanów wysokich wód rzeki Odry i kanałów Odry. Ustalone w dokumentacji geologicznej wydajność ujęcia przy stanie wysokim wód na Kanale Odry 1,6 m n.p.m.: nr 1 - 80 m3/h, nr 2 - 80 m3/h, nr 3 - 90 m3/h.
Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumentacji wodnoprawnej studnie głębinowe ujęcia drenażowego są obiektami istniejącymi. Zakład uzyskał decyzję Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego z dnia 28 marca 2017 r. znak: WOŚ.II.7322.2.3.6.2017.WI, w której organ umorzył postępowanie w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na: wykonanie urządzeń wodnych - studni nr 1, nr 2 i nr 3 na terenie działki nr 118/39 obręb Pniewo, gmina Gryfino oraz na szczególne korzystanie z wód - pobór wód podziemnych studniami drenażowymi nr 1, nr 2, nr 3 w celu obniżenia poziomu wód gruntowych w rejonie Budynku Głównego w PGE GIEK S.A. Oddział Zespół Elektrowni Dolna Odra, Elektrownia Dolna Odra. Rozstrzygnięcie organu wynikało z przepisu art. 124 ust. 6 obowiązującej na czas procedowania wniosku ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (T.j. Dz. U. z 2015 r. ze zm.) stanowiącego, że pozwolenia wodnoprawnego albo zgłoszenia nie wymaga (...) odwadnianie obiektów lub wykopów budowlanych, a także wykonanie służących do tego urządzeń wodnych, jeżeli zasięg oddziaływania nie wykracza poza granice terenu, którego zakład jest właścicielem.
Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW WP zobowiązał Wnioskodawcę - PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A. z siedzibą w Bełchatowie, zgodnie z art. 403 ust. 6 pkt 2 ustawy Prawo wodne, do konserwacji planowanego do wykonania urządzenia wodnego, w okresie jego eksploatacji.
Analiza przedłożonej dokumentacji wodnoprawnej pozwala stwierdzić, że przedmiotowe pozwolenie wodnoprawne dotyczące, wykonania urządzeń wodnych oraz korzystania z usług wodnych, obejmującego tereny w obrębie jednolitej części wód powierzchniowych Odra od Odry Zachodniej do Parnicy RW6000211971 oraz na terenie jednolitej części wód podziemnych GW60004, nie narusza ustaleń Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry, przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 18 października 2016 r. i ogłoszonego w Dz. U. z 2016r. poz. 1967 z dnia 6 grudnia 2016 r. oraz nie zagraża osiągnięciu celów środowiskowych wyznaczonych dla tych części wód. W odniesieniu zatem do zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań w obrębie wymienionych wyżej jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych należy stwierdzić, że nie zostały one zaklasyfikowane do czynników, których przekroczenie uzasadniało ostateczne określenie statusu przedmiotowych jednolitych części wód ani też nie zostały wskazane jako czynniki determinujące konieczność odstępstwa od założonego terminu osiągnięcia wyznaczonych dla JCW celów środowiskowych. Planowane przez Wnioskodawcę wykonanie urządzeń wodnych nie może zatem zostać zaklasyfikowane do czynników zagrażających osiągnięciu celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód, pozostających w zasięgu planowanego do wykonania urządzenia wodnego oraz w zasięgu zamierzonego korzystania z wód, do których to działań Wnioskodawca będzie uprawniony na podstawie postanowień niniejszej decyzji. Zgodnie z zapisami przywołanej wyżej aktualizacji Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (aPGW) status jednolitej część wód Odra od Odry Zachodniej do Parnicy RW6000211971 został określony jako silnie zmieniona część wód (SZCW), a jej stan został sklasyfikowany jako zły. Przedmiotowa JCWP jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia celów środowiskowych, które zostały określone jako dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. W odniesieniu zaś do jednolitej części wód podziemnych GW60004, zapisy Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry wskazują na dobry stan ilościowy i chemiczny przedmiotowej JCWPd, która nie jest zagrożona ryzykiem nieosiągnięcia wyznaczonych celów środowiskowych, określonych jako dobry stan chemiczny i dobry stan ilościowy.
Zamierzone przez Wnioskodawcę działania nie naruszają również ustaleń Rozporządzenia Nr 3/2014 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego, ogłoszonego w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z 2014 r. poz. 2431 z dnia 9 czerwca 2014r., zmienionego Rozporządzeniem Nr 12/2016 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2016 poz. 5039), zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego, zmienionego Rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 22 grudnia 2017 r. Powyższe wynika z faktu, że zapisy rozporządzenia nie zawierają nakazów ani też ograniczeń dotyczących rodzaju i zakresu zaplanowanych przez Wnioskodawcę działań objętych postanowieniami niniejszej decyzji. Zamierzone przez Wnioskodawcę działania nie są zlokalizowane w obszarze, na którym obowiązują ograniczenia w korzystaniu z wód podziemnych i wykonywaniu urządzeń wodnych, wymienionych w § 20 Rozporządzenia Nr 3/2014 Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie z dnia 3 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia warunków korzystania z wód regionu wodnego Dolnej Odry i Przymorza Zachodniego. Zamierzone przez Wnioskodawcę korzystanie z usług wodnych nie jest również zlokalizowane na obszarze wskazanym w załączniku nr 12 w/w rozporządzenia, na którym zgodnie z przepisem § 21 w/w rozporządzenia obowiązują zakazy wykonywania urządzeń wodnych stanowiących nowe ujęcia wód podziemnych na potrzeby inne niż wynikające z priorytetów w zaspokajaniu potrzeb wodnych określonych w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia oraz zakaz wykonywania odwodnień obiektów lub wykopów budowlanych oraz zakładów górniczych, za wyjątkiem odwodnień nie powodujących długoterminowych negatywnych skutków dla ilości i jakości zasobów wód podziemnych.
Wprowadzane do wód kanału dopływowego wody podziemne, pobierane za pomocą ujęcia drenażowego nie zaliczają się do ścieków, w rozumieniu przepisów art. 16 pkt 16 ustawy Prawo wodne. Przedłożone wraz z dokumentacją wodnoprawną analizy chemiczne wody surowej wskazują, że parametry jakościowe wody w żadnym przypadku nie przekraczają ani nie są zbliżone do parametrów ustalonych dla ścieków w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 12 lipca 2019 r. w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego oraz warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu do wód lub do ziemi ścieków, a także przy odprowadzaniu wód opadowych lub roztopowych do wód lub do urządzeń wodnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1311).
W trakcie prowadzonego postępowania administracyjnego stwierdzono, że planowane do wykonania urządzenie wodne oraz nieruchomości użytkowane przez Wnioskodawcę, zlokalizowane są na terenie objętym postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawca przedłożył zgodnie z przepisem art. 407 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo wodne wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego "teren Elektrowni Dolna Odra" - zatwierdzony Uchwałą Nr V/40/2019 Rady Miejskiej w Gryfinie z dnia 19 lutego 2019 r. (Dz. Urz. Woj. Zach. z 26 lutego 2019 r., poz. 1154). Zgodnie z zapisami planu, nieruchomości objęte postanowieniami niniejszej decyzji zlokalizowane są w obrębie terenów elementarnych Pn-80.4 WS - tereny wód powierzchniowych śródlądowych, Pn-80.1 ZLd -tereny dolesień, zadrzewień i zakrzewień oraz Pn-80.1 P/E - tereny obiektów techniczno-produkcyjnych, składów i magazynów oraz infrastruktury technicznej - elektroenergetyka.
W odniesieniu do planowanych przez Wnioskodawcę działań, należy wskazać, że na podstawie zapisów planu w zakresie terenu elementarnego Pn-80.1 ZLD dopuszcza się lokalizację urządzeń i obiektów budowlanych infrastruktury technicznej. Zgodnie zaś z zapisami dot. terenu elementarnego Pn-80.4 WS dopuszcza się lokalizację urządzeń i obiektów budowlanych infrastruktury technicznej w tym urządzeń wodnych, związanych z ochroną wód oraz transportem wodnym w tym portu barkowego. W odniesieniu do terenu elementarnego Pn-80.1 P/E zapisy planu dopuszczają lokalizację (...) urządzeń i obiektów budowlanych infrastruktury technicznej. Z uwagi na powyższe Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW WP nie stwierdził aby postanowienia niniejszej decyzji mogły stanowić naruszenia ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ustalono również, że zamierzone przez Wnioskodawcę działania związane z wykonaniem urządzenia wodnego nie spełniają warunków, które spowodowałby kwalifikację do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, zatem nie będą wymagać uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, wymaganej dla przedsięwzięć wymienionych w art. 71 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (T.j Dz. U z 2021 r. poz. 247 ze zm.). Z uwagi na powyższe Wnioskodawca nie był zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem wymienionej wyżej decyzji, zgodnie z art. 407 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo wodne.
W trakcie postępowania ustalono również, że zamierzone przez Wnioskodawcę działania oraz postanowienia niniejszej decyzji nie stoją w sprzeczności z postanowieniami wymienionego w art. 396 ust.1 pkt 4 ustawy Prawo wodne dokumentu tj. planu przeciwdziałania skutkom suszy, przyjętego Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie przyjęcia Planu przeciwdziałania skutkom suszy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1615). Stwierdzono również, że postanowienia wymienionego w art. 396 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych nie dotyczą zamierzonego przez Wnioskodawcę wykonania urządzeń wodnych oraz korzystania z wód. Zamierzone przedsięwzięcie nie stoi również w sprzeczności z postanowieniami Planu zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Odry, który został przyjęty Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. (Dz. U. z 2016r. poz. 1938) ani też ustaleń Krajowego programu ochrony wód morskich przyjętego Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 grudnia 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 2469) w sprawie przyjęcia Krajowego programu ochrony wód morskich. Analiza dokumentacji wodnoprawnej nie pozwoliła stwierdzić, żeby postanowienia niniejszej decyzji oraz zakres przyznanych Wnioskodawcy uprawnień mógł stanowić naruszenie wymagań ochrony zdrowia ludzi, środowiska ochrony przyrody i dóbr kultury wpisanych do rejestru zabytków oraz wynikających z odrębnych przepisów.
Z uwagi na powyższe, Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie nie stwierdził naruszeń wymienionych w art. 396 ustawy Prawo wodne dokumentów, mogących być zgodnie z zapisami art. 399 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy powodem do odmowy wydania pozwolenia wodnoprawnego.
Planowane wykonanie urządzenia wodnego oraz zamierzonego korzystania z wód nie znajduje się w granicach form ochrony przyrody wymienionych w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (T.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1098.).
W dniu 11 czerwca 2021 r. został złożony wniosek o udzielnie pozwolenia wodnoprawnego. Po analizie przedłożonego wniosku oraz załączników organ wezwał w dniu 30 czerwca 2021 r. pełnomocnika Wnioskodawcy w trybie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego do korekty i uzupełnienia wniosku. W dniu 14 lipca 2021 r. pełnomocnik Wnioskodawcy przedłożył wymagane załączniki do wniosku, zgodnie z wezwaniem Dyrektora RZGW w Szczecinie PGW WP. W dniu 9 sierpnia 2021 r. Dyrektor RZGW w Szczecinie PGW WP zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego w sprawie wydania pozwolenia wodnoprawnego. W dniu 22 września 2021 r. pełnomocnik Wnioskodawcy przedłożył skorygowaną i uzupełnioną wersję operatu wodnoprawnego, co wynikało z dokonanych zmian w zakresie podziału nieruchomości - działki nr 118/39 obr. Pniewo gm. Gryfino. W dniu 27 września 2021 r. Dyrektor RZGW w Szczecinie zawiadomił strony zgodnie z art. 10 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego o zebraniu materiałów i dowodów w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i wniesieniu ewentualnych uwag.
Z uwagi na fakt, że liczba stron przekraczała 10, do stron innych niż wnioskodawca zastosowano przepisy 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, zgodnie z przepisem art. 401 ust 3 ustawy Prawo wodne.
Wniosek i operat wodnoprawny spełniły wymagania określone w przepisach art. 407, art. 408 i art. 409 ustawy Prawo wodne.
Zgodnie z przepisem art. 35 ust. 3 pkt 1 w/w ustawy usługi wodne obejmują pobór wód podziemnych. Zgodnie zaś z przepisem art. 35 ust. 3 pkt 9 ustawy Prawo wodne odprowadzanie do wód lub do ziemi wód pobranych i niewykorzystanych zaliczane jest do korzystania z usług wodnych.
Planowany do wykonania w lewej skarpie kanału dopływowego ("Kanał Zimny") wylot urządzeń kanalizacyjnych zaliczany jest zgodnie z przepisem art. 16 pkt 65 lit. f ustawy Prawo wodne do urządzeń wodnych.
Zamierzone przez Wnioskodawcę długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej w obrębie Budynku Głównego Elektrowni Dolna Odra wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego, zgodnie z art. 389 pkt 3 ustawy Prawo wodne.
Stosownie do zapisów art. 389 pkt 1, pkt 3 i pkt 6 w/w ustawy pozwolenie wodnoprawne jest wymagane w opisanym zakresie.
Zamierzone wykonanie urządzenia wodnego, korzystanie z usług wodnych oraz obniżenie zwierciadła wody podziemnej zlokalizowane jest na terenie Elektrowni Dolna Odra w Nowym Czarnowie, która zgodnie z przepisem §2 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zaklasyfikowana jest do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Z uwagi na powyższe należy uznać, że zamierzone przez Wnioskodawcę działania zlokalizowane na terenie Elektrowni Dolna Odra związane są z przedsięwzięciem mogącym zawsze znacząco oddziaływać na środowisko. Organem uprawnionym więc do wydania pozwolenia wodnoprawnego jest dyrektor regionalnego zarządu gospodarki wodnej Wód Polskich, zgodnie z przepisem art. 397 ust. 3 pkt 1 lit. a tiret pierwszy ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne.
Analiza dokumentacji wodnoprawnej, oraz zgromadzonych w toku prowadzonych czynności materiałów pozwoliła stwierdzić, że spełnione zostały wymagania względem zawartości operatu wodnoprawnego określone w przepisach art. 407 i art. 409 ustawy Prawo wodne.
Z uwagi na powyższe, na podstawie art. 10 § 1 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego Dyrektor RZGW w Szczecinie PGW WP zawiadomił w dniu 27 września 2021 r. strony postępowania administracyjnego o zebraniu materiałów w sprawie wydania decyzji oraz o możliwości zapoznania się z zebranymi dowodami i wniesieniu ewentualnych uwag.
Strony postępowania nie wniosły uwag w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie z art. 400 ust. 1 ustawy Prawo wodne pozwolenie wodnoprawne wydaje się w drodze decyzji na czas określony, nie dłuższy niż 30 lat, liczony od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna.
Zgodnie z art. 400 ust. 6 ustawy Prawo wodne obowiązek ustalenia okresu, na jaki wydaje się pozwolenie wodnoprawne, nie dotyczy pozwoleń wodnoprawnych na wykonanie urządzeń wodnych, pozwoleń wodnoprawnych na regulację wód oraz pozwoleń wodnoprawnych na wykonywanie robót lub obiektów budowlanych mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji terenowej.
Na podstawie art. 414 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo wodne wskazuję, że pozwolenie wodnoprawne wygasa, jeżeli zakład nie rozpoczął wykonywania urządzeń wodnych w terminie 3 lat od dnia, w którym pozwolenie wodnoprawne na wykonanie tych urządzeń stało się ostateczne.
Pozwolenie wodnoprawne nie rodzi praw do nieruchomości i urządzeń wodnych koniecznych do jego realizacji oraz nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich przysługujących wobec tych nieruchomości i urządzeń, zgodnie z art. 393 ust. 4 ustawy Prawo wodne.
Decyzja niniejsza nie zwalnia Wnioskodawcy od przestrzegania przepisów ustawy Prawo budowlane.
Wobec powyższych okoliczności, na podstawie przepisów wskazanych w podstawie prawnej, należało orzec jak w sentencji.
Pouczenie
- Od niniejszej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie ul. Żelazna 59A, 00-848 Warszawa za pośrednictwem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie ul. Tama Pomorzańska 13 A, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
- W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna (art.127 § 1 i 2, art. 127a § 1 i 2, art. 129 § 1 i 2 cyt. Ustawy z dnia 14.06.1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego)
Wniesiono opłatę za udzielenie pozwolenia wodnoprawnego w wysokości 920,2 zł na rachunek bankowy Wód Polskich zgodnie z przepisem art. 398 ust. 3 i 8 ustawy Prawo wodne.
Rozdzielnik:
- Pan Marek Kudliński (pełnomocnik Wnioskodawcy) - 1 egz. operatu wodnoprawnego.
CAD-PROJEKT Sp. z o.o.
ul. Kwiatów Polskich 26, 71-499 Szczecin
- Pozostałe strony w drodze obwieszczenia, zgodnie z zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- a/a
Do wiadomości:
- ZarzÄ…d Zlewni w Szczecinie
ul. Teofila Firlika 19, 71-637 Szczecin
- Burmistrz Miasta i Gminy Gryfino
ul. 1 Maja 16, 74-100 Gryfino
- SIGW w/m
- REF w/m
Z treścią decyzji z dnia 8 listopada 2021 r. znak: SZ.RUZ.4210.115-11.2021.BG strony postepowania mogą zapoznać się w siedzibie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie przy ul. Tama Pomorzańska 13A, w pokoju 227, w godzinach: od 8:00 do 14:00.
Jednocześnie informuję, że w związku z wprowadzonym od dnia 20 marca 2020r. do odwołania na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanem epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2, celem zapewnienia bezpieczeństwa oraz zapobiegania rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2 zapoznanie się przez strony postępowania z wydaną decyzją, ewentualnie wniesienie odwołania w sprawie może nastąpić za pośrednictwem wszelkich środków komunikacji zdalnej, w tym komunikacji elektronicznej (np. za pośrednictwem skrzynki ePUAP, e-mail, faksem, telefonicznie).
Na podstawie art. 12 § 1 i art. 14 § 1 k.p.a. strony mogą zająć stanowisko na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego przesłanego na adres e-mail: szczecin@wody.gov.pl.
Obwieszczenie uważa się za dokonane po upływie 14 dni od dnia publicznego ogłoszenia (art. 49 Kpa).
Strony postepowania mogą osobiście, lub przez swoich upoważnionych pełnomocników złożyć odwołanie, w terminie do 14 dni od dnia dokonania podania obwieszczenia o wydaniu pozwolenia wodnoprawnego w przedmiotowej sprawie do publicznej wiadomości.
data opublikowania: 2021-11-10 09:40:19
data ostatniej aktualizacji: 2021-11-10 09:40:19
Strona odwiedzona 1027 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Marta Gawrońska
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga