Akty prawa miejscowego
Uchwały
IV Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
21.11.2010 - 21.11.2014
VI sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr VI/52/2011 z dnia 2011-06-09
w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, zmiany: Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806, Dz. U. z 2003 r. Nr 162, poz. 1568, Dz. U. z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Dz. U. z 2007 r. Nr 173, poz. 1218, Dz. U. z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, Dz. U. z 2009 r. Nr 92, poz. 753, Nr 157, poz. 1241, Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 142, Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, zmiany: Dz. U. z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 123, poz.835, Nr 152, poz. 1020, Nr 96, poz. 620, Nr 238, poz. 1578, Nr 257, poz. 1726), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:
§ 1.
- Ustala się szczegółowy tryb i zakres prac nad projektem uchwały budżetowej na następny rok budżetowy, zgodnie z harmonogramem stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
- Radni Powiatu, organizacje pozarządowe, jednostki samorządu terytorialnego działające na terenie Powiatu Gryfińskiego oraz mieszkańcy składają Zarządowi Powiatu wnioski do projektu budżetu do 30 sierpnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Zarząd Powiatu podaje do publicznej wiadomości informacje o terminie i miejscu składania wniosków.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu oraz powiatowych służb, inspekcji i straży, a także kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego opracowują plany rzeczowe oraz wstępne projekty planów finansowych i przedkładają je Zarządowi Powiatu w terminach wynikających z harmonogramu.
§ 2. Wstępne projekty planów finansowych opracowywane są na podstawie:
- założeń polityki budżetowej Państwa na dany rok,
- założeń polityki budżetowej określonych przez Radę Powiatu do opracowania projektu budżetu,
- aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków) z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
- zakładanej prognozy zmiany cen w roku budżetowym,
- istniejącego w roku poprzedzającym rok budżetowy stanu organizacyjnego jednostek finansowanych z budżetu powiatu, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do uruchomienia bądź likwidacji w roku budżetowym.
§ 3. Zarząd Powiatu na podstawie przedłożonych materiałów i wniosków, a także prognozy kwot dochodów własnych Powiatu, dotacji celowych na realizację zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz subwencji ogólnej z budżetu państwa sporządza wstępne zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w terminie wynikającym z harmonogramu.
§ 4. Zarząd Powiatu opracowuje projekt uchwały budżetowej i przedkłada go wraz z uzasadnieniem Radzie Powiatu i Regionalnej Izbie Obrachunkowej w terminie do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, którego projekt dotyczy.
§ 5. Projekt budżetu sporządza się w szczegółowości:
- Plan dochodów ustala się w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej z wyodrębnieniem dochodów bieżących i dochodów majątkowych.
- Plan wydatków ustala się w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej z podziałem na:
- Wydatki bieżące, w tym:
- wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
- wydatki związane z realizacja zadań statutowych,
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych,
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacją zadań powiatu,
- wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat, przypadające do spłaty w danym roku budżetowym,
- obsługę długu powiatu.
- Wydatki majÄ…tkowe, w tym:
- inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) oraz innych środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, w części związanej z realizacją zadań powiatu,
- zakup i objęcie akcji i udziałów,
- wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego.
§ 6. Do projektu uchwały budżetowej Zarząd Powiatu dołącza uzasadnienie, które obejmuje:
- omówienie planowanych dochodów z podaniem ich źródeł,
- omówienie planowanych wydatków bieżących i majątkowych,
- omówienie kwot przychodów przeznaczonych na pokrycie planowanego deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania planowanej nadwyżki budżetowej.
§ 7.
- Przewodniczący Rady Powiatu przekazuje niezwłocznie otrzymany projekt uchwały budżetowej do zaopiniowania stałym komisjom Rady.
- Komisje Rady opiniują projekt uchwały budżetowej na posiedzeniach.
- Opinie poszczególnych komisji stałych stanowią podstawę do sformułowania opinii o projekcie budżetu przez Komisję Budżetu i Gospodarki.
§ 8.
- Komisja Budżetu i Gospodarki przekazuje niezwłocznie Zarządowi Powiatu pisemną opinię o projekcie uchwały budżetowej.
- Zarząd Powiatu w terminie 7 dni od otrzymania opinii, o której mowa w ust. 1 dokonuje ewentualnych autopoprawek w projekcie uchwały budżetowej.
- Wnioski Komisji nieuwzględnione w projekcie uchwały budżetowej wymagają pisemnego uzasadnienia Zarządu Powiatu.
§ 9.
- Zarząd Powiatu w terminie wynikającym z ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami) przekazuje podległym jednostkom niezbędne informacje do opracowania projektów ich planów finansowych.
- Dyrektorzy powiatowych jednostek organizacyjnych, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz kierownicy komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w terminie wynikającym z ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami) opracowują plany projektów finansowych.
§ 10. Projekt porządku sesji, na której uchwalany jest budżet winien obejmować następujące punkty:
- odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
- przedstawienie opinii komisji oraz wniosków radnych,
- odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- przedstawienie stanowiska Zarządu w sprawie opinii RIO i wniosków radnych,
- dyskusja nad wniesionymi poprawkami i ich przegłosowanie,
- głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
§ 11. Traci moc Uchwała Nr IX/86/2003 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 27.08.2003 r. w sprawie określenia trybu prac nad projektem uchwały budżetowej.
§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 13. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PrzewodniczÄ…cy Rady
Gabriela Kotowicz
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 234 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami) uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności: wymaganą szczegółowość projektu budżetu, terminy obowiązujące w toku prac nad projektem oraz wymogi dotyczące uzasadnienia i materiałów informacyjnych, które Zarząd przedłoży Radzie wraz z projektem uchwały budżetowej.
Skarbnik Powiatu
dr Izabela Åšwiderek
Załączniki do uchwały:
data opublikowania: 2011-06-10 14:28:37
data ostatniej aktualizacji: 2011-06-10 14:28:37
Strona odwiedzona 1321 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Agnieszka Jackiewicz
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki