Starostwo Powiatowe
Zarządzenia Starosty Gryfińskiego
II Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
27.10.2002-27.10.2006
Zarządzenie Nr 57/2005
Starosty Gryfińskiego
z dnia 2005-08-29
w sprawie ustalenia zasad przygotowywania i obiegu umów oraz prowadzenia Centralnego Rejestru Umów w Starostwie Powiatowym w Gryfinie
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592, z 2002 r. Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 200, poz. 1688 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 162, poz. 1568 oraz z 2004 r. Nr 102, poz. 1055) oraz § 4 ust. 2 pkt 5 Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Gryfinie, zarządzam, co następuje:
§ 1.
Ustala się jednolity sposób postępowania przy przygotowywaniu oraz obiegu umów, z wyłączeniem umów wynikających ze stosunku pracy, zwanych dalej "umowami", których stroną jest Powiat Gryfiński lub Starostwo Powiatowe w Gryfinie.
§ 2.
- Umowy mogą być zawierane:
- na podstawie poleceń Zarządu Powiatu;
- na podstawie poleceń Starosty Gryfińskiego;
- z inicjatywy komórki organizacyjnej bądź osoby upoważnionej, właściwych w sprawach objętych umową i odpowiedzialnych za jej stronę merytoryczną.
- Ilość egzemplarzy, w których powinna być sporządzona umowa, określa Zarządzenie nr 21/2003 Starosty Gryfińskiego z dnia 31 marca 2003 r. w sprawie instrukcji obiegu i kontroli dokumentów (dowodów księgowych) w Starostwie Powiatowym w Gryfinie.
§ 3.
- Do naczelnika/kierownika właściwej komórki organizacyjnej lub osoby upoważnionej, należy obowiązek przygotowania projektu umowy lub uzgodnienia zapisów, w przypadku umów, których projektodawcą jest druga strona umowy.
- Do naczelnika/kierownika właściwej komórki organizacyjnej lub osoby upoważnionej należy również obowiązek uzyskania wymaganych opinii w związku z zawieraną umową.
§ 4.
- Projekt zawieranej umowy pod względem prawnym opiniuje radca prawny Starostwa.
- Projekt umowy, do którego wniesiono uwagi, zmiany lub poprawki, wymaga ponownego zaopiniowania radcy prawnego.
- Ostatecznej akceptacji umowy pod względem prawnym dokonuje radca prawny Starostwa poprzez odciśnięcie pieczęci imiennej wraz z podpisem na ostatniej stronie umowy oraz parafowanie każdej kolejnej strony umowy.
- Akceptacji radcy prawnego nie wymagają pojedyncze, powtarzające się umowy, dotyczące spraw tego samego rodzaju, dla których został opracowany, zaopiniowany i zaakceptowany pod względem prawnym stosowny wzór.
§ 5.
Umowa zatwierdzona pod względem prawnym musi posiadać kontrasygnatę Skarbnika Powiatu Gryfińskiego lub osoby przez niego upoważnionej, jeżeli z zawieraną umowa wiążą się skutki finansowe.
§ 6.
Umowy w sprawach zamówień publicznych powinny być zaopiniowane przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach zamówień publicznych.
§ 7.
Umowy nie uchybiające postanowieniom §§ 3-6 przekazuje się do podpisu, z zastrzeżeniem §§ 8-10.
§ 8.
Umowy, zawierane w imieniu Powiatu Gryfińskiego podpisują dwaj członkowie Zarządu Powiatu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd w drodze uchwały chyba, że przepisy odrębne wymagają innej reprezentacji.
§ 9.
Umowy zawierane w imieniu Starostwa Powiatowego, jako zakładu pracy, podpisuje Starosta Gryfiński lub osoba pisemnie przez niego upoważniona chyba, że przepisy odrębne wymagają innej reprezentacji.
§ 10.
Każda ze stron umowy winna być parafowana przez każdą z osób wymienionych w preambule umowy.
§ 11.
- Podpisane przez strony umowy podlegają obowiązkowej rejestracji w Centralnym Rejestrze Umów Starostwa Powiatowego w Gryfinie.
- Obowiązek zarejestrowania zawartej umowy spoczywa na komórce organizacyjnej prowadzącej sprawę.
- Potwierdzeniem rejestracji umowy jest opatrzenie każdego oryginalnego egzemplarza umowy, który pozostaje w dokumentacji strony, którą jest Powiat Gryfiński bądź Starostwo Powiatowe, pieczęcią o treści:
" Umowa numer...................................................
zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Umów
Starostwa Powiatowego w Gryfinie pod pozycjÄ…..............
Gryfino, dn. …………….. podpis……………."
§ 12.
- W celu utworzenia jednolitej ewidencji zawieranych umów tworzy się Centralny Rejestr Umów, zwany dalej "Rejestrem".
- Obowiązkowi rejestracji w Rejestrze podlegają wszystkie zawierane umowy określone w § 1.
- Rejestr prowadzony jest w Wydziale Organizacji i Spraw Obywatelskich i obejmuje co najmniej:
- liczbÄ™ porzÄ…dkowÄ… wpisu do rejestru;
- oznaczenie umowy;
- datÄ™ zawarcia umowy;
- wnioskodawcę (miejsce przechowywania całości dokumentacji);
- tryb zawarcia umowy;
- określenie strony umowy;
- przedmiot umowy;
- wartość umowy;
- termin realizacji / obowiÄ…zywania umowy;
- adnotacje o zmianach umowy i zakresie zmian (informacje o aneksach).
- Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich prowadzi zbiór zawartych i zarejestrowanych umów, przekazywanych w formie uwierzytelnionych kopii.
§ 13.
- Zobowiązuje się naczelników/kierowników komórek organizacyjnych bądź osoby upoważnione, właściwych w związku z zawartą umową, do rejestracji umowy, w terminie 3 dni od dnia otrzymania podpisanej umowy (zawarcia umowy).
- PodstawÄ… rejestracji jest oryginalny egzemplarz zawartej umowy.
- Zarejestrowany egzemplarz zawartej umowy pozostawia się w dokumentacji sprawy, której umowa dotyczy.
- Umowy, z którymi związane są skutki finansowe, niezwłocznie po rejestracji przekazuje się także do Wydziału Finansowo-Księgowego, celem realizacji zobowiązań z nich wynikających.
§ 14.
- Zobowiązuje się komórki organizacyjne Starostwa właściwe w sprawach objętych zawieraną umową i odpowiedzialne za jej stronę merytoryczną do prowadzenia we własnym zakresie ewidencji zawieranych umów, niezależnie od Centralnego Rejestru Umów.
- Ewidencja, o której mowa w ust.1 powinna w szczególności:
- umożliwić zachowanie jednolitego, narastającego w ciągu roku, sposobu oznaczania umów, zgodnie z § 15;
- określać datę zawarcia umowy;
- określać strony umowy;
- określać przedmiot umowy;
- określać termin ważności umowy;
- zawierać adnotacje o zmianach umowy (zawierane aneksy);
- zawierać informacje o zaprojektowanych i oznaczonych umowach, które ostatecznie nie zostały zawarte.
§ 15.
- Umowy, z wyłączeniem tych, którym numerację nadaje kontrahent, oznacza się w sposób uwzględniający:
- kolejną liczbę porządkową, nadawaną narastająco w sposób ciągły w danym roku;
- symbol literowy komórki organizacyjnej, która merytorycznie przygotowała umowę, zgodny z Regulaminem Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Gryfinie;
- dwie ostatnie cyfry roku, w którym zawarto umowę; przy czym oznaczenia dokonuje się według schematu: numer kolejny umowy / oznaczenie literowe komórki zgodnie z regulaminem organizacyjnym / dwie ostatnie cyfry roku zawarcia umowy
- Obowiązujące każdą komórkę organizacyjną elementy oznaczenia umowy, o których mowa w ust. 1, mogą być indywidualnie rozszerzone o inny identyfikator, dla wyodrębnionych, powtarzających się umów tego samego rodzaju, z zachowaniem narastającej numeracji w ciągu roku dla tej grupy.
§ 16.
Wydział Organizacji i Spraw Obywatelskich informuje Starostę, o każdym przypadku nie przedłożenia umowy celem jej rejestracji w terminie, o którym mowa w § 13 ust.1.
§ 17.
Przepisy zarządzenia stosuje się również do wszystkich aneksów umów z wyłączeniem przepisów § 15.
§ 18.
W załączniku nr 1 podaje się ogólne postanowienia, które powinny być uwzględniane w zawieranych umowach, w zależności od ich charakteru.
§ 19.
Wykonanie Zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Organizacji i Spraw Obywatelskich oraz pozostałym kierownikom komórek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Gryfinie.
§ 20.
Nadzór nad realizacją Zarządzenia wykonuje Sekretarz Powiatu.
§ 21.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyłączeniem § 15, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.
Starosta Gryfiński
mgr Ewa De La Torre
Załączniki do zarządzenia:
data opublikowania: 2005-09-08 10:13:48
data ostatniej aktualizacji: 2005-09-08 10:13:48
Strona odwiedzona 3061 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Izabela Jaworska-Florek
Informacja wprowadzona przez:
Marcin Konopnicki