Akty prawa miejscowego
Uchwały
V Kadencja Odrodzonego Samorządu Powiatowego
16.11.2014 - 16.11.2018
XLI sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr XLI/266/2018 z dnia 2018-06-28
w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego pod nazwą "Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w Gryfinie"
Na podstawie art. 12 pkt 8 lit i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 995; zmiany: Dz. U. z 2018 r. poz. 1000), art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2018, poz. 511, zmiany: Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, Dz. U. z 2018 r. poz. 1076), art. 14 pkt 7a, art. 15 ust. 5 i ust 7, art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, zmiany: Dz. U. z 2018 r. poz. 1000) Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:
§ 1. Z dniem 1 września 2018 r. tworzy się samorządowy zakład budżetowy pod nazwą "Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w Gryfinie" z siedzibą w Gryfinie przy ul. Łużyckiej 91, zwany dalej "Zakładem".
§ 2.
- Przedmiotem działalności Zakładu jest realizacja na terenie Powiatu Gryfińskiego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, w szczególności poprzez prowadzenie działalności wytwórczo-usługowej w zakresie:
- produkcji podpałki ekologicznej;
- usług krawieckich;
- archiwizacji;
- konfekcjonowania i pakowania;
- sprzątania;
- prowadzenia strzelnicy.
- Organizację i zasady funkcjonowania, w tym inne rodzaje działalności wytwórczo-usługowej Zakładu, o której mowa w ust.1, ustala Zarząd Powiatu Gryfińskiego w Regulaminie organizacyjnym Zakładu.
§ 3. Źródłami przychodów własnych Zakładu są:
- środki przekazywane przez Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego;
- wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług działalności podstawowej, o której mowa w § 2 oraz działalności ubocznej;
- darowizny od osób fizycznych i osób prawnych krajowych i zagranicznych;
- dotacje budżetowe;
- wpływy ze sprzedaży zbędnych/zużytych składników majątkowych, których zakup sfinansowany był ze środków własnych;
- odsetki od środków pieniężnych, własnych, zgromadzonych na rachunku bieżącym Zakładu;
- inne źródła wynikające z przepisów prawa.
§ 4.
- Przekazuje się w trwały zarząd nieruchomość stanowiącą działkę o numerze ewidencyjnym 236/4 obręb Gryfino V o powierzchni 5980 m2, zabudowaną budynkiem o powierzchni 1696,43 m2, położoną w Gryfinie przy ul. Łużyckiej 91, dla której w Sądzie Rejonowym w Gryfinie prowadzona jest księga wieczysta nr SZ1Y/00049677/7 z przeznaczeniem na siedzibę Zakładu.
- Przekazanie w użytkowanie mienia ruchomego oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do wykonywania zadań Zakładu, nastąpi w odrębnej uchwale.
- Przyznaje się Zakładowi jednorazową dotację z budżetu Powiatu Gryfińskiego w wysokości 260.000,00 zł (słownie: dwieście sześćdziesiąt tysięcy złotych) na pierwsze wyposażenie w środki obrotowe.
§ 5.
- Zwalnia się Zakład z obowiązku wpłaty do budżetu powiatu nadwyżki środków obrotowych ustalanych na koniec kolejnych okresów sprawozdawczych.
- Nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego przeznacza się na działalność Zakładu.
- Zwolnienie i ustalenie, o którym mowa w ust. 1 i 2 obowiązuje do 31 grudnia 2021 r.
§ 6. Terminy i sposób ustalania i przekazywania z budżetu Powiatu Gryfińskiego środków finansowych wynikających z rozliczenia podatku od towarów i usług określa się następująco:
- Zakład przekazuje na wyodrębniony rachunek Powiatu Gryfińskiego kwoty podatku od towarów i usług wynikające z rozliczeń (podatek VAT "kwota podlegająca wpłacie") w terminie do 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu rozliczeniowym oraz dopłatę podatku wynikającą z korekt w ciągu 4 dni od złożenia korekty wraz z odsetkami od zaległości podatkowej;
- Powiat Gryfiński przekazuje na wskazany rachunek Zakładu kwoty podatku od towarów i usług wynikające z rozliczeń podatku od towarów i usług ("nadwyżka podatku VAT") lub po otrzymaniu tych środków z urzędu skarbowego, nie później niż po upływie 40 dni.
§ 7. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 8. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Roman Michalski
UZASADNIENIE
Zgodnie z zapisem ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych powiat może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę.
Utworzenie Powiatowego Zakładu Aktywności Zawodowej w Gryfinie stworzy określoną możliwość rozwoju zawodowego i społecznego dla osób niepełnosprawnych będących mieszkańcami Powiatu Gryfińskiego. Praca w takim zakładzie stanowić będzie dla osób niepełnosprawnych nie tylko źródło utrzymania lecz przygotuje ich do życia w otwartym środowisku oraz pomoże w realizacji pełnego, niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia
na miarę ich indywidualnych możliwości.
Na terenie województwa zachodniopomorskiego działają obecnie 4 zakłady aktywności zawodowej. Powiatowy Zakład Aktywności Zawodowej w Gryfinie po rozpoczęciu działalności będzie zatem piątym w województwie.
W pierwszej fazie, zatrudnienie znalazłoby 40 osób niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności oraz około 12 osób personelu. Zgodnie z cytowaną wyżej ustawą co najmniej 70% ogółu zatrudnionych osób stanowić powinny osoby niepełnosprawne zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności oraz zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną. Ustawodawca określa również, że nie więcej jak 35% ogółu osób zatrudnionych powinny stanowić osoby zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności. W związku z powyższym planowane jest zatrudnienie 28 osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności i 12 osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Zakład będzie prowadził działalność wytwórczo - usługową. Przewidziano w nim 6 pracowni: pracownia produkcji podpałki ekologicznej, pracownia krawiecka, pracownia w zakresie archiwizacji dokumentów, pracownia konfekcjonowania i pakowania, pracownia w zakresie obsługi strzelnicy oraz pracownia w zakresie usługi sprzątania.
Biorąc powyższe pod uwagę, podjęcie uchwały jest zasadne.
Przewodniczący Rady
mgr Roman Michalski
data opublikowania: 2018-06-29 14:20:05
data ostatniej aktualizacji: 2018-06-29 14:20:05
Strona odwiedzona 980 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Magdalena Romankiewicz
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga