Akty prawa miejscowego
Uchwały
XXVIII sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr XXVIII/208/2021 z dnia 2021-05-27
w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Gryfińskiego na lata 2021-2039
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2020, poz. 920) oraz art. 230 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305) Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się zmianę Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Gryfińskiego na lata 2021-2039, zgodnie z załącznikiem nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Ustala się zmianę w Wykazie wieloletnich przedsięwzięć Powiatu Gryfińskiego, zgodnie z załącznikiem nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
PrzewodniczÄ…cy Rady
Roman Michalski
UZASADNIENIE
Objaśnienia przyjętych wartości do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Gryfińskiego na lata 2021-2039
Zgodnie ze zmianami w budżecie w 2021 roku, dokonano następujących zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Gryfińskiego na lata 2021-2039:
Kwota dochodów została zwiększona o 671 755,89 zł, z czego dochody bieżące wzrosły o 667 618,12 zł, a dochody majątkowe wzrosły o 4 137,77 zł.
Kwota wydatków została zwiększona o 671 755,89 zł, z czego wydatki bieżące wzrosły o 671 755,89 zł, a wydatki majątkowe pozostały bez zmian.
Po dokonaniu powyższych zmian wynik budżetu jest deficytowy i wg planu wynosi -8 821 347,13 zł.
Tabela 1. Zmiany w dochodach i wydatkach w 2021 roku
Wyszczególnienie | Przed zmianą | Zmiana | Po zmianie |
Dochody ogółem: | 106 490 926,92 zł | +671 755,89 zł | 107 162 682,81 zł |
dochody bieżące, w tym: | 99 446 518,94 zł | +667 618,12 zł | 100 114 137,06 zł |
z tytułu dotacji bieżących | 22 756 016,98 zł | +64 243,71 zł | 22 820 260,69 zł |
pozostałe | 19 150 896,96 zł | +603 374,41 zł | 19 754 271,37 zł |
dochody majątkowe, w tym: | 7 044 407,98 zł | +4 137,77 zł | 7 048 545,75 zł |
ze sprzedaży majątku | 865 762,56 zł | +4 137,77 zł | 869 900,33 zł |
Wydatki ogółem: | 115 312 274,05 zł | +671 755,89 zł | 115 984 029,94 zł |
wydatki bieżące, w tym: | 100 328 801,29 zł | +671 755,89 zł | 101 000 557,18 zł |
wynagrodzenia z narzutami | 55 996 374,72 zł | +15 305,89 zł | 56 011 680,61 zł |
wydatki majątkowe | 14 983 472,76 zł | 0,00 zł | 14 983 472,76 zł |
Wynik budżetu | -8 821 347,13 zł | 0,00 zł | -8 821 347,13 zł |
W Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Gryfińskiego nie dokonano zmian w zakresie przychodów i rozchodów w roku budżetowym.
Kwota długu planowana na koniec 2021 roku nie zmieniła się.
Dokonano zmian w zakresie następujących przedsięwzięć:
- Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Dębcach;
- Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Moryniu;
- Prowadzenie Domu Pomocy Społecznej w Trzcińsku-Zdroju;
- Realizacja pilotażowego programu Aktywny samorząd, program PFRON.
Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Powiatu Gryfińskiego na lata 2021-2039 spowodowały modyfikacje w kształtowaniu się relacji z art. 243 ustawy o finansach publicznych. Szczegóły zaprezentowano w tabeli poniżej.
Tabela 2. Kształtowanie się relacji z art. 243 uofp
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
8.1 | 2,07% | 1,79% | 1,52% | 1,48% | 1,42% |
8.3 | 13,34% | 7,93% | 5,64% | 4,74% | 6,52% |
8.3.1 | 15,65% | 10,24% | 7,96% | 4,74% | 6,52% |
8.4.1 | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
| 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
8.1 | 1,36% | 1,30% | 0,30% | 0,29% | 0,28% |
8.3 | 6,76% | 6,09% | 6,51% | 7,85% | 8,48% |
8.3.1 | 8,06% | 7,39% | 6,51% | 7,85% | 8,48% |
8.4.1 | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
| 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 |
8.1 | 0,27% | 0,26% | 0,25% | 0,24% | 0,23% |
8.3 | 9,22% | 9,89% | 10,52% | 11,12% | 11,73% |
8.3.1 | 9,22% | 9,89% | 10,52% | 11,12% | 11,73% |
8.4.1 | Tak | Tak | Tak | Tak | Tak |
| 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | |
8.1 | 0,22% | 0,22% | 0,21% | 0,20% | |
8.3 | 12,32% | 12,78% | 13,25% | 13,73% | |
8.3.1 | 12,32% | 12,78% | 13,25% | 13,73% | |
8.4.1 | Tak | Tak | Tak | Tak | |
Skutki finansowe wyłączeń na podstawie art.15zoa ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
Zgodnie z art. 15zob ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych ograniczenia określonego w art. 243 ust. 1 ufp w zakresie spłaty zobowiązań jednostki samorządu terytorialnego nie stosuje się do wykupów papierów wartościowych, spłaty rat kredytów i pożyczek wraz z należnymi odsetkami i dyskontem, odpowiednio emitowanych lub zaciąganych w 2020 r. do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach jednostki będącego skutkiem wystąpienia COVID-19.
Ubytek w dochodach jest liczony zgodnie z art. 15zoa ust. 2 ustawy, który stanowi, że jest to zmniejszenie dochodów, obliczone jako różnica między dochodami jednostki planowanymi w zmianie budżetu (na koniec roku budżetowego 2020 - wykonanymi dochodami) a planowanymi dochodami wykazanymi przez jednostkę w sprawozdaniu budżetowym za pierwszy kwartał 2020 r.
Natomiast przez dochody w przypadku powiatów rozumie się dochody podatkowe, o których mowa w art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 ro. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (udziały we wpływach z PIT oraz udziały we wpływach z CIT).
Tabela 3. Ustalenie ubytku w dochodach
Rodzaj dochodu | Plan na koniec pierwszego kwartału 2020 r. | Wykonanie dochodów w roku 2020 | Ubytek w dochodach |
Udziały w PIT (§001) | 16 364 081,00 | 15 892 251,00 | 471 830,00 |
Udziały w CIT (§002) | 600 000,00 | 387 677,65 | 212 322,35 |
Razem | 16 964 081,00 | 16 279 928,65 | 684 152,35 |
W listopadzie 2020 r. Powiat uruchomił II transzę kredytu w wysokości 2 500 000,00 zł. Wielkość kwot spłaty zobowiązań z tytułu kredytu podlegające wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach oszacowano następująco:
Tabela 4. Zobowiązania do wyłączenia
Rok | Kwota spłat zobowiązań z tytułu kredytu zaciągniętego w 2020 r. (wykazana w poz. 5.1.1.4 WPF) | Wydatki z tytułu odsetek podlegające wyłączeniu (wykazane w poz. 2.1.3.3 WPF) |
2021 | 344 827,60 | 15 465,00 |
2022 | 339 324,75 | 13 086,00 |
Razem: | 684 152,35 | 28 551,00 |
Spłaty rat kredytów zaciągniętych do równowartości kwoty ubytku w wykonanych dochodach będącego skutkiem wystąpienia COVID-19 wraz z odsetkami wykazano w pozycji 10.10 WPF (rok 2021 - 360 292,60 zł, rok 2022 - 352 410,75 zł).
Informacja na temat kwot ujmowanych w pozycji 10.11 - wydatki bieżące podlegające ustawowemu wyłączeniu z limitu spłaty zobowiązań
Są to kwoty wydatków bieżących, o które zostają pomniejszone wydatki bieżące budżetu przy wyliczaniu limitu spłaty zobowiązań określonego po prawej stronie nierówności we wzorze, o którym mowa w art. 243 ustawy, na podstawie odrębnych ustaw, bez wydatków bieżących na obsługę długu.
W tej pozycji ujęto wydatki bieżące poniesione w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19, o które - na podstawie art. 15zob ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - pomniejszane są wydatki bieżące budżetu przy ustalaniu relacji ograniczającej wysokość spłaty długu jednostki.
W celu właściwego ustalenia potencjału finansowego JST nie ujmuje się tu wydatków bieżących sfinansowanych otrzymanymi na ten cel dotacjami i środkami bieżącymi ujmowanymi w poz. 1.1.4, a w szczególności:
- wydatków bieżących na realizację zadań zleconych,
- wydatków bieżących na realizację zadań z udziałem środków UE dotyczących przeciwdziałania COVID-19 ujmowanych w pozycji 9.3.1 Wydatki bieżące na programy, projekty lub zadania finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W poz. 10.11. w roku 2021 wykazano kwotę 102 613,44 zł, na którą składają się wykonane wydatki na dzień 30.04.2021 r. dotyczące:
- zakupu materiałów i wyposażenia (np. rękawiczki ochronne, środki czystości, środki ochrony indywidualnej, wyposażenie do Punktu Szczepień Masowych w Szpitalu Powiatowym w Gryfinie) - 20 433,88 zł,
- wynagrodzenie za nadgodziny nadliczbowe pracowników w DPS (świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych zgodnie z art. 4f ustawy z dnia 02.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - 77 467,56 zł,
- pozostałe (np. ozonowanie pomieszczeń, przewóz osób na szczepienia przeciw COVID-19, szkolenie w związku z COVID-19) - 4 712,00 zł.
Pełen zakres zmian obrazują załączniki nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.
PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Roman Michalski
Załączniki do uchwały:
Prosimy o wpisanie w poniższym polu adres e-mail, jeśli życzą sobie Państwo przesłania skanu oryginału niniejszej uchwały.
data opublikowania: 2021-05-31 15:19:09
data ostatniej aktualizacji: 2021-05-31 15:19:09
Strona odwiedzona 729 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Dominika Konopnicka
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga