Akty prawa miejscowego
Uchwały
V sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr V/36/2024 z dnia 2024-10-17
w sprawie ustalenia na rok 2025 wysokości opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107) oraz na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1251), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala, co następuje:
§ 1. Ustala się obowiązujące w 2025 roku opłaty za usunięcie i przechowywanie następujących pojazdów w przypadkach określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:
- rower lub motorower:
- za usunięcie - 50,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 2,46 zł
- motocykl:
- za usunięcie - 50,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 6,15 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t:
- za usunięcie - 716,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 40,00 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t:
- za usunięcie - 200,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 35,67 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t:
- za usunięcie - 200,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 51,66 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t:
- za usunięcie - 1 400,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 100,00 zł
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne:
- za usunięcie - 2265,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 298,00 zł
- hulajnoga elektryczna lub urzÄ…dzenie transportu osobistego:
- za usunięcie - 50,00 zł
- za każdą dobę przechowywania - 2,46 zł
§ 2. Ustala się wysokość kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia spowodowało powstanie tych kosztów:
- rower lub motorower - 25,00 zł
- motocykl - 25,00 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t - 400,00 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t - 100,00 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 100,00 zł
- pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 400,00 zł
- pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 2265,00 zł
- hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego - 25,00 zł
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu.
§ 4. Uchwała podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego i wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2025 roku.
PrzewodniczÄ…cy Rady
Hubert Andrych
UZASADNIENIE
Rada Powiatu w Gryfinie biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań własnych, określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1251) oraz koszty usuwania i przechowywania pojazdów na obszarze danego powiatu ustala corocznie, w drodze uchwały, wysokość opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów na parkingu strzeżonym oraz wysokość kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia pojazdu spowodowało powstanie tych kosztów.
Zgodnie z art. 130a ust. 6c cyt. ustawy, maksymalne stawki opłat za usuwanie i parkowanie pojazdów usuniętych z drogi w danym roku kalendarzowym ulegają corocznie zmianie na następny rok kalendarzowy w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszego półrocza roku, w którym stawki ulegają zmianie w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. Maksymalne stawki opłat na każdy rok kalendarzowy minister właściwy do spraw finansów ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczpospolitej Polskiej "Monitor Polski". W obwieszczeniu Ministra Finansów z dnia 29 lipca 2024 r. ogłoszono obowiązujące w 2025 r. maksymalne stawki opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2024 r. poz. 718).
Przedstawiono je w poniższej tabeli.
Rodzaj pojazdu | Maksymalne stawki za usunięcie pojazdu z drogi | Maksymalne stawki za przechowywanie pojazdu na parkingu strzeżonym |
Hulajnoga elektryczna lub urządzenie transportu osobistego | 171 zł | 33 zł |
Rower lub motorower | 171 zł | 33 zł |
Motocykl | 333 zł | 45 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 716 zł | 62 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 t do 7,5 t | 895 zł | 82 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej od 7,5 t do 16 t | 1264 zł | 116 zł |
Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 1862 zł | 205 zł |
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 2265 zł | 298 zł |
Przy ustalaniu wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów wzięto pod uwagę orzecznictwo, w którym ukształtował się pogląd, że aby doszło do prawidłowej realizacji normy prawnej zawartej w art. 130a ust. 6 cyt. ustawy - (wyrok NSA z 27 lipca 2021 r. I OSK 1797/19), w uchwale rady należy uwzględnić dwa kryteria: konieczność sprawnej realizacji zadań usuwania pojazdów z dróg oraz rzeczywiste koszty usuwania i przechowywania tych pojazdów na obszarze danego powiatu. Tym samym, ustalenie w drodze uchwały stawek opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów powinno zostać poprzedzone szczegółową kalkulacją, która z kolei winna pozwolić na dokonanie miarodajnej oceny, czy wartość stawek nie została ustalona arbitralnie z pominięciem ustawowych kryteriów, czy też stanowi ona odzwierciedlenie dokonanej rzetelnie analizy uwzględniającej aktualne koszty wykonania usługi, gdyż ustalenie przedmiotowych opłat w wysokości odpowiadającej jedynie cenom usług holowania i parkowania pojazdów świadczonych przez inne podmioty na terenie powiatu, mogłoby uniemożliwić powiatowi skuteczną realizację całego zadania.
Powiat Gryfiński nie posiada wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej powołanej do realizacji wskazanych zadań, nie ma pojazdów holujących, ani parkingu strzeżonego spełniającego odpowiednie wymagania i w związku z powyższym przedmiotowe zadania wykonują jednostki zewnętrzne na podstawie zawartych umów. Starosta Gryfiński zatrudnia pracownika, który w zakresie swoich obowiązków posiada zadania z zakresu spraw określonych w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Analiza rynku w zakresie stawek została wykonana na podstawie umów zawartych na realizację usług usuwania pojazdów z dróg i ich przechowywania na parkingu strzeżonym. Stawki kształtują się zgodnie z poniższą tabelą.
Rodzaj pojazdu | cena brutto za każdą dobę przechowywania pojazdu do 30 dób (w zł) | cena brutto za każdą kolejną dobę przechowywania pojazdu powyżej 30 dób (w zł) | cena brutto w przypadku odstąpienia od holowania pojazdu na parking (w zł) | cena brutto za holowanie pojazdu na parking (w zł) |
rower lub motorower | 2,46 | 1,23 | 25,00 | 50,00 |
motocykl | 6,15 | 3,69 | 25,00 | 50,00 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t | 20,91 | 18,45 | 400,00 | 800,00 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 t | 35,67 | 30,75 | 100,00 | 200,00 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t | 51,66 | 43,05 | 100,00 | 200,00 |
pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t | 72,57 | 61,50 | 400,00 | 800,00 |
hulajnoga lub urzÄ…dzenie elektryczne | 2,46 | 1,23 | 25,00 | 50,00 |
Przy procesie ustalania stawek duże znaczenie ma konieczność sprawnej realizacji zadań. Analiza przesłanek usunięcia pojazdu pozwala stwierdzić, że celem jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wynikać powinno nie tylko z samego faktu likwidacji stanu zagrażającego bezpieczeństwu, lecz również poprzez prewencję indywidualną, jak i ogólną. Warto odnotować, że zwrócił na ten aspekt uwagę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który w wyroku z dnia 14 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/GI 387/14 stwierdził: "Wysokość stawek za przechowywanie pojazdów usuwanych z drogi jest ustalana na podstawie art. 130a ust. 6 Prawa o ruchu drogowym, które różnią się w sposób zdecydowany od stawek opłat pobieranych na innych parkingach ma na celu nie tylko zwrot kosztów poniesionych przez dozorców i należne im z tego tytułu wynagrodzenie, ale przede wszystkim dyscyplinowanie właścicieli czy dysponentów usuwanych z drogi pojazdów stwarzających zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bądź naruszających inne przepisy". Nie należy tego mylić z sankcyjnym charakterem opłaty, lecz właśnie upatrywać w tym działania sprzyjającego sprawności realizacji zadania określonego w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym. Sprawność będzie zatem polegała nie tylko na szybkim usuwaniu pojazdów, lecz przede wszystkim na minimalizacji ogólnej liczby przypadków, w których istnieje konieczność usunięcia pojazdu z drogi. Będzie to zarówno skuteczne (osiągnięcie celu związanego z bezpieczeństwem), jak i ekonomiczne. Dodatkowo z aspektem ekonomiczności wiąże się ujęcie w kalkulacji opłat różnicy między ogólnymi kosztami realizacji zadania, a realnie uzyskanymi dochodami - zarówno z opłat, o których mowa w art. 130a ust. 6e, jak i zwrotu kosztów, o których mowa w art. 130a ust. 10h ustawy. Przyjąć bowiem należy, że pod pojęciem kosztu występującego w definicji ekonomiczności należy rozumieć dodatkowy koszt ponoszony ze środków publicznych. Im ten koszt jest mniejszy, tym ekonomiczność, a zatem i sprawność realizacji zadania jest wyższa.
Warto również przytoczyć treść wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 lipca 2021 r., sygn. I OSK 1797/19 w którym skład orzekający podzielił stanowisko NSA przyjęte w wyroku z 21 stycznia 2020 r. sygn. akt I OSK 1585/18, w którym wskazano: "Jedną z tych przesłanek są koszty realizacji zadań powiatu w zakresie usuwania, przechowywania i dalszego postępowania z pojazdami. Z treści tego przepisu nie sposób jednak odczytać, że nie chodzi przy tym o wszystkie rodzajowo koszty, jakie w związku z usunięciem i przechowywaniem pojazdu powstają po stronie powiatu. Druga przesłanka to skuteczność podejmowanych działań. Pozyskane przez powiat środki muszą pozwolić realizować zadanie - skutecznie. Skuteczność wiąże się tu w sposób bezpośredni z wysokością opłaty. Doświadczenie życiowe wskazuje, że skuteczne działania wymaga zapewnienia odpowiednio wysokiego finansowania. Można również wysunąć tezę, iż przedmiotowe opłaty pełnią funkcję prewencyjną. Mają zniechęcać właścicieli pojazdów do działań, które będą skutkować usunięciem pojazdów z drogi publicznej. Zatem wysokie opłaty, poprzez swoją funkcję prewencyjną, mogą przyczyniać się do skutecznej realizacji zadań powiatu we wskazanym zakresie".
Ustalając wysokości stawek za usunięcie pojazdu z drogi i jego przechowywanie na parkingu strzeżonym oraz wysokości kosztów powstałych w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu dokonano porównania dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wynikających z art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Koszty poniesione na przedmiotowe zadanie w 2023 roku:
- holowanie pojazdów - 13 350,00 zł
- parkowanie - 40 925,14 zł
łącznie 54 275,14 zł
Wpływy z opłat za odebranie pojazdów w przedstawionym okresie to 11 395,50 zł, w związku z tym koszt powiatu to 42 879,64 zł.
Koszty poniesione na przedmiotowe zadanie w roku bieżącym od 01.01.2024 r. do 31.08.2024 r.
- holowanie pojazdów - 6 450,00 zł
- parkowanie - 3 838,60 zł
łącznie 10 288,60 zł
Wpływy z opłat za odebranie pojazdów w przedstawionym okresie to 7 985,90 zł, w związku z tym koszt powiatu to 2 302,70 zł.
W przedstawionych wyżej wydatkach nie ujęto kosztów pracowniczych (koszty pracownicze to koszty zatrudnienia pracownika, który 40% czasu pracy poświęca na realizację zadań z zakresu usuwania i parkowania pojazdów, prowadzenia postępowań w celu wyłonienia wykonawcy, przygotowywania umów, nadzoru nad wykonaniem umów, analizy i opisu dokumentów, które wpływają z Komendy Powiatowej Policji, Sądu, wysyłaniu korespondencji do właściciela pojazdu (koszt korespondencji), prowadzeniu postępowań w zakresie nałożenia decyzji o kosztach za holowanie i przechowywanie pojazdów ponoszonych przez Powiat).
Maksymalne stawki opłat przyjęto w przypadkach usuwania pojazdów do 3,5 tony (wynagrodzenie przedsiębiorcy w tym przypadku jest wyższe niż stawka ogłoszona w MP) oraz usuwania i parkowania pojazdów przewożących materiały niebezpieczne, gdyż na terenie Powiatu Gryfińskiego brak jest przedsiębiorcy świadczącego przedmiotową usługę (brak możliwości porównania oferowanych stawek).
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż opłaty przewidziane w niniejszej uchwale nie mają charakteru sankcji, lecz mają na celu zapewnienie sprawnej realizacji zadania określonego w art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym przez Powiat Gryfiński bez ponoszenia strat finansowych.
W związku z powyższym, podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione i konieczne.
PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Hubert Andrych
Prosimy o wpisanie w poniższym polu adres e-mail, jeśli życzą sobie Państwo przesłania skanu oryginału niniejszej uchwały.
data opublikowania: 2024-10-23 09:25:31
data ostatniej aktualizacji: 2024-10-23 09:25:31
Strona odwiedzona 84 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Dominika Konopnicka
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga