Akty prawa miejscowego
Uchwały
V Kadencja Odrodzonego SamorzÄ…du Powiatowego
16.11.2014 - 16.11.2018
XXXII sesja Rady Powiatu
Uchwała Rady Powiatu
nr XXXII/217/2017 z dnia 2017-10-26
Uchylona
w sprawie ustalenia na rok 2018 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokości kosztów powstałych w razie wydania dyspozycji usunięcia, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu
Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1868) oraz na podstawie art. 130a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 zm. Dz. U. z 2017 r. poz. 60, poz. 777), Rada Powiatu w Gryfinie uchwala co następuje:
§ 1. Za usunięcie pojazdu z drogi z przyczyn określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym ustala się następujące wysokości opłat:
- za rower lub motorower - 113,00 zł
- za motocykl - 223,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t - 486,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 - 606,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 857,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 1263,00 zł
- za pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 1537,00 zł
§ 2.
- Za parkowanie pojazdu, usuniętego z drogi z przyczyn określonych w art. 130a ust. 1-2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, za każdą dobę przechowywania ustala się następujące wysokości opłat:
- za rower lub motorower - 20,00 zł
- za motocykl - 27,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t - 40,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 - 52,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 75,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 136,00 zł
- za pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 200,00 zł
- Doba przechowywania rozpoczyna się z chwilą umieszczenia pojazdu na parkingu, po upływie 24 godzin rozpoczyna się kolejna w pełni płatna doba.
§ 3. Stawki kosztów powstałych w razie odstąpienia od usunięcia pojazdu, jeżeli wydanie dyspozycji usunięcia spowodowało powstanie tych kosztów, ustala się w wysokości:
- za rower lub motorower - 56,50 zł
- za motocykl - 111,50 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5t - 243,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t do 7,5 - 303,00 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 7,5 t do 16 t - 428,50 zł
- za pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 t - 631,50 zł
- za pojazd przewożący materiały niebezpieczne - 768,50 zł
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Gryfinie.
§ 5. Traci moc uchwała nr XXI/144/2016 Rady Powiatu w Gryfinie z dnia 27.10.2016 r. w sprawie ustalenia na rok 2017 wysokości opłat za usunięcie i przechowywanie pojazdu usuniętego z drogi oraz wysokość kosztów powstałych w razie wydania dyspozycji usunięcia, a następnie odstąpienia od usunięcia pojazdu.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Zachodniopomorskiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2018r.
PrzewodniczÄ…cy Rady
Roman Michalski
UZASADNIENIE
Zgodnie z zapisem art. 130 a ust. 6 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1260 ze zm.), biorąc pod uwagę konieczność sprawnej realizacji zadań, Rada Powiatu w Gryfinie corocznie ustala wysokości opłat za usuwanie i przechowywanie pojazdów oraz koszty powstałe w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu, w sytuacjach określonych w art. 130 a ust. 1 i 2 cytowanej ustawy.
Ustalenie wysokości przedmiotowych opłat jest każdorazowo dokonywane w oparciu o obwieszczenie wydane na podstawie art. 130 a ust. 6 c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Wysokość maksymalnych stawek opłat na rok 2018 określono w obwieszczeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 25 lipca 2017 r. w sprawie ogłoszenia obowiązujących w 2018 r. maksymalnych stawek opłat za usunięcie pojazdu z drogi i jego parkowanie na parkingu strzeżonym (M.P. z 2017 r. poz. 772).
Mając na względzie wysokość kosztów jakie ponosi powiat w związku z realizacją zadań w zakresie usuwania i przechowywania pojazdów, koniecznym jest przyjęcie stawek w uchwale na maksymalnym poziomie.
Od 1 stycznia 2017 do 25 września 2017 roku wydatki powiatu na realizację zadania wyniosły:
- 10 869,59 zł z zakresu usuwania pojazdów,
- 27 567,74 zł z zakresu parkowania pojazdów.
Wpływy z tego tytułu wyniosły 10 206,00 zł. Powiat do zadania dołożył 28 231,33 zł.
Zgodnie z art. 130 a ust. 10 h ustawy Prawo o ruchu drogowym, starosta wydaje decyzje o zapłacie kosztów związanych z usuwaniem, przechowywaniem, oszacowaniem i sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu. Należy zaznaczyć, że od początku otrzymania zadania Starosta wydał decyzje na łączną kwotę 363 711,50 zł. Żaden z właścicieli pojazdów nie uregulował należności.
PrzewodniczÄ…cy Rady
mgr Roman Michalski
data opublikowania: 2017-10-30 14:00:04
data ostatniej aktualizacji: 2024-02-07 11:49:37
Strona odwiedzona 822 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Dominika Konopnicka
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga