Wydział Komunikacji i Transportu ul. 11 Listopada 16D, 74-101 Gryfino, tel. 91-416-24-50, 91-416-42-76, 91-404-50-00
Kontrola przedsiębiorcy wykonującego przewóz drogowy na potrzeby własne, jako działalności pomocniczej w stosunku do jego podstawowej działalności
PODSTAWA PRAWNA:
rozdział 5 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców
art. 84 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym,
Regulamin Kontroli Wewnętrznej - załącznik do Zarządzenia Nr 76/2006 Starosty Gryfińskiego z dnia 24 lipca 2006 r. oraz Załącznik nr 1 do Zarządzenia Nr 12/2017 Starosty Gryfińskiego z dnia 2 lutego 2017 r.
Kontrole planuje się i przeprowadza po uprzednim dokonaniu analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa w ramach wykonywania działalności gospodarczej. Analiza obejmuje identyfikację obszarów podmiotowych i przedmiotowych, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Sposób przeprowadzenia analizy określa organ kontroli lub organ nadrzędny - - art. 47 ust. 1 cyt. ustawy prawo przedsiębiorców.
Analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa nie stosuje się do kontroli:
w przypadku gdy organ kontroli poweźmie uzasadnione podejrzenie:
zagrożenia życia lub zdrowia,
popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,
popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
innego naruszenia prawnego zakazu lub niedopełnienia prawnego obowiązku
w wyniku wykonywania tej działalności;
działalności przedsiębiorców w zakresie objętym nadzorem, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym
w przypadku gdy jest ona niezbędna do przeprowadzenia postępowania w celu sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych organu lub wykonania decyzji nakazujących usunięcie naruszeń prawa, w związku z przeprowadzoną kontrolą - art. 47 ust. 2 cyt. prawo przedsiębiorców
WYMAGANE DOKUMENTY: Aktualne na dzień kontroli dokumenty, pisemne wyjaśnienia i inne nośniki informacji oraz wszelkie dane mające związek z kontrolą, tj.:
Zezwolenie/licencja;
Dokument potwierdzający posiadanie rzeczywistej i stałej siedziby w jednym z państw członkowskich (dotyczy zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego);
W przypadku innego adresu bazy eksploatacyjnej niż adres siedziby należy dołączyć dokument potwierdzający prawo do użytkowania;
Certyfikat kompetencji zawodowych przedsiębiorcy lub osoby zarządzającej transportem drogowym w przedsiębiorstwie
Oświadczenie osoby zarządzającej transportem;
Oświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy i osoby zarządzającej transportem;
Dokument potwierdzający spełnienie wymogu dobrej reputacji przedsiębiorcy i osoby pełniącej funkcję zarządzającego transportem w formie informacji z Krajowego Rejestru Karnego (ważne 1 miesiąc od daty wystawienia);
Dokumenty potwierdzające posiadanie przez przedsiębiorcę zdolności finansowej:
roczne sprawozdanie finansowe potwierdzone przez audytora lub odpowiednio upoważnioną osobę, że co roku dysponuje kapitałem i rezerwami o wartości co najmniej równej 9.000 EUR w przypadku wykorzystywania tylko jednego pojazdu i 5.000 EUR na każdy dodatkowy wykorzystywany pojazd lub
przedsiębiorca może wykazać swoją zdolność finansową za pomocą gwarancji bankowej lub ubezpieczenia, w tym ubezpieczenia odpowiedzialności zawodowej,
Oświadczenie potwierdzające, że w stosunku do zatrudnionych kierowców, a także do innych osób niezatrudnionych przez przedsiębiorcę lecz wykonujących osobiście przewóz na jego rzecz, nie orzeczono zakazu wykonywania zawodu kierowcy (nie dotyczy pośrednictwa);
Wykaz pojazdów samochodowych z określeniem ich liczby oraz liczby miejsc, którymi wnioskodawca wykonuje przewozy wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu, a w przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tych pojazdów - również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nimi (nie dotyczy pośrednictwa);
Książka kontroli przedsiębiorcy.
OPŁATY:
Nie pobiera się.
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY: Po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
Czas trwania wszystkich kontroli przedsiębiorcy nie może przekroczyć:
w przypadku mikroprzedsiębiorcy - tj. przedsiębiorcy, który m.in. zatrudnia mniej niż 10 pracowników - do 12 dni,
w przypadku małego przedsiębiorcy - tj. przedsiębiorcy, który m.in. zatrudnia mniej niż 50 pracowników - do 18 dni,
w przypadku średniego przedsiębiorcy - tj. przedsiębiorcy, który m.in. zatrudnia mniej niż 250 pracowników - do 24 dni,
w przypadku pozostałych przedsiębiorców - do 48 dni.
JEDNOSTKA ODPOWIEDZIALNA:
Wydział Komunikacji i Transportu w Gryfinie
TRYB ODWOŁAWCZY: W terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli, bądź przekroczenia limitu określonego w ustawie czasu trwania kontroli, przysługuje przedsiębiorcy prawo wniesienia uzasadnionego sprzeciwu na podjęcie i wykonywanie czynności kontrolnych z naruszeniem stosownych przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej do organu kontrolującego. Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie 3 dni jest równoznaczne
z odstąpieniem od czynności kontrolnych.
UWAGI:
Rozpoczęcie kontroli następuje po okazaniu legitymacji służbowej oraz doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli mają prawo do: wstępu na teren przedsiębiorcy, w tym do pomieszczeń, gdzie prowadzi on działalność gospodarczą, w dniach i godzinach, w których jest lub powinna być wykonywana ta działalność, oraz wstępu do pojazdów użytkowanych przez przedsiębiorcę.
Kontrola lub poszczególne czynności kontrolne, za zgodą kontrolowanego, mogą być przeprowadzane również w siedzibie organu kontroli.
Czynności kontrolne przeprowadza się w obecności przedsiębiorcy lub osoby przez niego wyznaczonej.
Stwierdzając uchybienia organ udzielający zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, licencji lub zezwolenia wzywa przedsiębiorcę do usunięcia uchybień, zawiesza bądź cofa zezwolenie/ licencję.
Kontrolę przeprowadza się co najmniej raz na 5 lat.
KLAUZULA INFORMACYJNA RODO Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej "RODO", informuję, że:
Administratorem danych osobowych jest Starosta Gryfiński ul. Sprzymierzonych 4, 74-100 Gryfino, tel: 91 415-31-82, e-mail starostwo@gryfino.powiat.pl.
Inspektorem Ochrony Danych w STAROSTWIE jest Pan Leszek Morus, z którym można kontaktować się w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych kontakt@szczecinrodo.pl.
Pani/ Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c oraz w stosownych przypadkach na podstawie art. 9 ust. 2 lit. g RODO w celu prowadzenia postępowania administracyjnego na podstawie przepisów prawa tj. ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. Podanie danych osobowych jest obowiązkiem ustawowym a konsekwencją ich niepodania będzie brak możliwości załatwienia sprawy.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa, w szczególności: strony postępowania administracyjnego prowadzonego na podstawie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony ww. postępowaniach administracyjnych i ich pełnomocnicy, a także biegli oraz podmioty, z którymi zawarte zostały umowy powierzenia przetwarzania danych.
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji wskazanego w pkt 3 celu przetwarzania, w tym również obowiązku archiwizacyjnego wynikającego z przepisów prawa.
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
dostępu do treści danych, na podstawie art. 15 RODO;
sprostowania danych, na podstawie art. 16 RODO;
usunięcia danych, w zakresie wynikającym z art. 17 RODO;
ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 RODO;
wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, w zakresie wynikającym z art. 21 Rozporządzenia.
przenoszenia danych, w zakresie wynikającym z art. 20 RODO;
wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa, na niezgodne z prawem przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych.
Podanie przez Panią/ Pana danych osobowych jest warunkiem prowadzenia sprawy w STAROSTWIE . Przy czym podanie danych jest:
obowiązkowe, jeżeli tak zostało to określone w przepisach prawa;
dobrowolne, jeżeli odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody lub ma na celu zawarcie umowy. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwości realizacji czynności urzędowych lub niezawarcie umowy.
Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą przekazywane państwom trzecim.
data opublikowania: 2017-02-10 11:31:08 data ostatniej aktualizacji: 2022-07-08 08:53:46
Strona odwiedzona 1506 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Edyta Celmer
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga