Ogłoszenia
Archiwum - organizacje pozarządowe
Co banki proponujÄ… organizacjom?
Co banki proponujÄ… organizacjom?
Jedynie trzy banki w Polsce mają ofertę skierowaną specjalnie do organizacji non-profit, co nie znaczy, że jest to oferta dla nich najkorzystniejsza.
Realia działania organizacji pozarządowych (zwłaszcza wymogi związane z korzystaniem ze środków publicznych lub grantów oferowanych przez prywatne instytucje) sprawiają, że organizacje często korzystają z różnych produktów bankowych. 81% organizacji ma rachunek bieżący w banku. Poza tym najczęściej korzystają z takich produktów i usług jak wpłaty i wypłaty, przelewy oraz subkonta. Około 10% organizacji korzysta także ze zleceń stałych i poleceń zapłaty, elektronicznych i telefonicznych usług bankowych lub kart bankowych. 6,5% przechowuje środki na lokatach. Inne produkty wykorzystywane są przez nie tylko sporadycznie.
Równocześnie fundacje i stowarzyszenia wskazują, że największym problemem, z jakim się borykają jest zła sytuacja finansowa oraz trudności w pozyskiwaniu środków na działalność. 81% z nich deklaruje, że nie ma żadnego istotnego majątku. Przyznają jednak, że dodatkowym źródłem finansowania, które ułatwiłoby im realizację zadań mógłby być kredyt bankowy. Niestety, dla większości instytucji finansowych warunkiem udzielenia pożyczki jest posiadanie zdolności kredytowej oraz przedstawienie odpowiedniego zabezpieczenia.
Mimo braku stałego majątku, organizacje non-profit mogą stanowić atrakcyjny obszar dla banków. Całkowity budżet sektora pozarządowego w roku 2006 sięgnął bowiem ok. 7 mld złotych, z czego ok. 18% stanowiły przychody z własnej działalności gospodarczej lub działalności odpłatnej.
Niestety, powyższe dane nie przekonują banków do stworzenia specjalnych ofert produktowych dla organizacji pozarządowych. Z badań przeprowadzonych przez portale Bankier.pl, ngo.pl i Gazetę Prawną wynika, że jedynie trzy banki w Polsce mają w swojej ofercie produkty skierowane wyłącznie do organizacji pozarządowych (PKO BP, DnB Nord - dawny BISE oraz Bank Pocztowy). Pozostałe instytucje finansowe, które wzięły udział w badaniu, oferują organizacjom non-profit produkty przeznaczone dla małych i średnich firm. Oznacza to oczywiście konieczność spełniania wymogów finansowych stawianych klientom z sektora MSP. Co jednak ważne -niektóre z tych banków decydują się na odstąpienie od standardowych warunków, jeśli ich klientem jest fundacja czy stowarzyszenie.
Warto przy tym także zwrócić uwagę, że jeśli weźmiemy pod uwagę produkty i usługi, z których organizacje najczęściej korzystają, okazuje się, że niektóre z ofert skierowanych do MSP są bardziej atrakcyjne dla organizacji pozarządowych niż te przeznaczone specjalnie dla nich. Trudno mówić również o wyspecjalizowanej ofercie kredytowej dla organizacji (tylko jeden z banków deklaruje takową) - chociaż to jest to, co mogłoby być dla organizacji szczególnie atrakcyjne.
Zapraszamy do zapoznania się z całym raportem, który jest dostępny w pliku do pobrania poniżej oraz w serwisie finanse.ngo.pl.
Źródło: www.ngo.pl
data opublikowania: 2008-01-23 08:37:20
data ostatniej aktualizacji: 2008-01-23 08:37:20
Strona odwiedzona 930 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Magdalena Pieczyńska
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga