Organizacje pozarządowe
Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych
31 października 2021 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2018 poz. 723), która nałożyła na organizacje pozarządowe obowiązek zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych.
Zgodnie z art. 58 ustawy do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych i ich aktualizacji są obowiązane stowarzyszenia oraz fundacje podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.
Beneficjenta rzeczywistego należy rozumieć jako każdą osobę fizyczną sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad organizacją poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez organizację.
Zgłoszenia do Rejestru dokonuje osoba ustawowo uprawniona do reprezentacji podmiotu, a dokonując zgłoszenia podaje: imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, numer PESEL albo datę urodzenia - w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL, funkcję uprawniającą do dokonania zgłoszenia.
Organem właściwym w sprawach Rejestru jest minister właściwy do spraw finansów publicznych (Minister Finansów), a zgłoszenia dokonuje się nieodpłatnie za pomocą środków komunikacji elektronicznej na stronie: https://crbr.podatki.gov.pl/adcrbr/#/
data opublikowania: 2023-03-01 14:29:37
data ostatniej aktualizacji: 2023-03-01 14:29:37
Strona odwiedzona 564 razy
Osoba odpowiedzialna za merytoryczne przygotowanie informacji:
Katarzyna Łabuda
Informacja wprowadzona przez:
Wojciech Sztanga