Na podstawie art. 198 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późniejszymi zmianami) Zarząd Powiatu w Gryfinie przedkłada sprawozdanie z realizacji budżetu Powiatu Gryfińskiego za I półrocze 2009 roku.
W toku realizacji budżetu, w wyniku podejmowanych uchwał zarówno przez Radę Powiatu, jak i Zarząd Powiatu, wielkości planowanych dochodów i wydatków uległy zmianie. Na koniec I półrocza plan dochodów wyniósł 65 155 024,17 zł, natomiast plan wydatków zamknął się kwotą 67 655 024,17 zł.
- Dochody budżetowe
Na koniec I półrocza 2009 r. planowane dochody zrealizowane zostały w 54,02%, co stanowi 35 196 784,08 zł. Na wykonaną kwotę składają się dochody:
- bieżące w wysokości 34 967 514,19 zł,
- majątkowe w wysokości 229 269,89 zł.
Za dochody bieżące uznaje się generowane przez jednostkę dochody za wyjątkiem: dotacji i środków otrzymanych na inwestycje, dochodów ze sprzedaży majątku oraz dochodów z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Środki pozyskane z wymienionych tytułów stanowią dochody majątkowe.
Źródła finansowania zadań Powiatu dzieli się na:
- dochody własne,
- subwencję ogólną,
- dotacje z budżetu państwa.
Strukturę zrealizowanych w I półroczu dochodów przedstawia wykres 1.
Wykres 1 Struktura dochodów Powiatu Gryfińskiego
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdawczości budżetowej za I półrocze 2009 r.
Dochody własne Powiatu pobierane są na podstawie ustaw. Pochodzą one z:
- 1) wykorzystania majątku powiatu,
- 2) dochodów uzyskiwanych przez powiatowe jednostki budżetowe,
- 3) spadków, darowizn oraz zapisów na rzecz powiatu,
- 4) kar, grzywien, których nakładanie i pobór regulują przepisy szczegółowe,
- 5) procentowego udziału w dochodach związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych ustawowo zleconych zadań,
- 6) odsetek od pożyczek,
- 7) odsetek od: nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochód powiatu, środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych,
- 8) dotacji otrzymanych od innych jednostek samorządu terytorialnego,
- 9) dochodów należnych powiatowi na podstawie odrębnych uregulowań,
- 10) udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze powiatu,
- 11) udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych od podatników mających siedzibę na obszarze powiatu.
Wykonanie dochodów własnych, stanowiących 36% ogółu zrealizowanych w I półroczu przedstawia tablica 1.
Tablica 1 Dochody własne
Dział | Wyszczególnienie | Ogółem wykonanie | Udział poszczególnych rodzajów dochodów w całości uzyskanych dochodów |
010 | Rolnictwo i łowiectwo | 136,55 | 0,00 |
020 | Leśnictwo | 458,00 | 0,00 |
600 | Transport i łączność | 94 171,35 | 0,74 |
700 | Gospodarka mieszkaniowa | 1 046 623,41 | 8,27 |
710 | Działalność usługowa | 270 270,21 | 2,14 |
750 | Administracja publiczna | 2 191 109,47 | 17,31 |
754 | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 1 625,09 | 0,01 |
756 | Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych, i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem | 4 782 590,79 | 37,79 |
758 | Różne rozliczenia | 82 842,36 | 0,65 |
801 | Oświata i wychowanie | 78 260,28 | 0,62 |
851 | Ochrona zdrowia | 1 949,00 | 0,02 |
852 | Pomoc społeczna | 458 999,45 | 3,63 |
853 | Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej | 2 868 302,66 | 22,66 |
854 | Edukacyjna opieka wychowawcza | 779 312,46 | 6,16 |
| OGÓŁEM | 12 656 651,08 | 100 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdawczości budżetowej za I półrocze 2009 r.
Największy, bo ponad 37% udział wśród dochodów własnych wykazują wpłaty wnoszone przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki nieposiadające osobowości prawnej, uwzględnione w dziale 756. Źródłem ich jest opłata komunikacyjna, opłaty za zajęcie pasa drogowego, wydawane koncesje i licencje oraz udziału Powiatu w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych.
Znaczące są dochody wykazane w dziale 853 - Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej z ponad 22% udziałem w całości dochodów własnych. Związane są w większości z realizowanymi projektami finansowanymi lub współfinansowanymi ze środków Unii Europejskiej. W I półroczu wykonanie dochodów związanych z projektami zewnętrznymi wyniosło 2 447 108,14 zł, a realizowane one były przez:
- PUP w Gryfinie
- Kobieta potrafi - szansa na samorealizację,
- Doradca zawodowy i pośrednik pracy w standardach europejskich,
- PCPR w Gryfinie - Minimalizacja wykluczenia społecznego w Powiecie Gryfińskim,
- ZSP Nr 2 w Gryfinie - Kompetentna, świadoma dziewczyna - przedsiębiorcza na rynku pracy (projekt zakończony).
W dziale 853 znajdują się również dochody uzyskiwane z innych źródeł m.in. środki z Funduszu Pracy.
W dziale 750 - Administracja publiczna z ponad 17% udziałem w całości dochodów własnych, oprócz środków z zawartego z ZEDO SA porozumienia, znajdują się wpłaty za wydawane dzienniki budowy, karty wędkarskie, wynagrodzenie płatnika składek, wpłaty za media.
W dziale 700 - Gospodarka mieszkaniowa uwzględnione zostały wpływy z opłat za zarząd, użytkowanie i wieczyste użytkowanie nieruchomości, dochody uzyskiwane z najmu, dzierżawy nieruchomości, odpłatnego nabycia prawa własności. W wykonanych dochodach własnych przekroczyły one 8%.
Dochody zrealizowane w dziale 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza dotyczą zrealizowanego przez Powiat Gryfiński projektu pn. "Równe szanse edukacyjne dzięki Stypendiom EFS". Uwzględnione zostały również dochody wypracowane przez SOSW w Chojnie z tytułu opłat za wyżywienie wychowanków i pracowników oraz wpłaty za internaty szkolne. Kwoty te w dochodach własnych stanowią ponad 6% ogółu.
Wykonanie dochodów własnych w pozostałych działach klasyfikacji budżetowej, w strukturze dochodów własnych, na koniec czerwca 2009 r., nie przekroczyło 5%.
Dotacje, stanowiące 19% dochodów Powiatu, związane są z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz zadań zleconych do realizacji na podstawie odrębnych uregulowań. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, z budżetu państwa mogą być udzielane dotacje także na dofinansowanie zadań własnych powiatu. Tablica 2 przedstawia wysokość otrzymanych w I półroczu dotacji oraz ich przeznaczenie
Tablica 2 Dotacje z budżetu państwa
Klasyfikacja | Źródło | Kwota | Cel |
010 | | | Rolnictwo i łowiectwo | 40 164,00 | |
| 01005 | | Prace geodezyjno-urządzeniowe na potrzeby rolnictwa | 40 164,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 40 164,00 | Prace geodezyjno - urządzeniowe na potrzeby rolnictwa, m.in. scalanie gruntów, ponowne klasyfikowanie zmeliorowanych i zrekultowanych gruntów. |
700 | | | Gospodarka mieszkaniowa | 242 716,00 | |
| 70005 | | Gospodarka gruntami i nieruchomościami | 242 716,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 242 716,00 | Nadzór i administracja nieruchomościami Skarbu Państwa. |
710 | | | Działalność usługowa | 224 202,00 | |
| 71013 | | Prace geodezyjne i kartograficzne (nieinwestycyjne) | 63 558,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 63 558,00 | Bieżące utrzymanie i aktualizacja Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego. |
| 71014 | | Opracowania geodezyjne i kartograficzne | 16 296,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 16 296,00 | Realizacja opracowań geodezyjnych i kartograficznych. |
| 71015 | | Nadzór budowlany | 144 348,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 144 348,00 | Bieżąca działalność związana z realizacją nadzoru budowlanego. |
750 | | | Administracja publiczna | 103 740,00 | |
| 75011 | | Urzędy wojewódzkie | 79 410,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 79 410,00 | Dofinansowanie stanowisk pracy pracowników realizujących zadania z zakresu administracji publicznej. |
| 75045 | | Komisje poborowe | 24 330,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 22 000,00 | Organizacja i funkcjonowanie komisji poborowych. |
| | 2120 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania realizowane przez powiat na podstawie porozumień z organami administracji rządowej | 2 330,00 | Organizacja komisji poborowych. |
754 | | | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 2 383 176,00 | |
| 75411 | | Komendy powiatowe Państwowej Straży Pożarnej | 2 383 176,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 2 383 176,00 | Funkcjonowanie Powiatowej Komendy Państwowej Straży Pożarnej. |
851 | | | Ochrona zdrowia | 1 007 992,00 | |
| 85156 | | Składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego | 1 007 992,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 1 007 992,00 | Środki finansowe na składki ubezpieczenia zdrowotnego oraz świadczenia dla osób nieobjętych obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego - pensjonariusze DPS, wychowankowie Placówki Wielofunkcyjnej oraz osoby bezrobotne. |
852 | | | Pomoc społeczna | 2 721 442,00 | |
| 85202 | | Domy pomocy społecznej | 2 700 587,00 | |
| | 2130 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu | 2 700 587,00 | Koszt utrzymania pensjonariuszy DPS umieszczonych w jednostkach przed 01.01.2004 r. |
| 85218 | | Powiatowe centra pomocy rodzinie | 3 400,00 | |
| | 2130 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na realizację bieżących zadań własnych powiatu | 3 400,00 | Środki finansowe przeznaczone na dodatek dla pracowników socjalnych. |
| 85231 | | Pomoc dla cudzoziemców | 4 455,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 4 455,00 | Pomoc dla cudzoziemców. |
| 85295 | | Pozostała działalność | 13 000,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 13 000,00 | Realizacja programów korekcyjnych dla sprawców przemocy w rodzinie. |
853 | | | Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej | 42 997,00 | |
| 85321 | | Zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności | 42 997,00 | |
| | 2110 | Dotacje celowe otrzymane z budżetu państwa na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami realizowane przez powiat | 42 997,00 | Funkcjonowanie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności. |
RAZEM | 6 766 429,00 | |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdawczości budżetowej za I półrocze 2009 r.
Subwencja ogólna
Kwota subwencji ogólnej ustalona jest indywidualnie dla każdej jednostki samorządu terytorialnego, zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. 03, Nr 203, poz. 1966 z późniejszymi zmianami), z uwzględnieniem zasad zawartych w ustawie z dnia 7 września 2007 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Składa się ona z części:
- wyrównawczej - złożonej z kwoty podstawowej i kwoty uzupełniającej.
- równoważącej,
- oświatowej.
Przekazywana w transzach miesięcznych subwencja ogólna stanowi 45% ogółu wykonanych dochodów Powiatu, z kwotą 15 773 704,00 zł.
- Wydatki budżetowe
Wydatki Powiatu Gryfińskiego na koniec I półrocza 2009 r. zrealizowane zostały w 47,41%, co stanowi 32 075 171,81 zł. Na wielkość tą składają się wydatki:
- bieżące w wysokości 29 321 365,62 zł - 91,41%,
- majątkowe w wysokości 2 753 806,19 zł - 8,59%.
Wydatki bieżące związane są z systematyczną realizacją bieżących zadań Powiatu. W kategorii tej mieszczą się m.in. wynagrodzenia pracowników oraz pochodne od nich, obowiązkowy odpis na ZFŚS, diety radnych, zakupy materiałów i wyposażenia, opłaty za media, remonty obiektów powiatowych (w tym dróg, ulic, chodników), obowiązkowe płatności (składki, podatki, opłaty obligatoryjne), usługi podmiotów zewnętrznych - opłaty bankowe, usługi telekomunikacyjne.
Wydatki majątkowe dotyczą realizowanych przedsięwzięć inwestycyjnych. W I półroczu realizowane były lub zostały rozpoczęte:
- dokumentacja techniczna związana ze złożeniem wniosków aplikacyjnych w ramach RPO,
- dokumentacja techniczna na przebudowę drogi powiatowej Szczecin - Binowo,
- dokumentacja techniczna na budowę parkingu przy ul. 9 Maja w Gryfinie oraz rozpoczęcie prac,
- standaryzacja DPS w Nowym Czarnowie,
- adaptacja pomieszczeń internatu przy ZSP Nr 2 w Gryfinie na potrzeby PPP w Gryfinie,
- projekt sieci komputerowej oraz zakup sprzętu komputerowego.
Strukturę wydatkowanych w I półroczu 2009 r. środków przedstawia tablica 3.
Tablica 3 Struktura zrealizowanych wydatków
Dział | Wyszczególnienie | Plan wg uchwały budżetowej | Plan po zmianach | Ogółem wykonanie | Wskaźnik wykonania (wykonanie do planu) | Udział poszczególnych rodzajów wydatków w całości |
010 | Rolnictwo i łowiectwo | 85 000,00 | 85 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
020 | Leśnictwo | 21 000,00 | 23 615,00 | 11 450,00 | 48,49 | 0,04 |
600 | Transport i łączność | 4 580 404,00 | 6 731 784,60 | 1 671 798,04 | 24,83 | 5,21 |
630 | Turystyka | 56 000,00 | 52 200,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
700 | Gospodarka mieszkaniowa | 3 226 500,00 | 3 410 218,00 | 2 103 462,50 | 61,68 | 6,56 |
710 | Działalność usługowa | 1 012 853,00 | 1 012 853,00 | 325 473,95 | 32,13 | 1,01 |
750 | Administracja publiczna | 9 325 271,00 | 9 635 557,00 | 4 475 000,27 | 46,44 | 13,95 |
754 | Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa | 3 685 100,00 | 3 936 295,00 | 1 997 504,43 | 50,75 | 6,23 |
757 | Obsługa długu publicznego | 1 217 400,00 | 1 217 400,00 | 569 137,07 | 46,75 | 1,77 |
758 | Różne rozliczenia | 172 800,00 | 118 369,56 | - | | |
801 | Oświata i wychowanie | 14 688 418,00 | 14 355 177,35 | 7 171 268,86 | 49,96 | 22,36 |
851 | Ochrona zdrowia | 4 693 000,00 | 4 693 000,00 | 1 876 961,10 | 39,99 | 5,85 |
852 | Pomoc społeczna | 11 543 672,00 | 11 656 527,00 | 6 373 955,88 | 54,68 | 19,87 |
853 | Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej | 3 649 317,00 | 4 731 360,00 | 2 655 282,69 | 56,12 | 8,28 |
854 | Edukacyjna opieka wychowawcza | 6 250 371,00 | 5 904 667,66 | 2 820 727,02 | 47,77 | 8,79 |
900 | Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 6 000,00 | 6 000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
921 | Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 65 000,00 | 65 000,00 | 12 700,00 | 19,54 | 0,04 |
926 | Kultura fizyczna i sport | 20 000,00 | 20 000,00 | 10 450,00 | 52,25 | 0,03 |
| OGÓŁEM | 64 298 106,00 | 67 655 024,17 | 32 075 171,81 | 47,41 | 100,00 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sprawozdawczości budżetowej za I półrocze 2009 r.
Najbardziej znaczącymi w budżecie Powiatu Gryfińskiego są wydatki związane z realizacją zadań oświatowych. Łączna kwota poniesiona na ten cel w I półroczu to 9 991 995,88 zł, co stanowi 31,15% ogółu wydatków. Zadania oświatowe realizowane są przez jednostki i placówki oświatowe - ZSP Nr 2 w Gryfinie, ZSP Nr 1 w Chojnie, Zespół Szkół Specjalnych w Gryfinie, SOSW w Chojnie, Poradnie Psychologiczno - Pedagogiczne w Gryfinie oraz w Chojnie. Dotyczą one również funkcjonowania internatów szkolnych, a także udzielania pomocy materialnej dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Powiatu Gryfińskiego.
Duży udział w wydatkowanych środkach wykazuje również Pomoc społeczna - blisko 20% całości wydatków. Realizacja zadań odbywa się głównie przez jednostki organizacyjne Powiatu - Placówkę Wielofunkcyjną w Chojnie, Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Gryfinie, Dom Pomocy Społecznej w Nowym Czarnowie. Dotyczy również działalności trzech Domów Pomocy Społecznej, z których dwa prowadzone są przez Stowarzyszenia (Trzcińsko - Zdrój, Dębce) oraz jeden przez Zgromadzenie (Moryń). Z uwagi na charakter zadań, pomoc społeczna obejmuje swym zakresem funkcjonowanie rodzin zastępczych na terenie Powiatu Gryfińskiego. Związana jest też z obowiązkiem przekazywania środków na utrzymanie wychowanków z terenu Powiatu Gryfińskiego przebywających w placówkach opiekuńczo - wychowawczych i rodzinach zastępczych poza Powiatem. Odpłatność za pobyt ustalana jest zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Administracja publiczna generuje wydatki na poziomie ponad 13% całości. W dziale tym mieszczą się zarówno wydatki na zadania własne Powiatu, jak i na zadania zlecone z zakresu administracji publicznej. Do zadań zleconych należą czynności z zakresu urzędu wojewódzkiego oraz organizacja i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej (komisje poborowe). Zadania własne skupione są wokół działalności, zarówno bieżącej jak i inwestycyjnej, Starostwa Powiatowego, Rady Powiatu oraz promocji Powiatu Gryfińskiego.
Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, stanowiące 8,28% sumy poniesionych wydatków dotyczą działalności powiatowego zespołu do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, działań w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Mieści się tu również przeciwdziałanie bezrobociu, aktywizacja lokalnego rynku pracy (zadania PUP w Gryfinie) oraz programy realizowane w tych obszarach współfinansowane ze środków zewnętrznych.
Gospodarka mieszkaniowa z ponad 6% udziałem w wydatkach, oprócz bieżącej działalności polegającej na gospodarowaniu i nadzorze nad nieruchomościami, dotyczy inwestycji realizowanych w nieruchomościach powiatowych.
Wydatki realizowane w dziale 851 - Ochrona zdrowia dotyczą procesu likwidacji zakładów opieki zdrowotnej i związaną z tym koniecznością spłaty powstałych w przeszłości zobowiązań. Obejmują również składki ubezpieczenia zdrowotnego za wychowanków WPOW w Chojnie, pensjonariuszy DPS oraz osoby bezrobotne. W całości wydatkowanych w I półroczu środków stanowią one 5,85%.
W budżecie Powiatu Gryfińskiego ponad 5% wydatkowanych kwot wiąże się z zadaniami z zakresu drogownictwa. Koncentrowały się one wokół: remontów nawierzchni dróg i chodników, zimowego utrzymania oraz utrzymania czystości na drogach, poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (oznakowanie pionowe, poziome). Oprócz działań bieżących, realizowano lub rozpoczęto zadania inwestycyjne, które kontynuowane będą w II półroczu.
- Wynik I półrocza
I półrocze bieżącego roku zakończyło się nadwyżką budżetową na poziomie 3 121 612,27 zł. Dokonując oceny osiągniętego efektu należy zaznaczyć, iż wynik operacyjny, będący różnicą dochodów i wydatków o charakterze bieżącym, również stanowi nadwyżkę operacyjną na poziomie 5 646 148,57 zł. Oznacza to, iż wydatki Powiatu, w tym również majątkowe finansowane są z uzyskanych środków własnych. Potwierdzeniem tego jest fakt, iż pomimo zaplanowanej transzy kredytu konsolidacyjnego w wysokości 4,2 mln zł, do końca czerwca 2009 r. środki finansowe nie zostały uruchomione.
- Przychody budżetowe
Przychody budżetowe w I półroczu 2009 r., pomimo zaplanowanej transzy kredytu konsolidacyjnego (4,2 mln zł), nie zostały zrealizowane.
- Rozchody budżetowe
Wykonanie rozchodów budżetowych na koniec I półrocza wyniosło 980 193,14 zł. Z kwoty tej 100 000,00 zł stanowiła transza udzielonej Szpitalowi Powiatowemu w Gryfinie Sp. z o.o. pożyczki, natomiast pozostała kwota dotyczyła spłaty rat kapitałowych zaciągniętych wcześniej kredytów bankowych.
- Powiatowe fundusze celowe
Realizacja zadań powiatowych funduszy celowych odbywa się na podstawie zatwierdzonych Uchwałą Rady Powiatu planów przychodów i rozchodów.
- Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gryfinie
Zasady działania funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity - Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zmianami). Zgodnie z nią przychodami powiatowego funduszu są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska pobieranych przez zarząd województwa i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, w wysokości 10% tych wpływów. Mogą być nimi również dobrowolne wpłaty, zapisy, darowizny, świadczenia rzeczowe i środki pochodzące z fundacji oraz wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
W I półroczu 2009 r. ze środków PFOŚiGW zrealizowano lub rozpoczęto:
- Termomodernizację jednostki powiatowej - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w Gryfinie wraz z wykonaniem elewacji internatu,
- Termomodernizację jednostki powiatowej - Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Chojnie wraz z wymianą stolarki oraz wymianą instalacji c.o.,
- Modernizację systemu odwodnienia dróg powiatowych na terenie powiatu gryfińskiego,
- Edukację ekologiczną oraz propagowanie działań proekologicznych,
- Termomodernizację budynku stanowiącego własność Powiatu Gryfińskiego - Domu Pomocy Społecznej Trzcińsko Zdrój w zakresie: wymiana stolarki okiennej i drzwiowej - Stowarzyszenie "Dom z Sercem",
- Badanie stanu środowiska, ekspertyzy, opinie, programy, analizy,
- Powiatowy Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym
Przychodami funduszu powiatowego, zgodnie z art. 41 ust. 3a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. (Dz.U. z 2005, Nr 240, poz. 2027 ze zmianami) są wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, a także inne wpływy. Fundusz powiatowy może być uzupełniany dotacją z funduszu centralnego i wojewódzkiego.
Środki Funduszu są przeznaczone natomiast na uzupełnienie środków budżetowych niezbędnych na finansowanie zadań związanych z aktualizacją i utrzymywaniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz na zakup urządzeń i wyposażenie lokali niezbędnych do prowadzenia tego zasobu.
W I półroczu środki PFGZGiK przeznaczono na:
- Założenie map zasadniczych na trasie dróg powiatowych nr 1350Z, 1352Z,1384Z,
- Usługi gwarancyjne i serwisowe sprzętu informatycznego,
- Przelewy redystrybucyjne (odpisy na CFGZGiK i WFGZGiK ),
- Szkolenia pracowników,
- Dotacje do budżetu na realizację zadań z zakresu geodezji i kartografii.
Przedkładając Sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Gryfińskiego za I półrocze 2009 roku, Zarząd Powiatu w Gryfinie wyraża przekonanie, iż osiągnięte na koniec I półrocza wyniki, stanowiące efekt podejmowanych planowych działań zyskają Państwa aprobatę i wsparcie w ich dalszej realizacji w okresie II półrocza roku budżetowego.